Gå til innhold

Dere som har kjøpt nytt kjøkken nylig, hva var det dere fokuserte på?

Anbefalte innlegg

Og hva har vært lurest?

Lurer på en del ting..

Integrerte hvitevarer?

Stekeovn under koketopp eller på veggen?

Mange, få eller ingen overkskap?

Spiseplass på kjøkkenet eller maks benkeplass og spisestue?

Micro?

Åpne hyller?

Vitrinedører?

Skap helt opp til taket?

Sokkelskuffer

Enkelt, dobbelt (amerikansk) eller halvannet kjøleskap?

Isbitmaskin?

Ikea eller annen leverandør?

Moderne eller retro eller klassisk eller landlig?

Farge?

Fliser eller plater?

Type gulv?

Ser på det nye metod-systemet til IKEA, og skulle egentlig sitte å planlegge på nett, men plages bare med den der kitchen planner-driten...

Håper DU har noen tips til meg!! :D

Anonym poster: db62e5d46bd7714f0cb4bf3172cc82be

Fortsetter under...

Og hva har vært lurest?

Lurer på en del ting..

Integrerte hvitevarer?

Micro?

Åpne hyller?

Vitrinedører?

Skap helt opp til taket?

Sokkelskuffer

Isbitmaskin?

Farge?

Fliser eller plater?

Type gulv?

Ser på det nye metod-systemet til IKEA, og skulle egentlig sitte å planlegge på nett, men plages bare med den der kitchen planner-driten...

Håper DU har noen tips til meg!! :D

Vi har også startet planlegging av nytt kjøkken. Kan jo si litt hva jeg tenker, selv om du kanskje er mest ute etter erfaringer:)

Vi vil ikke ha integrerte hvitevarer. Ja det ser mer fancy ut og muligens er lettere å holde rent, men må man reparere el erstatte er dette tungvint og dyrt.

Vi vil ha mange overskap, jeg har mye stæsj å få plass til.

Max benkeplass med en liten barløsning for en kjapp frokost.

Vi må ha micro.

Lite åpne hyller. Kanskje et par til kokebøker og urteplanter. Åpne hyller samler feitstøv.

Litt usikker på vitrinedører, kommer helt ann på hvilket kjøkken vi velger.

Helt klart overskap helt opp til taket. Både pga feitstøvet og pga plass.

Jeg synes det er deilig med sokkelskuff. Mye lettere å finne ting enn om du må leite i et skap (tenker på mel, sukker etc.)

Vi skal ha et amerikansk 50-talls skap et litt bredt skap som er litt rund i formene. Vi skal ikke ha isbit maskin da vi ikke har behov for det.

Det blir ikke ikea, ser litt på Kvanum kjøkken.

Vi har hus fra 50-tallet og tenkte det hadde vært kult med noe i den stilen. Mulig vi safer og kjører klassisk. Om det blir retro tror jeg det blir mintgrønn eller kremgul. Også mulig vi kjører hvitt.

Det blir gliser på gulv. Har ikke sett på enda. Lyst på skifer men de er så porøs at om du søker på de blir det flekker med en gang. Kanskje naturstein er bedre. Eller om det blir retro så kanskje vi kjører black and white.

Jeg vil unngå profil i dørene for lettere renhold.

Jeg vil ha et eget skap for kjøkkenmaskin slik at man drar ut ei fjøl med maskinen på klar til bruk.

Jeg vil ha to delt vask.

Jeg vil ha kjøkkenkvern til matavfallet (en av god kvalitet)

Jeg vil ha en krane som er høy for å kunne få ei stor panne eller bøtte under uten problem.

Søppel løsning.

Tenke gangmønster i forhold til komfyr og vask.

Så så jeg på tv noen som hadde stein på benken ved siden av komfyr slik at de kunne sette pannen fra seg uten å ødelegge noe.

Mange stikkontakter!

Ja det var mine tanker. Vi skjønner at dette blir dyrt, og tenker vel 150000-200000 i budsjett, og da får vi nok ikke alt slik vi vil. Vi trenger dog ikke rørlegger da oppsettet på dette er greit hos oss.

Har dere budsjett? Hvor mye tenker dere å bruke? Det er mye å huske og tenke på, men så er det jo et av de viktigste rommet i et hus.

Har åpent kjøkken med spisestue. Veldig fornøyd med den løsningen. Liker ikke sånn bar. Kjøkkenøy med koketopp og skap/ skuffer på begge sider. Vitrine ut mot spisestua med penserviset i. Integrerte hvitevarer. Hadde hatt stort kjøleskap hvis jeg skulle gjort noe på nytt. Ikke todelt. Har liten fryser et annet sted i huset.

Skap helt opp i taket. Vifte med lufting UT! De med kullfilter er ubrukelige. Sjekk støyen fra vifta og kjøp en som er stille. Stooore skuffer er gull! God plass til gryter i skap med uttrekkbare skuffer. Dobbel ovn er GULL! Bruker begge mye. De bør være på veggen. Micro er et must.

God benkeplass. Vitrineskap i midten og 2 lukkede overskap over oppvaskmaskin/vask. Ikke for mye vitrineskap! Det er ikke alt som er pent at synes!

Sørg for godt med skapplass og god funksjonalitet!

Ps: fliser på kjøkkengulv er noe drit. Glass eksploderer hvis det knuses....

Takk for gode tips! Vårt kjøkken blir muligens rundt 3,5X4,5 meter. Skal ikke ha spisebord på kjøkkenet, men benkplass på nesten tre sider, inkludert komfyr og vask. Skal ha bare benkeplate under vinduet sånn at man kan sitte på barkrakk og spise frokost. Men jeg er ikke begynt å tegne for fullt da kjøkkenrommet ikke er ferdig og dermed ikke kan måles enda. Tror ikke det nye metod-kjøkkenet til IKEA har sokkelskuffer, de hadde det før, til faktum.. Hvis det ikke blir IKEA blir det nok sigdal eller marbodal (byggmakker), selv om jeg også har forelska meg i drømmekjøkkenet.

Har lyst på integrerte hvitevarer, eller delvis integrerte, ihvertfall koketopp/stekovn. Vi kjøpte nye hvitevarer for snart 4 år siden og mannen skjønner ikke hvorfor vi ikke kan bruke dem (ja, for han drar jo fram komfyren og tørker vekk tomatsuppa som han har sølt!??), så jeg tror vi satser på enkel rengjøring ved integerte, men ikke fra ikea.

Kom gjerne med mer! :) :)

hi

Annonse

Integrert komfyr opp i høgden, mikro inne i skap pga. dyrt med integrert og bruker den ikkje så mye.

Pyrolyseovn, og ekstra brei koketopp.

Øy med koketopp, så en står vendt ut mot rommet og er sosial mens en lager mat.

Koselig med ungene rundt øya, og lekseplass når de begynner på skulen.

Skap opp til taket, en selvfølge (slepp å vaske oppå OG meir skapplass)

2 oppvaskkummer, og begge med litt størrelse.

Kunne tenkt meg isbitmaskin men har ikkje det sjølv.

Skuffer er bedre enn skap.

Kjekt med breie skuffer.

Vi har samme parkett som i stua. Funker helt fint med parkett.

Og hva har vært lurest?

Lurer på en del ting..

Integrerte hvitevarer?

Micro?

Åpne hyller?

Vitrinedører?

Skap helt opp til taket?

Sokkelskuffer

Isbitmaskin?

Farge?

Fliser eller plater?

Type gulv?

Håper DU har noen tips til meg!! biggrin.png

Vi har også startet planlegging av nytt kjøkken. Kan jo si litt hva jeg tenker, selv om du kanskje er mest ute etter erfaringer:)

Vi vil ikke ha integrerte hvitevarer. Ja det ser mer fancy ut og muligens er lettere å holde rent, men må man reparere el erstatte er dette tungvint og dyrt.

Vi vil ha mange overskap, jeg har mye stæsj å få plass til.

Max benkeplass med en liten barløsning for en kjapp frokost.

Vi må ha micro.

Lite åpne hyller. Kanskje et par til kokebøker og urteplanter. Åpne hyller samler feitstøv.

Litt usikker på vitrinedører, kommer helt ann på hvilket kjøkken vi velger.

Helt klart overskap helt opp til taket. Både pga feitstøvet og pga plass.

Jeg synes det er deilig med sokkelskuff. Mye lettere å finne ting enn om du må leite i et skap (tenker på mel, sukker etc.)

Vi skal ha et amerikansk 50-talls skap et litt bredt skap som er litt rund i formene. Vi skal ikke ha isbit maskin da vi ikke har behov for det.

Det blir ikke ikea, ser litt på Kvanum kjøkken.

Vi har hus fra 50-tallet og tenkte det hadde vært kult med noe i den stilen. Mulig vi safer og kjører klassisk. Om det blir retro tror jeg det blir mintgrønn eller kremgul. Også mulig vi kjører hvitt.

Det blir gliser på gulv. Har ikke sett på enda. Lyst på skifer men de er så porøs at om du søker på de blir det flekker med en gang. Kanskje naturstein er bedre. Eller om det blir retro så kanskje vi kjører black and white.

Jeg vil unngå profil i dørene for lettere renhold.

Jeg vil ha et eget skap for kjøkkenmaskin slik at man drar ut ei fjøl med maskinen på klar til bruk.

Jeg vil ha to delt vask.

Jeg vil ha kjøkkenkvern til matavfallet (en av god kvalitet)

Jeg vil ha en krane som er høy for å kunne få ei stor panne eller bøtte under uten problem.

Søppel løsning.

Tenke gangmønster i forhold til komfyr og vask.

Så så jeg på tv noen som hadde stein på benken ved siden av komfyr slik at de kunne sette pannen fra seg uten å ødelegge noe.

Mange stikkontakter!

Ja det var mine tanker. Vi skjønner at dette blir dyrt, og tenker vel 150000-200000 i budsjett, og da får vi nok ikke alt slik vi vil. Vi trenger dog ikke rørlegger da oppsettet på dette er greit hos oss.

Har dere budsjett? Hvor mye tenker dere å bruke? Det er mye å huske og tenke på, men så er det jo et av de viktigste rommet i et hus.

Mange gode ideer, men jeg tror det er rimelig vanskelig å få et kvanumkjøkken i din prisklasse. Sukk, jeg drømmer også om et kvanumkjøkken, men prisen ligger på 450.000 (på det jeg titter på) så det er helt utelukket for min del.

Anonym poster: fca151dc6f889d31cd9ae6676db3eae2

Vi har bygget nytt hus. Har et klassisk kjøkken, med kjøkken øy. Intigrerte hvitevarer. 80 cm koketopp, som jeg elsker. Hadde 60 før, så dette er fantastisk! Overskapene går helt oppi taket, for å utnytte best mulig plassen. Tok en oppvaskemaskin, som skulle være stillegående og med bestikk skuff. Den er helt fantastisk! Vår gamle bråkte mye, og vasket ikke rent...

Vi har Miele hvitevarer, og det er vi veldig fornøgde med!

Alt i alt, elsker vi vårt nye kjøkken!

Anonym poster: 4685f3f575abc8e6afb5dad71048e6c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...