Gå til innhold

Hvor mye forventer vi at barna skal huske?

millesofi

Anbefalte innlegg

Jeg blir fort irritert på 5-åringen når han "glemmer" å gjøre det jeg ber han om.

For eksempel:

Nå kan du gå å tisse og så kan du ta på deg jakken.

To enkle oppgaver, men etter han går tisset så har han glemt at jeg ba han å gjøre noe etterpå.

Jeg lurer rett og slett på om han ikke er istand til å ta imot mer enn en beskjed om gangen, eller om han rett og slett ikke gidder å høre etter...?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Har en gutt på 3,5 år. Han klarer som regel å huske to ting samtidig. Eks. Gå og hent genseren din og så går du ut i gangen. Eller som du selv skrev, tiss først og så ta på jakken.

Så trur i utgangspunktet han kanskje ikke vil.

De får jo ofte flere beskjeder samtidig i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Har hørt at man skal gi en beskjed om gangen, for barn glemmer med en gang hva som har blitt sagt at de skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg å gi kun en beskjed om gangen. Datteren min glemmer alltid den ene oppgaven om jeg gir to om gangen.

Anonymous poster hash: a115c...bb5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg tror det går litt på personlighet.

Har selv en jente på 5,5 år. Hun kan ta to meldinger samtidig, hvis det ikke kommer noe og distraherer henne i mellomtiden. Det kunne hun ikke for et år siden.

Lillebror er 3,5 år - og for ham holder det lenge med en beskjed om gangen!

Jeg har mange tantebarn og for meg ser det ut som enkelte av dem kan ta flere beskjeder samtidig fra ca 3 år mens andre er helt opp i skolealder før de kan overskue den slags. Og så har det litt å si om det er noe som interesserer.

"Gå på do først og ta sko på etterpå. Vi skal på butikken og kjøpe jordbær" er enklere å huske og holde fokus på enn "Gå på do først og rydd opp lekene etterpå. Det er snart sengetid" . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...godt det ikke kun er oss ;) gutt på snart 6...to sekund etter beskjed spør han hva han skulle..selv om det er ting som skjer hver dag, rutine ting. Tror hodet er fullt innimellom rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...