skorpi81 Skrevet 15. april 2013 #1 Del Skrevet 15. april 2013 Min 2 åring har vært seint ute med "alt", å krabbe, å gå og nå å snakke. Barnehagen vil nå at vi gir de tillatelse til å koble inn PPT for å få hjelp med å utvikle språket hennes. Det skal nevnes at akkurat det samme skjedde med sønnen vår på nå 5 år, som ikke hadde "rent" nok språk da han var 3 år. Så vi ga de tillatelse til å kontakte PPT (som da sa at det var altfor tidlig å jobbe med en 3 åring for å "rette" på språket hans). I løpet av 1/2 år etter dette, så kom språket hans seg betraktelig! Av seg selv. Derfor kan jeg ikke skjønne at de vil ha PPT inn til en 2-åring. Hvorfor kan de ikke bare la folk være? Jeg har snakket med mange jeg kjenner om dette, hvorav 1 har jobbet i barnehage og en annen jobber i barnehage nå, og de sier at alle er forskjellige! Og at det brått kan komme en dag, og da er språket som regel veldig rent og pent når det er seint ute... :-) Hun er 2 år og 3 mnd. Hun forstår ting som blir sagt, det er ingen tvil, vi har testet henne på mange områder. "Kan du hente skoa dine?", "Kan du hente boka?" osv. Så nå vil barnehagen at vi i alle fall tester hørselen hennes for å se om hun hører dårlig, at det er derfor hun ikke snakker. Siden de nevnte dette, har jeg visket til henne flere ganger, og jeg tror ikke hun hører dårlig, men jeg har fått henvisning videre til barnepoliklinikken på sykehuset for å få sjekket hørselen hennes slik at barnehagen får det som de vil. Er det flere som har barnehager som "pusher" så ille på barna deres? Jeg begynner å bli ganske lei, særlig når det nå har gjeldt begge barna mine. Det føles som det bare er oss som blir fulgt opp så ille... at det er noe "gæærnt" med begge ungene mine..... Selv om jeg vet selv at det ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig gift Skrevet 17. april 2013 #2 Del Skrevet 17. april 2013 Vi har det på samme måten..... Barnehagen vil også koble inn ppt til vår 2-åring, fordi hun bytter ut en bokstav i navnet til ei annen jente i barnehagen (bare akkurat dette ordet hun gjør det på) De mener at hun kan ha dårlig hørsel, men rart at vi som foreldre ikke merker noe. Hun sier veldig mange ord, og setter sammen tre ord til setning. Jeg har tatt dette opp med helsesøster. Hun sier at dette ikke er grunn til bekymring. Hun er altfor liten enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Foccacia Skrevet 20. april 2013 #3 Del Skrevet 20. april 2013 (endret) Har en gutt på 2 år og 3 mnd som henger veldig etter språkmessig. Har frem til for noen uker siden kun hatt ca 10 ord/dyrelyder. Bhg snakket også om ppt, litt for å komme inn tidlig hvis det skulle være noe. Vi takket ja itilfelle han som 3 åring fortsatt sliter, kan ta tid før de tar tak i noe. De siste ukene har han begynt å prøve mer på nye ord, og mestrer noen flere. Sier ikke noe annet enn mamma og pappa helt korrekt, resten er den noen feil i. Men kommer seg nok etterhvert nå. Uansett synes jeg det er betryggende å iallefall ha snakket med ppt. Min har forresten også god språkforståelse og fungerer godt ellers Endret 20. april 2013 av Pus med støvler venter # 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Appelsindyret Skrevet 30. april 2013 #4 Del Skrevet 30. april 2013 (endret) Gutten min blir 3 i august. Han har vært veldig tidlig ute med krabbing, sitting, gåing, løping osv osv... Meeeeen denne pratingen lar virkelig vente på seg. Han sa knapt mamma eller pappa engang da han fylte 2. Han hadde god ord-forståelse. Barnehagen sa bare at det nok ville komme etterhvert, de ville ikke sette igang noen tiltak annet enn at det ofte gjentok ord når de pratet til ham. Oppmuntret ham til å gjenta ord etter dem osv. Helsestasjonen sa bare at det var helt normalt og hvis han ikke pratet innen han var 3år så ville de vurdere om det var nødvendig å sette igang litt tiltak som sjekke hørsel osv. Nå som han er 2 år og 8 mnd. (For å være helt nøyaktig ) kommer det nye ord nesten hver dag, ikke rent en plass! Men likevel mange nye ord hele tiden, både 2 og 3 ords-setninger Så her føler jeg det ikke har vært noe press fra noen kanter, men mye oppmuntring om man kan kalle det det Eg er sikker på at det kommer over natten min din også hadde aldri i verden godtatt at noen hadde stresset ungen min med noe som med stor sannsynlighet kommer av seg selv veldig snart uansett Endret 30. april 2013 av Bleiefu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rasekatten Skrevet 2. mai 2013 #5 Del Skrevet 2. mai 2013 vår jente på 2år og 3 mnd, sier mange ord, men bruker bare noen av bokstavene, men du skjønner hva henne sier. bhg mener at det ikke er noe og bekjymre seg for enda. men dem nevnte det med hørsel, så det skal sjekkes nå pga at hun har hatt en del ørebetennelser. selv var jeg vist treig med snakking selv, så kan hende henne vår bare er sånn og. men hun skjønner og gjør alt vi sier til henne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonsense Skrevet 5. mai 2013 #6 Del Skrevet 5. mai 2013 Jeg synes selv at min snart 4 år gamle sønn har stoppet opp litt med uttalen. Han prater MASSE og har stort ordforråd, men det er lenge siden jeg merket noe forbedring på uttalen. I barnehagen var det ingen som tok opp dette, men jeg snakket selv med ped. lederen om det og hun kontaktet en logoped etter jeg nevnte det som en mulighet. Så nå har ungen hatt to møter med en logoped som skal foreslå noen små tiltak vi og barnehagen kan gjøre. F.eks hvilke bokstaver vi bør fokusere på og prøve å få han til å si korrekt osv. Hadde vært svært skeptisk til å koble inn PPT hvis jeg hadde vært deg... Det virker ganske heavy. Hva med å si til barnehagen at du ønsker å se an og deretter høre med helsestasjonen? Iallfall ikke la deg selv presses til noe du ikke føler er riktig for barnet ditt og som du får dårlig magefølelse av. Du er moren. Du bestemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cosinus3 Skrevet 24. mai 2013 #7 Del Skrevet 24. mai 2013 Jeg ville koblet inn PPT om barnehagen mener det er riktig. Det blir jo en kartlegging ogutredning om barnet får innvilget noe ekstra ressurser så er det jo barnet som tjener på det. Systemet i PPT tar tid så det er ingen grunn til å se det an. Vi har en gutt som har hatt spes.ped i barnehagen fra han var snaue tre år og han har hatt veldig utbytte av det. Ingen diagnoser, kun vært litt sen i utvikling og veldig forsiktig sosialt. Vi har også vært koblet til BUP, men de ser også en forsiktig gutt, men ikgen tegn til noen diagnoser. Alle foreldre er jo subjektive i forhold til egne barn, men vi har valgt å høre på barnehagens anbefalinger og sendt de henvisninger som er nødvendig. Det er jo for barnas beste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese_79 Skrevet 2. juni 2013 #8 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville koblet inn PPT om barnehagen mener det er riktig. Det blir jo en kartlegging ogutredning om barnet får innvilget noe ekstra ressurser så er det jo barnet som tjener på det. Systemet i PPT tar tid så det er ingen grunn til å se det an. Vi har en gutt som har hatt spes.ped i barnehagen fra han var snaue tre år og han har hatt veldig utbytte av det. Ingen diagnoser, kun vært litt sen i utvikling og veldig forsiktig sosialt. Vi har også vært koblet til BUP, men de ser også en forsiktig gutt, men ikgen tegn til noen diagnoser. Alle foreldre er jo subjektive i forhold til egne barn, men vi har valgt å høre på barnehagens anbefalinger og sendt de henvisninger som er nødvendig. Det er jo for barnas beste! Enig! Å koble inn PPT er jo ikke ensbetydende med at det er noe galt med barnet ditt. De vil jo bare hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilla-Turkis Skrevet 2. juni 2013 #9 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg ville også takket ja til å få ppt til å komme og observere. De kommer med nye øyne og kan være med å veilede personalet i hva de kan gjøre for å legge til rette for et godt språkmiljø for sønnen deres. Det er lange ventelister hos ppt ofte så mulig derfor de vil henvise tidlig. Og skjer det stor positiv utvikling før ppt kommer så er ingenting bedre enn det. Om det ikke skjer noe så kanskje en er glad for at en henviste istedenfor å da måtte vente kanskje enda 6mnd før det blir gjort noe. Les masse bøker hjemme med han og brukt konkreter i sanger og fortellinger. F.eks 3 figur geiter og et troll hvis en skal fortelle om bukkene bruse. La han være med å styre figurene. F.eks " tripp trapp tripp trapp" med bukken over brua. En dag kommer det plutselig "nå tommei jej å taj dej" fra han mens han holder trollet:) Noen barn er perfeksjonister og sier ofte ikke ord før de er helt sikre på at de kan det. De er ikke typen prøve og feiler. Og er ofte stille helt til de kan hele setninger. Trenger ikke være noe galt for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IreneUtålmodig Skrevet 7. juni 2013 #10 Del Skrevet 7. juni 2013 Har det samme "problemet" minstemann er 2 år og 2 mnd og sier kun mamma og pappa, har sagt 3-4 ord til men kun 1 gang så gidder han ikke mer. Heldigvis begynt og si hei litt oftere til folk nå, og tror han prøver og si brød,brus,bil og Adrian (storebror). De fra bgh spurte om de skulle kontakte PPT , men mest for å gi de og oss litt tips om hvordan vi skal hjelpe han med språket. Eldstemann har hatt kontakt med PPT siden han var 2 1/2 -3 år pga språket og hjelp med det sosiale selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #11 Del Skrevet 8. november 2013 Her er det motsatt, bhg tror ikke på at gutten på to år har dårlig hørsel. Helsestasjonen tok det alvorlig ihvertfall og vi fikk time hos Øre Nese Hals hvor vår sønn absolutt ikke bestod noen hørselstest. Skjønner du blir sliten, hva sier du om du tar det opp med dem på møte om å slutte å mase da du allerede er klar over det de anser som et problem? Anonymous poster hash: d3645...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 9. november 2013 #12 Del Skrevet 9. november 2013 I barnehagen vår har de kvello-prosjektet. Det innebærer at de i løpet av høsten vurderer om det er noen barn de lurer på om trenger mer hjelp e.l. En uke kommer en gjeng med ergonomer, fysioterapeuter, ppt etc inn og vurderer disse barna, dersom foreldrene har gitt sin godkjenning. Det kan være alt fra språk til konsentrasjonsvansker til feil blyantgrep de vurderer. Jeg tenker jo at det er utelukkende positivt for å evt få hjelp tidlig. Jo mer msn finner ut tidlig, jo større er sjansen for at man kan få bedret det før skolestart. Det at de bytter ut konsonanter er helt normalt, så der hadde jeg vel sagt nei til utredning. Språket er jo også veldig individuelt, sønnen til ei bekjent av meg snakket nesten umiddelbart rent. Hvis et barn på over 2 år kun sier mamma og pappa er det jo uvanlig. Jeg tenker at det er greit å sjekke at det ikke er noe fysiologisk som er årsaken, men ettersom hun forstår beskjeder tenker jeg at det er mindre grunn til bekymring da. Hvordan kommuniserer de da? Med ulike ehhh-lyder i ulike tonefall? Hvordan reagerer de hvis dere er litt ekstra trege med og forstå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rasekatten Skrevet 9. november 2013 #13 Del Skrevet 9. november 2013 vår jente på 2år og 3 mnd, sier mange ord, men bruker bare noen av bokstavene, men du skjønner hva henne sier. bhg mener at det ikke er noe og bekjymre seg for enda. men dem nevnte det med hørsel, så det skal sjekkes nå pga at hun har hatt en del ørebetennelser. selv var jeg vist treig med snakking selv, så kan hende henne vår bare er sånn og. men hun skjønner og gjør alt vi sier til henne Jenta våres hadde helt tette ører, derfor hun ikke sa hele ord osv... Hun ble operert, og snakker som en foss etter operasjonen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #14 Del Skrevet 9. november 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke vil hjelpe barnet? Det er jo det ppt er for? Er jo ikke vanlig å ikke kunne si noe når en er så gammel. Min hadde 50 + ord ved 1 års alder. Må jo være ekstremt frustrerende for både barn og dere at barnet ikke kan kommunisere? Tenk om det er noe det er lett å fikse på, så kan barnet deres få føle seg mer normalt og greie å kommunisere. Er det ikke noe lettvint, desto viktigere å komme igang tidlig. Og kommer språket av seg selv er det jo uansett ingen skade skjedd? Anonymous poster hash: fb7a5...14c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå