Gå til innhold

Hjemmelaget pastasaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode?

Både barnevennlige og noen til kveldskos? :)

Elsker pasta, men har ikke prøvd ut så mange retter enda.

Anonym poster: 19b20be132ea1a4e31bc9da78ef3f961

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å lage tomatsaus og har oppi det jeg finner i kjøleskapet. Surrer hvitløk, løk, gulrot, chili, champinjong i en kjele. Heller over hakka tomater fra pappkartong (syns ferske tomater ofte ikke er modne nok til at de gir god smak i sausen). Lar koke den tida det tar å lage resten av maten. Ha oppi litt sukker, salt, evt krydder av ønsket slag (har jeg ikke fersk chili så har jeg gjerne litt chilikrydder. Oregano, cummin, provence osv). Ferske urter kan i helt til slutt om man har det i hus :) jeg pleier å kjøre sausen med stavmikser for å få den jevn (enkelte i husholdningen har problemer med sopp og tomatbiter ;)) dette må da evt gjøres før de ferske urtene :)

Mange muligheter, veldig enkelt, mye billigere og vanvittig mye bedre enn noen som helst kjøpesaus! Smak deg frem underveis og putt oppi det dere liker ;) noen ganger har jeg alle ingrediensene nevnt over tilgjengelig, andre ganger bare noen få, men godt blir det uansett :)

Skrevet

Jeg pleier å lage tomatsaus og har oppi det jeg finner i kjøleskapet. Surrer hvitløk, løk, gulrot, chili, champinjong i en kjele. Heller over hakka tomater fra pappkartong (syns ferske tomater ofte ikke er modne nok til at de gir god smak i sausen). Lar koke den tida det tar å lage resten av maten. Ha oppi litt sukker, salt, evt krydder av ønsket slag (har jeg ikke fersk chili så har jeg gjerne litt chilikrydder. Oregano, cummin, provence osv). Ferske urter kan i helt til slutt om man har det i hus :) jeg pleier å kjøre sausen med stavmikser for å få den jevn (enkelte i husholdningen har problemer med sopp og tomatbiter ;)) dette må da evt gjøres før de ferske urtene :)

Mange muligheter, veldig enkelt, mye billigere og vanvittig mye bedre enn noen som helst kjøpesaus! Smak deg frem underveis og putt oppi det dere liker ;) noen ganger har jeg alle ingrediensene nevnt over tilgjengelig, andre ganger bare noen få, men godt blir det uansett :)

Hørtes veldig godt ut :)

Anonym poster: 612e2df36e19b4446ab544d88cd840b5

Skrevet

En annen variant er lys pastasaus.

Smelt ca 2 gode ss smør i en kjele, rør inn 1 toppet ss mel og spe ut med ca 4 dl helmelk eller kremfløte, evt litt av begge deler og la det koke i 5-10 minutter på svak varme. Ha i 1-2 fedd finhakket hvitløk, litt pepper, salt, persille, dill og timian (urtene kan skippes) og en liten nevne chreddarost eller parmesanost. Spe ut med melk/fløte dersom det blir for tykt, og smak til med salt og pepper.

Anonym poster: d5f5372d122c796ae8305b03aedfd210

Skrevet (endret)

Du trenger:

1 løk

8 ss god olivenolje

2 store eller 3 små gulrøtter

2 selleristenger

4 fedd hvitløk

1 boks med hermetiske tomater (Min favoritt er Biona- den økologiske. Synes den faktisk er mye bedre enn Mutti)

1 terning kylling-/hønsebuljong

0,5 l vann

2 ss tomatpureè

1/4 ss salt

Litt kvernet pepper

Parmesan + fersk basilikum

Begynn med å kutte løken i små biter…

På medium varme steker du løken med 5 ss olivenolje.

Finn frem tre små gulrøtter (eller to store), og to selleristenger

Kutt opp i veldig små biter…

Slik gjør jeg med gulrøttene. Deler dem på langs først. Plasserer dem med den flate siden ned…

Så deler jeg hver bit i fire deler på langs….

Og så kutter jeg på tvers….til jeg får ganske små biter. DETTE ER VIKTIG! Bitene må være veldig små slik at de fort blir møre.

Stek grønnsakene sammen løken. i ca 10-12 minutter. rør ofte. Grønnsakene skal bli helt blanke før du gjør noe mer.

Fire fedd hvitløk…

Kutt i små biter….

Oppi sammen med grønnsakene i maks 20 sekunder, eller helt til de avgir sin aroma–Hvitløk er digg, ass…

Finn frem en halvliter vann og en buljongterning.

Hell vann+buljong i kasserollen, og la det koke til alt blir redusert 50-60 %.

Tilsett så to spiseskjeer med tomatpuree. Ikke vær beskjeden.

La sausen koke i to minutter til….

Tilsett tomatene og kok videre i 8 min.

Bruk deretter potetmoser for å få en jevnere og tykkere saus.

Lagde denne i kveld faktisk, men jeg brukte heller fersk oregano og timian, og brukte den store glassflasken med Mutti tomater. Doblet derfor oppskriften.

Dette er virkelig verdens beste pastasaus! Nydelig:-) (kopierte oppskriften fra www.diggmat.com.)

Endret av BellaSuz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...