Gå til innhold

Samboeren har overvåkningskamera oppe når han er borte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så et innlegg om det her inne tidligere, at mange ikke hadde funnet seg i det og ble litt inspirert til å slå av kameraet..

Han jobber mye borte og har hatt kamera oppe der han bodde før også. Nå har vi flyttet ilag og da han dro på jobb sist satte han opp to kamera før han dro. Et mot veien/garasjen så ingen kan komme/dra usett og et mot gårdspalssen.

Det mot gårdsplassen plager meg, uansett hvor jeg beveger meg utendørs utenfor huset så vil det fange meg opp. Alle som går der kommer på "film", også det som blir sagt.

SÅ derfor tok jeg det bare ned uten å konferere med han, han spurte jo ikke meg om det var greit å henge opp kamera der heller..

Nå er han ikke så blid for det da..ringer å sier jeg skal henge det opp. At han vil følge med på hvordan våren kommer her osv.. Han er ikke av den sjalu typen, bare så det er sagt, så føler ikke det er for å overvåke meg på det området.

Hva synes dere, hadde dere hengt det opp igjen?

Anonym poster: 3e878ac9e77ddb29a0f089aaaa3abb4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OMG :-O jeg hadde IKKE godtatt det!! Stoler han ikke på deg? Hadde aldri satt det opp igjen, og hadde tatt det ned igjen hver gang han hadde satt det opp!

Anonym poster: 1c73a400f5c9d19ad83ceeda4fed5198

Skrevet

Suspekt!! Ang det mannen din har gjort. Våren my ass!

Skrevet

Den var vanskelig. Men vil han følge med på at våren kommer o.l. holder det vel med kamera som tar bilder hvert 5. minutt e.l. Gresset gror ikke raskere enn det.

Skrevet

Dessuten kunne han kanskje hengt det på et slikt sted at du ikke føler deg overvåket.

Skrevet

Da kan du vel sette opp kameraet slik at det filmer et blomsterbed, plenen, buskene eller et eller annet sted der du ikke beveger deg så ofte. Da får han sett at våren kommer og at krokusene spirer ;)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Skjønner deg godt, det hørtes jo rart ut...sitter han på jobb og følger med hva som skjer utenfor huset deres? Hva med jobben da? Hva jobber han med, er han borte i lange perioder? Det er ikke at han vil være sikker på at du er trygg da, på en veldig overdrevet og litt usunn måte?

Skrevet

Nå er det vel ikke ved inngangsdøren han får sett mest av våren antar jeg...

Film en blomst, så bør det være i orden.

Ikke sjalu du...

Anonym poster: 2901919ac7197cd76406c41e88acd345

Skrevet

Han har aldri vist noen sjalu side, det er sikkert. MEN, han vil vite hvem som kommer og går når det er ingen hjemme. Vi har flere hus på eiendommen og tildels store verdier i noen av dem, så kan skjønne det som står rettet mot veien og garasjen..men merker at jeg tenker på kamerat hver gang jeg beveger meg ute og unngår å gå for nært.. Dessuten synes jeg ikke det er fint gjort overfor besøkende å ta opp det de sier uten at de vet det..

HI

Skrevet

Da kan du vel sette opp kameraet slik at det filmer et blomsterbed, plenen, buskene eller et eller annet sted der du ikke beveger deg så ofte. Da får han sett at våren kommer og at krokusene spirer wink.png

Nå måtte jeg le høyt. Ser for meg en skikkelig maskulin en som vil vise kameratene på jobb at han har overvåkningskamera hjemme som han følger fra pcen, så er det kun et lite krokus eller snøklokkebed de får se.

Skrevet

Skjønner deg godt, det hørtes jo rart ut...sitter han på jobb og følger med hva som skjer utenfor huset deres? Hva med jobben da? Hva jobber han med, er han borte i lange perioder? Det er ikke at han vil være sikker på at du er trygg da, på en veldig overdrevet og litt usunn måte?

Han jobber borte i 2 mnd denne gangen, noen ganger lengre, noen ganger kortere. Tipper han sitter på kveldstid å ser over dagens bevegelser. Tryg og trygg, den hadde jeg ikke tenkt over men tviler på det. Skal rett og slett spørre hvorfor han har det oppe, iallfall det som står sånn at det ikke filmer noe "verdifult"

Skrevet

Spiller ingen rolle hvor lite sjalu typen er jeg hadde ikke godtatt å bli filmet hver gang jeg var i hagen eller beveget meg utendørs så jeg hadde gitt klar beskjed om at ønsket han å ha disse kameraene oppe så fikk jeg se meg om etter et nytt sted å bo, og så fort jeg har flyttet kan han fint henge de opp.

Eller han kan henge de opp et sted hvor han ser våren komme men ikke kan overvåke folk som kommer og går og hele uteområdet.

Ikke pokker om jeg hadde orket å bo et sted hvor jeg følte meg overvåket selv om jeg overhode ikke har noe å skjule.

Det er faktisk min rett å gå inn og ut av mitt eget hus og være i min egen hage uten å bli filmet

Anonym poster: 627920ee1578aa93a5c2dc83ba60f225

Skrevet

Greit nok dersom du kan skru kameraene av når du er hjemme eller ikke ønsker de skal være på. Hvis ikke overvåker han deg..

Skrevet

Det er ikke lov til å ha overvåkningskamera som kan filme andre uten at det er skiltet tydelig om dette. Selv om det er på egen eiendom. Hvis den filmer forbipassasjerende, naboer/leietakere, postmann osv osv. Det er ikke lovlig.

Anonym poster: cca625769e050622f3fc2be58a013b7f

Skrevet

Dere har nettopp flyttet sammen...? Dette er ikke normalt eller sunt HI. Det vitner om paranoia og ekstremt kontrollbehov. Sjalusi på andre områder har du kanskje bare ikke sett helt enda... Jeg hadde faktisk vurdert å flytte selv.

Anonym poster: 9cc2c1b5dc95e18e6bc06f0e464d3267

Skrevet

Man må faktisk også melde fra til datatilsynet for i det hele tatt å ha lov til å henge opp overvåkningskamera, i tillegg til det så må det skiltes godt slik at en ikke kan unngå å se skiltet.

Jeg hadde uansett ikke funnet meg i å bli overvåket i eget hjem.

Skrevet

Tja, jeg hadde vel tolket et kamera mer som at han er redd for innbrudd?

Så det hadde jeg brydd meg fint lite om.

Hadde aldri følt meg overvåket - men det har kanskje noe med at mannen min ikke er den typen heller forsåvidt.

Om det var for å overvåke meg ville jeg blitt alvorlig bekymret, og det er lite sannsynlig at han hadde bodd sammen med meg etter denne episoden.

Skrevet

Det er jo nesten så man kunne få lyst til å la et "suspekt" mannfolk komme tuslende med jevne mellomrom...

Skrevet

Dere har nettopp flyttet sammen...? Dette er ikke normalt eller sunt HI. Det vitner om paranoia og ekstremt kontrollbehov. Sjalusi på andre områder har du kanskje bare ikke sett helt enda... Jeg hadde faktisk vurdert å flytte selv.

Anonym poster: 9cc2c1b5dc95e18e6bc06f0e464d3267

Han hadde kamera da han bodde for seg selv også, så det er ikke noe han plutselig fikk for seg etter at jeg kom inn i bildet. Jeg har kjent han noen år da, og har aldri opplevd han som sjalu. Like fint liker jeg å bli filmet..

Skrevet

Man må faktisk også melde fra til datatilsynet for i det hele tatt å ha lov til å henge opp overvåkningskamera, i tillegg til det så må det skiltes godt slik at en ikke kan unngå å se skiltet.

I sitt eget hjem? Gjelder ikke det kun offentlig da? Ingen naboer i nærheten her.

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

I sitt eget hjem? Gjelder ikke det kun offentlig da? Ingen naboer i nærheten her.

Det gjelder alle steder hvor det er kamera/video overvåkning. Dette for at folk selv kan velge om de vil filmes eller ikke. Litt som frivillig tvang: vil du inn på dette området, må du finne deg i å bli overvåket. Det går på personvern det :)

Ps: er det video eller tv overvåkning? For opptak har man KUN lov til å lagre i en kortere tid. Husker ikke helt hvor kort, men tidsrammen er ikke stor. Er kun politiet som har lov til å lagre dette, og det er jaggu ikke lenge de har lov heller. Skal de ha det permanent, må det faktisk en rettslig kjennelse til!

Skrevet

Er litt mildere regler på privat grunn, men er uansett noen lover man må følge. Sjekket nå.

- Privat grunn: En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Det er likevel noen begrensninger og problemområder du må være klar over: Kameraet kan ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom. Du kan heller ikke overvåke andres private sfære, slik som leieboere og deres besøkende.

Dersom det er en begrenset ferdselsrett over eiendommen skal dette tas hensyn til, normalt ved at overvåkingen ikke fanger opp denne ferdselen eller at de det gjelder har gitt sitt samtykke til overvåkingen. Det er normalt ikke lov til å overvåke områder hvor det foregår allmenn ferdsel. Selv om du er grunneier kan du altså ikke fritt filme turgåere eller badende på din egen eiendom

- Er det lov til å ha overvåkingskamera som også gjør lydopptak?

Vanligvis vil det ikke være tillatt å overføre eller ta opp lyd sammen med bildet. Dersom overvåkingen likevel skjer med lyd skal det komme tydelig frem av varslingsskiltene.

Men uansett så må jo du samtykke, du bor jo der du også. Og når du sier det også tar opp lyd... Det vil jo bety at du ikke kan ha en privat samtale med en venninne eller en nabo ute en gang uten at han kan høre den.. Syns det blir veldig suspekt...

Skrevet

Tja, vet ikke hvor lenge det lagres. Sikkert et par mnd. Lagres først på onlinekontoen og deretter på dataen når det er fult.

Gjest Antarctica
Skrevet

Sykt, sykt, sykt. Han har ikke rett til å overvåke DEG, selv om du bor i hans hus. Du er ikke en eiendel. Du er et individ med et privatliv. Og du kan bruke det til hva du vil; pille nese på trappa, pule postmannen eller hva som helst. Han kan jo bli sur for det du finner på hvis det er så at du har lovet å ikke pule andre. Men han har ikke lov til å overvåke deg. Du lever ikke i en politistat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...