Gå til innhold

Jenta klarte ikke synstesten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor gammelt er barnet? Her klarte ikke seksåringen min hørselstesten hos helsesøster, ifølge helsesøster hørte hun veldig dårlig på høyre øre. Men hun fikk komme tilbake en uke senere og ta ny test, da var alt fint.

Barn kan misforstå tester, svare feil, miste konsentrasjonen etc etc. Ta testen på nytt og vent med evt bekymringer til du har fått svar på prøve nr 2.

Anonym poster: fa3f2cf814d418fafc1dbd00a8874783

Ja min jenta klarte ikke synstesten på 4 års kontrollen, og de tok den igjen på 5 års. Første gangen var det nok mest pga samarbeid/forståelse av oppg. På 5 års gikk det helt fint.

Anonym poster: 1be7334114519ea4edb1bac409c137c0

Gjest vinterbrud

Ja,min jente klarte heller ikke synstesten på 4 års kontrollen.Vi ble henvist til øyelegen på sykehuset,hun har nå briller på grunn av langsynthet og skjeve hornhinner.

Vi hadde en sterk mistanke at hun såg dårlig før testen,men mistenkte at hun var nærsynt.

For min jente så ble det helt ny hverdag med kule briller.Det var ikke akkurat oss du spurte etter,men jeg svarte likevel.

Min gutt klarte ikke testen. Blei sendt til øyelege, og har må briller :) ser nesten ingenting på ene øyet. Men dei trur dei klarer og redde synet. Allerede etter 6mnd har han fått tilbake 60% av synet. Når di fant det ut var det kun 20% syn på ene øyet.

Anonym poster: 0e45c2118489f7a102af13ac9b4db562

Vær forsiktig damer! Ikke si at barnet ikke "klarte" en synstest. Enten så så hun/han for dårlig og det har ikke noe med ferdigheter å gjøre, eller så er det noe som ikke gikk så bra den dagen.

Ta den en gang til, eller få henvisning til øyelege for å sjekke at ikke noe er galt, ev få hjelp.

Anonym poster: 2f224deab458f4ca51d4d095fc47bd2f

Annonse

Min gutt bestod ikke synstesten, og vi skulle da tilbake etter 14 dager for å ta den en gang til. Helsesøster sa at det skjedde ofte at barn tullet litt og at det ikke var noe galt med synet. 2. gangen så han heller ikke de minste linjene, og legen på helsestasjonen var litt usikker på om han skulle henvises, for det er som oftest ingenting... Men heldigvis ble han henvist til øyelege og det viste seg at han så veldig dårlig (-4), vi foreldrene hadde ikke merket noen ting! Må bare si at det ikke er "skummelt" å ha barn som bruker briller, det går kjempefint og det er så mange som bruker det nå til dags at det er sjelden noen blir mobbet pga det (i min sønns klasse er det 5 brillebrukere).

Anonym poster: e118d0f67d5f38d183491abc43929191

Min gutt bestod ikke synstesten, og vi skulle da tilbake etter 14 dager for å ta den en gang til. Helsesøster sa at det skjedde ofte at barn tullet litt og at det ikke var noe galt med synet. 2. gangen så han heller ikke de minste linjene, og legen på helsestasjonen var litt usikker på om han skulle henvises, for det er som oftest ingenting... Men heldigvis ble han henvist til øyelege og det viste seg at han så veldig dårlig (-4), vi foreldrene hadde ikke merket noen ting! Må bare si at det ikke er "skummelt" å ha barn som bruker briller, det går kjempefint og det er så mange som bruker det nå til dags at det er sjelden noen blir mobbet pga det (i min sønns klasse er det 5 brillebrukere).

Anonym poster: e118d0f67d5f38d183491abc43929191

Dessuten er det sikkert greiere å begynne med briller i barnehage - da er jo alle vant til brillene før skolestart :)

Anonym poster: 8cdda6af1d23a9b736a58e82ee6af308

Er en syns- eller hørselstest noe man kan bestå, mener dere?

Jeg tenker at det er snakk om en screening for å fange opp dem som bør utredes bedre.

For min datter var det mistanke om dårlig syn på 5-årskontroll. Synstest hos optiker støttet ikke denne mistanken. For min yngste sønn ga hørselstesten mistanke om dårlig hørsel på 4-årskontroll, var til og med på helsestasjonen to ganger for å utelukke at det var konsentrasjon eller samspill med helsesøster som ga utslag. Allikevel viste kontroll hos øre-, nese-, halsspesialist et helt annet utslag.

Her ble det oppdaget på 4 års kontroll at eldste sannsynligvis så litt dårlig, måtte da tilbake en gang for å snakke med legen på helsestasjonen før vi fikk henvisning til øyelege. Der var vi først en gang før vi kom tilbake etter pga gitt drypp i øynene for å utvide pupillene. Ble da oppdaget ulikt syn på begge øynene og skjeve hornhinner. Fikk briller rett før 5 års dagen. Masse skryt av små og store, så det har bare vært positivt med briller.

Mitt barn passerte ikke testen. Var to ganger på helsestasjonen før vi ble henvist til optiker på sykehuset. Var der en gang og fikk påvist at hun var langsynt. Fikk ny time og den siste gangen ble konklusjonen at hun er litt langsynt, men at det er så lite at det ikke gjøres noe nå.

Anonym poster: f1bdd860b5455a2b3b65f73f8ca22041

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...