Gå til innhold

HJELP! Smørdampe grønnsaker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe jeg ikke kan så er det å tilberede grønnsaker slik at de blir skikkelig gode!

Så i dag hadde jeg planer om å smørdanpe brokkoli, blomkål og gulrøtter...

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal gå frem? Hvor store bitterhet, hvor mye vann... Ja... Ta det fra begynnelsen stegfor steg :P

Fortsetter under...

Skrevet

Er det noe jeg ikke kan så er det å tilberede grønnsaker slik at de blir skikkelig gode!

Så i dag hadde jeg planer om å smørdanpe brokkoli, blomkål og gulrøtter...

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal gå frem? Hvor store bitterhet, hvor mye vann... Ja... Ta det fra begynnelsen stegfor steg tongue.png

Aldri brukt vann når jeg smørdamper jeg da.. bare en stor klatt smør:)
Skrevet

Nok vann til at det dekker grønnsakene. I de oppskriftene jeg har sett så bruker de ca. 1 ss smør til 4dl grønnsaker. Jeg vet ikke hvor mye jeg bruker men det er nok minst 2-3 ss. når jeg har en liten blomkål, en liten brokkoli og 3 gulrøtter. Deler blomkål og brokkoli i omtrent like store buketter og ca. en halv cm. tykke gulrotskiver.

Kok opp vann og smør på høy varme, legg i grønnsakene. Når vannet koker på nytt så er grønnsakene ferdig.

Anonym poster: e3a84413fc8d5501b76cc5b1d2c2af3f

Skrevet

En enkel måte å få det ferdig samtidig: Kutt gulerøtter i biter og ha i kjelen med et par ss vann og smør. Når de er halvferdige legger du oppi blomkål og brokkoli. Gjerne skjær smør med ostehøvel og legg på blomkål/brokkoli. Du må bare passe på, og følge med. Når du har gjort det en gang, blir det så mye enklere neste gang :) Lykke til med grønsaker :D

Anonym poster: b54fa0283c8e706257a6ad2c41a608ea

Skrevet

Ah! Takk, da prøver jeg litt på tipsene deres :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...