Gå til innhold

Fargeblind? Eller for tidlig å si? Gutt 25 mnd.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en gutt på 25 mnd. Han er veldig tidlig ute med språket, og snakker som en foss i lange setninger. Har imidlertid merket meg en god stund nå at han konsekvent tar feil av grønn og rød, mens han alltid treffer helt rett på de andre fargene. Når skal man forvente at barn kan fargene? Tenker at siden han er så tidlig ute med språket, så er det lett å forente for mye av ham mht til alderen. Eller ville dere tenkt fargeblindt om en toåring byttet rundt på grønn og rød, men alltid kunne gul, blå, grå, rosa, svart, hvit, lilla etc.? Ikke det at det gjør noe som helst om han er fargeblind altså. Men kjekt å vite :)

Fortsetter under...

Gjest Venter snart nummer tre :)

Å være fargeblind på rødt og grønt handler ofte om å ha problemer med å se rødt og grønt blant andre farger. F.eks. røde bær på en busk/tyttebær etc..

Er du eller faren fargeblind? I så fall er gutten deres det. Fargeblindhet er nemlig ekstremt arvelig, og gutter får det alltid om mor eller far er fargeblinde. Jenter må få "fargeblinde gener" fra BÅDE mor og far for å bli det.

Hverken jeg eller far er fargeblinde:)

Min gutt sier grønn bil når det kommer en knall rød en, og rød ball, når den er helt grønn. Så det er ikke det at han ikke kan skille grønne prikker fra en rød bakgrunn. Hm. Aner ikke hva man skal kalle det da, jeg

Takk for svar=)

Hvis han konsekvent sier feil, så er det lite sannsynlig at han er fargeblind, da er det mer sannsynlig at han bare sier feil. De som er fargeblinde blander rød/grønn og også ofte brun sånn at i prinsippet vil de si riktig 50% av gangene.

Han er litt liten til å ta testene, siden det stort sett er tall som gjemmer seg i fargene. Men jeg tror det finnes tester med andre ting de kan "finne" i mønsteret også...

Jeg trodde også at man bare kunne være fargeblind om en av foreldrene var det, siden det er arvelig, men kanskje det kan hoppe over et ledd (om en av besteforeldrene er det)?

Her er den vanlige testen ihvertfall, tror det er en del info om fargeblindhet å finne her også.

http://fargeblind.no/fargeblind-test/ishihara

Å være fargeblind på rødt og grønt handler ofte om å ha problemer med å se rødt og grønt blant andre farger. F.eks. røde bær på en busk/tyttebær etc..

Er du eller faren fargeblind? I så fall er gutten deres det. Fargeblindhet er nemlig ekstremt arvelig, og gutter får det alltid om mor eller far er fargeblinde. Jenter må få "fargeblinde gener" fra BÅDE mor og far for å bli det.

Dette stemmer ikke helt. Det er slik at kvinner kan være bærere fargeblindhet genet, uten å være det selv mens menn vil være fargeblinde dersom de har fått genet. Det er ikke sikkert at en gutt arver genet selv om en av foreldrene er fargeblinde.

Annonse

Bare for å gjøre genetikken klar her; dersom mor er rødgrønn fargeblind, vil hennes sønner bli det. Hennes dattere vil bli bærere av tilstanden, men selv ha normalt syn (med mindre far er fargeblind). Dersom far er rødgrønn fargeblind vil hans døtre bli bærere, mens hans sønner blir friske og ikke bærere. For at en kvinne skal bli fargeblind må hennes mor være bærer eller fargeblind og hennes far fargeblind. Alt dette skyldes at rødgrønn fargeblindhet kommer av genfeil på x-kromosomet. Beklager mangel på avsnitt, men det er umulig å få til linjeskift her for tida.

Dette har jeg lurt på selv. Min gutt tok konsekvent feil av rødt og grønt når han begynte å referere med farger. Nå er han nesten tre og tar bare feil av og til. Forhørte meg når han sjekket synet som to-åring. De tester ikke og vanskelig å finne ut av det før de er minst 4 år. Men regner med at min "vokser det helt av seg".

Takk for så mange fine svar!

Jeg tenker nok også at det er for tidlig å si noe som helst om noe som helst. Og at det i det hele tatt er supert at han kan så mange andre farger i en alder av 25 mnd.

Jeg har ordlagt meg feil når jeg skrev at han konsekvent tar feil. Det gjør han ikke, dte er mer 50/50. Altså påfallende at han kan alle de andre fargene men ikke rødt eller grønt, disse to blander han sammen, og det er helt hipp som happ om han kaller en helt rød ball for grønn eller rød, og omvendt. Slik er dte ikke med noen andre farger. Derfor har jeg lagt merke til det:)

Gjest Venter snart nummer tre :)

Dette stemmer ikke helt. Det er slik at kvinner kan være bærere fargeblindhet genet, uten å være det selv mens menn vil være fargeblinde dersom de har fått genet. Det er ikke sikkert at en gutt arver genet selv om en av foreldrene er fargeblinde.

OK - da beklager jeg feilen. Ser Mor2012 også har forklart det på en god og riktig måte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...