Gå til innhold

Gravid og sykemeldt, sydentur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bestilte sydentur i fjor. Så ble jeg uplanlagt gravid i januar. Har nå slitt med hyperemesis nå i 5 uker, vært totalt sengeliggende og dehydrert. Merker litt bedring nå med zofran tabletter.

Vi skal reise om 1 mnd og håper jeg er bedre da. Men jeg har en lege som forstår hva jeg går gjennom med denne kvalmen og hun sier hun har ingen problemer med å sykemelde meg videre for hun vil ikke jeg skal gå på jobb med en gang jeg føler bedring, men få tid til å komme meg og slappe av hjemme. Har en fysisk tung jobb på natt, og hjemme her nå kan jeg ikke sette på en maskin med klær uten at jeg blir utrolig dårlig. Får ikke i meg mat enda, selv om bedringen kjennes.

Men jeg tenker at om jeg er frisk nok til å reise til syden, så er jeg vel frisk nok til å gå på jobb også? Og kan en egentlig reise utenlands når en er sykemeldt?

Anonym poster: b781ebebb17cf969ef00ba58ed04119d

Skrevet

Tviler på at du kan reise utenlands mens du er sykemeldt. Har dere avbestillingsforsikring?

Anonym poster: 016a1b83aab1e81582f59812fabbab35

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Du kan vel reise utenlands, men skal i følge reglene gi beskjed om det på sykemeldinga og dermed bli trukket i sykepenger. Med mindre legen attesterer at oppholdet ikke kan forverre «sykdommen»...? Det var vel noe sånt?

Skrevet

Vanskelig å svare på. Jeg har hyperemesis og er i uke 26. Vi skal til syden nå. Jeg er fortsatt sykmeldt og ikke fungerende i hverdagen. Jeg er fortsatt usikker på hvordan ferien skal gå. Går på zofran og har gjort det siden ifjor. Ville aldri i verden klart å reise for en mnd siden. Men vi kjøpte ekstra avbestillingsforsikring som dekker det hvis jeg ikke klarer å reise. Din vanlige reiseforsikring dekker ikke dette, bare sånn at du vet.

Hvis du skal til syden når du er sykmeldt må du søke nav om å få lov å reise.

Skrevet

Hva var planen med sydenturen da du bestilte da? Regner med du tenkte å ta ut ferie? Hvis du blir i bra nok form så tar du ut ferie og drar, men om du er sykmeldt med alvorlig svangerskapskvalme så er det jo fryktelig rart om du er frisk nok til sydentur. Tviler på at arbeidsgiver synes det er en god ide også. Er du frisk nok til sydentur, kan du jobbe

Anonym poster: 3cc0e0c22fb26592b0fb4aaba868e0cc

Skrevet

Du må snakke med legen og få legeerklæring på at du er frisk nok til å reise, og deretter så søker du til nav. Det er ikke sikkert at du har krav på sykepenger når du reiser på denne ferien, men det finner du ut etter samtale med nav :)

Jeg var selv på sydentur da jeg var gravid og sykemeldt, og jeg fikk ikke sykepenger for den perioden. Det er 6 år siden, så mulig ting er forandret... God tur, og kos deg på ferie :)

Skrevet

Vanskelig å svare på. Jeg har hyperemesis og er i uke 26. Vi skal til syden nå. Jeg er fortsatt sykmeldt og ikke fungerende i hverdagen. Jeg er fortsatt usikker på hvordan ferien skal gå. Går på zofran og har gjort det siden ifjor. Ville aldri i verden klart å reise for en mnd siden. Men vi kjøpte ekstra avbestillingsforsikring som dekker det hvis jeg ikke klarer å reise. Din vanlige reiseforsikring dekker ikke dette, bare sånn at du vet.

Jo, de fleste helårsreiseforsikringer har også avbestillingsforsikring, så om hun har det, så vil den gjelde. Avbestillingsforsikring som du har kjøpt gjennom reiseselskap er for de som kun bestiller enkeltreiseforsikring for spesifikk reise. Ellers er det bare mersalg for selskapene. Og om du ikke har avbestillingsforsikring på din helårsreiseforsikring, så ville jeg byttet forsikringsselskap. MEN, man bør avklare med forsikringsselskapet om det også gjelder graviditetsrelatert sykdom.

Men, til HI: du kan ikke reise utlands uten å underrette nav, og må da enten avvikle ferie, eller bare ikke få utbetaling av sykepenger. Og igjen, du må undersøke med forsikringsselskapet om du er forsikret om du skulle bli dårlig på ferie, og evt må på sykehus etc. Er du det ikke, kan det bli dyrt.

Anonym poster: bf6b8d3e432e0772597dd6d175c0e446

Skrevet (endret)

Jo, de fleste helårsreiseforsikringer har også avbestillingsforsikring, så om hun har det, så vil den gjelde. Avbestillingsforsikring som du har kjøpt gjennom reiseselskap er for de som kun bestiller enkeltreiseforsikring for spesifikk reise. Ellers er det bare mersalg for selskapene. Og om du ikke har avbestillingsforsikring på din helårsreiseforsikring, så ville jeg byttet forsikringsselskap. MEN, man bør avklare med forsikringsselskapet om det også gjelder graviditetsrelatert sykdom.

Men, til HI: du kan ikke reise utlands uten å underrette nav, og må da enten avvikle ferie, eller bare ikke få utbetaling av sykepenger. Og igjen, du må undersøke med forsikringsselskapet om du er forsikret om du skulle bli dårlig på ferie, og evt må på sykehus etc. Er du det ikke, kan det bli dyrt.

De fleste reiseforsikringer dekker avbestilling ja. Men ikke grunnet sykdom du hadde før du reiste, noe HI har. Jeg har sjekket ut dette veldig nøye før jeg bestilte ferie. Og hverken europeiske, dnb eller if dekker dette.

Endret av DaTuMa
Skrevet

Jeg har bare to vakter så det blir ikke tatt ut som ferie på jobben. Har bedt meg fri disse vaktene for flere mnd siden, så igrunnen har jeg ikke vakter i den perioden vi skal til syden, men tenker om jeg er sykemeldt i den tiden likevel, er det vel ikke lov å reise utenlands?

Skrevet

HI var #10.

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra reiseselskapet at med en legeærklæring på at jeg var gravid og ikke kunne dra pga. det så skulle alt bli dekt....

Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å reise til syden hvis jeg var sykemeldt, med mindre oppholdet ville gjort meg bedre... er du frisk nok til å reise med fly og alt det det innebærer å reise så er du frisk nok til å jobbe... tenker jeg da

Skrevet

Jeg tenker heller sånn at kanskje en slik tur vil kunne gjøre deg i bedre form for å raskere komme tilbake i jobb!

Om du er bedre om en mnd og vil tåle varmen så kanksje det er akkurat den avslapningen du trenger :) en ting er å være hjemme for å slappe av (du skriver legen ønsker at du ikke skal tilbake i jobb i øyeblikket du blir bedre), hjemme så er det alltid noe man må eller burde gjøre. På ferie kan du konsentrere deg om å slappe av. Men hele reisen er ikke opp til oss, det er opp til deg og legen din. Du kan få ærklæring fra legen om at reisen ikke vil forverre din sykdom evt at det er positivt for evt å komme tilbake til jobb, da vil du få sykepenger. Får du ikke slik erklæring fra legen må du gi beskjed til NAV om å stoppe utbetaling denne uken.

Jeg syns man skal være forsiktig med å bruke 'er du frisk nok til ditt og frisk nok til datt så kunne du jobbet'. Vedder på at sydenlivet tar mer hensyn til sykdom enn det arbeidslivet gjør ;) annerledes å ligge under en parasoll på stranden med en mann som sørger for mat og drikke enn på jobb hvor du må gjøre oppgavene du er satt til!

Anonym poster: 6793cdec700c168001b3b80a26da86f0

Gjest Sekretøsa
Skrevet (endret)

Du har jo uansett avtalt med arbeidsgiver at du skal være borte, så du kan skrive på egenerklæringen at du avvikler ferie da. Problemet løst

Endret av Sekretøsa
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra reiseselskapet at med en legeærklæring på at jeg var gravid og ikke kunne dra pga. det så skulle alt bli dekt....

Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å reise til syden hvis jeg var sykemeldt, med mindre oppholdet ville gjort meg bedre... er du frisk nok til å reise med fly og alt det det innebærer å reise så er du frisk nok til å jobbe... tenker jeg da

Det kommer jo helt an på hva man jobbermed.

Anonym poster: 4600decf1f769ceb07ba8094302fb8b7

Skrevet

De fleste reiseforsikringer dekker avbestilling ja. Men ikke grunnet sykdom du hadde før du reiste, noe HI har. Jeg har sjekket ut dette veldig nøye før jeg bestilte ferie. Og hverken europeiske, dnb eller if dekker dette.

Det er vel strengt tatt sykdommer du får før du reiser som er årsaken til at du må avbestille en reise. Ikke sykdommer du får etter du har reist.

Jeg fikk problemer med bekkenløsning og kunne dermed ikke reise. Fikk legeerklæring som jeg sendte med avbestillingen. Ingen problem i det hele tatt...

Anonym poster: 2620554078940264e76d718ea6db7c4f

Skrevet

Første svangerskap skulle jeg til Spania og var blitt 50% sykmeldt. Meldte ifra til Nav og legen skrev erklæring på at at det var gunstig for meg å dra (skulle få fysioterapi i Spania)

Andre svangerskap var jeg super kvalm og sykmeldt. Hadde tur til USA som var uaktuell fordi jeg var så kvalm. Fikk ingenting tilbake fra forsikringen selv med legeerklæring. Dro ikke uansett fordi svangerskapskvalmen var helt jævlig.

Hvis du er sykmeldt pga kvalme så er det "rart" om at du orker masse reising.

Skrevet

Vi bestilte sydentur i fjor. Så ble jeg uplanlagt gravid i januar. Har nå slitt med hyperemesis nå i 5 uker, vært totalt sengeliggende og dehydrert. Merker litt bedring nå med zofran tabletter.

Vi skal reise om 1 mnd og håper jeg er bedre da. Men jeg har en lege som forstår hva jeg går gjennom med denne kvalmen og hun sier hun har ingen problemer med å sykemelde meg videre for hun vil ikke jeg skal gå på jobb med en gang jeg føler bedring, men få tid til å komme meg og slappe av hjemme. Har en fysisk tung jobb på natt, og hjemme her nå kan jeg ikke sette på en maskin med klær uten at jeg blir utrolig dårlig. Får ikke i meg mat enda, selv om bedringen kjennes.

Men jeg tenker at om jeg er frisk nok til å reise til syden, så er jeg vel frisk nok til å gå på jobb også? Og kan en egentlig reise utenlands når en er sykemeldt?

Hvis du allerede har planlakt ferien er det jo bare for legen og friskmelde deg til ferien. Det er ikke noe problem. Det er mange tilstander der man er for dårlig til å jobbe men likevell kan ha utbytte av ferien. Da får du feriepenger for den perioden som planlakt og ikke sykepenger.

Anonym poster: 944dd7d8f1e0bf021d39e09a6123fb6a

Skrevet

Ja, håper jeg blir friskmeldt til den tid. Er jo tross alt en måned til. Dagene går veldig opp og ned, og på de dårlige dagene hadde jeg aldri klart å reise, ingen tvil om det. Jeg får pengene mine direkte fra jobben, og ikke fra nav. Men jobben min får vel fra nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...