Iiiiik Skrevet 14. april 2013 #26 Skrevet 14. april 2013 Det høres ut som om deres rekkehus er uvanlig, HI. Det er veldig få steder at man ikke hører naboen, at det ikke er tett når man er ute og at ingen har innsyn. Vanligvis er rekkehus tett, man må forholde seg langt mer til naboen og det er mer støy, flere som skal bestemme noe sammen osv. Jeg er selv oppvokst i rekkehus og det var supert som barn. Alltid mange å leke med, mange familier i samme stadie i livet. Foreldrene mine er imidlertid ganske mange hakk mer sosiale enn meg. Jeg kjenner på det når jeg er der på middag nå, i hvert fall på sommeren når man er ute. Naboen kommenterer hva som skal grilles og det er masse lyd fra unger som leker i den trafikkfrie gata de bor i. Da jeg var yngre, gikk de voksne inn og ut hos hverandre, ringte på og gikk inn i samme øyeblikk. Nå får jeg hetta av tanken på å ha det sånn. Nå bor vi i en blindvei der det er rekkehus innerst i veien og jeg ser at det er et fellesskap som vi mangler i eneboligen vår. Samtidig slipper jeg å måtte være en del av fellesskapet hele tiden, slipper å vite at det kommenteres hvis man ikke er med på fellesgrill på lekeplassen. For meg er det kanskje litt et klasseskille, men mest et skille på personlighet, sosial legning og ønsket om å være sin egen sjef og bestemme selv. Det høres ut som om du HI også er litt snobbete, du tenker at det er noe "galt" med dem som velger annerledes enn deg og tillegger dem atskillige negative egenskaper.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. april 2013 #27 Skrevet 14. april 2013 Her på landet hvor jeg bor, er nok sånn. Hus er ikke så dyre, 2-3 mill, så rekkehus som går for under en mill er nok annenrangs ja.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #28 Skrevet 14. april 2013 Her jeg bor koster rekkehusene 4-5mill, enebolig 8-10mill. Her er rekkehus veldig bra. De færreste har råd til enebolig her før de er i 40årene eller evt ved arv. Anonym poster: 7328eb4c6c021b92c54403e6762801ae
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #29 Skrevet 14. april 2013 Akkurat nå bor vi i en liten leilighet og sliter så enormt med naboen vår. Dette har ødelagt litt av ønsket om å kjøpe tomannsbolig eller rekkehus, pga er redd vi skal oppleve å få en slik nabo igjen. Men vi trenger større plass om ca 1-1,5 år, så ender nok med rekkehus da. Jeg drømmer jo om stort hus med stor hage til barna, men pengeboka vår sier pent nei. Anonym poster: e796bedce8f44d31d9f7a75400896777
MammantilNurket Skrevet 14. april 2013 #30 Skrevet 14. april 2013 Jeg føler meg skikkelig Ghetto-mama etter at vi flyttet inn i rekkehus, altså ... bare så det er sagt ...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #31 Skrevet 14. april 2013 Akkurat nå bor vi i en liten leilighet og sliter så enormt med naboen vår. Dette har ødelagt litt av ønsket om å kjøpe tomannsbolig eller rekkehus, pga er redd vi skal oppleve å få en slik nabo igjen. Men vi trenger større plass om ca 1-1,5 år, så ender nok med rekkehus da. Jeg drømmer jo om stort hus med stor hage til barna, men pengeboka vår sier pent nei. Anonym poster: e796bedce8f44d31d9f7a75400896777 Det er i alle fall bedre med rekkehus i borettslag enn en tomannsbolig.I borettslag har man styre og man har regler ( noe jeg syns er helt greit). I tomannsbolig er man prisgitt en ene naboen i forhold til alt. Anonym poster: e8c610f7ca8cf136dfd78c2989062c21
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #32 Skrevet 14. april 2013 Jeg føler meg skikkelig Ghetto-mama etter at vi flyttet inn i rekkehus, altså ... bare så det er sagt ... Føler meg sånn i leiligheten jeg bor i. Før var disse leilighetene fyllt med narkomane og sosialklienter som ikke hadde råd til annet, nå koster de rundt 1,6millioner og flere å flere barnefamilier har flyttet inn. Men lite fellesskap og mye baksnakk om naboene her. Hater slikt å gleder meg til å ikke være ghetto mamma lengre Anonym poster: e796bedce8f44d31d9f7a75400896777
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #33 Skrevet 14. april 2013 Akkurat nå bor vi i en liten leilighet og sliter så enormt med naboen vår. Dette har ødelagt litt av ønsket om å kjøpe tomannsbolig eller rekkehus, pga er redd vi skal oppleve å få en slik nabo igjen. Men vi trenger større plass om ca 1-1,5 år, så ender nok med rekkehus da. Jeg drømmer jo om stort hus med stor hage til barna, men pengeboka vår sier pent nei. Anonym poster: e796bedce8f44d31d9f7a75400896777 Det er i alle fall bedre med rekkehus i borettslag enn en tomannsbolig.I borettslag har man styre og man har regler ( noe jeg syns er helt greit). I tomannsbolig er man prisgitt en ene naboen i forhold til alt. Anonym poster: e8c610f7ca8cf136dfd78c2989062c21 Mulig det. Anonym poster: e796bedce8f44d31d9f7a75400896777
Charlotte1988 Skrevet 14. april 2013 #34 Skrevet 14. april 2013 Har ikke noe imot rekkehus vi, min nye far bor i et kjempekoselig rekkehus hvor jeg absolutt kunne bodd. Greia er bare at rekkehus (og leilighet) ikke passer oss da vi har hobby som medfører at vi har en henger(stor biltransporthenger) og 5 biler. Aldri i livet om det hadde gått i rekkehus og leilighet. Mannebeinet skrur en del i garasjen og da er d deilig å kunne gjøre d uten å tenke på naboene (de hører ikke det) Men absolutt ikke noe galt med rekkehus:-)
MammantilNurket Skrevet 14. april 2013 #35 Skrevet 14. april 2013 Jeg føler meg skikkelig Ghetto-mama etter at vi flyttet inn i rekkehus, altså ... bare så det er sagt ... Føler meg sånn i leiligheten jeg bor i. Før var disse leilighetene fyllt med narkomane og sosialklienter som ikke hadde råd til annet, nå koster de rundt 1,6millioner og flere å flere barnefamilier har flyttet inn. Men lite fellesskap og mye baksnakk om naboene her. Hater slikt å gleder meg til å ikke være ghetto mamma lengre Anonym poster: e796bedce8f44d31d9f7a75400896777 Det var dumt av meg å tøyse med det. Beklager
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #36 Skrevet 14. april 2013 Vi var enebolig i feltet vårt. Det er noen rekkehus her men jeg ville bodd i dem. Vi ha mitt eget på alle fire sider. Anonym poster: 0eaccb51db686734f924407f80ff4da5
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #37 Skrevet 14. april 2013 Jeg føler meg skikkelig Ghetto-mama etter at vi flyttet inn i rekkehus, altså ... bare så det er sagt ... Føler meg sånn i leiligheten jeg bor i. Før var disse leilighetene fyllt med narkomane og sosialklienter som ikke hadde råd til annet, nå koster de rundt 1,6millioner og flere å flere barnefamilier har flyttet inn. Men lite fellesskap og mye baksnakk om naboene her. Hater slikt å gleder meg til å ikke være ghetto mamma lengre Anonym poster: e796bedce8f44d31d9f7a75400896777 Det var dumt av meg å tøyse med det. Beklager Neida jeg tok det på en morsom måte hihi Anonym poster: e796bedce8f44d31d9f7a75400896777
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #38 Skrevet 14. april 2013 Jeg har nylig flyttet fra et veldig kjekt rekkehus til enebolig. Det var ikke lytt inne der vi bodde før, men merket tetthet til naboene på sommeren. Da vi var ute hørte vi snakk fra naboterrasser og naboer stakk hodet opp fra terrassegjerder for å slå av en prat - ikke alltid det er like stas. Nabounger kom hele tiden springende inn og ut - noen ganger flott og andre ganger ikke. Vi flyttet til enebolig primært pga større plass. Vi flyttet fra 120kvm og veldig små soverom til en del større og større rom generelt. Dvs det var ikke akkurat rekkehuslivet som førte oss til enebolig, kunne nok ha bodd der vi bodde flere år til om huset hadde vært ca 60kvm større. Anonym poster: 64f768a9117a981c6a3da321aba9b565
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. april 2013 #39 Skrevet 14. april 2013 Jeg får angst av tanken på å bo oppi andre mennesker, så vi har enebolig. Det er ikke dermed sagt jeg syns det er noe høyere status av den grunn. Ja, vi betaler oss blakke, men kan til gjengjeld gjøre som vi vil uten at noen bryr seg. Hva når eneboligen er tettere enn rekkehus da ? I vårt tilfelle er det slik. vi ha ringen foran eller bak oss, bare skog, natur og en parkeringsplass. Mellom hagene i rekken er det gjerder og hekker, så vi kan både prate og spise uten at noen ser inn til oss. Mens de med eneboligen har hus og vei på alle kanter som ser alt de gjør i hagen. HI Anonym poster: 91d0a7728f7f41ae021b221078fbc142 Hadde ikke orket sånn tett i tett. Er heldigvis ikke sånn her
*SommerFrisk* Skrevet 14. april 2013 #40 Skrevet 14. april 2013 Jeg personlig kunne ikke eid et rekkehus. Da vil jeg heller at fremmede kan se meg i forbifarta enn at naboer kan se og overhøre alt. Det har også for meg mye og gjøre med at det er "mitt" ja, som du sier. Jeg bryr meg fint lite om hva andre mener om stedet jeg bor, jeg bruker ikke 2 mill ekstra fordi vennene mine skal like huset mitt. Men jeg hadde aldri trivdes. Så har du hun ene søsteren min og mann med barn, som hadde det kjempefine idylliske huset, med drømmetomt osv, som flyttet til rekkehus fordi de ville ha noe minre, og mindre vedlikehold, ikke så mye plenklipping, planting osv. så vi er forskjellige. Jeg gørrgleder meg til våren kommer og jeg kan sette igang med planting og vanning osv. Har aldri tenkt over at noen ser ned på folk i rekkehus, er man litt opplyst i dag så vet man at rekkehus også er dyrt. Men jeg kunne bare aldri ha tenkt meg det selv. Hvorfor skal man se ned på hverandre av praktiske årsaker? Da må man ta en titt på sine egne verdier isåfall. Trist at vennene dine tydeligvis er sånn!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #41 Skrevet 14. april 2013 Jeg er vokst opp i en enebolig som lå i et eneboligområde oppå en haug. I skoledistriktet jeg var en del av var det disse eneboligene (ikke et så stort område) og MANGE lavblokker og rekkehus. Blant oss barna i klassen var det ingen som tenkte på hvem som bodde hvor, men hos noen av foreldrene var dette tydeligvis blitt lagt veldig merke til. Hver gang jeg var på besøk hos enkelte var det alltid mye mas om at "dere har jo sååå god råd dere som bor der oppe", "dine foreldre må be naboene om å kjøpe mange lodd av 'Per' for dere der oppe har jo bedre råd" og liknende greier. Min far er lærer og min mor er sykepleier så vi var jo bare en gjennomsnittsfamilie med tre barn og en gjennomsnittsinntekt, men disse andre foreldrene fikk jo meg til å høres ut som datteren til en greve. Husker jeg allerede i ung alder reagerte på hvordan de snakket til meg, jeg følte meg jo, og var, som alle andre. Så dette med at hvor man bor er forskjellige "klasser" kommer virkelig an på hvem man snakker med! Anonym poster: b33e6cf64a02bf604a6eedb16b5fe49e
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #42 Skrevet 14. april 2013 Jeg bor i en leilighet i underetasjen av ett stort bygg og det er jo ikke akkurat så høy klasse og jeg bor her mens jeg sparer penger til egenkapital, jeg skal kjøpe meg enebolig når jeg flytter herfra, men så bor jeg i Nord-Norge og her er hus veeeldig billig i forhold til lengre sør. Hvis jeg bestemmer meg for å flytte litt utenfor sortland så kan jeg få ett ganske stort hus med stor tomt til ca 2-3 mill. (ikke splitter nytt da) Pappa kjøpte nettopp ett ferdiglagd hus med stor garage også og stor tomt litt utenfor Sortland til 3,2 mill, han trenger ikke å gjøre noe med huset. Mei, det er ikke dårlig å bo i rekkehus Anonym poster: 8c90bdc5d5e829c12213d81ce813251e
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #43 Skrevet 14. april 2013 Bor i rekkehus på ende men likevel misliker det å høre en nabo. Hadde ikke råd til enebolig meg gleder meg til det går bedre økonomisk og vi kan kjøpe et lite hus , gjerne litt landlig. Er egentlig litt for privat og lite sosial for rekkehus..... Anonym poster: 39d344ec60047b88a7c074ede4b14ca5
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #44 Skrevet 14. april 2013 I noen byer/steder er det klasseskille. I område vi bor er det mange rekkehus og få leiligheter og enda mindre hus. Rekkehusene her, har nok likevel mer status. 4-5 mill for å få kjøpt. Selv tjener vi rett under millionen, har ikke egenkapital nok til rekkehus foreløpig. Så vi drømmer om rekkehus....;-) Vil jo ikke akkurat si vi tjener dårlig. Men hus her, bare å glemme. Da snakker vi fra 6-7 mill. Og vi bor ikke i et spesielt fasjonabelt strøk, men et område med helt vanlige familier. Anonym poster: b09ceb053f153d5eccdc17c22a1eeee7
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #45 Skrevet 14. april 2013 Kjenner til det der. Vi bor i rekkehus, og har grei økonomi til å gjøre det vi vil innenfor rimelighetens grenser. Fikk 3,6 i takst for ett års tid siden. Kunne kjøpt hus, ville ALDRI funnet på ågjøre det. Mange årsaker til det, men det har aldri vært noe jeg ønsker. For dyrt, for mye arbeid, opplever det so m lite barnevennlig om man ikke bor i et tettpakket byggefelt på føate marken.. Hver sin smak. Anonym poster: 2347a2f68916470f8ef9270b3cdba04b
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #46 Skrevet 14. april 2013 Akkurat nå bor vi i en liten leilighet og sliter så enormt med naboen vår. Dette har ødelagt litt av ønsket om å kjøpe tomannsbolig eller rekkehus, pga er redd vi skal oppleve å få en slik nabo igjen. Men vi trenger større plass om ca 1-1,5 år, så ender nok med rekkehus da. Jeg drømmer jo om stort hus med stor hage til barna, men pengeboka vår sier pent nei. Anonym poster: e796bedce8f44d31d9f7a75400896777 Det er i alle fall bedre med rekkehus i borettslag enn en tomannsbolig.I borettslag har man styre og man har regler ( noe jeg syns er helt greit). I tomannsbolig er man prisgitt en ene naboen i forhold til alt. Anonym poster: e8c610f7ca8cf136dfd78c2989062c21 Mulig det. Anonym poster: e796bedce8f44d31d9f7a75400896777 Helt uenig i det. Har bodd i sameier, borettslag og tomannsbolig. Jo flere folk, jo mer kaos. Mange ulike mennesker med mange ulike meninger, som ofte betyr lange diskusjoner og nabokrangling. Folk tar seg til rette og viser ikke alltid hensyn. Skal MYE til før et sameie eller borettslag kan gå til utkastelse/tvangssalg. Anonym poster: e56033c2e21672dd1b2aa6cd59c6b53b
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #47 Skrevet 14. april 2013 Slå denne da: Vi bodde i en stooor enebolig i fint strøk, men byttet huset inn i et rekkehus. Men det var det beste for oss. Fra å ha ingen barn for ungene våre å leke med i området pga av alder på naboene, til å få mange barnefamilier rundt oss, trygg skolevei og rolig boligområde. Det er himmelen her i forhold, og det med at det er nevnt å høre fra naboer og slikt. Dette rekkehuset er av nyere standard som har høye krav til isolering, hører ikke en døyt fra naboer inne, og husene står skjevt, så heller lite lyd i uteområdene. Helt perfekt. Anonym poster: 43249f1210e549c3465540871221bfb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå