Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #1 Skrevet 17. april 2013 Vi får barn nr 3 til sommeren, og må kjøpe større bil. Tips? Har ikke råd til ny bil, så ikke kom med de nyeste modellene Eldste er 4 og sitter forovervendt, mellomste kommer til å sitte bakovervendt noen år til. Må altså ha plass til forovervendt + bakovervendt + babysete, og forovervendt + 2 bakovervendte etter hvert. Bilen vi har nå er helt uaktuell, får såvidt plass til å sitte mellom setene til de to eldste. Vi vil helst kunne bruke isofix, synes det virker tryggere i hvert fall på bedrestilte til eldstemann... Vet at man sparer litt plass ved å droppe isofix, men det finnes jo noen biler med separate seter baki, mener jeg å ha sett... Anonym poster: 37147c7f80745746afbf06db80172e7a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #2 Skrevet 17. april 2013 Veldig få biler som har 3 isofix bak. Og de som har er relativt nye biler. Men 2 isofixfester er det det fleste biler som har nå. Hvertfall nyere enn 2004/05 mod. Vi planlegger nr 3 og må da ha ny bil. De vi ser på er bl a Ford S Max, VW Touran og Citroen C4 Picasso. Evt Mazda 5 eller Opel Zafira, men da må vi i såfall kommer over en god pris Anonym poster: 071ec2a3b6d280c78034e294dfba63aa
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. april 2013 #3 Skrevet 17. april 2013 Ford s-max er knall, ikke så dyr brukt. Vi har selv peugot 308sw, den har også separate seter
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #4 Skrevet 17. april 2013 Se etter en bil med 3 separate bakseter som kan justeres frem og tilbake uavhengig av hverandre. Vi har Peugeot 5008. Veldig fornøyd med den og den kan gjøres om til 7-seter. Du får større bil enn det, men vi valgte en som ikke var superstor da vi i hovedsak kun bruker bilen til og fra jobb i en storby. Også er det greit den ikke er altfor stor når du skal parkere. Anonym poster: 8dae50afcc5178fbbd79bc5c28975507
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #5 Skrevet 17. april 2013 Vi har hatt Peugeout 307sw og var veldig fornøyd med den, lettkjørt og oversiktelig, aldri noe galt med den og ungene stortrivdes i den. Tre separate seter bak så god plass til tre seter. Da vi fikk barn nr fire byttet vi til Ford S-max, er fornøyd med den også men synes ikke den er noe god på vinterføre. Anonym poster: cb34f0dd36da50c0401c8ea9d2a8141d
Edelweis Skrevet 17. april 2013 #6 Skrevet 17. april 2013 vi kjøpte ford s max. storfornøyd med plassen. tre bilstoler jar vi. vi kjøpte 7 seter og det var jammen bra ettersom nr nå har meldt sin ankomst :-)
Guineapig Skrevet 17. april 2013 #8 Skrevet 17. april 2013 En ting m alle disse 7seterne er at de to ekstrasetene bak ikke er særlig trygge. Liker ikke å kjøre m mine bak der. De sitter jo helt inntil bakdøren så hvis du blir påkjørt bak..ja er det ikke mye å gå på. Alle er så opphengt i de sikreste barnesetene som er best i test osv..men sette så langt bak er greit. Hadde ei veninne som ble påkjørt bakfra i 60 og det gikk heldigvis bra men ryggstø i førersete ble ødelagt. En tankevekker. Og hvis du skal på ferie har du egentlig ikke bagasjeplass viss du bruker et av xtra setene for da må du ha bagasjen løs inni bilen sammen m barna. Da blir jo en liten hermetikkboks livsfarlig v kollisjon. Jeg høres sikker helt fanatisk ut m sikkerhet..er ikke det..men hører liksom bare positivt m disse bilene, og ikke et ord om kollisjonstest på ekstrasetene. Ps volvov70 plass til 3 og stort bagasjerom...fantastisk å kjøre
MrsMilla Skrevet 17. april 2013 #9 Skrevet 17. april 2013 Vet du, egentlig så trenger man ikke kjempestor bil for å ha tre barn. man trenger plass til to barneseter, som man har ved dørene. Den største sitter i midten og kommer fint fram der fireåringen sitter forover. Tipper masse biler egentlig går helt greit, bare prøv med barneseter i dem. Om du har mulighet til å å legge litt mer i det, så er jo syvseterne en slager da du har litt mer muligheter om barna skal ha med seg en venn hjem. Vi har tre og kjøpte kliss ny bil i fjor, toyota verso syvseter - veldig fornøyd med den siden den er liten nok til at jeg klarer å parkere i sentrum, men stor nok til å ha med det vi trenger på lengre turer. Men vi hadde bare en liten toyota corolla med to barn, og det gikk helt fint. Men corollaen ble for liten til to barneseter desverre.
Underveis --> Skrevet 17. april 2013 #10 Skrevet 17. april 2013 Vi er i samme situasjon, og må ha plass til søskenvogn OG en schæfer i tillegg ;-) Har volvo v70 nå og bytter til Citroën C4 grand picasso. En av få biler med tre isofiksfester bak. Mye bil for pengene, selv om det er trist å gi slipp på volvoen ;-) Vi hadde hatt problemer med å få inn to bakovervendte i volvoen, så vi gikk for større plass, rett og slett!
Underveis --> Skrevet 17. april 2013 #11 Skrevet 17. april 2013 To bakovervendte og ett fremovervendt sete, altså ;-)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #12 Skrevet 17. april 2013 Vi har 3 barn i barneseter, 2 av dem bakovervendt. Kjører en Skoda Superb. Super bil med vannvittig god plass i baksetet. Stort bagasjerom (en av de største på markedet faktisk). Prisen er helt overkommelig selv om dere må kjøpe ny bil. Velger dere en liten motor får dere ny bil til 300 000,- Det må dere fort ut med hvis dere kjøper en brukt S-Max... Anonym poster: 7908c32d440f3356294be2c57a187aa6
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #13 Skrevet 17. april 2013 En ting m alle disse 7seterne er at de to ekstrasetene bak ikke er særlig trygge. Liker ikke å kjøre m mine bak der. De sitter jo helt inntil bakdøren så hvis du blir påkjørt bak..ja er det ikke mye å gå på. Alle er så opphengt i de sikreste barnesetene som er best i test osv..men sette så langt bak er greit. Hadde ei veninne som ble påkjørt bakfra i 60 og det gikk heldigvis bra men ryggstø i førersete ble ødelagt. En tankevekker. Og hvis du skal på ferie har du egentlig ikke bagasjeplass viss du bruker et av xtra setene for da må du ha bagasjen løs inni bilen sammen m barna. Da blir jo en liten hermetikkboks livsfarlig v kollisjon. Jeg høres sikker helt fanatisk ut m sikkerhet..er ikke det..men hører liksom bare positivt m disse bilene, og ikke et ord om kollisjonstest på ekstrasetene. Ps volvov70 plass til 3 og stort bagasjerom...fantastisk å kjøre Det er mer bagasjeplass bak de to bakerste setene i vår Ford S-max 7-seter enn det er bak baksetene i den andre bilen vår (5-seter). Det er ikke så dårlig plass, og de to bakerste setene er skikkelige seter og ikke "klappstoler" selv om det er litt mindre benplass bakerst.. https://www.google.no/search?q=ford+s-max&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=XvduUbi5L4LChAeL34GACw&ved=0CE0QsAQ&biw=1366&bih=643#imgrc=LGoFYaBLXcjViM%3A%3BWuexPv7aByUTJM%3Bhttp%253A%252F%252Fblog.itechtalk.com%252Fwp-content%252F2010%252F02%252FFord-S-Max-3.png%3Bhttp%253A%252F%252Fblog.itechtalk.com%252F2010%252Freview-on-ford-s-max%252F%3B502%3B348 Anonym poster: cb34f0dd36da50c0401c8ea9d2a8141d
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #14 Skrevet 17. april 2013 Vi har en Citröen C4 og er veldig fornøyde med den. God plass bak til de to setene og til tenåringen som fortsatt får skuldrene inn mellom de to store setene. Anonym poster: 287ceafbdef954dd7f61a1b4c4c2e07c
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #15 Skrevet 17. april 2013 Vet du, egentlig så trenger man ikke kjempestor bil for å ha tre barn. man trenger plass til to barneseter, som man har ved dørene. Den største sitter i midten og kommer fint fram der fireåringen sitter forover. Tipper masse biler egentlig går helt greit, bare prøv med barneseter i dem. Om du har mulighet til å å legge litt mer i det, så er jo syvseterne en slager da du har litt mer muligheter om barna skal ha med seg en venn hjem. Vi har tre og kjøpte kliss ny bil i fjor, toyota verso syvseter - veldig fornøyd med den siden den er liten nok til at jeg klarer å parkere i sentrum, men stor nok til å ha med det vi trenger på lengre turer. Men vi hadde bare en liten toyota corolla med to barn, og det gikk helt fint. Men corollaen ble for liten til to barneseter desverre. Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener... Vi trenger tre barneseter - eldstemann er 4 år og kommer til å sitte i forovervendt barnesete lenge ennå. Helt uaktuelt å sette ham mellom de andre uten sete bare for å slippe å kjøpe ny bil. I bilen vi har nå (Toyota avensis) er det ikke kjangs til å få plass til noe sete i midten. Anonym poster: 37147c7f80745746afbf06db80172e7a
MrsMilla Skrevet 17. april 2013 #16 Skrevet 17. april 2013 Vet du, egentlig så trenger man ikke kjempestor bil for å ha tre barn. man trenger plass til to barneseter, som man har ved dørene. Den største sitter i midten og kommer fint fram der fireåringen sitter forover. Tipper masse biler egentlig går helt greit, bare prøv med barneseter i dem. Om du har mulighet til å å legge litt mer i det, så er jo syvseterne en slager da du har litt mer muligheter om barna skal ha med seg en venn hjem. Vi har tre og kjøpte kliss ny bil i fjor, toyota verso syvseter - veldig fornøyd med den siden den er liten nok til at jeg klarer å parkere i sentrum, men stor nok til å ha med det vi trenger på lengre turer. Men vi hadde bare en liten toyota corolla med to barn, og det gikk helt fint. Men corollaen ble for liten til to barneseter desverre. Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener... Vi trenger tre barneseter - eldstemann er 4 år og kommer til å sitte i forovervendt barnesete lenge ennå. Helt uaktuelt å sette ham mellom de andre uten sete bare for å slippe å kjøpe ny bil. I bilen vi har nå (Toyota avensis) er det ikke kjangs til å få plass til noe sete i midten. Anonym poster: 37147c7f80745746afbf06db80172e7a tror jeg leste feil, trodde det var to barneseter og et større barn. Isåfall kan det bli noe vanskeligere ja... vi har plass til tre i vår verso syvseter forsåvidt.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #17 Skrevet 17. april 2013 For n'te gang... Ford S-max! Den ultimate familiebil. Dessuten er det faktisk forholdsvis bra med bagasjeplass igjen bak setene på 3. rad; selvfølgelig er det ikke "flyplass" der, men i alle fall mye større plass enn i mange 7-setere. Ser en kommenterer at S-max ikke er no' god på vinterføre, men det må avhenge av dekk og kjørestil, tror jeg. Vi har hatt S-max og det er en av de beste vinterbilene jeg har kjørt, og jeg har faktisk kjørt ganske mange. S-max ser jo dessuten ganske bra ut. :-) Anonym poster: 161be6fcb42d33c0840894b47f490dad
Bumblebeee Skrevet 17. april 2013 #18 Skrevet 17. april 2013 Vi har faktisk (til min store overraskelse) fått plass til tre barneseter i vår opel astra stasjonsvogn. Babyen bakovervendt i midten og de to andre fremover på hver side. Blir lovlig trangt da, og tipper jeg kommer til å bli så lei så lei av å knote med å feste dem, men vi skal prøve dette og se hvordan det går. Nå nok uansett ha ny bil når minsten skal over i sete nr 2. Så bilen trenger ikke være så stor, kommer veldig an på setene også. (dette er med britax babysete m/beltebase og to kiddy guardian pro seter.
E.E.E. Skrevet 17. april 2013 #19 Skrevet 17. april 2013 Venter på vår Ford Galaxy. :-) :-) Tror vi skal få det behagelig i den. Og de bakerste setene er ordentlige seter og er ikke helt inntil bakruten. Sportstrilla til minstemann gikk inn med 7 seter oppe. :-) Og det var god plass til alle mann. :-)
gledermeg:) Skrevet 18. april 2013 #20 Skrevet 18. april 2013 Hvilke barneseter bruker dere? Har nemlig funnet ut at det er veldig stor forskjell på de forskjellige setene. Selv behøver vi en bil med plass til kombinasjonen: maxicosi babystol, besafe combi bakover, og britax multitech bakover. Og neste kombinasjon blir: besafe combi og britax multitech bakover, og britax kidfix fremover. Finnes det i det hele tatt en bil som klarer dette? Føler vi har sett på så mange biler nå....
Anonym bruker Skrevet 18. april 2013 #21 Skrevet 18. april 2013 Den bilen jeg har vært borti med best plass til tre barneseter ved siden av hverandre er Peugeot 307sw (andre varianter med tre separate bakseter har det kanskje like bra?). Den var mye enklere enn f.eks. Volvo v70, Mazda 6, Suzuki Baleno, Citroen C5, Citroen C3, Nissan Qashqai (?) og Nissan Leaf. Dessuten er det genialt å slippe å løfte vogna over en kant i bagasjerommet. Men alle disse bilene jeg nevnte får inn 3 seter hvis du bare velger seter med omhu. Hvis du ikke tenker plass når du handler seter får du større utfordring og må nesten prøve deg fram. Jeg anbefaler å prøve noen biler der du setter inn seter du har eller prøvekjører til barneutstyrsbutikk der du ser hva du kan få inni den bilen du prøvekjører... Anonym poster: daedc3af339968ee3ee7f65c81a17939
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå