Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #1 Skrevet 17. april 2013 Har en meget manipulerende sjef som styrer og kontrollerer Nå har jeg daglige magesmerter bare med tanken på og gå på jobb og i tillegg sover jeg dårlig så jeg er aldri opplagt til og gjøre mine arbeidsoppgaver 100% slik det kjennes nå Legen min har sagt at jeg bare må ta kontakt om jeg behøver sykemelding, noe jeg har tenkt og gjøre i neste uke. Det jeg lurer på, om jeg er sykemeldt i 8 uker og man skal ha dialogmøter med lege etc kan jeg da fortelle at jeg er sykemeldt pga jobbforholdene? Blir jo ikke bedre med tilrettelegging da jeg uansett må på jobb og det er jo det jeg blir syk av Kan jeg f.eks kreve eller spørre om omplassering til annen avdeling for en periode? Andre forslag? Anonym poster: f6b5aa05e23a1f46ebe0e4b1b4d5cc3a
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #2 Skrevet 22. april 2013 Forstår dessverre alt for godt hva du mener. Ikke enkelt når noen i ledende stillinger manipulerer, feilinformerer og benytter splitt/ hersk- metoder. Finnes det en annen avdeling du kan omplasseres til, så ville jeg ha foreslått det. Anonym poster: 794e21efff07f9d9bf5aa81fa7648d73
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #3 Skrevet 22. april 2013 Trodde ikke man fikk sykepenger for mistrivsel på jobb. Anonym poster: cd58a3c0495d076bb6f4cf885fbf5592
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #4 Skrevet 22. april 2013 Trodde ikke man fikk sykepenger for mistrivsel på jobb. Anonym poster: cd58a3c0495d076bb6f4cf885fbf5592 I utgangspunktet gjør man ikke det, men da forholdene er så ille at man blir fysisk syk av det stiller det seg annerledes. Jeg var sykemeldt for det samme en gang og fikk avslag på sykepenger av NAV. Da skrev legen en grundig forklaring til NAV og alt var i orden. Jeg sto utenfor jobb å kastet opp og skalv, beina mine klarte ikke å få meg inn dit. Anonym poster: 32385e93a68045469dc4346e441f39be
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #5 Skrevet 22. april 2013 Du skriver nokså vagt, så jeg sitter med masse spørsmål. Men... Selv om ikke arbeidskonflikter i seg selv er en sykemeldingsgrunn, er jo de psykiske og fysiske plgene som kan følger det - og de bør vel være nokså graverende. Da kan man jo bli sykemeldt så lenge disse plagene vedvarer, men... Lege og NAV kan kreve at du da sier opp den jobben du har (hvis du insisterer på å bli i en uholdbar situasjon, velger du jo å forbli syk). Hvis bedriften har mulighet til det, kan bytte av avdeling være en løsning, men det er jo vanskelig å sitte på et dialogmøte hvis ikke arbeidsgiver får innsikt i problemet. De har ikke krav på å få vite det, men det er jo vanskelig å gå rundt grøten. Arbeidsplassen har jo ikke mulighet til å ta tak i situasjonen og sjefen, hvis de ikke får tilbakemelding. Her mener jeg at arbeidstakere har litt ansvar for egen situasjon. Har du koblet inn verneombudet eller tillitsvalgt? Har sjefen fått konstruktiv tilbakemelding? Er andre i samme situasjon som deg? Er sjefen rapportert til bedriftens øverste leder? Er det en måte å bytte avdeling på, uten å bli sykemeldt? Har du vurdert å bytte jobb? Hvor lang oppsigelsestid har du? Synes bare det er litt underlig at du allerede ser for deg å være sykmeldt i over 8 uker. Nå vet ikke jeg hva du har gjort eller ikke gjort med din situasjon, men det er jo vanlig å prøve og løse en konflikt før den tar helt av. Anonym poster: 91ab76bca53f49d675510d79830fbb68
Anonym bruker Skrevet 22. april 2013 #6 Skrevet 22. april 2013 Si opp jobben og søk ny jobb, vær sykemeldt i oppsigelsestiden. Virker ikke som om det vil bli bedre i jobben du er i nå så like greit å gå videre? Anonym poster: 94a08e1c18461b58557d59ac402bf7fe
Anonym bruker Skrevet 23. april 2013 #7 Skrevet 23. april 2013 Trodde ikke man fikk sykepenger for mistrivsel på jobb. Anonym poster: cd58a3c0495d076bb6f4cf885fbf5592 Det høres vel ikke akkurat ut som mistrivsel? Men hvis det hadde vært mistrivsel som førte til sykdom, så hadde det naturligvis gitt rett på sykepenger. Anonym poster: 794e21efff07f9d9bf5aa81fa7648d73
Anonym bruker Skrevet 23. april 2013 #8 Skrevet 23. april 2013 Du skriver nokså vagt, så jeg sitter med masse spørsmål. Men... Selv om ikke arbeidskonflikter i seg selv er en sykemeldingsgrunn, er jo de psykiske og fysiske plgene som kan følger det - og de bør vel være nokså graverende. Da kan man jo bli sykemeldt så lenge disse plagene vedvarer, men... Lege og NAV kan kreve at du da sier opp den jobben du har (hvis du insisterer på å bli i en uholdbar situasjon, velger du jo å forbli syk). Hvis bedriften har mulighet til det, kan bytte av avdeling være en løsning, men det er jo vanskelig å sitte på et dialogmøte hvis ikke arbeidsgiver får innsikt i problemet. De har ikke krav på å få vite det, men det er jo vanskelig å gå rundt grøten. Arbeidsplassen har jo ikke mulighet til å ta tak i situasjonen og sjefen, hvis de ikke får tilbakemelding. Her mener jeg at arbeidstakere har litt ansvar for egen situasjon. Har du koblet inn verneombudet eller tillitsvalgt? Har sjefen fått konstruktiv tilbakemelding? Er andre i samme situasjon som deg? Er sjefen rapportert til bedriftens øverste leder? Er det en måte å bytte avdeling på, uten å bli sykemeldt? Har du vurdert å bytte jobb? Hvor lang oppsigelsestid har du? Synes bare det er litt underlig at du allerede ser for deg å være sykmeldt i over 8 uker. Nå vet ikke jeg hva du har gjort eller ikke gjort med din situasjon, men det er jo vanlig å prøve og løse en konflikt før den tar helt av. Anonym poster: 91ab76bca53f49d675510d79830fbb68 Det fremgår vel ikke at HI's innlegg at det er snakk om en konflikt? Legen din kan uansett ikke tvinge deg til å si opp HI. Snakk med verneombud elle tillitsvalgt internt. Jobben din skal i følge loven ha en rutine for å si fra om og håndtere uholdbare forhold. Anonym poster: 794e21efff07f9d9bf5aa81fa7648d73
Anonym bruker Skrevet 23. april 2013 #9 Skrevet 23. april 2013 http://www.arbeidstilsynet.no/ Anonym poster: 794e21efff07f9d9bf5aa81fa7648d73
Anonym bruker Skrevet 23. april 2013 #10 Skrevet 23. april 2013 Arbeidsgiveren din har plikt til å ikke lede sine ansatte på en måte som skaper sykdom og et dårlig psykososialt arbeidsmiljø, så verken lege eller annen instans ville ha påstått at det er ditt ansvar å slutte om du blir syk av jobben. Anonym poster: 794e21efff07f9d9bf5aa81fa7648d73
humlesurr Skrevet 23. april 2013 #11 Skrevet 23. april 2013 Jeg håper du søker andre jobber! Det er greit ingen kan tvinge deg til å si opp, men hvor mye orker du å kjempe for din sak i denne situasjonen og om du skulle gjøre det, sjefen fikk reprimande- måtte kanskje slutte/bytte stilling. Ville du da fortsette på samme arbeidsplass? Jeg tror en sykemelding utsetter problemet og at å finne en ny jobb er den langsiktig, beste løsningen.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2013 #12 Skrevet 23. april 2013 Jeg sover ikke tilstrekkelig om natten og i tillegg har jeg hatt mye migrene den siste tiden som gjør at jeg er helt utslitt og ikke klarer fungere i hverdagen Nå har har jeg tatt kontakt og skal ha møte med arbeidsgiver uten sjefen tilstede så jeg får sjansen til og belyse min sak. Sykemeldt er jeg blitt nå! Anonym poster: f6b5aa05e23a1f46ebe0e4b1b4d5cc3a
Iiiiik Skrevet 23. april 2013 #13 Skrevet 23. april 2013 Hvis du har vært sykemeldt av de samme grunnene tidligere, så har det tydeligvis vært sånn en stund. Hvorfor har du ikke prøvd å finne deg en annen jobb? Hvis det finnes avdelinger i samme enhet med oppgaver som du er kvalifisert til, kan du selvfølgelig be om å få prøve deg der. Det forutsetter imidlertid at du er i stand til å ordsette noe av det som er vanskelig. Da må du også stole på at denne lederen kan håndtere en slik tilbakemelding uten at det blir verre for deg. Er lederen din en som er vel ansett oppover? Har han/hun tilsvarende problemer med andre ansatte? Har du noen "bevis" på det du synes er vanskelig? Mailer, SMSer, folk som har overhørt kommentarer? Alt dette vil jo innvirke på hvorvidt det har noe for seg å involvere verneombud og kreve endringer. På samme måte som deg, har lederen et oppsigelsesvern og må få sjanse til å utbedre det du reagerer på. Vil derfor tro at det kan være vanskelig å nå frem med en klage. Jeg tenker at det beste vil være å bytte jobb som sagt. Hva er det som gjør at du fortsatt er der når du også tidligere har vært sykemeldt av samme grunn? Går det an å fokusere på det som er bra og overse denne lederen? Ellers tenker jeg at en arbeidsfør arbeidstaker ikke kan gå sykemeldt over tid fordi det ikke fungerer ift leder. Hvis du tror du kunne fungert med annen leder, må du jo bytte leder. Enten ved at den du har blir byttet ut eller ved at du får deg et annet sted å jobbe.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2013 #14 Skrevet 23. april 2013 Du skriver nokså vagt, så jeg sitter med masse spørsmål. Men... Selv om ikke arbeidskonflikter i seg selv er en sykemeldingsgrunn, er jo de psykiske og fysiske plgene som kan følger det - og de bør vel være nokså graverende. Da kan man jo bli sykemeldt så lenge disse plagene vedvarer, men... Lege og NAV kan kreve at du da sier opp den jobben du har (hvis du insisterer på å bli i en uholdbar situasjon, velger du jo å forbli syk). Hvis bedriften har mulighet til det, kan bytte av avdeling være en løsning, men det er jo vanskelig å sitte på et dialogmøte hvis ikke arbeidsgiver får innsikt i problemet. De har ikke krav på å få vite det, men det er jo vanskelig å gå rundt grøten. Arbeidsplassen har jo ikke mulighet til å ta tak i situasjonen og sjefen, hvis de ikke får tilbakemelding. Her mener jeg at arbeidstakere har litt ansvar for egen situasjon. Har du koblet inn verneombudet eller tillitsvalgt? Har sjefen fått konstruktiv tilbakemelding? Er andre i samme situasjon som deg? Er sjefen rapportert til bedriftens øverste leder? Er det en måte å bytte avdeling på, uten å bli sykemeldt? Har du vurdert å bytte jobb? Hvor lang oppsigelsestid har du? Synes bare det er litt underlig at du allerede ser for deg å være sykmeldt i over 8 uker. Nå vet ikke jeg hva du har gjort eller ikke gjort med din situasjon, men det er jo vanlig å prøve og løse en konflikt før den tar helt av. Anonym poster: 91ab76bca53f49d675510d79830fbb68 Det fremgår vel ikke at HI's innlegg at det er snakk om en konflikt? Legen din kan uansett ikke tvinge deg til å si opp HI. Snakk med verneombud elle tillitsvalgt internt. Jobben din skal i følge loven ha en rutine for å si fra om og håndtere uholdbare forhold. Anonym poster: 794e21efff07f9d9bf5aa81fa7648d73 selvfølgelig kan ikke legen din tvinge deg, men dekan si at du må si opp jobben for å få sykemelding. Du har jo selv ansvar for å prøve og bli frisk, og hvis du ikke vil gjøre noe med din egen situasjon, kan legen sette ned foten mtp. sykemelding. Hva er poenget med f.eks å være sykemeldt i 3 mnd, for så å gå tilbake til samme dritten? Problemet forsvinner jo ikke av selv. Det er jo en god oppskrift på en ny sykemeldingsperiode litt lenger frem. Anonym poster: 91ab76bca53f49d675510d79830fbb68 Anonym poster: 91ab76bca53f49d675510d79830fbb68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå