Cybele Skrevet 15. april 2013 #1 Del Skrevet 15. april 2013 Hi! Jeg har en gutt på 25 mnd. Han er veldig tidlig ute med språket, og snakker som en foss i lange setninger. Har imidlertid merket meg en god stund nå a han konsekvent tar feil av grønn og EØS, mens han alltid treffer helt rett på de andre fargene. Når skal man forvente at barn kan fargene? Tenker at siden han er så tidlig ute med språket, så er det lett å forente for mye av ham mht til alderen. Eller ville dere tenkt fargeblindt m en toåring byttet rundt på grønn og rød, men alltid kunne gul, blå, grå, rosa, svart, hvit, lilla etc. Ikke det at det gjør noe som helst om han er fargeblind altså. Lurer enkelt og greit på når man kan forvente av barn at de kan fargene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cybele Skrevet 15. april 2013 Forfatter #2 Del Skrevet 15. april 2013 Herregud som den ipaden retter... Hehe. Beklager de voldsomme skrivefeilene. Overskriften skal være fargeblind. Og EØS (!!!!??!!!) skal være rød Gikk litt fort i svingene. En liten fyr som ikke vil sove fordi det er maur i senga, krabber på vinduet og hår på dyna. Topp;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 16. april 2013 #3 Del Skrevet 16. april 2013 Samma greia her, gutten er 2,5 år og snakker som en foss, kan alle farger, men blander konsekvent rød og grønn. Ingen andre farger blir blandet, kun de to . Spurte legene på jobb her om dagen (jeg jobber på et legesenter..) og de sa at det var veldig vanlig å blande disse fargene, de er visstnok veldig like, selv om vi ikke kan se det? Veldig normalt at unger blander de fargene, og det betyr ikke at de er fargeblide.. visstnok! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cybele Skrevet 17. april 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 17. april 2013 Takk mamma85! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nicki82 Skrevet 18. mai 2013 #5 Del Skrevet 18. mai 2013 Min er snart 3 år. Snakker forståelig, men sliter med å lære seg farger. Faren min er fargeblind, og det har streifet meg flere ganger at det kan hende at sønnen min har det samme. Ikke vet jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
verpesyk81 og lillesnusk Skrevet 19. mai 2013 #6 Del Skrevet 19. mai 2013 Her er det samme greia. Lillemann er 27 mnd og har munn diaré, kan alle fargene - men blander rød og grønn også! Trodde først at jeg hadde klart å forvirre han en periode; vi tar enten rød eller grønn buss til og fra barnehage - det kommer an på hvem som kommer først... Men har også hørt fra flere at det er vanlig å blande de to fargene, men vet ikke helt når det "retter" seg. Time will show Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cosinus3 Skrevet 19. mai 2013 #7 Del Skrevet 19. mai 2013 Jeg har en på 4,5 år som har blandet rødt og grønt fram til nå. Vi har testa han mange ganger ved fo eksempel å sortere Lego etter farger og det har han alltid klart. Og nå endelig i vår skiller han de to fargene også. 2 åringen (snart3) har aldri blandet rødt og grønt, så det er nok store forskjeller her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeritogMausi Skrevet 9. juni 2013 #8 Del Skrevet 9. juni 2013 Det finns noe som heter rød-grønn-fargeblindhet. Dette er noe som kun gutter kan få. Men det er altså svært sjelden. Det er mer sansynlig at ungen rett og slett ikke klarer å skille mellom disse to farger endå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå