Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #1 Skrevet 15. april 2013 Jeg har blitt kalt inn til jobb intervju i en barnahage, som pedagogisk leder. Kan noen hjelpe meg med spørsmål og svar jeg kan få og gi? Er nyutdanna førskolelærer og dette er noen av mine første intervju. Vil virkelig ha denne drømmejobben. Har en jobb nå som jeg ikke trives i. Hjelp.. Anonym poster: d7a1c954d811fe119bd2124cd03c9261
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #2 Skrevet 15. april 2013 Noen? Anonym poster: d7a1c954d811fe119bd2124cd03c9261
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #3 Skrevet 15. april 2013 Fortell litt om deg selv Sterke sider Svake sider Utfordringer i forb med jobb i bhg Hvordan møter du typisk sett et barn Hvordan ville tidligere kollegaer beskrive deg Hvd ville tudligere leder beskrive deg Hva er din erfaring med konflikter/hvordan håndterer du konflikter Hvordan ser du for deg en typisk dag i bhg Hva slags ideer har du til aktiviteter i samlingsstund, på tur o.l. noen gode erfaringer? Er du glad i å synge? Hvordan vil du bidra til et positivt arb.miljø Hvilken rolle inntar du typisk i en perslnslgruppe... Anonym poster: d284c9949f4addbe1a32aa596cf45792
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #4 Skrevet 15. april 2013 Fortell litt om deg selv Sterke sider Svake sider Utfordringer i forb med jobb i bhg Hvordan møter du typisk sett et barn Hvordan ville tidligere kollegaer beskrive deg Hvd ville tudligere leder beskrive deg Hva er din erfaring med konflikter/hvordan håndterer du konflikter Hvordan ser du for deg en typisk dag i bhg Hva slags ideer har du til aktiviteter i samlingsstund, på tur o.l. noen gode erfaringer? Er du glad i å synge? Hvordan vil du bidra til et positivt arb.miljø Hvilken rolle inntar du typisk i en perslnslgruppe... Anonym poster: d284c9949f4addbe1a32aa596cf45792 tUSEN TAKK! Anonym poster: d7a1c954d811fe119bd2124cd03c9261
♥ Ninja87 ♥ Skrevet 15. april 2013 #5 Skrevet 15. april 2013 Du vil mest sannsynlig få spørsmål om å beskrive deg selv som person. Hva er positivt, og hva er negativt? Hvorfor valgte du akkurat denne arbeidsplassen? Du vil få spørsmål om det er noe du lurer på eller har spørsmål om. Her er det virkelig lurt å ha tenkt ut noen spørsmål på forhånd, slik at du virker engasjert, forberedt og interessert i nettopp denne jobben.. Spør gjerne om arbeidsmiljøet blant de ansatte! Hvordan er humøret, stemningen og samarbeidet blant de ansatte? Er det barn med spesielle behov i barnehagen? Hvordan blir det tilrettelagt for dem, bidrar alle de ansatte her, eller har de egne ansatte til denne jobben? Er det mye utelek/frilek, turer osv? Under intervjuet er det også lurt å være åpen og direkte. Hold øyekontakten, sitt framoverlent mot intervjueren slik at kroppsspråket ditt viser at du er interessert og mottakelig. Vær deg selv, men ikke ros deg selv opp i skyene. Dette er noe de fleste arbeidsgivere ikke liker.. en skal være litt ydmyk og jordnær også.. Ønsker deg masse lykke til, dette kommer nok til å gå kjempe bra!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #6 Skrevet 15. april 2013 Du vil mest sannsynlig få spørsmål om å beskrive deg selv som person. Hva er positivt, og hva er negativt? Hvorfor valgte du akkurat denne arbeidsplassen? Du vil få spørsmål om det er noe du lurer på eller har spørsmål om. Her er det virkelig lurt å ha tenkt ut noen spørsmål på forhånd, slik at du virker engasjert, forberedt og interessert i nettopp denne jobben.. Spør gjerne om arbeidsmiljøet blant de ansatte! Hvordan er humøret, stemningen og samarbeidet blant de ansatte? Er det barn med spesielle behov i barnehagen? Hvordan blir det tilrettelagt for dem, bidrar alle de ansatte her, eller har de egne ansatte til denne jobben? Er det mye utelek/frilek, turer osv? Under intervjuet er det også lurt å være åpen og direkte. Hold øyekontakten, sitt framoverlent mot intervjueren slik at kroppsspråket ditt viser at du er interessert og mottakelig. Vær deg selv, men ikke ros deg selv opp i skyene. Dette er noe de fleste arbeidsgivere ikke liker.. en skal være litt ydmyk og jordnær også.. Ønsker deg masse lykke til, dette kommer nok til å gå kjempe bra! tusen takk! Jeg likte at du skrev opp de spørsmålene jeg kan spør om, for det er jo noe jeg lurer på! Dette er en helt ny avdeling for barn 0-3 år. Men hvis de spør hvilken leder type jeg er? Hva kan jeg svar da? Anonym poster: d7a1c954d811fe119bd2124cd03c9261
førskolelæreren Skrevet 15. april 2013 #7 Skrevet 15. april 2013 (endret) *Fortell litt om deg selv *Positive sider *Negative sider *Hvorfor velger du å bytte jobb? *Hvorfor skal akkurat DU få jobben? *Hvordan vil du bli husket blant de små? Hva er spesielt v akkurat deg? *Hva er du flink på\best på? (Synge, danse, male, bake, lese, osv?) *Hva er en god leder i dine øyne? *Hva tenker du om de 7 fag målene i barnehagen? -Hvilket er ditt favoritt fagmål å jobbe med? Kan du gi eksempel på en upopulær avgjørelse? *Hvordan vil du løse en konflikt blant de ansatte? Endret 15. april 2013 av førskolelæreren
♥ Ninja87 ♥ Skrevet 15. april 2013 #8 Skrevet 15. april 2013 "Jeg er en tydelig leder, vet hva jeg står for og hvilke avgjørelser jeg tar. Jeg liker å ha orden på avdelingen. Samtidig er jeg en leder som gir andre ansatte på avdelingen mulighet for å ta avgjørelser og ansvar. Det gjør det lettere for meg og gir de andre mulighet til å være med å skape hverdagen. Alle kan noe - min visjon." Dette ville jeg svart, og dette ville jeg hørt om jeg var arb.giver.. Men, om dette ikke er deg, så må du ikke svare dette! Det viktigste her er at du er ærlig.. Det du sier, er det de kommer til å forvente... Du vil jo ikke skuffe dem heller...
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #9 Skrevet 15. april 2013 "Jeg er en tydelig leder, vet hva jeg står for og hvilke avgjørelser jeg tar. Jeg liker å ha orden på avdelingen. Samtidig er jeg en leder som gir andre ansatte på avdelingen mulighet for å ta avgjørelser og ansvar. Det gjør det lettere for meg og gir de andre mulighet til å være med å skape hverdagen. Alle kan noe - min visjon." Dette ville jeg svart, og dette ville jeg hørt om jeg var arb.giver.. Men, om dette ikke er deg, så må du ikke svare dette! Det viktigste her er at du er ærlig.. Det du sier, er det de kommer til å forvente... Du vil jo ikke skuffe dem heller... du virker utrolig flink! Kan jeg stille ett par spørsmål til? Hvis de spør: hva vil barna huske av deg? eller hva ØNSKER du de vil si om deg når de blir voksne? - hvordan vil du løse en konflikt? Anonym poster: d7a1c954d811fe119bd2124cd03c9261
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #10 Skrevet 15. april 2013 * Hvem er du? * Hvorfor har du søk denne stilligen? * Hvordan vuderer du seg selv om leder? * Hvilke grunnleggende verdier mener du skal gjelde i en barnehage? * Hva er et godt leder team og hva kan du bidra med for å styrke teamets kompetanse? * Er det noe spesielt du brenner for? * Er det noe du er spesielt flink til og hva gjør du for å bli bedre? * Hvilke områder kan du jobbe mer med og hva gjør du for å bli bedre? * Hvordan forholder du deg til tidsfirster, regler og rutiner? * Hva med ærlighet, punktlighet, sytem og orden? * Hvordan holder du deg faglig oppdatert? * Er du fleksibel? Hva vil det si å være fleksibel for deg? * Hvordan takler du stress? * Hvor flink er du til å ta opp ting du har på hjerte? * Hva mener du er viktig i samarbeid med foreldre? *Hvordan vil barna i barnehagen beskrive deg? * Hvordan vil dine medarbeidere beskrive deg? * Hva mener du er et godt måltid i barnehagen? Skal alle sitte i ro til alle har spist? *Hvordan løser du konflikt mellom to barn? * Du skal på tur med gruppe barn og ett av barna nekter å være med, hva gjør du? * Hvilke tanker gjør du deg om barnslek i barnehagen? * Hva mener du barna bør lære mens de går i barnehagen. * Hvorfor velge deg framfor andre? Det vitkigste er at du er deg selv, ikke pugg svar på spørsmål. Mange spørsmål som ikke står over kan dukke opp underveis utifra hva du svarer på andre spørsmål. Slapp av, se den som intervjuer deg inn i øynene og snakk fra hjerte. Anonym poster: 135bd3a5206fd7de929436b5b050bc7f
♥ Ninja87 ♥ Skrevet 15. april 2013 #11 Skrevet 15. april 2013 Takk for det! Har en del erfaring og pedagogisk utdannelse selv, så jeg vet hva de ser etter.. Hva barna vil huske av deg.. hmmm.. da ville jeg svart trygghet! Du skal være en trygg person for barna. Konflikter ville jeg løst ved å lytte til hvert enkelt barn. La begge parter få fortelle sin versjon uavbrutt (hvis de er gamle nok) . Jeg ville tatt det de hadde å si alvorlig, og hjelpe barna med å løse konflikten selv. Dette tar de jo mest lærdom av.. Lærer bedre av erfaring og gjennkjennelse ("hva hadde du syns om Kari dyttet deg av sklia...") enn av å bli fortalt hva de skal gjøre. Ikke gi barna en fasit, la de tenke selv og sette seg inn i situasjonen. Veiled dem gjennom konflikten.. Dette gir barna en sunn erfaring. Som voksen har du et ansvar for å få gruppa til å fungere. Ved å være bevisst på hva som skjer i gruppa, og ved å hjelpe de barna som trenger hjelp til å komme inn i gruppa, kan du forebygge mange konflikter
♥ Ninja87 ♥ Skrevet 15. april 2013 #12 Skrevet 15. april 2013 ååååå, glemte en ting! Forebygging! Det er viktig å drive forebyggende arbeid.. Hvis du f.eks vet at Kari og Ola alltid krangler om bamsekoppen, så kan du bruke bare nøytrale kopper, eller bare bamsekopper... Skjønner du? Blir det konstant krangling om hvem som skal gå først når dere er på tur, finn på en kjekk lek der man bytter på å gå først.. Et godt tips er også å la barn som ikke går så bra sammen om å få trening i nettopp dette. La dem lære å leke sammen som venner.. Etter hvert vil de lære "reglene" seg i mellom, og du har forebygget framtidige konflikter..
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #13 Skrevet 15. april 2013 TUSEN TAKK DERE, SPESIELT NINJA87! Du virker utrolig reflektert! Nå har jeg skrevet alt i ett skriv, slik at jeg kan lese litt gjennom det noen ganger og danne min egen versjon og mening. Jeg håper jeg får jobben. Anonym poster: d7a1c954d811fe119bd2124cd03c9261
♥ Ninja87 ♥ Skrevet 15. april 2013 #14 Skrevet 15. april 2013 Takk for det! Lykke til, krysser fingrene for deg
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #15 Skrevet 15. april 2013 Kan jo være en fordel å kunne stave "jobbintervju", men har registrert at blant førskolelærere er det ikke mange som mestrer norsk grammatikk. Anonym poster: a4f65aa3c09168f92fe795baccdc9c30
førskolelæreren Skrevet 15. april 2013 #16 Skrevet 15. april 2013 Kan jo være en fordel å kunne stave "jobbintervju", men har registrert at blant førskolelærere er det ikke mange som mestrer norsk grammatikk. Anonym poster: a4f65aa3c09168f92fe795baccdc9c30 Det var vell ikke hoved temaet i dette innlegget? Selv om jeg er tildels enig.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #17 Skrevet 15. april 2013 Kan jo være en fordel å kunne stave "jobbintervju", men har registrert at blant førskolelærere er det ikke mange som mestrer norsk grammatikk. Anonym poster: a4f65aa3c09168f92fe795baccdc9c30 Det var vell ikke hoved temaet i dette innlegget? Selv om jeg er tildels enig. Skal si du underbygger påstanden min... Anonym poster: a4f65aa3c09168f92fe795baccdc9c30
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #18 Skrevet 15. april 2013 Kan jo være en fordel å kunne stave "jobbintervju", men har registrert at blant førskolelærere er det ikke mange som mestrer norsk grammatikk. Anonym poster: a4f65aa3c09168f92fe795baccdc9c30 Det var vell ikke hoved temaet i dette innlegget? Selv om jeg er tildels enig. Skal si du underbygger påstanden min... Anonym poster: a4f65aa3c09168f92fe795baccdc9c30 Ikke sant Anonym poster: a8ffd3a73f2db7ac74f7ef1fdf049a5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå