Gå til innhold

"Program" i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sønnen skal snart konfirmere seg snart, og jeg holder på med planleggingen. Dette er min eldste, så jeg har ikke "gjort" dette før, det er også lenge siden jeg var i konfirmasjon sist.

Derfor trenger jeg noen tips til "program" denne dagen, helst ganske detaljert.

Konfirmasjonen starter kl 13 i kirken. Hvor lang tid tar det der? Skal ha koldtbord, når kan vi regne med å sette oss til bordet (kort vei fra kirken til selskapslokalet). Pleier en å ha dessert, eller blir det kanskje litt liten tid til dette? Skal jo ha kaffe og kaker, kanskje det blir litt liten tid hvis vi skal ha dessert også?

Tenker det blir fotografering og lignende innimellom.

Anonym poster: cbf64a00eaf33f0f730148912d04e58c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi har en konfirmant som skal konfirmers klokka 13.00 og kort vei til lokalet, rett over veien :) . Vi har middagen klokka 14.30 og det er gryte og dessert, fotografering tar den tid det tar og kaffi og kake blir rett etter det.

Anonym poster: db3afd202f8055615f840a6cd41b6f51

Skrevet

Min sønn skal også konfirmeres i år, og det er første gang for oss.. Andre har anbefalt meg å ta fotograferingen en annen dag. Da slipper man stresset med det. Synes det var en god ide.

Skrevet

1 time til halvannen time tar det som regel i kirken.

Ville beregnet å ta med fotograferingen på den dagen OM det er fint vær, så slipper en å tenke på det igjen, i tillegg til at konfirmanten ikke kommer til å synes det er noe kult å ha på seg samme klærne en gang til, ordne håret til på samme måte osv.

Ville sagt at det er mat fra kl 16.00 (vanlig middagstidspunkt), det er jo ikke alle som kommer i kirken, og om du har litt kaffe og en liten apetittvekker til de som evnt kommer tidlig så er jo det greit.

Pleier å ha middag/koldtbord, og så setter en ut dessert etterpå, så har man gaveåpning og så kaffe og kake etter det igjen. Innimellom man setter ut alt på bordet pleier normalt gjestene å gå ut og lufte seg litt/ta en røyk o.l.

Anonym poster: 962f4aa635a37a554673a2321c5512f2

Skrevet

Jeg har jobbet hos fotograf, og vi hadde vanvittig mange konfirmanter på denne tiden av året. Jeg har aldri opplevd noen som har hatt fotografering samme dag, så det ville jeg heller tatt før eller etter :) Der er ikke helt det samme som med brudepar, så mitt tips er å droppe det på selve dagen, så har dere en ting mindre å tenke på :)

Lykke til :)

Skrevet

Vi hadde konfirmasjon første gang i fjor, og det vi har skrevet ned til nestegang er at vi skal kutte opp massse frukt og litt kjeks slik at folk kan spise litt når de kommer om de er sultene. For når det blir litt dødtid mellom kirken og spisingen blir unger sure og stressa foreldre. Har ungene vært med i kirken så har de gjerne endel energi de skal få ut. Blir det ikke spist så mye, kan frukten få plast over seg og settes vekk og taes frem til kakene.

Ikke legg ett stramt tidsskjema. Sett tid for maten, og resten kommer når det kommer. Ingen grunn til å haste for å rekke ting innen ett vist klokkeslett, eller det kan ende med at det blir mye død tid.

Vi hadde koldt bord og kaker. Dessert hadde blitt for mye. Vi hadde kjøpt inn endel potetgull og nøtter, men vi klarte aldri å få det inn på bordene engang. Det holdet med kaker til kaffen.

Jenta åpnet gavene forran alle, leste kortet før hun åpenet en pakke. Dette tok ekstremt lang tid og hun selv syns det var veldig ubehagelig. Det var vist en fast tradisjon i morens familie (jeg er ste-mor), så det vet jeg at ikke skal skje når mine skal konfirmeres. Hvordan eller når mine barn vil åpne gav skal de få bestmme selv. Husker selv jeg åpnet når gjestene kom, og når jeg ikke rakk alt tok jeg resten etterpå når det var tid. Alle fikk se gavene, så de måtte ikke se jeg åpnet.

Skal dere ha det ett sted der det er folk som er på jobb og hjelper dere kan dere snakke litt med de når dere trenger litt hjelp til ditt eller datt. Om ikke vil jeg råde deg til å få noen venner/naboer til å hjelpe til. At de har litt kontroll over kjøkkenet, vet hvor de finner nye glass, fat om noen skulle trenge ny. Helpe til med å ta av bord, sette frem mer brus, koke kaffe osv. Slik st dere som foreldre får med dere taler og alt som skjer, kan slappe mere av.

Anonym poster: c9887707d2ecbad15a6993a8306ffd0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...