Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #1 Skrevet 15. april 2013 Skal være vikar på et sykehjem. Har aldri hatt fast jobb siden jeg er ung, har studert og vært hjemme med barn. Etter å ha vært hjemme så lenge uten å ha gjort noe, føler jeg meg ubrukelig, dum, mindre intelligent og utenfor. Syntes det er skummelt å plutselig skulle begynne å jobbe. Har lite erfaring og sliter litt med selvbildet. Føler meg sosialt dum. Samtidig gleder jeg meg veldig til å få brukt kroppen og hodet, bli kjent med nye mennesker og komme meg ut i arbeidslivet. Overgangen er skummel selv om det bare er et vikariat. Det kværner enda mere i hodet mitt når jeg ikke vet hva jeg går til, så jeg hadde håpet noen kunne fortelle meg litt om hvordan det er å jobbe på sykehjem? Jeg tenker på alle små ting, som hva jeg skal si og gjøre. Aller helst skulle jeg ønske jeg kunne hoppe over opplæringen, spole fram i tid til der jeg er trygg i jobben. Hva er lurt å huske på? Hvordan snakker man med de eldre? Hva er vanskelig? Hva kan jeg gjøre for å gi et godt intrykk i starten? Hva gir et dårlig intrykk og er noe man ikke burde gjøre eller si? Hvordan ser en dag ut på sykehjemmet? Hva er oppgavene? Kom gjerne med all slags informasjon alle som har kjentskap til sykehjem. Setter stor pris på det! Anonym poster: 7432f08bfeecce05c06cc3d6a52f85e6
Kliko Skrevet 15. april 2013 #2 Skrevet 15. april 2013 Hei :-) jeg jobber på et sykehjem og syns det er en herlig arbeidshverdag :-) det er mye utfordringer, ingen dager er like. Dagen starter 0730 med rapport. Da får du vite hva som har skjedd på natta og evt. Endringer som skjedde dagen før. I tillegg får du gjerne vite hva slags aktiviteter som skjer den dagen (kor,trim osv). Så er det morgenstell. Da fordeler vi så vi har to til tre pasienter hver. Vi har realitiv god tid. Frokosten foregår klokka halv ti. Da har vi annsatte tid til å snakke med beboerene, får ofte høre historier fra livet deres. Etter det er det sngeskifting, vasking av klær, fruktutdelibg og evt. Gjennomføring av aktiviteter. Middagen er halv to og etter det vil mange legge seg for en liten lur. Jeg syns det har vært realativt lett å bli kjent med de eldre. De er ofte åpne og veldig iverige med å fortelle om seg selv og livet de har levd. Noen ganger er det vanskelig ( spesielt med psykiatri,død, veldig syke, redde pårørende osv) mem også dette er noe du blir vant til etterhvert. Oplæringen på det vanskelige er ofte god ( hos oss i hvertfall). Får i gå et godt inntrykk bør du vise interesse, spørre og gjøre en insats for å bli kjent med brukere og rutiner :-) dette går sikkert veldig fint :-) Lykke til :-)
Kliko Skrevet 15. april 2013 #3 Skrevet 15. april 2013 Sorry masse skrivefeil skrev litt vel fort fra mobilen..
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #4 Skrevet 15. april 2013 Dagen starter jo som regel med rapport. Viktig å følge med her og ha en liten notisblokk, hvert fall i starten, slik at du husker hvilke pasienter som ligger på de ulike rommene. Du vil nok få et par dager med opplæring, så her må du vise at du vil og spørre om det du lurer på. Håndhils gjerne på de eldre slik at di viser respekt (så mange studenter som ikke gjør det, og mange av de eldre reagerer). Å prate med de eldre synes jeg er veldig enkelt, de er alltid interessert i f.eks deg, og liker selvfølgelig å prate om seg selv. Og om alle mulige hverdagslige ting. Rent praktisk er dagen oppsatt slik: -Kommer på jobb og kler deg om -Møter på vaktrommet og får rapport -Rommene blir kanskje fordelt på dere ansatte -Du tar morgenstell og evt. dusj på dine pasienter + påkledning osv -Så er du kanskje med å lager til frokosten (noen har egne til å gjøre dette), dekke bord osv. Mange pasienter har matkort så der står det hva de liker å ha på skiven osv, spesielt de som får maten på rommet -Når alt er klart hjelper du pasientene inn til frokost og leverer ut frokost til de som spiser på rommet -Sykepleieren finner medisiner, gir insulin osv. - Etterpå er det rydding etter frokosten - Deretter blir det gjort ting som står på planen for dagen, f.eks om noen skal ha fysio osv. -Deretter er det kanskje litt døtid, bruk tiden til å gjøre det kjent med pasientene og orienter deg om hvor du finner utstyr til ulike gjøremål -Pausetid -Etter pausen er det kanskje klart for middag og det samme gjelder som for frokosten -Etterpå hviler de som regel middag og du kan skrive rapport for dagen på dine pasienter Bare vær deg selv, vis at du vil og at du interesserer deg! Lykke til Hilsen sykepleier Anonym poster: 897bdb147b81f5d8a646f9dee7aba164
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #5 Skrevet 15. april 2013 Hei :-) jeg jobber på et sykehjem og syns det er en herlig arbeidshverdag :-) det er mye utfordringer, ingen dager er like. Dagen starter 0730 med rapport. Da får du vite hva som har skjedd på natta og evt. Endringer som skjedde dagen før. I tillegg får du gjerne vite hva slags aktiviteter som skjer den dagen (kor,trim osv). Så er det morgenstell. Da fordeler vi så vi har to til tre pasienter hver. Vi har realitiv god tid. Frokosten foregår klokka halv ti. Da har vi annsatte tid til å snakke med beboerene, får ofte høre historier fra livet deres. Etter det er det sngeskifting, vasking av klær, fruktutdelibg og evt. Gjennomføring av aktiviteter. Middagen er halv to og etter det vil mange legge seg for en liten lur. Jeg syns det har vært realativt lett å bli kjent med de eldre. De er ofte åpne og veldig iverige med å fortelle om seg selv og livet de har levd. Noen ganger er det vanskelig ( spesielt med psykiatri,død, veldig syke, redde pårørende osv) mem også dette er noe du blir vant til etterhvert. Oplæringen på det vanskelige er ofte god ( hos oss i hvertfall). Får i gå et godt inntrykk bør du vise interesse, spørre og gjøre en insats for å bli kjent med brukere og rutiner :-) dette går sikkert veldig fint :-) Lykke til :-) Takk for svar. Vet du hva man lærer i opplæringen? Får bare to dager og er redd det blir for lite. er jo mange å bli kjent med, rutiner osv. Tror du jeg blir helt alene med oppgaver, beboere og morgenstell, etter de to dagene med opplæring? Anonym poster: 4fe2ddd928851c21eda8a22b775b0b9f
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #6 Skrevet 15. april 2013 Dagen starter jo som regel med rapport. Viktig å følge med her og ha en liten notisblokk, hvert fall i starten, slik at du husker hvilke pasienter som ligger på de ulike rommene. Du vil nok få et par dager med opplæring, så her må du vise at du vil og spørre om det du lurer på. Håndhils gjerne på de eldre slik at di viser respekt (så mange studenter som ikke gjør det, og mange av de eldre reagerer). Å prate med de eldre synes jeg er veldig enkelt, de er alltid interessert i f.eks deg, og liker selvfølgelig å prate om seg selv. Og om alle mulige hverdagslige ting. Rent praktisk er dagen oppsatt slik: -Kommer på jobb og kler deg om -Møter på vaktrommet og får rapport -Rommene blir kanskje fordelt på dere ansatte -Du tar morgenstell og evt. dusj på dine pasienter + påkledning osv -Så er du kanskje med å lager til frokosten (noen har egne til å gjøre dette), dekke bord osv. Mange pasienter har matkort så der står det hva de liker å ha på skiven osv, spesielt de som får maten på rommet -Når alt er klart hjelper du pasientene inn til frokost og leverer ut frokost til de som spiser på rommet -Sykepleieren finner medisiner, gir insulin osv. - Etterpå er det rydding etter frokosten - Deretter blir det gjort ting som står på planen for dagen, f.eks om noen skal ha fysio osv. -Deretter er det kanskje litt døtid, bruk tiden til å gjøre det kjent med pasientene og orienter deg om hvor du finner utstyr til ulike gjøremål -Pausetid -Etter pausen er det kanskje klart for middag og det samme gjelder som for frokosten -Etterpå hviler de som regel middag og du kan skrive rapport for dagen på dine pasienter Bare vær deg selv, vis at du vil og at du interesserer deg! Lykke til Hilsen sykepleier Anonym poster: 897bdb147b81f5d8a646f9dee7aba164 Takk for et godt og utfyllende svar. Setter pris på at du tar deg tiden. Når jeg må skrive rapport, får jeg hjelp til hvordan jeg skal gjøre dette og hva man skal skrive? Jeg er veldig flink i det jeg driver med når jeg vet hva jeg skal gjøre og er blitt trygg, men før det er jeg veldig klønete, og redd for å si og gjøre feil. Vet du om jeg får mye hjelp i starten, eller er det slik at jeg må stå på egne ben, med egne pasienter og like stort ansvar som de andre ansatte, etter et par dager med opplæring? Anonym poster: 4fe2ddd928851c21eda8a22b775b0b9f
Kliko Skrevet 15. april 2013 #7 Skrevet 15. april 2013 Hei :-) jeg jobber på et sykehjem og syns det er en herlig arbeidshverdag :-) det er mye utfordringer, ingen dager er like. Dagen starter 0730 med rapport. Da får du vite hva som har skjedd på natta og evt. Endringer som skjedde dagen før. I tillegg får du gjerne vite hva slags aktiviteter som skjer den dagen (kor,trim osv). Så er det morgenstell. Da fordeler vi så vi har to til tre pasienter hver. Vi har realitiv god tid. Frokosten foregår klokka halv ti. Da har vi annsatte tid til å snakke med beboerene, får ofte høre historier fra livet deres. Etter det er det sngeskifting, vasking av klær, fruktutdelibg og evt. Gjennomføring av aktiviteter. Middagen er halv to og etter det vil mange legge seg for en liten lur. Jeg syns det har vært realativt lett å bli kjent med de eldre. De er ofte åpne og veldig iverige med å fortelle om seg selv og livet de har levd. Noen ganger er det vanskelig ( spesielt med psykiatri,død, veldig syke, redde pårørende osv) mem også dette er noe du blir vant til etterhvert. Oplæringen på det vanskelige er ofte god ( hos oss i hvertfall). Får i gå et godt inntrykk bør du vise interesse, spørre og gjøre en insats for å bli kjent med brukere og rutiner :-) dette går sikkert veldig fint :-) Lykke til :-) Takk for svar. Vet du hva man lærer i opplæringen? Får bare to dager og er redd det blir for lite. er jo mange å bli kjent med, rutiner osv. Tror du jeg blir helt alene med oppgaver, beboere og morgenstell, etter de to dagene med opplæring? Anonym poster: 4fe2ddd928851c21eda8a22b775b0b9f Du får to dager opplæring ja, mem de andre der er jo klar over at du er ny, og du får hjelp og assistanse om du trenger det :-) det er, på min avd, mange man må være to på. Vi pleier derfor å ta med oss den som er ny på disse stellene i begynnelsen sånn at de skal få litt selvtillitt :-) så du trenger ikke bekymre deg, du skal virkelig ikle kunne alt etter to dager :-)Det viktigste etter de to dagene er at du vet når måltidene er, vet navnene på noen av brukerene og at du har prøvd deg på dokumentasjonsprogrammet på pcen :-)
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #8 Skrevet 15. april 2013 Du vil nok få et passord og brukernavn, og de viser det hvordan du skriver rapport Viktig å skrive saklig rapport, og ha alltid i bakhodet at dette kan evt. pasienten eller pårørende få lov til å lese en gang i tiden. Jeg tipper du får bli kjent med noen pasienter om gangen, slik at du kanskje går til de samme noen dager, så går du til noen andre noen andre dager. De ansatte vil forstå at du er ny, og hjelpe det på best mulig måte forhåpentligvis. De pleier å være veldig hjelpsomme da, de vil jo ditt og pasientens beste de også Er du vant til å stelle eldre? Hilsen sykepleieren igjen Anonym poster: 897bdb147b81f5d8a646f9dee7aba164
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #9 Skrevet 15. april 2013 Du vil nok få et passord og brukernavn, og de viser det hvordan du skriver rapport Viktig å skrive saklig rapport, og ha alltid i bakhodet at dette kan evt. pasienten eller pårørende få lov til å lese en gang i tiden. Jeg tipper du får bli kjent med noen pasienter om gangen, slik at du kanskje går til de samme noen dager, så går du til noen andre noen andre dager. De ansatte vil forstå at du er ny, og hjelpe det på best mulig måte forhåpentligvis. De pleier å være veldig hjelpsomme da, de vil jo ditt og pasientens beste de også Er du vant til å stelle eldre? Hilsen sykepleieren igjen Anonym poster: 897bdb147b81f5d8a646f9dee7aba164 Det høres bra ut. Jeg er nok litt for flink til å overanalysere og bekymre meg. :-) Jeg ønsker bare virkelig å gjøre en god jobb og klare dette. Har aldri stelt eldre, nei. Det er noe av det jeg er mest nervøs for. Å gå over en grense, gjøre noe feil, være klønete eller ikke vite helt hvordan jeg skal gjøre det. Det skal jo føles komfortabelt for de eldre også. Det er jo faktisk ikke hver dag man vasker andre der nede og slike ting. Hva snakker man om når man tørker noen der nede? Har du noen tips der? Anonym poster: 4fe2ddd928851c21eda8a22b775b0b9f
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #10 Skrevet 15. april 2013 Hei :-) jeg jobber på et sykehjem og syns det er en herlig arbeidshverdag :-) det er mye utfordringer, ingen dager er like. Dagen starter 0730 med rapport. Da får du vite hva som har skjedd på natta og evt. Endringer som skjedde dagen før. I tillegg får du gjerne vite hva slags aktiviteter som skjer den dagen (kor,trim osv). Så er det morgenstell. Da fordeler vi så vi har to til tre pasienter hver. Vi har realitiv god tid. Frokosten foregår klokka halv ti. Da har vi annsatte tid til å snakke med beboerene, får ofte høre historier fra livet deres. Etter det er det sngeskifting, vasking av klær, fruktutdelibg og evt. Gjennomføring av aktiviteter. Middagen er halv to og etter det vil mange legge seg for en liten lur. Jeg syns det har vært realativt lett å bli kjent med de eldre. De er ofte åpne og veldig iverige med å fortelle om seg selv og livet de har levd. Noen ganger er det vanskelig ( spesielt med psykiatri,død, veldig syke, redde pårørende osv) mem også dette er noe du blir vant til etterhvert. Oplæringen på det vanskelige er ofte god ( hos oss i hvertfall). Får i gå et godt inntrykk bør du vise interesse, spørre og gjøre en insats for å bli kjent med brukere og rutiner :-) dette går sikkert veldig fint :-) Lykke til :-) Takk for svar. Vet du hva man lærer i opplæringen? Får bare to dager og er redd det blir for lite. er jo mange å bli kjent med, rutiner osv. Tror du jeg blir helt alene med oppgaver, beboere og morgenstell, etter de to dagene med opplæring? Anonym poster: 4fe2ddd928851c21eda8a22b775b0b9f Du får to dager opplæring ja, mem de andre der er jo klar over at du er ny, og du får hjelp og assistanse om du trenger det :-) det er, på min avd, mange man må være to på. Vi pleier derfor å ta med oss den som er ny på disse stellene i begynnelsen sånn at de skal få litt selvtillitt :-) så du trenger ikke bekymre deg, du skal virkelig ikle kunne alt etter to dager :-)Det viktigste etter de to dagene er at du vet når måltidene er, vet navnene på noen av brukerene og at du har prøvd deg på dokumentasjonsprogrammet på pcen :-) Okei, det høres bra ut! :-) Håper bare jeg klarer å komme inn i ting siden jeg bare skal være helgevikar, og da går det jo gjerne en stund mellom hver gang jeg er der.. :/ Anonym poster: 4fe2ddd928851c21eda8a22b775b0b9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå