Gå til innhold

To uker igjen, og seteleie, noe skeptisk til fødselen

Anbefalte innlegg

Babyen har snudd seg for andre gang, ny sjekk på fredag. Har født tre ganger før normalt, og legene sier det går helt fint å føde i seteleie da. Det gjør det nok, men det er litt mer skummelt. Noen med erfaring, er smertene de samme, tok det lengre tid ?? Jeg har aldri brukt epidural, men vurderer allerede nå om jeg faktisk skal ha det når fødselen er i gang, bare tanken på at stompen til den lille skal ut først er litt skremmende.

Fortsetter under...

Jeg tok keisersnitt pga seteleie, fikk ikke føde da jeg har for smalt bekken. Jeg har derfor ingen setefødselerfaring å dele, men det jeg ble fortalt av leger, jordmødre etc var at det gjerne ikke er vondere, men det tar lenger tid. Hodet er jo hardt, og presser seg lettere ned fødselskanalen enn en myk rumpe vil gjøre. Ca. 40% av setefødsler ender i haste-ks fordi babyen blir stressa ved langvarig fødsel eller sliter med å komme seg ut.

En annen ting, som jeg er ganske opptatt av å formidle, er at keisersnitt er tryggere for babyen enn setefødsel (setefødsel er bare tryggest for mor, i og med at ks jo er en operasjon). Dette er bl.a. fordi navlesnoren kan komme i klem hvis det tar lang tid før hodet kommer ut, noe som kan føre til oksygenmangel. I Norge er jo risikoene ørsmå uansett både ved setefødsel og ks, og de fremste ekspertene på setefødsler holder til her til lands. Faktisk er det færre og færre andre land som praktiserer setefødsler lenger pga risikoen. Mye av grunnen til at norske leger anbefaler setefødsel er at de ønsker å opprettholde kompetansen. På grunn av dette er det jo også som regel alltid trygt å føde ved seteleie i Norge, men jeg var iallefall ikke villig til å la min baby være "kompetanseopprettholder" ved å ta den ekstra risikoen det ville vært for ham å bli født vaginalt.

Tusen takk for svar, håper og krysser fingre og tær for at hun vil snu seg innen fredag igjen. Har og lest om det du forteller om keisersnitt, man blir ganske forvirret å lurer fælt på hvem man skal høre på. Skal undersøke litt mer om kompetansen til de som er på føden her jeg bor, har hørt mye forskjellig, og alt er ikke like bra dessverre, men føler meg likevel ganske trygg. De har og sagt at det er til syvende og sist jeg som bestemmer, de kan ikke tvinge meg til å føde seteleie.

Jeg bor i Storbritannia og her er det ikke snakk om å føde vaginalt dersom det er seteleie. (De jeg har snakket med tror jeg tuller når jeg sier at setefødsel blir praktisert i Norge...) Som nevnt tidligere i denne tråden: planlagt keisersnitt er tryggere for babyen og for min del ville det vært førsteprioritet.

Annonse

Mye av grunnen til at seteleie praktiseres i Norge, er fordi norske leger er de beste i verden på det her, og trenger å opprettholde kompetansen dersom det kommer inn uoppdagede seteleier. Det var en norsk lege som utviklet det grepet man bruker for å få babyen ut med rumpa først, og de har suveren kompetanse på feltet.

Av samme grunn er det også tryggere å føde i seteleie i Norge enn i andre land. Det er også derfor norske leger og sykehus oppfordrer gravide med seteleie til å prøve fødsel. Som oftest går det bra, og fødsel er bedre for mor (men ærlig talt, et planlagt ks går som oftest utrolig bra det og!! Jeg har bare positive ting å si om mitt keisersnitt iallefall, ingenting å grue seg til).

Men likevel, den lille økte risikoen er der, og det er den ikke ved ks. Som jeg sa over her var ikke jeg villig til å la min fødsel/ baby være øvelse for legene (selv om jeg fødte på Rikshospitalet - vil tro legene der vet hva de driver med).

Gjest Husfrua

Jeg har vært igjennom setefødsel, men det endte med akutt keisersnitt. Jeg vil aldri aldri oppleve dette igjen. Er gravid på nytt nå med barn i seteleie igjen. Kommer definitivt til å kreve keisersnitt denne gangen. Jeg vil ikke skremme noen, for jeg vet om mange tilfeller hvor ting har gått helt fin fint, men i vårt tilfelle kunne det endt med store skader i verste fall dødsfall hos barnet. Dette fikk vi vite i ettertid.

Jeg har vært igjennom setefødsel, men det endte med akutt keisersnitt. Jeg vil aldri aldri oppleve dette igjen. Er gravid på nytt nå med barn i seteleie igjen. Kommer definitivt til å kreve keisersnitt denne gangen. Jeg vil ikke skremme noen, for jeg vet om mange tilfeller hvor ting har gått helt fin fint, men i vårt tilfelle kunne det endt med store skader i verste fall dødsfall hos barnet. Dette fikk vi vite i ettertid.

Var det pga trangt bekken det kunne gått galt da? Har hatt begge mine i seteleie fram til termin,forrige snudde seg riktig vei rett før. Nå har nr to også snudd seg riktig vei uten å feste seg(uke 38),men har visst veldig god plass til å snu seg som han vil ennå. Får ekstra undersøkelser men de utelukker ks i tilfelle seteleie v termin fordi jeg har født før...

Huff,håper alle luringene snur seg riktig vei i tide,man har nok bekymringer og spente tanker om den store begivenheten fra før av!

Gjest Husfrua

Det skulle være stort nok, men de estimerte barnet til å være mye mindre enn det som var tilfellet. Pga epiduralen man må ha ved setefødsel (iaf ved ahus) så fikk jeg ikke skikkelige pressrier, så hun ble sittende fast. De måtte til slutt dytte henne opp igjen før de kunne ta ks. Dette resulterte i skader i underlivet på babyen. Det skal også sies at seteleiet først ble oppdaget på overtidskontrollen hvor jeg ble satt i gang. Barnet kom først på dag 16, og dette i seg selv utgjorde visst en viss risiko har jeg fått vite. Har blitt anbefalt å klage inn saken av ulike sykehus og leger, men det har vi ikke gjort.

Stadig i tvil, men jeg har fått høre at jeg fint kan føde i seteleie siden jeg har født tre barn før, og bekkenet er stort nok. Likevel tenker mye på alt som kan skje. Kan man bli satt i gang, ønsker jo ikke å gå over tiden, da babyen bare vokser. Ny ultralyd i morgen, håper hun har snudd seg, men tror ikke hun har gjort det. Dere som har tatt ks, hvor raskt var dere oppe på beina igjen ?? var formen bra ??

Formen var super! Det var gaanske så vondt det første døgnet.. Men fikk masse smertestillende som hjalp bra. Etter ca 24 t måtte jeg opp og gå, og det var litt vondt og ubehagelig, men dusja og fiksa meg, og så dagen etterpå igjen var jeg på bena som en normalt fødende ville vært. Reiste hjem tredje dagen. Var litt vondt å hoste, nyse etc den første tida, men jeg slutta med vanlig paracet etter 1 uke. Null problem :)

Selve ks var også en utrolig fin opplevelse, deilig å komme dit uthvilt og klar, alt gikk veldig bra. Fra jeg ble trillet inn på operasjon til han var ute tok det 4 minutter.. Spinalbedøvelsen var ikke så vond som jeg hadde hørt. Litt ekkelt å være så totalt lammet fra brystet og ned, men bedøvelsen gikk ut etter et par timer. Det tok ca 20 min å sy meg, og to timer på postoperrativ etterpå. Fikk gutten min på brystet etter 1 min.

Man får egentlig ikke løfte tyngre enn babyen etter ks, men jeg bar vogntoget med han oppi, det var ikke noe problem. Bare ikke overbelaste arret de første 6 ukene.

Annonse

[quote name=Nr.4 i april :)' timestamp='1366292920' post='145266350]

Stadig i tvil, men jeg har fått høre at jeg fint kan føde i seteleie siden jeg har født tre barn før, og bekkenet er stort nok. Likevel tenker mye på alt som kan skje. Kan man bli satt i gang, ønsker jo ikke å gå over tiden, da babyen bare vokser. Ny ultralyd i morgen, håper hun har snudd seg, men tror ikke hun har gjort det. Dere som har tatt ks, hvor raskt var dere oppe på beina igjen ?? var formen bra ??

Jeg valgte ks ved seteleie av samme grunner som de her over angir. Jeg er dessuten svensk og der er ks det 'normale' ved seteleie.

Mitt ks var en veldig bra opplevelse. Fikk gutten på brystet etter en kjapp sjekk på ca to minutter. en jordmor satt ved siden hvis jeg skulle få blodtrykksfall og bli svimmel. Både mannen og lillegutt ble med til oppvåkning og da kom også jordmor og hjalp meg å få gutten til å ta brystet. Var oppe og gikk og tok en dusj samme ettermiddag. Etter en dag klarte jeg med paracet som smertestillende.

Blir trolig ks denne gang med grunnet placenta previa og tverrleie, gruer meg ikke i det hele tatt siden det gikk så bra sist!

Endret av Kanelbulle
  • 2 uker senere...

Da har jeg født, å lille snuppa hadde snudd seg :) fødselen gikk fort og jeg hadde ordentlige rier i ni tiden på morgenen, og fødte to timer etterpå. Kjempefin fødsel, vondt ja,men lystgass gjorde underverker da det sto på som verst. Nå koser vi oss hjemme :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...