Gå til innhold

Fylte horn.....trenger god oppskrift!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Julia1984
Skrevet

Er det ikke sånn at deigen er litt annerledes enn rundstykker?

Trenger en god oppskrift!

Skal bake med barna og svigermor i dag....

Fortsetter under...

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Jeg slenger meg på denne i håp om at du får noen gode svar. Dette fikk jeg lyst til å bake jeg også :)

Skrevet

Horn med ost og skinke.

Disse syns jeg er veldig gode, fyllet kan man jo variere:-)

24 horn

200.0 g smør

6.0 dl melk

50.0 g gjær

2.0 ts salt

4.0 ts sukker

1.0 kg hvetemel

FYLL

revet ost

finstrimlet skinke

Egg eller melk til pensling

FREMGANGSMÅTE

Smelt smør og tilsett melk. Varm til væsken er lunken. Rør ut gjæren i litt av den lunkene væsken. Tilsett resten av ingrediensene og elt sammen til en glatt og smidig deig. Dekk bakebollen med plast og la den heve i ca 40 min.

Elt deigen om og del den i 3 jevnstore emner. Kjevle hvert emne ut til en rund leiv. Del leiven i 8 spisser. Legg 1/2 - 1 ss finrevet ost og 1/2 - 1 ss finstrimlet skinke på den brede kortenden av trekanten, og rull sammen fra den brede kortenden mot spissen.

Legg på bakepapirkledt stekebrett, dekk med et klede og etterhev i ca 20 min. Pensle med egg eller melk. Stek i varm stekeovn ved 225 °C på midterste rille i 12-15 min.

Avkjøl på rist.

Tips: Hornene kan lages med 1/2 dl olje og vann for de som ikke tåler melk.

Oppskriften er hentet fra: God morgen, Norge! (TV 2) | Kokk: Wenche Andersen

Anonym poster: d10d499a79e380b83d6d95c2ed8c1142

Skrevet

Hva er "den brede kortenden" på en trekant? En side kan vel ikke være både bred og kort samtidig?

Skrevet

Denne oppskrifta til wenche i tv2 er kjempegod. Drev å fant frem min egen nå for å legge inn. I tillegg til øst og skinke hender det jeg tar i litt mere fyll f.eks mais, purre, bacon. Veldig godt!

Anonym poster: aa59b9de33fc520ae7cf2ee1ee1d35db

Skrevet

Hva er "den brede kortenden" på en trekant? En side kan vel ikke være både bred og kort samtidig?

Jo. Rull fra den brede siden og mot dpissen. De to sidene mellom den brede kortsoden og spissen er langsidene. Spissen blir da spiss-kortsiden

Anonym poster: f0ef549fb14f44152fd0ededbe396a9c

Annonse

Gjest Julia1984
Skrevet

takk!!'

Hvorfor er det såpass mye smør i deigen? Er det for at den skal være lett å kjevle ut etc?

Skal prøve meg på denne i dag....

Skrevet

Du kjevler en rund deig (som en rund pizza) deler i 8 biter. Da starter du fra ytterst og inn mot midten. Den brede enden er mot deg. Når du da ruller innover får du hornformen.

Skrevet

Jeg lager ofte grove horn og har salami eller evt annen spekemat samt ost inni. Har også hatt kalkunpålegg inni. Bruker det som begynner å ha dårlig dato og som vi ikke rekker å spise opp i kjøleskapet.

Skrevet

Ha, ha ikke lagt merke til det. Klippet og limt fra klikk.no

Er nok bare den bredeste enden de mener. Altså at man ruller fra bunnen og mot spissen av trekanten. Som et pizza stykke man ruller inn mot midten.

Anonym poster: d10d499a79e380b83d6d95c2ed8c1142

Skrevet

Søk på Susanne Eriksens pizzahorn - de er verdens beste! Men bruk mindre sukker, jeg bruker 2 ss:-)

Skrevet

Jo. Rull fra den brede siden og mot dpissen. De to sidene mellom den brede kortsoden og spissen er langsidene. Spissen blir da spiss-kortsiden

En trekant har tre sider og tre spisser. Skjønner at du skal rulle fra den brede enden mot spissen; det er "kortenden" jeg stusser på. Kortender er noe man har i rektangler, ikke i trekanter.

Skrevet

En trekant har tre sider og tre spisser. Skjønner at du skal rulle fra den brede enden mot spissen; det er "kortenden" jeg stusser på. Kortender er noe man har i rektangler, ikke i trekanter.

Å herregud! Ta deg en tur på kranglesiden isteden og kveruler der:)

Annonse

Skrevet

Ro deg ned. Jeg prøver ikke å krangle, ville bare påpeke en ting jeg syntes var snodig.

Skrevet

Det var da ikke så vrient å forstå. Hvis man har en likebeint trekant med deig, legger man på fyllet og ruller hypotenusen mot hjørnet der trekantens to kateter møtes :D

Skrevet

...det er vel strengt tatt ikke trekanter det er vi ruller sammen? Et "hornemne" har to rette sider og en BUET kant. Det er den buede kanten som rulles innover :-D

Anonym poster: e3c2b1c2b18f32c9cc8eaa3dda0812bd

Skrevet

...det er vel strengt tatt ikke trekanter det er vi ruller sammen? Et "hornemne" har to rette sider og en BUET kant. Det er den buede kanten som rulles innover :-D

Anonym poster: e3c2b1c2b18f32c9cc8eaa3dda0812bd

Du har helt rett :) En "sektor" vil være den riktige betegnelsen.
Skrevet

disse horna pleier jeg å lage,de er enkle og skal ikke heve,fyll m du synes er godt..feks ost,skinke,el tomat og timian,pølsebiter og ketcup..er fantasien som setter grenser for fyll. 500g mel 5ts bakepulver 1ts salt 75g smør 3dl vann Bland det tørre godt,smuldre smøret i melet.Tilsett vann,og arbeid deigen godt inn i melet.Del deigen opp i 3 emner,og kjevl hvert emne rundt,del i 4 og legg på fyll.stek ved 200g i ca 10min.kan bruke varmluftsovn.

Anonym poster: 607024f5824f5a66fcbf564030f24691

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...