Gå til innhold

Nå har jeg altså foretatt en ringerunde rundt omkring angående sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

da sjefen min mener at dersom man blir sykemeldt pga arbeidsforholdene så kan han nekte og utbetale sykepenger!

Nav sier at diagnosen sykemeldt pga arbeidsforholdene ikke finnes, ergo man blir jo da sykemeldt med diagnoser som utmattethet, depresjon, psykisk reaksjon etc..

Nav sier det skal ekstremt mye til før arbeidsgiver kan trekke slike konklusjoner at man ikke har rett på sykepenger. Blir da rett og slett forbannet over arbeidsgiver som mener både det ene og det andre uten og ha sjekket de faktiske forhold.

Anonym poster: 44c7038a85b1692caac61b3427ba013d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er sykemeldt pga. arbeidsforholdene så har arbeidsgiver rett. Arbeidsgiver kan også velge å bestride sykemeldingen og da må en annen lege vurdere din helse og hvorvidt du kan jobbe eller ikke.

Anonym poster: f33f3a97c55b1fee05ccb232d72214b7

Skrevet

Arbeidsgiver har helt rett, man har ikke rett på sykepenger pga konflikter på jobben eller arbeidsforholdene. Man kan ikke "finne på en diagnose", men om det går over i reell sykdom som f.eks depresjon, angst etc så kan du ha rett på sykepenger.

Anonym poster: 8bd7bb8d9837718d130e5975d075ddda

Skrevet

da sjefen min mener at dersom man blir sykemeldt pga arbeidsforholdene så kan han nekte og utbetale sykepenger!

Nav sier at diagnosen sykemeldt pga arbeidsforholdene ikke finnes, ergo man blir jo da sykemeldt med diagnoser som utmattethet, depresjon, psykisk reaksjon etc..

Nav sier det skal ekstremt mye til før arbeidsgiver kan trekke slike konklusjoner at man ikke har rett på sykepenger. Blir da rett og slett forbannet over arbeidsgiver som mener både det ene og det andre uten og ha sjekket de faktiske forhold.

Men diagnosen din står vell på sykmeldingen din?

Anonym poster: 6d6a1f8f261a0f37ca94acf73c3ad7af

Skrevet

Jeg og flere andre på jobben har vært sykemeldt pga konflikter som har gått ut over nattesøvnen vår, vi har mer mareritt og i tillegg er noen blitt deprimerte over situasjonen så han kan nok ikke benekte sykemeldingen uansett. Da må han vel i så fall ta en faglig diskusjon med min fastlege da?

Skrevet

Jeg og flere andre på jobben har vært sykemeldt pga konflikter som har gått ut over nattesøvnen vår, vi har mer mareritt og i tillegg er noen blitt deprimerte over situasjonen så han kan nok ikke benekte sykemeldingen uansett. Da må han vel i så fall ta en faglig diskusjon med min fastlege da?

"Det er fullt lovlig for en arbeidsgiver å ikke akseptere en sykmelding. Folketrygdloven § 8-4 sier følgende: «Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger.» Dersom en som arbeidsgiver kan dokumentere at det ligger andre årsaker bak en sykmelding enn egen sykdom eller skade, kan de bestride sykemeldingen og nekte å utbetale lønn for denne perioden."

http://www.nav.no/Lokalt/Rogaland/NAV+Arbeidslivssenter/%C3%85+bestride+en+sykemelding.312250.cms

Anonym poster: f33f3a97c55b1fee05ccb232d72214b7

Skrevet

Det er ingen diagnose som heter "mistrivsel på jobben". Men om du pga arbeidsforhold er blitt utbrent, deprimert etc er det diagnoser man kan sykmelde for. Men får du til legen og bare sier du mistrives på jobben så skal han i teorien ikke kunne sykmelde deg.

For mange år siden gikk jeg til legen for jeg grudde meg sånn til jobb at jeg ikke fikk sove. Da fikk jeg fint beskjed om at da måtte jeg vurdere å bytte jobb, fordi han ikke kunne sykmelde pga mistrivsel. Da jeg noen uker senere fikk en skikkelig reaksjon, der kroppen sa stopp. Jeg ble fysisk syk og skikkelig deprimert. Da stilte saken seg helt annerledes sa legen. For da ville han sykmelde meg for at jeg var utbrent og deprimert..

Men sånn ellers kan jeg ikke reglene ;)

Skrevet

Arbeidxsgvier har all rett til å bestride en sykmelding.

Fravær som skyldes økonomiske eller sosiale årsaker, som f.eks konflikter gir ikke rett til sykepenger. Det må foreligge sykdom som årsak til fraværet før arbeidsgiver plikt til å betale sykepenger inntrer!

Det er en kjennsgjerning at mange ber legen om sykmelding pga ubehagelige forhold på jobben. De "snille" legene setter da gjerne en psykisk diagnose på sykmeldingen og orker ikke gå i dialog med pasienten.

Det er også en kjennsgjerning at arbeidsforholdene kan gjøre deg syk. dersom legen kan dokumentere at du pga forhold på jobben har utviklet sykdom eller sykdomssymptomer (f.eks angst, depresjon, utmattelse etc). så ka du ha rett til sykepenger.

Du må også huske på at din medvrkningsplikt spiller inn. Du er forpliktet til å snakke med din arbeidsgiver om din funksjonsevne slik at arbeidsgiver har mulighet til å tilrettelegge for at du skal kunne være i jobb, f.eks ved endrede arbeidsoppgaver.

Å kun bli borte fra jobb pga "forhold på arbeidsplassen" gir deg desverre ingen rettigheter. jeg anbefaller at du går i dialog med arbeidsgiveren din og forklarer årsaken til at du ikke kan være i jobb. Evt. kan du ta med deg verneombudet eller tillitsvalgt!

Skrevet

Fravær som skyldes økonomiske eller sosiale årsaker, som f.eks konflikter gir ikke rett til sykepenger. Det må foreligge sykdom som årsak til fraværet før arbeidsgiver plikt til å betale sykepenger inntrer!

Det er en kjennsgjerning at mange ber legen om sykmelding pga ubehagelige forhold på jobben. De "snille" legene setter da gjerne en psykisk diagnose på sykmeldingen og orker ikke gå i dialog med pasienten.

Det er også en kjennsgjerning at arbeidsforholdene kan gjøre deg syk. dersom legen kan dokumentere at du pga forhold på jobben har utviklet sykdom eller sykdomssymptomer (f.eks angst, depresjon, utmattelse etc). så ka du ha rett til sykepenger.

Du må også huske på at din medvrkningsplikt spiller inn. Du er forpliktet til å snakke med din arbeidsgiver om din funksjonsevne slik at arbeidsgiver har mulighet til å tilrettelegge for at du skal kunne være i jobb, f.eks ved endrede arbeidsoppgaver.

Å kun bli borte fra jobb pga "forhold på arbeidsplassen" gir deg desverre ingen rettigheter. jeg anbefaller at du går i dialog med arbeidsgiveren din og forklarer årsaken til at du ikke kan være i jobb. Evt. kan du ta med deg verneombudet eller tillitsvalgt!

Her vet verken du eller andre dessverre helt hva dere snakker om. Konflikt har ingen verdens ting med kategorien sosiale eller økonomiske problemer å gjøre. Legen kan både ha sykemeldt pasienten med en riktig medisinsk diagnose, men også ha krysset av for at årsaken til sykdommen er konflikt. Dersom arbeidsgiver har fått kjennskap til en konflikt eller mobbing har han/ hun plikt til å ta dette på alvor og snakke med de involverte, noe annet er brudd på arbeidsmiljøloven. http://sykmelderveileder.helsedirektoratet.no/utfordrende-tilstander/mobbing/Sider/default.aspx http://www.uib.no/persok/arbeidsmiljo/konflikt.htm

Anonym poster: 306ff3c5007749bc2360047101b0b8bf

Skrevet

Her vet verken du eller andre dessverre helt hva dere snakker om. Konflikt har ingen verdens ting med kategorien sosiale eller økonomiske problemer å gjøre. Legen kan både ha sykemeldt pasienten med en riktig medisinsk diagnose, men også ha krysset av for at årsaken til sykdommen er konflikt. Dersom arbeidsgiver har fått kjennskap til en konflikt eller mobbing har han/ hun plikt til å ta dette på alvor og snakke med de involverte, noe annet er brudd på arbeidsmiljøloven. http://sykmelderveil...er/default.aspx http://www.uib.no/pe...jo/konflikt.htm

Anonym poster: 306ff3c5007749bc2360047101b0b8bf

Eh....Jo, jeg vet faktisk ganske mye om dette!

og Jo, konflikt går under såkalte "sosiale problemer" (altså en samlebetegnelse). Såkalte økonomiske og sosiale problemer betegnes med z-diagnoser. Konflikt i seg selv betegnes med diagnosen Z05, og ingen z-diagnoser gir ikke rett til sykepenger overhode.

Hva mener du selv er en "riktig medisinsk diagnose" for en konflikt da? Siden du er så totalt uenig i de definisjoner som finnes for sykmelder??

For; som jeg ogs sier tidligere; forhold på arbeidsplassen - inkludert konflikt - kan gjøre deg syk og arbeidsufør. I en slik situasjon kan du ha rett til sykepenger, og legen skal da bruke sykdoms- eller symptomdiagnose på sykmeldinge, f.eks P76 (depresjon). da blir su sykmeldt som følge av selve sykdommen. Men en konflikt kan være en bakenforliggende og utløsende årsak til selve sykdommen!

Konflikter i seg selv er selvfølgelig ubehagelig. Men det er ganske så vanlig - både i arbeidslivet og ellers i livet. Men det er ikke et helseproblem med mindre det fører til faktisk sykdom. Man kan ikke sykemelde seg bort fra alt som er ubehagelig:)

Jeg ser forøvrig at du linker til sykmeldingsveilederen. Hvis du faktisk hadde leste denne så hadde du sett følgende:

"Mobbing, varsling, seksuell trakassering og konflikter gir ikke rett til sykemelding (Z-diagnose – Z05). Men konsekvenser i form av redusert helse kan være grunnlag for sykmelding".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...