Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed av jordmora på forrige kontroll at ut i fra målinger på ul er baby for liten... Hun ville ikke fortelle hvor liten, hun mistenkte at de hadde målt feil. Da hun kjente på magen, mente hun at baby var større enn de hadde målt. Fått ny time til ul, og skal se henne om 10 dager.

Blir så redd.... Redd for at baby dør eller er alvorlig syk :/

Noen som har født baby som er liten av vekst (ikke pga født prematurt) og det har gått bra? Trenger litt oppmuntring

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144040729-erfaring-med-liten-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke selv født lite barn, men jeg var selv 2400 når jeg ble født like før termin. Mamma har bare født små barn (vi er 3 stk), alt har vært fint med oss :) Hun la på seg lite som gravid, men spiste som hun skulle. Røyket ikke. Vet ikke om dette hjelper deg noe, men ville bare fortelle det. Er dette din første?

Endret av Pus med støvler venter # 2

Hei hei. Jeg har en jenta fra før og hun ble født med 2.920 gr og 49 cm.

Jeg var 40 uker gravid da hun ble født.

Nå er jeg gravid igjen og har vært på UL kontroll på sykehus. De sier at babyen min er for liten og trenger å kontroleres. Men jeg har sammenlignet de UL målene til mitt første barn med UL til babyen og de har akkurat samme størrelse. Så er jeg ikke bekymret... jeg er ikke så stor, så jeg er glad for at babyen er liten.

Hvor mange uker er du på vei? Vet du målene til babien din?

Ikke tenk så mye på det... jeg tror ikke babyen din kan dø bare fordi han er litt mindre enn gjennomsnittet. Alt gikk bra med jenta mi selv om hun var liten. :)

De har tid til å vokse etter de blir født.

*Beklager dårlig norsk. :P

Endret av 2xmamma

Jeg ble lagt inn akutt etter en ul hvor de mente babyen var -37%. Ul senere samme dag viste -25%. Ikke så ille som første, men likevel veldig liten. Lå til observasjon da i en uke. Fikk etterhvert beskjed om at i uke 34 skulle babyen ut uansett. Var da i uke 30.

Fikk ul hver uke etter dette og fikk mye bedre målinger. Faktisk så bra at de nå har gått bort fra at babyen må ut og at jeg kan gå til termin. De vil da sette meg igang, men dette er fordi de har skremt meg så mange ganger og lar meg slippe den ekstra belastningen med overtid.

Er nå i uke 35 og babyen ligger ca på -11%, men følger sin egen kurve. Estimert nå til å veie 2170g og vil være ca 3 kg til termin, mulig litt i underkant. Symfysemålet mitt er heeelt i nedre del av grønt felt.

Jeg har rett og slett bare en liten baby i magen. Han følger sin egen kurve og alle andre målinger er helt perfekte. Legene ser ingen grunn til at dette ikke skal gå helt fint, men går til ul en gang i uka uansett for at jeg selv skal føle meg trygg :-)

Masse lykke til, jeg vet så godt hvordan det er å kjenne på frykten du føler nå!!

Annonse

Men da kjenner du sikkert liv hver dag og? Så lenge du kjenner bevegelser og sånn, så lever hvertfall babyen :)

Og det er mange som blir feilmålt. Ei venninde ble babyen målt til å ligge 12% under normalen, men babyen var over 4 kg da den ble født... så man skal ikke stole blindt på estimeringene.

Lykke til med siste innspurt

Jeg ble lagt inn akutt etter en ul hvor de mente babyen var -37%. Ul senere samme dag viste -25%. Ikke så ille som første, men likevel veldig liten. Lå til observasjon da i en uke. Fikk etterhvert beskjed om at i uke 34 skulle babyen ut uansett. Var da i uke 30.

Fikk ul hver uke etter dette og fikk mye bedre målinger. Faktisk så bra at de nå har gått bort fra at babyen må ut og at jeg kan gå til termin. De vil da sette meg igang, men dette er fordi de har skremt meg så mange ganger og lar meg slippe den ekstra belastningen med overtid.

Er nå i uke 35 og babyen ligger ca på -11%, men følger sin egen kurve. Estimert nå til å veie 2170g og vil være ca 3 kg til termin, mulig litt i underkant. Symfysemålet mitt er heeelt i nedre del av grønt felt.

Jeg har rett og slett bare en liten baby i magen. Han følger sin egen kurve og alle andre målinger er helt perfekte. Legene ser ingen grunn til at dette ikke skal gå helt fint, men går til ul en gang i uka uansett for at jeg selv skal føle meg trygg :-)

Masse lykke til, jeg vet så godt hvordan det er å kjenne på frykten du føler nå!!

Uff da! 3 kg baby er IKKE liten. I mitt land er det vanlig å føde 2,7 kg babyen uten at legen skremmer foreldrene hele svangerskapet.

Jeg vil ikke ha en 4,5 kg baby, jeg er liten og synes det er nok med 3 kg...

Jeg er 31 uker gravid og babyen min er bare 1,4 kg... bra nok.

Endret av 2xmamma

Kjenner masse av spark og hikking hver dag :)

Så klarer ikke forstå at den lille ikke har det bra... Får prøve å ikke bekymre meg så mye, men det er ikke så enkelt. Takk for oppmuntrende ord iallefall :) tror nok at det skal gå bra selv om han er liten :)

Fordi han var så altfor liten. De trodde jeg hadde morkakesvikt. Han skulle derfor tas med ks i uke 34. Først i uke 33 kom kontrabeskjeden!!

Forhistorien var også blødninger fra uke 26-30 hvor jeg var innlagt og da skulle de prøve å holde han inne til uke 32....

Det er derfor jeg nå slipper overtid siden jeg i realiteten har fått beskjed om prematurbaby og gått i konstant frykt for at han må ut "i morgen" fra uke 26!!! Har vært en ekstrem påkjenning for både meg og mine nærmeste....

Kjenner masse av spark og hikking hver dag :)

Så klarer ikke forstå at den lille ikke har det bra... Får prøve å ikke bekymre meg så mye, men det er ikke så enkelt. Takk for oppmuntrende ord iallefall :) tror nok at det skal gå bra selv om han er liten :)

Jeg tror han har det bra også. :)

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...