Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med barn som har astma? Hva var symptomene? Hvor gammel var han/hun da dere oppdaget det?

Er livredd for at min har fått det, hun er 6 mnd.

Skrevet

Min eldste sønn har astma og det ble oppdaget i to års alderen. Han hadde da hatt mye hoste om kvelden og om natta.

Han var også allergisk mot egg, nøtter husdyr + mer, og hadde en god del atopisk eksem som baby. Ofte er det en sammenheng her.

Hosten han hadde kom ikke nødvendigvis bare når han hadde halsinfeksjon men også ellers. Pappaen har litt astma og en onkel er ganske sterkt plaget. Utvikling av astma er ofte arvelig.

Babyer kan lett få infeksjoner som gjør at de hoster og puster litt tungt. Barneastma er forholdsvis vanlig, så har du mistanke bør du få det undersøkt. Du vil da få mange spørsmål fra legen og man vil finne ut hvor stor sansynligheten er.

Får håpe ikke jenta di har det. Uansett finnes det bra forebyggende behandlig og gode medisiner til barn med astma. Dessuten "vokser" heldigvis mange dette av seg etterhvert :))

Skrevet

Min sønn har astma. Han var vel ca 1 år når vi fikk beskjeden. Men har da vært inn å ut av sykehus, lege siden han va halvt år.

Symptomene her var mye hoste ved lek, og på natten. Han ble raskt sliten, orket ikke leke så lenge av gangen. (tung og rask pust) Han har også atopisk eksem. Han har både forebyggende medisin og akutt. Funker veldig godt her :)

Skrevet

Hun har hatt eksem siden fødsel, men i det siste har det blitt mye værre. Klør seg til blods i ansiktet... Også hoster hun mye om natten og under anstrengelse F.eks gråt, latter osv. Jeg hadde astma som liten og atopisk eksem, men har vokst av meg begge. Far har ingen av delene. Når burde man gå til lege? Kan det være pollen som irriterer?

Skrevet

Jeg ville tatt turen til lege allerede nå. De kan evt. finne ut av hva hun er allergisk mot. Det hender at allergi kan trigge astma.

Det kan f.eks være snakk om matvarer o.l., hvis du ammer er det et tips å unngå disse. Skulle hun f.eks reagere på støv eller pollen er det jo forhåndsregler man kan ta. Det er ikke alltid man får riktig svar på slike allergitester, men det er verdt et forsøk.

Jeg har hatt veldig god erfaring med barneleger som har vært spesialister på barn med allergi og astma. De har god erfaring når det gjelder utredning og oppfølging av små barn.

Lykke til til deg og den lille!

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har vi prøvd å eliminere én og én matvare, men ingen bedring. Fjernet ull, vasket klær på nytt uten tøymykner og med allergivennlig vaskemiddel. Nå begynner jeg å tro at det er pollen...

Skulle bestille time hos lege slik at jeg kunne få henvisning til pediater (barnelege), men fikk ikke før etter 1 mnd...!!!! Er det mulig? Til en baby på 6 mnd?!?! Jeg ringte og klagde og nå skal vi dit på fredag :)

Skrevet

Vår fikk astma da han var rundt 1 år (har også atopisk eksem) .Hadde da hatt hoste en stund uten at han var syk. Legen vi var hos da sa enkelt og greit at hvis astmamedisin fungerer mot hosten, så har han astma. Hvis den ikke funker så har han ikke astma. Var da hos vanlig fastlege. Senere var vi også hos barnelege som også konstaterte det.

Skrevet

Vi var inn og ut av sykehuset, legevakt og fastlege med sønnen vår fra han var en uke til han var 4 mnd før vi fikk astmamedisiner til han. Hadde krupp annenhver helg ect. Ikke eksem eller noe allergier. Etter vi fikk astma medisiner roet krupp anfallene seg en god del, slik at vi bare trengte og dra på legevakt og slapp innleggelse. Da gutten var 14 mnd sluttet jeg og amme og gutten ble dårligere og dårligere. Slet med pusten, fikk krupp, våknet på natten med halsbrann ect. Ble da innlagt igjen, og ene barnelegen mumlet noe om mulig melkeallergi, men sjefsbarnelegen bare lo av meg og vi ble hjemsendt atter en gang uten noe mer oppklaring. "Skulle bare øke dosen medisin en ukes tid". Dro da til fastlegen og spurte han rett ut om det og vare astmatisk kan være ett symptom på laktoseintolleranse. Fikk til svar at ja, i skjeldne tilfeller så var det det. Vi avtalte laktosefri kost en uke, var han fin i pusten etter det, skulle vi kutte ut medisin. Allerede samme kveld var gutten medisinfri og har vært det nå i 6 mnd! :) så det kan være lurt og ha i tankene at det kan være noe som forårsaker at barnet ditt er astmatisk, ikke at det trenger og være barneastma. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...