Gå til innhold

Kan man "stjele" navnet til..

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på andres mening om det med å bruke samme navn som noen andre barn i familien heter? Jeg har en kusine som har en sønn som har et navn som vi tenkte på til vår kommende prins.. Men da jeg kom på at hennes sønn heter det samme så har jeg lagt i fra meg det navnet..

Problemet er bare at jeg har tenkt mer og mer på det og synes det passer så godt med navnene på de andre barna vi har...

Hva mener du? Er hun for nær familie til at barna våre kan ha samme navn?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144040482-kan-man-stjele-navnet-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker man et navn, så liker man vel det uavhengig av om noen i nær familie heter det. Enig med hun over har som sier at det kommer an på hvor nære dere er og hvor mye dere og barna vil omgås. Veit om flere som heter det samme som feks. søskenbarna sine. Men trur det var relativt vanlig før. Man følte vel ikke samme eiertrangen til ett navn da, som mange gjør nå.

Hvis navnet er relativt vanlig ville jeg ikke tenkt så mye over om noen evt brukte samme navn som jeg vil bruke. Men hvis navnet er veldig sjeldent, så ville jeg kanskje tenkt at de "hermet". Men trur nok ikke jeg ville bli fornærmet av den grunn.

Jeg ville ikke brukt et navn som søskenbarn allerede hadde brukt.

Du kan jo snu det på hodet: hva hadde du tenkt om søskenbarn hadde kalt en ny baby det samme navnet som ditt barn har?

I familien vår valgte faktisk et av mannens søskenbarn å bruke navnet på vårt barn som mellomnavn på sitt barn. Dette er da et oppkallingsnavn i familien. Jeg synes det er litt rart, men greit ettersom dette barnet ikke tiltales med det navnet til daglig.

Takk for svar :)

Jeg vet at det er milioner av navn å velge blant, men jeg har lett og lett og finner ingen som jeg faller ordentlig for..

Hadde nok ikke brydd meg om det var mitt søskenbarn som hadde valgt samme navn som vi har på en av våre, jeg har ikke den eiertrangen over meg ;) Hadde vel heller syntes at det var helt iorden for vi har jo valgt navn som vi synes er fine og det er jo en bekreftelse på at flere liker det navnet veldig godt.

Jeg vil ha et navn som er kort, sterkt og som passer med de andre barna våre som heter Trym, Storm og Mira..Kom gjerne med forslag, men jeg har en laang liste med navn som allerede er "opptatt":s

Navnet jeg har lyst på er Isak, vi omgåes ikke så mye siden vi bor ganske langt fra hverandre og gutten som allerede heter Isak er 10 år eldre enn gutten i magen min :)

Annonse

Syns fint dere kan bruke Isak ettersom dere ikke omgås veldig mye, og den andre Isak`n er 10 år eldre!

Trym, Storm, Mira og Isak passer jo supert :)

Kan jo prøve med noen andre forslag..

Trym, Storm, Mira og ..

Ask

Brage

Bendik

Emre

Imre

Eine

Anund

Loke

Skjalg

Ulrik

Eskil

Vinjar

Viljar

Ask, Brage, ulrik og Vinjar er opptatt.. Imre og Emre likte ikke mannen så godt og Skjalg og Loke blir for "negative" navn på den måten at man tenker på en slem person og jeg tror Skjalg blir vanskelig for 2 av søskene å uttale :P Men takk for forslagene :D

Mannen har kommet med Niklas og det passer forsåvidt, men jeg synes Isak passer bedre med de andre navnene ;) Men jeg er veldig i tvil altså..

Synes ikke hebraiske Isak passet så godt med norrøne Trym og Storm, men det gjør for så vidt ikke indiske Mira heller... Litt vanskelig å se en rød tråd. Ellers er jo Isak et poppisnavn, og skiller seg ut fra søskenes mer sjeldne navn. Ville av disse grunner, samt hensyn til ditt søskenbarn, valgt noe annet.

Isak er jo et vandlig navn,så tror ikke jeg ville kalt det for stjeling...

Trym,Storm,Mira og Isak passet jo perfekt!

Men du burde jo kanskje snakke med kusinen din om hva hun tenker om at dere vurderer Isak.

Om hun ikke liker det,ville jeg valgt et annet...

Annonse

Må legge til, at å velge samme navn som barnet til din musine er upraktisk med tanke på barnas felles oldeforeldre, hvis de lever. Her er mannens kusine gravid samtidig med meg, og vi har termindator ganske likt. Selv om vi bor 100 mil fra hverandre, og vi treffes sjeldent, så ville jeg aldri valgt samme navn som henne, og hadde blitt mektig sur hvis hun tok "mitt" navn (har termin noen dager før henne)! Barna vil ha samme oldeforeldre, og to oldebarn ved mavn Herman eller Elise hadde vært upraktisk.

Det samme skjedde med meg. Kusina mi fikk barn, og brukte navnet jeg hadde tenkt på. Merkelig nok sa kusina mi at jeg godt kunne bruke det samme, men det kunne ikke falle meg inn. Jeg tenker det kommer helt an på hvor close man er. Kusine mi og samboeren hennes er nære venner av oss. :)

Ser ikke hvorfor det skulle være noe problem å bruke samme navnet som ditt søskenbarn.

Pappa har en fetter med samme navn som seg, de er en sammensveiset familie, men har da aldri vært noe problem.

Enig i at Isak kanskje ikke passet best til de andre navnene med tanke på opprinnelse. Isak er et bibelsk navn, mens de norrøne navnene har en "hedensk" opprinnelse.

Andre forslag:

Garm

Birk

Jeg er enig i at du bør spørre først. Men om det er greit for henne bør du gå for det. Fint navn, og passer bra med søsknenes. Nei, kanskje ikke samme opprinnelse, men det har ikke de andre søsknenes navn, heller. Hadde alle tre hatt norrøne navn, ville jeg kanskje vært mer for å velge noe norrønt, men sånn er det jo ikke, og synes ikke opprinnelse er så viktig uansett.

Personlig så ville jeg nok ikke valgt samme navn som noen andre i familien, med tanke på forvirring og "felles familie". Hva blir det da, store-Isak og lille-Isak? Nei, det ville jeg nok prøvd å unngå :)

Men synes Odin passet veldig bra inn i navnerekka! Trym, Storm, Odin og Mira :)

• 2 måneder senere...

Synes det kommer an på hvor stor familien er. Er det for eksempel få søskenbarn kan det være rart med samme navn. En av mine kusiner har brukt mitt navn som mellomnavn på sin datter. Det er for øvrig også mellomnavn til mormor. Jeg synes det bare var koselig at mitt navn ble brukt :)

Anonymous poster hash: f4d7d...7e5

Hvis det blir en gutt denne gangen, så kommer vi til å bruke et navn som kusina til mannen har brukt på sin sønn. Men hennes sønn er 18 år da, så blir jo ikke sånn at de to kommer til å leke sammen.. Dessuten er dette det fineste guttenavnet jeg vet om, og jeg har elsket dette navnet siden jeg var sånn type 7 år.. Det er ingen som "eier" et fornavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...