Gå til innhold

Har noen av dere belønningssystem hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å begynne med det til eldste på 4,5. Hun er så sur og sint og gråter så altfo ofte, så lurer på om vi skal starte i det små med belønningssystem. F.eks. stjerner; én stjerne for å ta av bordet (det hun selv har brukt) og kanskje rydde opp det hun har lekt med, f.eks. barbie, tegnesaker... Og at f.eks. 10 stjerner betyr baking, bassengtur, etc...

Men jeg lurer på hvordan jeg skal forme dette skjemaet, da.. Og hva jeg skal kalle det (hva som skl stå øverst) og elles andre ting jeg ikke har tenkt på??

Anonym poster: 493c406ab1220f212ebf19d612826a4d

Skrevet

Og forslag til hva vi kan gjøre når alt er oppnådd? Foreløbig har jeg baking og bål-tur.... hi

Skrevet

Vi har et skjema, vi kaller det bare "klistremerkearket". Han får et klistremerke for hver gang han klarer å leke for seg selv en liten stund (han henger ellers i rumpa på oss). Etter 6 klistremerker gjør vi noe koselig sammen. Det har dessverre sklidd litt ut her, vi glemmer å sette påklistremerkene noen ganger. Men da bare oppsummerer vi litt, så det ordner seg likevel. Synes kanskje 10 klistremerker var litt mange, lenge å vente for en liten en :)

Anonym poster: 258f693a9561fc0dd313874a2c902438

Skrevet

Forslag: Svømme,kino,lekeland, Burger King, museum, skøytehallen.

Skrevet

Takk for forslag - bare synd vi bor i "gokk" og ikke har verken skøytebane eller burger king ;)

Og jeg tenkte at 10 ikke er så mye; hvis hun skal rydde av bordet som er i gjennomsnitt 2 ganger om dagen (middag og kvelds) så har hun jo 10 når uka er over. Sett at hun er flink, da. Men vi skal oppmuntre! Kan jo ikke ha belønning for ofte heller, da ;) hi

Skrevet

Var på et kurs om oppdragelse i forbindelse med et foreldremøte. Der brukte de bla belønningssystem som forslag til hvordan vi kan få mer av den atfedrden vi ønsker fra barnet.

Kursholderen sa først og fremst at det viktigste vi gjør er å rose barnet i hverdagen + å leke ti min med det hver dag på barnets premisser.

Når det gjelder belønningssystem er det viktig å ikke ha flere ting man vil se forbedring på om gangen. Start med en, enkel, men viktig ting først. Og så bør du være sikker på at barnet klarer å gjennomføre. Start gjerne med veldig få klistremerker, eks fire, så kan man heller øke med en etter hver hovedbelønning. Ofte vil også klistremerkene i seg selv være veldig motiverende. Det kan være lurt å ta med barnet på å kjøpe noen fine klistremerker som det ønsker seg.

Anonym poster: 96c252e208c52b7f60f0ef447abb0581

Skrevet

Huff, sorry meg, men dette syns jeg ikke noe om. Belønning for å gjøre selvsagte ting? Nei, vi har ikke belønningssystem. Barna mine liker å hjelpe til og får masse skryt, men jeg ser helst at de ikke gjør ting for å samle merker. Og hyggelige ting sammen gjør vi uten at barna har fått nok "poeng". Mener ikke å være ekkel, men jeg syns at dette var en dårlig ide.

Har selv en jente på 4,5 som er mye sur og grinete i perioder. Prøver da heller å nå inn til henne og finne ut hvorfor hun er sånn, og bevisstgjøre henne på hvordan hun bør kommunisere, i stedet for bare å styre handlingene hennes.

Anonym poster: 533877d05f7f9d1173c104a4f94406c2

Skrevet

Synes du kan telle dager med belønning jeg da, fire fem dager første gangen, siden det ikke er så store jobben og det er to om dagebn. Hilsen hun ovenfor

Anonym poster: 96c252e208c52b7f60f0ef447abb0581

Skrevet

Jeg er veldig skeptisk (les: motstander) til å bruke avtalebaserte systemer/avtalestyring/tegnøkonimi på normale friske barn. Dette er en metode som kun bør benyttes ( i samarbeid med fagpersoner) på barn med eksempelvis autismespekterforstyrrelser.

Det skal ikke være nødvendig med belønning for å gjøre helt vanlige ting.

Jeg vet at metoden brukes på TV-programmer som "SuperNanny" - og som pedagog ønsker jeg meg denne damens hode på et fat.

Jeg mener at bruk av ABS på sikt, og i verste fall, kan føre til en særs lite autonom generasjon.

Skrevet

Ikke mer enn det "de fleste" foreldre driver med til daglig ;)

Vi har ikke noe belønningssystem satt i system, for å si det sånn. Det er jeg imot.

Gjest Morn du
Skrevet

Det er vel sånn at i de aller fleste tilfeller vil belønningene opphøre når man har oppnådd ønskelig atferd. På noen barn må det faktisk til. Mitt yngste barn og jeg har oppnådd mye med denne metoden. Nå oppnår hun de "krav" som blir stilt uten belønning :)

Skrevet

Jeg er veldig skeptisk (les: motstander) til å bruke avtalebaserte systemer/avtalestyring/tegnøkonimi på normale friske barn. Dette er en metode som kun bør benyttes ( i samarbeid med fagpersoner) på barn med eksempelvis autismespekterforstyrrelser.

Det skal ikke være nødvendig med belønning for å gjøre helt vanlige ting.

Jeg vet at metoden brukes på TV-programmer som "SuperNanny" - og som pedagog ønsker jeg meg denne damens hode på et fat.

Jeg mener at bruk av ABS på sikt, og i verste fall, kan føre til en særs lite autonom generasjon.

Jeg kunne også godt tenkt meg supernannys hode på et fat bare så det er sagt, men jeg er helt for å gi belønning for ønsket atferd. Dette gir fokus på positiv atferd og når det parres med ros nok ganger trengs ikke belønning fullt så ofte etterhvert. Jeg mener det er slik i livet for oss alle, at visse typer av atferd gir naturlig belønning, feks i form av aksept eller beundring.. Barn er i sin natur mer preget hang til å følge egne indre lyster enn av ytre rraksjoner.. jeg mener at ved å gi belønninger tilpasset barnas nivå og bejov og ønsker lærer barna raskere å tilpasse egen atferd til ytre forventni ger.

Anonym poster: 4a2b6bf3a009b7ebe8a7529442c4a025

Skrevet

Ja vi har en slik motivasjons-kalender :) Funker supert. Får stjerner:)

Anonym poster: 4024670b2bd10e583dc12bc73cea3924

Skrevet

Forslag: Svømme,kino,lekeland, Burger King, museum, skøytehallen.

Burger King.... Really? :rolleyes:

Anonym poster: 18b4b3fc1b555a08163041a45b1ecc52

Skrevet

Vi har hatt en del klistremerkesystemer til eldstemann. Det har fungert utmerket. Etter en liten periode trenger vi ikke systemet lenger for da er det innprentet og han tenker ikke lenger over å få belønning. (Av og til må vi finne det frem igjen etter noen uker/mnd hvis vi har vært dårlige på oppfølging)

Han er mer krevende enn gjennomsnittet for å si det sånn og sliter med diverse.

Har ikke brukt belønningsystem med de 2 andre barna selv om det til tider er fristende. De har å gjøre som de får beskjed om;) Det å rydde opp etter seg, hjelpe til, pusse tenner osv er en selvfølge og det belønnes ikke med annet enn ros og kos.

Hvis barna skal belønnes for alt mulig er det lett for at de etterhvert ikke gidder å løfte en finger for å gjøre selvsagte ting og forventer/krever å få noe. (Dette ser jeg i barnehagen).

Men er det noe spesielt barnet sliter med så er jeg for belønningsystem!

Skrevet

Nei,jeg driver ikke institusjon. Men prøvde i mine yngre dager med mine første 2. Uff,ikke noe jeg er stolt av idag:(

Skrevet

Barn som oppdras med ros og belønningssystemer vil ende opp med å kun bli styrt av ytre motivasjon. Jeg ønsker at mine barn skal føle indre motivasjon og gjennomføre normale aktiviteter uten å forvente å få noe igjen for det.

Anonym poster: 9293c5d971cba3a8d5ef31cdec0b9462

Skrevet

Barn som oppdras med ros og belønningssystemer vil ende opp med å kun bli styrt av ytre motivasjon. Jeg ønsker at mine barn skal føle indre motivasjon og gjennomføre normale aktiviteter uten å forvente å få noe igjen for det.

Så barna dine får ikke ros? Virkelig? Høres fryktelig trist ut!

Skrevet

De får ikke ros for å gjennomføre daglige, normale aktiviteter.

Jeg takker dem når de er hjelpsomme, gleder meg sammen med dem når de mestrer noe nytt og gir masse anerkjennelse for deres herlige personlighet.

Skrevet

De får ikke ros for å gjennomføre daglige, normale aktiviteter.

Jeg takker dem når de er hjelpsomme, gleder meg sammen med dem når de mestrer noe nytt og gir masse anerkjennelse for deres herlige personlighet.

Hvid du tenker at vi som bruker belønningssystemer gir klistremerker for vsnlige dagligdagse gjøremål tror jec du har misforstått litt. Jeg har brukt det når trollet har hatt atferd jeg oppkever som problematisk, feks npr han som fireåring begynte å tisse på seg i forb med at han ble storebror - da var belønnkngsskjema et ledd i å få snudd dette. Jeg har også brukt det npr han over en periode laget et sabla leven hver gang han ble hentet i bhg.. det har fungert veldig godt. Når vi har kommet på rett spor igjjen legges skjemaet bort og blir glemt. Jeg har altså brukt deg ved to anledninger iløpet av fem år og har vært veldig fornøyd med det. Med lillesøster har det ikke vært beho for noe slikt system.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...