Gå til innhold

Stilling utlyst, men ender i intern ansettelse

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden jobbsøker og har siden nyttår søkt på en del stillinger som er blitt ansatt av intern søker. Regner med de er forpliktet til å lyse ut stillingen til tross for at de vet utfallet, noe som selvsagt er kjedelig for alle oss andre som legger ned masse tid i søknaden.

Uansett, nå ser jeg kommunen utlyser en stilling jeg kan tenke meg, men den har en søknadsfrist på bare 10 dager. Det første som da slår meg er at dette trolig er enda en stilling som ender opp med intern ansettelse, men sier trenger kanskje ikke ha noe å si?

Noen med erfaring her? Noen som evt vet om jeg kan se det på en stillingsannonse at den med stor sannsynlighet ender med intern ansettelse?

Anonym poster: 87f8ebfede1ad8a40be7529997519372

Fortsetter under...

Jeg har litt erfaring med dette fra skolen, da jeg er en av disse som har blitt internt ansatt ;-)

Den eneste måten å få vite om stillingen er tiltenkt noen, er nok å kontakte arbeidsstedet og spørre. Det er vel sånn at hvis du er bedre kvalifisert enn den stillingen er tiltenkt, og i tillegg har vært ansatt i kommunen lengre, skal du gå foran i køen.

Mitt beste tips, om det er lærerjobb du er ute etter, er å melde deg som vikar, og komme "inn i systemet". Om du allerede er ringevikar, er det større sjangs for å få lengre ansettelser. Det var sånn jeg fikk jobb - først vikar et år, og så fast.

Anonym poster: 1087ee6813f92a5b14c845e3947533cd

Kort utlysningstid kan ofte være et tegn på at det er sterke interne kandidater, ja. Men det kan også være at de har vært treige med å få stilling utlyst (mye byråkrati og mange steder det kan stoppe), så det trenger ikke å bety at den er tiltenkt en intern.

Et tegn på at stillingen er tiltenkt en intern er at utlysningsteksten er nokså spesifikk, spesielt ift. krav om utdanning, erfaring og kompetanse.

Men ikke la deg stoppe av at stillingen muligens er tiltenkt interne søkere! i det offentlige skal man ansette den best kvalifiserte søkeren, og fagforeningene er tungt inne i bildet her og passer på at dette skjer. Så man har en sjanse selv om stillingen er tiltenkt en intern søker. Dessuten er det endel som benytter sjansen til å ansette andre gode kandidater i midlertidige stillinger, så for de som har anledning/lyst på en midlertidig stilling, kan dette være en anledning til å få foten innenfor døren, f.eks. om det er en spesiell bedrift man er veldig interessert i.

Du kan også spørre på intervjuet om det er interne søkere, så du slipper å lure så veldig. Du må selvsagt se det litt an, og også tonen på intervjueren, men det er et helt greit spørsmål å komme med. :)

Noen bedrifter ansetter alltid internt og dette er som oftest større bedrifter. Naturlig nok siden de har mange å ta av. Saken er imidlertid at de er pålagt å utlyse stillingen eksternt.

Anonym poster: 62635ed67b271533a02d57dddf9ceaa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...