Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #1 Skrevet 18. april 2013 Vell jeg vet i perioder at hun kan være deprimert og ha noen oppturer. Nå er hun mye alene pga mannen er borte og jobber i utlandet. Den siste uka har det vært full guffe med musikk og jeg kan se i vindue hver eneste gang jeg går forbi at dama danser og danser. Hun står tilogmed å danser når hun lager middag. Ler jo litt for meg selv, men hun må jo være på opptur eller noe sånt. Burde jeg si noe til henne eller mannen? Anonym poster: 54ba9faedd229fe3fab765d14b4aee53
Bananahammock Skrevet 18. april 2013 #2 Skrevet 18. april 2013 Jeg kan ikke forstå hvordan dette er din sak. I det hele tatt.
Nebbdyret <3 Skrevet 18. april 2013 #3 Skrevet 18. april 2013 Hvorfor i all verden skal du si noe som helst til noen som helst?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 18. april 2013 #4 Skrevet 18. april 2013 Si noe om hva da? At dama danser i eget hjem? Ohlalla, hvilken oppstandelse
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #5 Skrevet 18. april 2013 Plager lyden på musikken deg til tider der skal være ro, så sier du fra til henne. Ellers kan jeg ikke se at å danse mens man lager middag har noe med noe å gjøre. Det kan også jeg gjøre om jeg er i ekstra godt humør Anonym poster: d9adddf6d7bede3a0fc6c63a4b50aa15
Gjest Nerdens'mus Skrevet 18. april 2013 #6 Skrevet 18. april 2013 Definisjonen på bipolar er vel at man enten er veldig trist eller veldig glad. Så jeg ville bare smilt for meg selv å latt være å komme trekkende med sykdommen hennes når hun har det bra.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #7 Skrevet 18. april 2013 La nå dama få danse så mye hun vil! Hjelpes. Si noe??? ha ha ha Anonym poster: 6add85a439634bfd1ae8419a98229a9f
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #8 Skrevet 18. april 2013 For et merkelig innlegg.. Anonym poster: 93ed096c364dd04cf5a6ad73a498db45
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #9 Skrevet 18. april 2013 Dette må jo være trolling, ingen er så blåst??? Anonym poster: d46d4f4416a66226feed6e3bb7d39275
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #10 Skrevet 18. april 2013 Hvis dama er bipolar og det verste hun finner på når hun er manisk er å danse mens hun lager mat, da vil jeg si hun har sykdommen under full kontroll og alt er bare velstand... Det er da slett ikke sykelig å høre på musikk eller danse, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor dama eller mannen hennes skulle være det minste interessert i å høre om at du kikker inn vinduene deres og analyserer damens adferd når du går forbi. Anonym poster: 81a04bf8c0d7f79b719a28dee8ef19fa
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #11 Skrevet 18. april 2013 Haha, da hadde jeg nok ledd godt for meg selv og tenkt at det var bra hun var så happy Med mindre hun plager dere med musikk dag og natt ser jeg ikke noe grunn til å si i fra til henne eller gubben hennes. Anonym poster: 72efd25bab56ee5fd3f2d75681d698cf
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #12 Skrevet 18. april 2013 Hvis hun har danset døgnet rundt i nesten en en uke er det noe galt, kan være manisk. Kroppen vil til slutt si stopp pga søvnmangel og utslitthet, kan ende i psykose. Ville tatt turen innom og sjekket hvis du kjenner henne, event ring mannen. Det er ikke noe greit å se noen bli tvangsinnlagt pga psykose. Anonym poster: ee623616eee385d18e72ab9b68f332f1
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #13 Skrevet 18. april 2013 Hvis hun har danset døgnet rundt i nesten en en uke er det noe galt, kan være manisk. Kroppen vil til slutt si stopp pga søvnmangel og utslitthet, kan ende i psykose. Ville tatt turen innom og sjekket hvis du kjenner henne, event ring mannen. Det er ikke noe greit å se noen bli tvangsinnlagt pga psykose. Anonym poster: ee623616eee385d18e72ab9b68f332f1 Har du noen tipps om hvordan jeg burde gjøre det? Det er nesten døgnet rundt musikken går, forstår ikke helt hvordan barnet deres får til å sove. HI Anonym poster: 54ba9faedd229fe3fab765d14b4aee53
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. april 2013 #14 Skrevet 18. april 2013 Så lenge hun tar seg av barnet sitt på en skikkelig måte ser jeg ikke hvorfor du skulle bry deg om at naboen danser. Altså, såvidt meg bekjent finnes det ingen lov mot det.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #15 Skrevet 18. april 2013 Ja, jeg synes du burde snakke med noen om denne sykelige opphengtheten i naboen. Fastlegen er kanskje et bedre forslag enn naboens mann. Og slutt nå for guds skyld å titte inn andres vinduer, det er ikke normalt. Anonym poster: 2a0bd5f66707802eddd196dc4c606eab
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #16 Skrevet 18. april 2013 Hvis hun har danset døgnet rundt i nesten en en uke er det noe galt, kan være manisk. Kroppen vil til slutt si stopp pga søvnmangel og utslitthet, kan ende i psykose. Ville tatt turen innom og sjekket hvis du kjenner henne, event ring mannen. Det er ikke noe greit å se noen bli tvangsinnlagt pga psykose. Anonym poster: ee623616eee385d18e72ab9b68f332f1 Har du noen tipps om hvordan jeg burde gjøre det? Det er nesten døgnet rundt musikken går, forstår ikke helt hvordan barnet deres får til å sove. HI Anonym poster: 54ba9faedd229fe3fab765d14b4aee53 Auda, har hun et barn oppe i alt dette også. Hvor gammelt er barnet? Da hadde jeg tatt kontak med mannen hennes umiddelbart, får du ikke kontakt med han kan du ringe andre i familien hennes og be dem stikke innom, event gå bort selv med en tåpelig unnskylding om å låne kaffe, egg, melk. Siste mulighet er å ringe politiet, forklar situasjonen og be dem ta et tilsyn. De kan ringe på og spørre om hun har sett noen på en rød sykkel feks for å komme i dialog med henne, så vil de vurdere om det er behov for å kontakte lege eller andre som kanivareta henne og barnet. Har sett flere som plutselig har fårr psykose, da bør det ikke være barn tilstede. Anonym poster: ee623616eee385d18e72ab9b68f332f1
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #17 Skrevet 18. april 2013 Mange her har ikke vært bort mani - bipolaritet. Kanskje hun trenger medisiner/få justert dosen sin! Ta kontakt med mannen hennes. Anonym poster: 0a39b32bb371c2852e3c9a4025431ab8
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #18 Skrevet 18. april 2013 Hvis hun har danset døgnet rundt i nesten en en uke er det noe galt, kan være manisk. Kroppen vil til slutt si stopp pga søvnmangel og utslitthet, kan ende i psykose. Ville tatt turen innom og sjekket hvis du kjenner henne, event ring mannen. Det er ikke noe greit å se noen bli tvangsinnlagt pga psykose. Anonym poster: ee623616eee385d18e72ab9b68f332f1 Har du noen tipps om hvordan jeg burde gjøre det? Det er nesten døgnet rundt musikken går, forstår ikke helt hvordan barnet deres får til å sove. HI Anonym poster: 54ba9faedd229fe3fab765d14b4aee53 Auda, har hun et barn oppe i alt dette også. Hvor gammelt er barnet? Da hadde jeg tatt kontak med mannen hennes umiddelbart, får du ikke kontakt med han kan du ringe andre i familien hennes og be dem stikke innom, event gå bort selv med en tåpelig unnskylding om å låne kaffe, egg, melk. Siste mulighet er å ringe politiet, forklar situasjonen og be dem ta et tilsyn. De kan ringe på og spørre om hun har sett noen på en rød sykkel feks for å komme i dialog med henne, så vil de vurdere om det er behov for å kontakte lege eller andre som kanivareta henne og barnet. Har sett flere som plutselig har fårr psykose, da bør det ikke være barn tilstede. Anonym poster: ee623616eee385d18e72ab9b68f332f1 Enig. Hvis du med sikkerhet vet at hun er bipolar kan dette være et tegn på mani som kan gå over i psykose. Min søster er bipolar og de ganger hun blitt så manisk at hun ikke har sovd på flere døgn har hun flere ganger etterpå blitt psykotisk. De episodene har sluttet med både selvmordsforsøk og henting av polis/ambulanse. Slike ting bør ikke barn få oppleve! Anbefaler liksom annie over at du prøver å komme i prat med henne, da bør du merke temmelig raskt om hur virker feks veldig 'speedet', snakker raskt og usammenhengende eller om hun har vanskelig å konsentrere seg på deg. Syns det er mange som hat kommet med veldig dårlige råd her. Hvis min søster hadde hatt en nabo som deg kanskje vi i familien kunne blitt varslet raskere (og min søster ikke måtte bli innlagt flere uker). En manisk periode kan komme svært raskt! Og i beste fall er hun bare på bra humør! Anonym poster: d0a5139a1293b97ce8ea3986367e95db
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #19 Skrevet 18. april 2013 Har en x-svigerinne som er manisk men hun er flink til å informere oss når hun går inn i dårlige perioder da er barna på besøk hos tante og onkel og får kjøre drosjebil til og fra skolen :-) Noen har det noenlunde under kontroll for selv om medisinering stort sett virker bra må en justere mengden evt bytte medisiner innimellom :-) Kanskje hun har ett nettverk som hjelper henne. Btw jeg er ikke manisk men jeg hører på musikk gauler og danser når jeg lager mat. Anonym poster: 703d94cd65f2f7796b71f4c4c2028bb6
kjærestenogmæ Skrevet 18. april 2013 #20 Skrevet 18. april 2013 Definisjonen på bipolar er vel at man enten er veldig trist eller veldig glad. Så jeg ville bare smilt for meg selv å latt være å komme trekkende med sykdommen hennes når hun har det bra. Man er ikke enten eller!!! Alle nyanser i mellom, vanlige oppturer og nedturer akkurat som deg. Bipolare har bare sykdomsepisoder (mani/hypomani/deprimert/suicidal). Man er da virkelig ikke "syk" hele tiden selvom man har en diagnose. Jeg lever et liv jeg også, bare litt mer turbulent til tider. Men, jeg ville aldri byttet ut meg. Til hi Slik du beskriver kan jeg være i hypomane perioder og disse kan avta av seg selv NOEN ganger. Er du bekymret for henne eller barnet tar du kontakt med noen som kan hjelpe. Hun vil være takknemlig når hun "lander". Kanskje mann eller familie vet hva som foregår og kan berolige deg. Men de vil også bli takknemlige for at du har mot til å bry deg. Det ville familien min vært Hilsen ei som har levd med bipolar lidelse nesten hele livet.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #21 Skrevet 18. april 2013 Hvis hun har danset døgnet rundt i nesten en en uke er det noe galt, kan være manisk. Kroppen vil til slutt si stopp pga søvnmangel og utslitthet, kan ende i psykose. Ville tatt turen innom og sjekket hvis du kjenner henne, event ring mannen. Det er ikke noe greit å se noen bli tvangsinnlagt pga psykose. Anonym poster: ee623616eee385d18e72ab9b68f332f1 Det er da virkelig ingenting i innlegget som sier at damen har danset døgnet rundt i en uke. Helt utrolig hvor mye enkelte overfortolker her. HI vet jo heller ikke om naboen faktisk er bipolar. Anonym poster: 2fd3186db3c729bd3d1ae459f6a8cc23
Virginia. Skrevet 18. april 2013 #22 Skrevet 18. april 2013 (endret) Hvis hun har danset døgnet rundt i nesten en en uke er det noe galt, kan være manisk. Kroppen vil til slutt si stopp pga søvnmangel og utslitthet, kan ende i psykose. Ville tatt turen innom og sjekket hvis du kjenner henne, event ring mannen. Det er ikke noe greit å se noen bli tvangsinnlagt pga psykose. Anonym poster: ee623616eee385d18e72ab9b68f332f1 Har du noen tipps om hvordan jeg burde gjøre det? Det er nesten døgnet rundt musikken går, forstår ikke helt hvordan barnet deres får til å sove. HI Anonym poster: 54ba9faedd229fe3fab765d14b4aee53 Hvis musikken er på nesten hele døgnet, så hadde jeg nok lurt ja... Da ville jeg ha ringt mannen hennes. MEN; Du må innse at du ikke vet om damen er syk eller ikke her HI. Det er en vanlig feilslutning å automatisk tro at personlighet eller sykdom alene er forklaringen på annerledes atferd. Det kan like gjerne hende at damen i lengre tid har hatt det tungt på grunn av noe- f.eks. alvorlige ekteskapsproblemer, sykdom i familien, jobbsituasjon, økonomi e.l., og at det nå endelig har lysnet/ skjedd noe positivt og at hun derfor hatt fått tilbake sitt egenlige humør og sin livsgnist. Endret 18. april 2013 av Ibsenfrue
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #23 Skrevet 18. april 2013 Da har jeg vært tilfeldigvis over å lånt noen egg, dama virka rett og slett speeda. Jeg måtte komme inn på kaffe, se på det flotte pianoet hun hadde kjøpt i helga. Hun er serdeles musikkals så det er jo sikkert normalt at et slikt menneske kjøper instrumenter? Jeg vet hun er bipolar ettersom hun har sakt det selv. Barnet lå å sov. Er det nok å sende en sms til mannen å si at han burde kanskje ta seg en liten prat med sin kone ettersom jeg er litt bekymret? Føler meg litt teit nå altså... HI Anonym poster: 54ba9faedd229fe3fab765d14b4aee53
Virginia. Skrevet 18. april 2013 #24 Skrevet 18. april 2013 Hvis hun har danset døgnet rundt i nesten en en uke er det noe galt, kan være manisk. Kroppen vil til slutt si stopp pga søvnmangel og utslitthet, kan ende i psykose. Ville tatt turen innom og sjekket hvis du kjenner henne, event ring mannen. Det er ikke noe greit å se noen bli tvangsinnlagt pga psykose. Anonym poster: ee623616eee385d18e72ab9b68f332f1 Har du noen tipps om hvordan jeg burde gjøre det? Det er nesten døgnet rundt musikken går, forstår ikke helt hvordan barnet deres får til å sove. HI Anonym poster: 54ba9faedd229fe3fab765d14b4aee53 Auda, har hun et barn oppe i alt dette også. Hvor gammelt er barnet? Da hadde jeg tatt kontak med mannen hennes umiddelbart, får du ikke kontakt med han kan du ringe andre i familien hennes og be dem stikke innom, event gå bort selv med en tåpelig unnskylding om å låne kaffe, egg, melk. Siste mulighet er å ringe politiet, forklar situasjonen og be dem ta et tilsyn. De kan ringe på og spørre om hun har sett noen på en rød sykkel feks for å komme i dialog med henne, så vil de vurdere om det er behov for å kontakte lege eller andre som kanivareta henne og barnet. Har sett flere som plutselig har fårr psykose, da bør det ikke være barn tilstede. Anonym poster: ee623616eee385d18e72ab9b68f332f1 Dette kan du tydeligvis ikke så mye om, og å trakassere naboen er neppe den beste måten å løse dette på- politiet ville nok mest vurdert å taue inn den som ringte dem og foreslo at de skulle gjøre noe slikt . Hvis du er oppriktig bekymret, og det faktisk ikke er snakk om at naboen bare er ekstra glad og danser mye hjemme en periode, men at musikken går døgnet rundt,- så hadde jeg i første omgang ringt mannen hennes slik at han kunne kontaktet familie eller legen hennes. Hvis musikken er veldig høy, så hadde jeg ringt politiet- men de kan nok kun be henne dempe musikken. Er det alvorlig må en lege vurdere henne, men det kan mannen hennes eller annen nær familie ordne. Virker naboen klart psykotisk og desorientert kan barnevernet eller politiet derimot kontaktes.
Virginia. Skrevet 18. april 2013 #25 Skrevet 18. april 2013 Da har jeg vært tilfeldigvis over å lånt noen egg, dama virka rett og slett speeda. Jeg måtte komme inn på kaffe, se på det flotte pianoet hun hadde kjøpt i helga. Hun er serdeles musikkals så det er jo sikkert normalt at et slikt menneske kjøper instrumenter? Jeg vet hun er bipolar ettersom hun har sakt det selv. Barnet lå å sov. Er det nok å sende en sms til mannen å si at han burde kanskje ta seg en liten prat med sin kone ettersom jeg er litt bekymret? Føler meg litt teit nå altså... HI Anonym poster: 54ba9faedd229fe3fab765d14b4aee53 Ok, hvis du vet hun er bipolar så er jeg enig i at dette høres ut som mani ja... Særlig om hun hadde kjøpt piano impulsivt mens mannen var borte? Ring mannen hennes du, ikke send sms. Si at han nok burde komme hjem snarest, eller kontakte noen familiemedlemmer som kan hjelpe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå