Gå til innhold

Rekkehus vs enebolig. Klasseskille ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et rekkehus på 13 året, og stortrives. Det ligger oppe på en høyde uten noen foran oss , og bak oss er det bare parkeringsplass i tillegg til hagene til oss i rekken.

Fritt og fint for ungene.

Men vi har et vennepar som har vært på husjakt lenge. De er veldig opptatt av fasade, og går kun i merkeklær etc.

De skulle IKKE bo i noe rekkehus ihvertfall. Kun enebolig som gjaldt. Problemet er jo at de tjener helt vanlig, og ikke har råd til hus til 4 - 5 mill som eneboliger med litt størrelse går for rundt her.

Nå har de kjøpt seg en enebolig da. Et knøttlite hus, som ligger slik at både naboer og biler som kjører forbi har fullt innsyn i hagen på alle sider.

Huset er mindre enn rekkehuset vårt, men kostet mer.

Er det virkelig så ille å bo i rekehus ? Det virker nesten som om de mener det er et klasseskille mellom å dele en eller to husvegger med naboen (mindre å male til og med) og det å eie sitt eget helt og fullt. I så stor grad at størrelse og beligenhet blir underordnet.

Hva mener dere ?

Anonym poster: 91d0a7728f7f41ae021b221078fbc142

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller valgt å bo billig, fremfor å ta opp svimlende boliglån. Klasse og sosial status bryr jeg meg ikke om.

Anonym poster: 533dc93492106f813a3bdda52b119393

Skrevet

Vel, her i byen koster det kjapt 7 mill for et rekkehus ... Er ikke der klasseskillet går, men mellom bydelene eventuelt. En leilighet på Frogner kan koste mer enn en enebolig et annet sted.

Anonym poster: 19c581b417966e3b8235c5db29e55b0c

Skrevet

Det kommer litt an på hvor i landet det er tenker jeg. Her vi bor er det litt "lavstatus" og bo i rekkehus. Hvertfall om du en godt etablert. Det er fordi eneboligene ikke er så dyre sammenlignet med fks. Oslo. Vi har nylig vært på boligjakt og jeg var mer på rekkehus enn enebolig fordi det er så kjekt og mindre vedlikehold, men mannen ville ha enebolig fordi han mente rekkehus var så "midlertidig". Vi endre opp med tomannsbolig.

Skrevet

Der jeg bodde før var et rikmannsstrøk. Alle hadde store eneboliger, men vi bodde i en liten leilighet. Hadde ikke råd til mere. Etter ti år bestemte vi oss for å flytte et lite stykke. En annen kommune, men bare ti min unna der vi bodde før med bil.

Nå bor vi i rekkehus. Det gjør de fleste rundt oss også. Merker stor forskjell på miljøet her. Det er mer "arbeiderstrøk". Men vi trives utrolig mye bedre. Naboene er på samme nivå som oss og vi føler oss ikke anderledes.

Så ja, det er nok et klasseskille. Jeg er glad for å bo i rekkehus :) Trives godt i rekkehusklassen :)

Anonym poster: c8b3cf9d41fc0d62f8ae1baa2676d9d3

Skrevet

Jeg ville heller bodd i en liten enebolig enn i rekkehus. Ikke fordi jeg er opptatt av status, men fordi jeg hater å ha naboer vegg i vegg. Rekkehus, da kan man jo like gjerne bo i leilighet. Man må liste seg rundt på tå, kan ikke prate i hagen etter klokken elleve etc. Og man må høre på trampingen og hylingen til naboene hele tiden. Råkjipt. Vi bor i rekkehus nå, og jeg hater det. Aldri aldri mer!

Anonym poster: 9e9972b8416faf3f85b6667d8ffaf0c9

Skrevet

Vi bor i det samme området, kun to minutter med bil fra hverandre. Her er det både rekkehus og eneboliger + et par lavblokker.

En bydel i Bergen.

Skrevet

Det er nok en klassemarkør en god del steder, ja. Eller, klasse - mer økonomibriefemarkør, kanskje.

Men jeg tror den er mer markant på steder hvor boligprisene er slik at "alle" - altså folk med et par helt normale inntekter - har råd til enebolig.

Her i Oslo er du enten fra Groruddalen/Søndre Nordstrand eller ganske velbemidlet om du har enebolig, men det er ikke slik at hvem som helst har råd til rekkehus i de mer populære områdene heller. Det er mange helt ordinær-inntekts-familier som bor i treromsleiligheter.

Anonym poster: 7e5e0578a83589ec4d4a64afdb0a36ac

Skrevet

Vi har rekkehus.

Om vi skulle byttet måtte det ha vært større og bedre og lett vedlikehold.

Om ikke ser jeg ikke vitsen.

Vi har 156 kvm og 3 soverom her vi bor. Lite vedlikehold og oppvarmet garasje der vaktmester har brøytet hver morgen når det er snø :)

Når det er sagt er det nok litt høyere status med eget hus. Når det er stort og har hage velg og merke.

Anonym poster: e8c610f7ca8cf136dfd78c2989062c21

Skrevet

Vi bor i rekkehus nå, og må på ingen måte liste oss noe sted. Ungene styrer på akkurat som om vi skulle bodd i enebolig og naboene hører vi lite til.

Kan sole meg toppløs i hagen om jeg vil, for det er ikke drirekte innsyn.

Men det er ganske fredelig her da, med mange pensjonister og ingen gjennomgangstrafikk.

HI

Skrevet

Jeg ville heller bodd i en liten enebolig enn i rekkehus. Ikke fordi jeg er opptatt av status, men fordi jeg hater å ha naboer vegg i vegg. Rekkehus, da kan man jo like gjerne bo i leilighet. Man må liste seg rundt på tå, kan ikke prate i hagen etter klokken elleve etc. Og man må høre på trampingen og hylingen til naboene hele tiden. Råkjipt. Vi bor i rekkehus nå, og jeg hater det. Aldri aldri mer!

Anonym poster: 9e9972b8416faf3f85b6667d8ffaf0c9

Vi bor også i rekkehus, men har ikke de problemene du har. Hører aldri noe til naboen når vi er inne. Det jeg syns er kjipt med rekkehus er at det blir så tett oppå når man sitter ute på feks terassen. 'Åhh, nei sier du det?' 'Skål da naboen!' ;)

Anonym poster: c0c11c0e4802d4b347f4d534bdb7239e

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det kommer nok an på hva slags rekkehusområder det er snakk om. Det finnes både rimelige kanskje litt eldre rekkehus og nye rådyre. Vi bor muligens i den første typen, og ja - jeg vet at noen synes det er litt lavstatus. Men dem om det.

Vi har råd til å bo mye dyrere enn det vi gjør, men i motsetning til de vennene som skrek høyest da vi valgte huset vi bor i nå, trenger vi ikke å klage over økonomien, vi har råd til å gå ut å spise når vi vil, handle den maten vi vil ha, reise på ferier og turer og i det hele tatt ha det utrolig fritt og deilig økonomisk.

Så da får de bare synes at vi er litt lavstatus-folk, da.

Skrevet

Jeg digger å bo i leilighet jeg da. Hva sier det om meg?

Bor supersentralt i Oslo, kan gå til jobb, og har alle mulige tilbud rett utenfor døren. Får vi behov for større plass kommer vi til å kjøpe større leilighet i samme nabolag.

Skrevet

Jeg ville nok også betalt ekstra for å ha mitt eget hus og slippe å forholde meg til naboer i forhold til alt med utearealet. Ikke for enhver pris selvfølgelig, men det har betydning for meg. Merker og fasade betyr veldig lite for meg, men selvstendighet betyr mye.

Anonym poster: 63a4d8cbb75aaf23c571cbde8891b059

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg får angst av tanken på å bo oppi andre mennesker, så vi har enebolig. Det er ikke dermed sagt jeg syns det er noe høyere status av den grunn. Ja, vi betaler oss blakke, men kan til gjengjeld gjøre som vi vil uten at noen bryr seg.

Skrevet

Vi bodde i rekkehus i 4 år før vi bygget enebolig. Vi bodde i en ende, men vi synes det var travelt å måtte hviske når vi satt på terassen hvis vi ikke ville at den på andre siden skulle høre hva vi sa. Parkeringen var også langs husedelen vår. Følte vi aldri fikk være helt i fred på en måte... Vi var begge oppvokst i store eneboliger, så det var rart for oss å skulle bo slik. Det er egentlig mest unge folk eller utlendinger som bor i rekkehus her vi bor.

Anonym poster: f4d8a71211b1e53cf5fd08aaa43e7284

Skrevet

Jeg får angst av tanken på å bo oppi andre mennesker, så vi har enebolig. Det er ikke dermed sagt jeg syns det er noe høyere status av den grunn. Ja, vi betaler oss blakke, men kan til gjengjeld gjøre som vi vil uten at noen bryr seg.

Hva når eneboligen er tettere enn rekkehus da ?

I vårt tilfelle er det slik. vi ha ringen foran eller bak oss, bare skog, natur og en parkeringsplass.

Mellom hagene i rekken er det gjerder og hekker, så vi kan både prate og spise uten at noen ser inn til oss.

Mens de med eneboligen har hus og vei på alle kanter som ser alt de gjør i hagen.

HI

Skrevet (endret)

Er du sikker på at det er klasse og status som er argumentet deres for å ikke ville ha rekkehus?

Jeg kunne heller ikke tenke meg å bo i rekkehus, og det har ingenting med status å gjøre. Det finnes både dyre og flotte store rekkehus.

Vi har bodd i både rekke, blokk og flermannsbolig før og jeg kjenner st jeg er veldig ferdig med å ha naboene så tett innpå meg. Man kan selvfølgelig være heldig med naboene, men man kan også være fryktelig uheldig.

Jeg vil også ha "dugnad" i hagen min når det passer meg selv, og kunne male huset mitt i akkurat den fargen jeg selv ønsker :)

Endret av Hybelkanina
Skrevet

Ja, jeg mener det er et visst klasseskille mellom enebolig og rekkehus, MEN str og beliggenhet er ikke helt underordnet.

Anonym poster: a455e32dca9a21f158543e3d41cc9af3

Skrevet

Jeg har vokst opp i hus, så leilighet, så rekkehus.

Ulempen med rekkehus er som noen her nevner at man får lite privatliv og mye nysgjerrige blikk inn fra alle kanter.

Man har faktisk mer privatliv i blokk/leilighet.

Vi bor nå i hus. Hadde vi måtte bodd i rekkehus midlertidig hadde jeg ikke krepert av det, men er glad jeg slapp. ;)

Det er også forskjell på rekkehus, alle har jo ikke mye innsyn som i det jeg bodde i.

Anonym poster: 782d393156d9beabce65ec01e7db28b2

Skrevet (endret)

Jeg har vokst opp i villa med stor hage. Flott med stor tumleplass, men foreldrene mine brukte avsindig mye tid på vedlikehold, hage, plenklipp, trimming av hekket etc.

Det kunne jeg aldri tenkt meg.

Etter mange år i leilighet i sentrum har vi flyttet inn i rekkehus på "landet" - har tre uteplasser inkl.en liten hageflekk. Jeg tenker at i rekkehus får man det beste fra to verdner :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Her vi bor er det nok litt klasseskille i forhold til det med rekkehus og enebolig. Her er det veldig sjelden at en familie bor i rekkehus. De som bor i rekkehus er stort sett enslige, veldig unge folk, eller kanskje nyetablerte par. Så fort folk får familie, eller bedre råd, virker det som om enebolig er det eneste riktige. Rekkehuset er bare en midlertidig boform, virker det som. Vi bor også på et sted der det ikke finnes så mange rekkehus. De siste årene er det blitt bygd noen, men enebolig er det store flertallet. Bor i et tettsted. Vi bor i enebolig og kunne aldri tenkt oss å bo i rekkehus eller leilighet. Situasjonen blir kanskje en annen når barna flytter ut og det blir bare oss to ;)

Anonym poster: a3c1f76fbe0c713503835d3e04ac0c03

Skrevet

Jeg tror dere har det mye bedre og at vennene deres kun er ute etter status, og har kjøpt katta i sekken. Huset deres høres forferdelig ut og "vennene" høres fæle og overfladiske ut...

Fikk du det svaret du ønsket deg nå HI?

Anonym poster: 5c7ab75e960abfd11c7a6421bc660707

Gjest Visten Vrangskapning
Skrevet

Jeg er så glad for at vi ikke bor i en by hvor vi ikke har råd til enebolig... Nei, det er ikke et klasseskille, det er en livsstil. Jeg kjenner angsten komme krypende med tanken på å ha folk 'i veggene' rundt meg. Andre trives visstnok med galskapen og tenk - det er til og med noen som bor i (hold dere fast...) LEILIGHETER!

Jeg er kanskje ingen lagspiller, er generelt litt sjefete av meg, foretrekker å eie alle ytterveggene, bestemme lydnivået på TV'n (og på praten på verandaen) selv, og er har behov for stor tumleplass uten å måtte irritere meg over at naboens besøk har parkert på min plass, etc. Jeg foretrekker en crappy enebolig framfor rekkehus.

Jeg skjønner det slik at du synes vennen din har brukt for mye penger på for lite hus, men nå er det ikke du som skal trives der - det er det vennen din som skal. :)

Skrevet

Jeg tror dere har det mye bedre og at vennene deres kun er ute etter status, og har kjøpt katta i sekken. Huset deres høres forferdelig ut og "vennene" høres fæle og overfladiske ut...

Fikk du det svaret du ønsket deg nå HI?

Anonym poster: 5c7ab75e960abfd11c7a6421bc660707

Haha, det var ikke det som var poenget.

Det jeg mener er at å utelukke rekkehus kun fordi det er rekkehus blir rart.

Rekkehus kommer også i mange ulike varianter og tettheter, og en enebolig er ikke bare en enebolig.

Å utelukke et rekkehus fordi det er for tett, for så å kjøpe en bitteliten enebolig som har innsyn fra alle kanter blir litt rart.

Men de sier jo rett ut at de ikke vil ha det og det postnummeret f eks, og ikke vil bo i rekkehus pga statusen.

Vi har det veldig bra her vi, og kunne egentlig ikke tenkt oss å flytte.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...