Gå til innhold

noen med peiling på tisper og løpetid? bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valpen min er ca 7 mnd og hun er veldig hoven i underlivet og slikker seg mye.

Det virker som hun har vondt også når hun går og skal sette seg ned for å tisse. Da hyler hun litt. Ikke mye, men et par klynk.

Sover mye mer enn normalt og dette har pågått i ca 2-3 dager.

Er det løpetid på gang? Usikker på om det er kommet noe blod, men det var noe blod på sengetøyet som kan ha kommet fra hunden.

Er bekymret, fordi det ser ut som hunden min har plager.

Håper noen kan svare

Anonym poster: 3850dccc8ab4ff8315796afc2ed9b18f

Skrevet

Jentene får sine første løpetid fra 6-12 mnd gammel.

Skrevet

Ring til Vetrinæren i morgen å hør, kan jo være urinveisinfeksjon siden hun klynker når hun tisser.

Skrevet

For meg høres det ut som løpetid. Kan ikke huske at vår "klynket" ved urinering, men ellers stemmer alt du beskriver

Skrevet

Kommer som regel veldig lite blod første gang det er løpetid. Og Hoven i underlivet er normalt, det har mi og. Og sover hele dagen nesten. Veldig Slakk. Så er nok løpetid på gang. Men aldri opplevd att en hund har vondt når den tusser i løpetiden. Så det ville jeg sjekket ut. Har hun UIV har hun det kjempe vondt.

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Den første løpetiden kommer som regel når de er rundt 8 mnd, så det kan være like før hos dere.

Nå er jeg ingen ekspert, men jeg har ikke opplevd noen hunder som hyler når de tisser før løpetiden. De kan jo få hovne kjønnslepper, men jeg tror ikke det skal gjøre så vondt. Har du sett etter om de er hovne?

Har hun forandret seg ellers? Andre symptomer på løpetid kan være mindre matlyst, at hun er mer rastløs og at hun oppfører seg annerledes.

Jeg ville ventet litt og sett det an, og heller sjekket for uvi hvis det fortsetter de neste dagene. Dyrlegen kan nok kjapt se om det kun er løpetid eller om det er noe annet som plager hunden.

Skrevet

Hun er veldig liten, så hele underlivet kommer nedi bakken når hun setter seg for å tisse. Hun har tisset som normalt.

Nå var det litt blodflekker på et hvitt pledd vi har henne på, så regner med det var løpetid da.

Ingen tegn på urinveisinfeksjon, men får ta henne til vetrinær i morgen om det fortsetter. Hun er så rar i dag.

Takk for svar.

Er vant med hunder, men har bare hatt hannhunder tidligere.

Skrevet

Dette skal du ta alvorlig selv om det mest sannsynlig ikke er det. Tisper kan få dødelig livmorbetennelse allerede ved første løpetid selv om det er sjeldent. Vetrinærer sier at tisper med samtlige symptomer har livmorbetennelse inntil det motsatte er bevist.

Ring! Det kan hende hunden har slikka seg sår og at det svir i såret når det kommer urin i det. Det er uvant med løpetid første gangen og hu har nok blitt litt hysterisk/forvirret med renhold. Les uansett og lær deg tegn på livmorbetennelse, det burde alle tispe-eiere gjøre :) Mistet mi da hu var 16 år pga. det :(

Masse lykke til og god bedring til lillevofsa :)

Anonym poster: a0498d7a2f1fb59faf2dee3e9653eeb8

Skrevet

Om det ikke gir seg, så blir det dyrlege i morgen.

Nå sover hun som en stein. Ingen tegn til ubehag nå hvertfall. Hun har slikket seg lenge nedentil, så vi har tenkt en stund at det er løpetid på gang. Var hos dyrlege på kontroll/vaksine for en stund siden og alt så bra ut.

Satser på det er løpetid. Er bare nå de 2-3 siste dagene det har vært ganske hovent.

Igjen, takk for svar, snille damer:)

Skrevet

Jeg tenkte også på livmorbeyennelse da jeg leste dette..

Noen av symptomene er at de drikker mye, spiser mindre, sover mer, utilpass og blør..

Masse lykke til :) håper det bare er vanlig løpetid ;)

Anonym poster: c1452d20075ad7d3813a1fb492f1babe

Skrevet

Var hos dyrlege i dag og det var løpetid og litt urinveisinfeksjon. Fikk penicillin, så da håper jeg det går over.

Greit å ha sjekket det ":)

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Var hos dyrlege i dag og det var løpetid og litt urinveisinfeksjon. Fikk penicillin, så da håper jeg det går over.

Greit å ha sjekket det " :)

Så fint å høre at du sjekket det opp, og at det ikke var noe alvorlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...