Gå til innhold

Blærekatarr eller uvi..?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er gravid og er inne i min 16'ende uke:) nå i dag merka jeg at det svir litt når jeg tisser, det kom lite urin og det føles ut som jeg må på do med en gang igjen etter jeg er "ferdig" på do:( er det blærekatarr eller urinveisinfeksjon? Å kan ikke dette være farlig når man er gravid? Jeg har ikke googla det eller noe.. Tenkte kanskje noen her inne hadde erfaring med noe lignende? :)

Hilsen meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144039413-bl%C3%A6rekatarr-eller-uvi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ha tatt en tur til legen i morgen, uvi er ikke bra når man er gravid. Er nok ikke noen umiddelbar fare, men det skal behandles i graviditet.

Trodde også blærekatarr og urinveisinfeksjon/uvi er det samme :-)

Jeg hadde UVI i påsken. Fikk akkutt kjempe vondt i magen og tissa blod. Det kan føles som rier hos gravide om det går for langt fikk jeg vite. Fikk en ukes antibiotikakur. Var ikke falrikg, men kan bli veldig smertefullt. Ta en tur til legen med urinprøve du:)

Annonse

Når jeg har tatt opp med legen om jeg har uvi og etter testing av urinprøven så har legene (byttet fastlege et par ganger) alltid sagt: ja du har blærekatarr, så trur nok at det er det samme.

Trur at det er det du har ja, er vist ganske vanlig å få som gravid, er ikke akutt farlig men det kan spre seg til nyrene og da er det farlig hvis det ikke behandles, kan få nyresvikt. Men det vil være så vondt da at man neppe klarer å unngå legen. Håper du var hos legen i dag :)

Takk for svar alle sammen :) fikk legetime mandag, så da får jeg mest sannsynlig noe mot det. Ut ifra det jeg beskrev, så mente hun også det kunne være det :) ja, jeg fannt ut at uvi å blærekattar er det samme når jeg tok en prat med legen :P hehe.

Oj at du klarer å vente så lenge med tanke på smertene og merkelig at ikke legekontoret ba deg komme fortere, de gangene jeg har hatt det har legekontoret mitt har alltid gitt meg time på dagen og da som ikke gravid. Dra på legevakten om det blir verre før mandag! Sprer det seg til nyrene kan det være farlig for barnet. God bedring! :)

Uvi er ikke umiddelbart farlig for gravide, men det bør ikke gå ubehandlet.

Jeg har hatt uvi to ganger mens jeg nå har vært gravid og har faktisk ikke merket noe til det selv. Fikk bare positivt utslag på test hos JM ogpå sykehus da jeg var inne for hyperemesis.

Så uvi trenger ikke være vondt eller blodig..

Men ja. Høres ut som uvi, sånn jeg har hørt at andre opplever det...

Nei det er ikke noe akutt for babyen, men det er jo smertefult (mine uvi iallefall) og legekontorene (har byttet fastlege noen ganger pga flytting) har alltid latt meg komme på dagen når jeg har mistenkt uvi. Så er bare overrasket over at hun må vente 4 dager. (3 dager nå da)

Nei det er ikke noe akutt for babyen, men det er jo smertefult (mine uvi iallefall) og legekontorene (har byttet fastlege noen ganger pga flytting) har alltid latt meg komme på dagen når jeg har mistenkt uvi. Så er bare overrasket over at hun må vente 4 dager. (3 dager nå da)

Har ikke kjent noen spesielle plager annet enn at det svir litt når jeg tisser og at det føles som jeg må på do igjen med en gang etterpå. Men det hjelper å drikke appelsinjuice faktisk. Så da kan det gå lenge før jeg kjenner noe igjen, så da går det bra å vente til mandag for meg :) ettersom legen ikke sa noe om at jeg måtte komme inn med en gang, så stoler jeg på at det går bra :)

tranebærjuice er veldig effektivt. jeg har hatt urinveisinfeksjon ganske mye og tranebærjuice og andre sure ting fungerer veldig bra. Tranebær kan faktisk også ta knekken på lette urinveisinfeksjoner, men tar man kapsler er det vikitg å passe på at det ikke er bucco i de kaplsene for det skal ikke gravide ha. jeg bruker ocean spray sin tranebær juice(den får du kjøpt på de fleste dagligvareforetninger). God bedring :)

Annonse

Da har jeg vært hos legen etter litt tøffe dager med uvi... Ble litt engstelig i går da det ikke ville gi seg. Men legen fikk meg til å senke skuldrene å sa at det ikke var farlig så lenge jeg ikke hadde vondt i mage/rygg i tillegg. Sjekka urin, i tillegg til at det ble sendt prøver til dyrking. Fikk en antibiotika-kur på 1 uke. 3 tabletter morgen, ettermiddag og kveld.. Så må jeg levere ny urinprøve når jeg er ferdig med tablettene. Bah :P men merker allerede at det begynner å gi seg! Takk gud for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...