Gå til innhold

Vi har kjøpt oss hus med en plen som kun består av mose

Anbefalte innlegg

Hadde egentlig tenkt å rive bort alt og så ny plen. Men er ikke plen litt vanskelig å få til å gro? Evt ferdigplen,men det er vel dyrt? Andre tips til hva vi kan gjøre? Har litt lyst å bare kutte ut hele plenen og heller lage til noe annet. Men vet ikke,er jo kjekt med plen også.

Anonym poster: 29d8d4bddeba93b609efea4f0f4733c7

Fortsetter under...

Jeg ville tenkt for en lykke om jeg hadde mye mose i plenen, så mye mindre å slå :)

Du kan kalke og håpe på en bedring, mose liker ofte surt miljø, eller du kan rive bort alt og så ny plen (ps: ville kalket litt da også). Gress vokser kjappere enn mose, så om du sår ut gress på bar jord tror jeg du vil få fin plen :)

Lykke til!

Anonym poster: 6689aea70bc29dff278de394e3c3c65e

Det finnes elektriske mosefjernere som river opp mosen:

http://www.byggebolig.no/hage-uterom/erfaringer-med-elektrisk-mosefjerner/

Vær oppmerksom på at dette gir store mengder mose som avfall, som dere må kvitte dere med. Og gresstomme felter bør sås i på nytt.

Anonym poster: eb28e55a0f9a3b7b3d2485c5f9ccc8b4

Bruk mosefjerner og gjødsle godt plenen gjevt som kommer gresse. Var mye mose på plenen min også når jeg kjøpte hus,men vi har kun gjørdslet og den er kjempefin nå. Men er det veldig mye anbefaler jeg at du fjerner mosen og så gjødsle ofte gjennom sommern

Annonse

Når dere bruker plenen til ballsparking og andre aktiviteter så vil ikke mosen overleve uansett.

Når det er sagt så ville jeg nytt tiden imens dere har mose, nydelig å gå på og mye mindre arbeid..

Vi har et område med plen som er full av mose, og jeg synes jeg har prøvd alt uten at det blir bra. Så vi får levert ruller med ferdigplen til våren ( æsj, det skulle jo vært alt!)

Så håper jeg det blir bra. Hvis du skal ha en del m2 blir det ikke så dyrt, for du får mengderabatt. Vi endte på 35,- per m2.

Har du små barn som likr å gå barbein om sommeren er det faktisk veldig kjekt med masse mose i plenen. Ungene vil ha plenen til mormor for den er såååååååå myk å løpe på. Hn har nemlig gitt opp kampen mot mosen, så nå har hun mose. Lite å klippe på også, og mindre bier som setter seg i plenen, for med mye mose kommer det ikke så mye blomster og dermed bier heller.

Så om du ikke MÅ ha gress for at det skal være perfekt å se på for øyet ditt ville jeg ikke gjort noe med mosen.

Har sett naboen bruke slik mosefjerner. Plenen så helt herpa ut den sommeren, og året etter var mosen like mye tilbake. Og når en har barn så er det veldig kjedelig å ikke kunne bruke hagen ett år pga at du sår ny plen.

Anonym poster: f6622040e4e1634174c870ffe531e8e3

Viktig at du klipper gresset ofte og i rett lengde, tror det er 4-6 cm. Da forvinner mosen etter hvert, og gresset overtar. Det er også fint å ha bioklipper, for da gjødsler du plenen med det du klipper samtidig. Vi har gått fra stygg moseplen til vakker gressplen på denne måten. Lufting er også viktig om våren. Du kan og dresse plenen med sand, men det er ikke praktisk med unger.

Mose er fint. De er mykt og deilig og trenger ikke klippes ofte.

Anonym poster: b8d8c140516f5508cb9569be3a92faa8

Og det ser ut som et helvete etter en omgang fotball..

Annonse

Fordel gressfrø utover plenen, uten å gjøre noe med mosen, helst når det regner, også er det bare å klippe plenen 4 cm hele sommeren, gresset gror, og slår ut mosen for å få plass :) Tok en sesong her :)

Anonym poster: 31d76daa39ce8c948f4ca7c353b4d777

Der vi bodde før var ca halve plenen mosekledd. Den delen av hagen var også mest i skyggen og var mest fuktig. Vi fikk løst dette ved å fjerne noen trær som ga skygge, hadde på noe mosefjernegreier og sådde ny plen.

Anonym poster: 6126417be478fea0b6cad356ca02e641

Der vi bodde før var ca halve plenen mosekledd. Den delen av hagen var også mest i skyggen og var mest fuktig. Vi fikk løst dette ved å fjerne noen trær som ga skygge, hadde på noe mosefjernegreier og sådde ny plen.

Anonym poster: 6126417be478fea0b6cad356ca02e641

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...