Gå til innhold

Dere som har fått kortisonsprøyte!

Anbefalte innlegg

Merket dere bedring med en gang? Legen sa jeg skulle kjenne med en gang om det virker, så hun spurte meg rett etter sprøyta. Mens andre sier det kan ta tid, å at jeg må være tolmodig..

Nå er det 5 dager siden jeg fikk i den ene hofta. Ingen bedring enda. Har også vondt på en litt annen måte i hofta hun satt sprøyta, det er mer stikkende smerter.

Skal tilbake å få i den andre om dette hjalp.

Hvis ikke kortison hjelper, hva er da alternativene når jeg mest sannsynlig har slimposebetennelse i begge hoftene? Verker mye..

Erfaringer med det ene eller det andre? :-) Skal snakke mer med legen altså, men bare lurer på andres erfaringer.

Anonym poster: ae0a08024ddd00f74e62bed922205b72

Fortsetter under...

Huff da.. :-( Men ble du bedre etter den uka da, eller var det like vondt som før sprøyta?

Takk for svar!

Syns ikke jeg ble noe bedre etter den uka. Tilbake til utgangspunktet likom. Tror kanskje ikke kortison hjalp meg. Mulig legen ikke traff skikkelig. Huff, jeg vet ikke, men hadde ikke tatt det på nytt.

Anonym poster: f8a722b034cae92898bf4462fccd79c2

Merket dere bedring med en gang? Legen sa jeg skulle kjenne med en gang om det virker, så hun spurte meg rett etter sprøyta. Mens andre sier det kan ta tid, å at jeg må være tolmodig..

Nå er det 5 dager siden jeg fikk i den ene hofta. Ingen bedring enda. Har også vondt på en litt annen måte i hofta hun satt sprøyta, det er mer stikkende smerter.

Skal tilbake å få i den andre om dette hjalp.

Hvis ikke kortison hjelper, hva er da alternativene når jeg mest sannsynlig har slimposebetennelse i begge hoftene? Verker mye..

Erfaringer med det ene eller det andre? :-) Skal snakke mer med legen altså, men bare lurer på andres erfaringer.

Uff, vet hvordan du har det.. Har slimposebetennelse i den venstre hoften, og jeg ble dessverre ikke noe bedre av kortisom. Det var liksom siste utvei, etter at jeg hadde prøvd, både tabletter , gel og krem..

Da det viste seg at kortisonen ikke virket, så begynte jeg på akupunktur. Synest at det har hatt positiv effekt, men er ikke kvitt smertene. Har fortsatt perioder hvor jeg ikke kan ligge på venstre siden på natten pga smerter.

Har du forresten prøvd hvit kamferolje? Jeg kjøpte på nett. Masserer det på stedet betennelsen sitter, og synest at den lindrer litt, men mulig det er mer det at tro kan flytte fjell :-)

Anonym poster: 502ee9ce9b5853f259eb1aefc41a3475

Annonse

Noen har en fantastisk effekt av kortison.

Men hvis man ikke får noen effekt etter første kortisonsprøyte så fungerer det mest sansynlig ikke å ta flere heller!

Enten så fungerer det ikke fordi det er en annen betennelsesmekanisme enn det kortisonen greier å gjøre noe med. Eller så har ikke legen satt sprøyten nøyaktig nok ift plagested.

Kortisonsprøyter bør ideelt sett settes med hjelp av ul-apparat slik at sprøyten settes eksakt der den kan gjøre nytte, men få leger praktiserer dette, ofte må man til spesialist.

Ta aldri mer enn to kortisonsprøyter på samme sted!!!

Å ta flere samme sted kan være med på å svekke sener/muskulatur og på sikt forverre problemet. Trenger ikke skje, men kan skje, og skjer!

Trykkbølgebehandling har god effekt på slimposebetennelser. Gjerne i kombinasjon med akupunktur og tøyninger og evt. øvelser.

-hilsen fysioterapeut

Anonym poster: e88bda60fec7181a1c4b01a2de309ec1

Takk så mye for svarene!

Jeg lå på siden, så trykket legen seg frem til der jeg hadde mest vondt. Så stakk hun mange ganger rundt det området. Fikk sikkert ti småstikk. Jeg kjente det nesten ikke. Har aldri fått det før, så vet jo ikke hvordan det skal forgå.

Da skal jeg forhøre meg om trykkbølgebehandling, selv om det høres grusomt vondt ut. Mamma får det på skulderen. Er det slik at man blir slått mange ganger på stedet? Det er jo så vondt at jeg gråter bare noen trykker litt på meg.. :-/

Men dette er vel belastningsskader? Hva vil det gjøre at jeg fortsetter med den belastningen som har gjort at jeg har det slik? Det er nok pga. jobb. Jeg er redd jeg må se meg om etter et annet yrke. Jeg er ikke 30 engang, så jeg har mange år igjen i arbeidslivet.

Nå sliter jeg med å gå opp trapper, bære poser, klarer ikke ligge på noen av sidene samt at det verker så og si konstant. Redd det skal bli verre, eller skal bli bra..

Takk så mye for tipsene, jeg skal sjekke dem ut! :-)

Hadde bursitt i hofta i vinter. Viste seg at det kom pga et prolaps i ryggen. Hadde ikke vondt i ryggen i det hele tatt, men feilbelastet nok pga smerter i foten og dermed fikk jeg denne bursitten.

Hadde så vondt at jeg gråt, og det uten at noen trykket til og med!

Var veldig skeptisk til kortison, men en dag var jeg så fortvilet at jeg lit legen gjøre hva hun ville;)

Ble ikke bedre med en gang, men litt utover kvelden. Var bedre - ikke bra- i ei uke, så kom det tilbake.

Det som har hjulpet meg til å bli bra er ro, 1 g Paracet og 600 mg Ibux i kombinasjon. (Tåler ikke Voltaren, og 600 mg Ibux tilsvarer nesten 50 mg Voltaren i betennelsesdempende effekt)

Nå er hofta tilnærmet bra, men har dessverre fått mer vondt i ryggen:(

Anonym poster: 42eddaa15f502840f3fc5c7010840934

Huff det høres grusomt ut :-( Høres ut som det er vanskelig å bli kvitt ordentlig. Bare hviler du nå da, eller trener/jobber du ved siden av behandling?

Kan svømmetrening være bra?

Jeg har hatt vondt i et par års tid (legen har ikke funnet årsak), men først nå det siste halve året det har blitt veldig mye verre.

Jeg har tatt bilder av rygg og nakke da jeg sliter med det også, så skal ta med de bildene til legen neste gang (tatt hos kiropraktor). Jeg hadde en utglidning nederst i ryggen, å ryggsøylen/bekken var skjevt. Vanskelig å forklare, men ryggsøylen gikk litt mer til den ene siden, så jeg så skjev ut på bildene. Kanskje det også har noe å si da...

Takk for svaret ditt! :-) Dumt å høre at du har så vondt, grusomme smerter :-(

Huff det høres grusomt ut :-( Høres ut som det er vanskelig å bli kvitt ordentlig. Bare hviler du nå da, eller trener/jobber du ved siden av behandling?

Kan svømmetrening være bra?

Jeg har hatt vondt i et par års tid (legen har ikke funnet årsak), men først nå det siste halve året det har blitt veldig mye verre.

Jeg har tatt bilder av rygg og nakke da jeg sliter med det også, så skal ta med de bildene til legen neste gang (tatt hos kiropraktor). Jeg hadde en utglidning nederst i ryggen, å ryggsøylen/bekken var skjevt. Vanskelig å forklare, men ryggsøylen gikk litt mer til den ene siden, så jeg så skjev ut på bildene. Kanskje det også har noe å si da...

Takk for svaret ditt! :-) Dumt å høre at du har så vondt, grusomme smerter :-(

Går foreløpig ikke til behandling. Skal starte med trening av kjernemuskulaturen når ryggen tåler det.

Selve betennelsen og prolapset går det ikje an å behandle på noen måte, siden ikke kortison hjalp.

Og trykkbølgebehandling kommer jeg aldri til å prøve på denne hofta. Til det har smertene vært for ille.

Har vært 100% sykemeldt over en mnd og er nå gradvis på vei tilbake, med diverse tilrettelegging. Er sykepleier, så har en litt umulig arbeidssituasjon når det gjelder vondter i kroppen:(

Regner med jeg er til ake for fullt i løpet av våren, kanskje...

Anonym poster: 42eddaa15f502840f3fc5c7010840934

Takk for at du svarte meg igjen :-)

Jeg er ganske fortvilet nå egentlig. For nå verker jeg så veldig fra under hælene. Klarte ikke ligge å i ro i senga, for verker konstant fra hælene og oppover bena mot knærne og hoftene. Kjenner også samme tendensen i skuldrene ved enkelte bevegelser. Jeg blir så fortvila! Orker ikke dette.. Skjønner ikke hva det er med den dumme kroppen min. Om det er ryggen som er grunnen til alt dette.

Legen har hatt vanskelig for å tro meg å, "du er jo så ung, du skal ikke ha slike smerter".

Beklager syting, må bare ha det ut en plass. Orker ikke plage de rundt meg med dette.

Andre som har hatt det slik? Er det "smittsomt", altså at man har gått for lenge med en ting, å så belaster man feil å lager mer trøbbel en annen plass i kroppen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...