November-spire-79 Skrevet 12. april 2013 #1 Skrevet 12. april 2013 Helsesøster rådet oss til å venne av med at hun må ha pupp for å sove. Hun er 5 og 1/2 mnd nå. Vi startet litt i dag med å gi henne pupp for så å legge henne over i sengen da hun var "mett" hun bruker jo puppen som kos. Herregud for et drama. Hun hyler som bare det og jeg tar henne opp igjen fordi jeg synes så synd på henne. Så gir jeg henne pupp til hun sovner igjen........ Har prøvd dette til hver legging i hele dag og kveld men måtte gi opp. Sitter hos henne, stryker koser og synger men hun blir bare mer sint. Så da trenger jeg råd på natta klarer hun å ligge i sengen og sovne av seg selv etter puppen. Bør jeg lese en bok anng. Dette kanskje? Hjelp!
*oktobergutt 12* Skrevet 12. april 2013 #2 Skrevet 12. april 2013 Har samme problem som deg.... gutten min er 6 mnd Har dog ikke forsøkt å avvenne ennå... grue grue....
November-spire-79 Skrevet 12. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2013 Huff ja dette blir ikke lett vondt å se gullet gråte. Jeg kan bare slenge frem puppen, så forsvinner gråten. Jeg har nok gitt henne dårlige vaner;) hadde hun bare tatt smokken.......
*oktobergutt 12* Skrevet 12. april 2013 #4 Skrevet 12. april 2013 Ha ha.... ja samme her. Han sluttet med smokk da han var 2 mnd gammel. Trengte jo ikke den........ sukk..... har vært alt for snill ja.....
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 12. april 2013 #5 Skrevet 12. april 2013 Jeg hadde det sånn med førstemann.... Han tok ikke smokk, brukte meg som det. Sovnet kun under trilling eller ved pupp. Tok kampen da han var 4 mnd, og gikk veldig bra. Første kveld tok det minst to timer med hyl og skrik, mye kortere dag to, og etter 4-5 dager hadde han lært det. Og lært å ta smokk i samme slengen.... Jeg lot han bare ligge og være sint jeg, da. Var sammen med han hele tiden, strøk på, sang og snakket til, men tok han ikke opp når han først var lagt.... Denne gangen hadde jeg lært, og hun har måtte sovne uten pupp fra dag 1;-) Lykke til med kampen:-)
November-spire-79 Skrevet 12. april 2013 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2013 Jeg hadde det sånn med førstemann.... Han tok ikke smokk, brukte meg som det. Sovnet kun under trilling eller ved pupp. Tok kampen da han var 4 mnd, og gikk veldig bra. Første kveld tok det minst to timer med hyl og skrik, mye kortere dag to, og etter 4-5 dager hadde han lært det. Og lært å ta smokk i samme slengen.... Jeg lot han bare ligge og være sint jeg, da. Var sammen med han hele tiden, strøk på, sang og snakket til, men tok han ikke opp når han først var lagt.... Denne gangen hadde jeg lært, og hun har måtte sovne uten pupp fra dag 1;-) Lykke til med kampen:-) takk for det 2 timer var veldig lenge. Jeg holder jo ikke ut 1 minutt engang. Dette kommer til å bli tøft merker jeg. Puh...... Kanskje jeg venter til hun blir litt større
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 12. april 2013 #7 Skrevet 12. april 2013 Jeg hadde det sånn med førstemann.... Han tok ikke smokk, brukte meg som det. Sovnet kun under trilling eller ved pupp. Tok kampen da han var 4 mnd, og gikk veldig bra. Første kveld tok det minst to timer med hyl og skrik, mye kortere dag to, og etter 4-5 dager hadde han lært det. Og lært å ta smokk i samme slengen.... Jeg lot han bare ligge og være sint jeg, da. Var sammen med han hele tiden, strøk på, sang og snakket til, men tok han ikke opp når han først var lagt.... Denne gangen hadde jeg lært, og hun har måtte sovne uten pupp fra dag 1;-) Lykke til med kampen:-) takk for det 2 timer var veldig lenge. Jeg holder jo ikke ut 1 minutt engang. Dette kommer til å bli tøft merker jeg. Puh...... Kanskje jeg venter til hun blir litt større Bare husk at jo større hun blir, jo mere vilje får hun;-) Har du en pappa som tåler det bedre enn deg? Evt en bestemor eller andre baby er trygg på? Jeg ville ikke ventet, tenk på hvor deilig det blir å få kvelden for seg selv igjen uten puppestyr:-) Og hun er mer enn stor nok til å lære... Og mest sannsynlig er det bare noen få dager før både du og baby har en koselig leggesituasjon:-)
lillagiraff Skrevet 13. april 2013 #8 Skrevet 13. april 2013 Jeg må også venne av pupp for soving, tenkte åvente til hun blir seks mnd (hvis jeg klarer haha). Prøvde da hun ble fire mnd, men følte meg så fæl! Også har jeg lest så mye om at det kan være traumatisk for de å skrike, og da blir det så vanskelig! Men må gjøre som deg, TobiasogJulie, sitte inne å synge/kose. Kanskje det er lettere om pappa gjør det siden han ikke lukter melk. Men denne samvittigheten da, usj! Tobiasen din klarte seg fint? Jeg blir så redd for at hun skal tro jeg ikke liker henne mer:p
jentemamma Skrevet 13. april 2013 #9 Skrevet 13. april 2013 Jeg har hatt to puppegale jenter (og har nr 3 nå). Alle har sovnet ved puppen og har trengt en liten sup før de skal i vugga/sengen. I vogna har det ikke vært nødvendig. Jeg har ikke tatt "kampen" fordi jeg ikke har sett det som noe stort problem. De får mat, kos og sovner ganske kjapt. Avhengig av meg, ja men er heller ikke så lenge det varer sett i et større perspektiv, så synes ikke det er så farlig. De to eldste la seg fint uten pupp når de nærmet seg året og vi har aldri slitt med noen legge- eller søvnvansker heldigvis:) Har tro på at de slutter selv når behovet ikke er der lenger.
*oktobergutt 12* Skrevet 13. april 2013 #10 Skrevet 13. april 2013 Jeg har hatt to puppegale jenter (og har nr 3 nå). Alle har sovnet ved puppen og har trengt en liten sup før de skal i vugga/sengen. I vogna har det ikke vært nødvendig. Jeg har ikke tatt "kampen" fordi jeg ikke har sett det som noe stort problem. De får mat, kos og sovner ganske kjapt. Avhengig av meg, ja men er heller ikke så lenge det varer sett i et større perspektiv, så synes ikke det er så farlig. De to eldste la seg fint uten pupp når de nærmet seg året og vi har aldri slitt med noen legge- eller søvnvansker heldigvis:) Har tro på at de slutter selv når behovet ikke er der lenger. Godt sagt! Tror ikke jeg kommer til å ta noen kamp her heller... regner med det går seg til etterhvert som du skriver
.Lillemy. Skrevet 13. april 2013 #11 Skrevet 13. april 2013 Jeg har hatt to puppegale jenter (og har nr 3 nå). Alle har sovnet ved puppen og har trengt en liten sup før de skal i vugga/sengen. I vogna har det ikke vært nødvendig. Jeg har ikke tatt "kampen" fordi jeg ikke har sett det som noe stort problem. De får mat, kos og sovner ganske kjapt. Avhengig av meg, ja men er heller ikke så lenge det varer sett i et større perspektiv, så synes ikke det er så farlig. De to eldste la seg fint uten pupp når de nærmet seg året og vi har aldri slitt med noen legge- eller søvnvansker heldigvis:) Har tro på at de slutter selv når behovet ikke er der lenger. Godt sagt! Tror ikke jeg kommer til å ta noen kamp her heller... regner med det går seg til etterhvert som du skriver Helt enig med jentemamma! Det går seg til :-) Min gutt som blir ammet pleier sjeldent og sovne med puppen, men blir døsig av å bli ammet og sovner med en gang han kommer i sengen. Han kan også sovne uten puppen, og han er 8 mnd. Har en god venninne som ammet begge sine barn i søvne til de var ca året og etter det sovnet fint uten pupp. Alle må følge magefølelsen sin, men jeg ville ikke avvent med pupp for å sove, det er en så liten periode av livet, og det ordner seg tilslutt likevel. En baby trenger all den kos og nærhet den kan få :-)
jentemamma Skrevet 13. april 2013 #12 Skrevet 13. april 2013 Men det er litt dumt at hs kommer med anbefalinger som kanskje stresser mer enn de hjelper... Magefølelsen er et godt verktøy ja, som Rødhette skriver:) En kjenner sitt eget barn best!
*oktobergutt 12* Skrevet 13. april 2013 #13 Skrevet 13. april 2013 Men det er litt dumt at hs kommer med anbefalinger som kanskje stresser mer enn de hjelper... Magefølelsen er et godt verktøy ja, som Rødhette skriver:) En kjenner sitt eget barn best! Syntes HS sier så mye rart jeg... har lært meg å venne det "døve" øret til...
November-spire-79 Skrevet 13. april 2013 Forfatter #14 Skrevet 13. april 2013 Ja jeg hadde planer om å fortsette med dette men hs sa det ville bli værre, og derfor ble jeg stressa. Jeg trenger ikke søvn men det trenger hun
Hannah- Skrevet 13. april 2013 #15 Skrevet 13. april 2013 Trenger ikke nødvendigvis å bli verre. Jeg nattavvente ved 9 mnd mens jeg fremdeles ammet ham i søvn om kvelden. Syntes det var greit å fortsette leggingen på den måten, han sovnet jo så fort og greit da.
November-spire-79 Skrevet 13. april 2013 Forfatter #16 Skrevet 13. april 2013 Da følger jeg mammahjertet mitt og ammer henne i søvn en stund til gir blaffen i helsesøster. I natt sov hun faktisk 3 1/2 time uten å våkne. Kanskje det blir bedre nå fremover
studVest Skrevet 13. april 2013 #17 Skrevet 13. april 2013 Æsj, blir så irrirtert på helsesøstere som absolutt må følge boka i ethvert råd de gir. Her sluttet lillemor å sovne ved puppen ved 8-9 måneders alder (hhelt av seg selv), før det hadde dessuten pappa lagt henne en del, så den overgangen der gikk helt rolig og greit for seg uten noe mas og stress for lille kylling Da hun fylte ett kuttet hun ut puppen helt, noe jeg syntes var litt trist, men forsåvidt greit siden jeg er gravid igjen. Beste rådet jeg har fått noengang er FØLG MAMMAHJERTET - som du selv sier
HerGårDetUnna!!! Skrevet 13. april 2013 #18 Skrevet 13. april 2013 Nå har ikke jeg ammet mine barn mer enn noen uker hver, men søvnvansker når nærheten blir borte opplevde jeg med min eldste. Helsesøster maste om at jeg måtte la henne skrike, ikke kose eller ta opp osv.. Vi hadde et helvete i flere mnd før jeg fant ut at Helsesøsteren bare kom med drittpreik hun hadde lest i ei bok. Jeg orket ikke dette hver kveld, til slutt gråt vi like mye begge to. Jeg begynte å ta henne opp, vips var mitt nye motto klart for meg : 10 minutter på fanget er bedre enn 3 timer med gråt og skriking! Nå som hun er 5 år er leggingen en lek, hun elsker å legge seg om kveldene, for hun vet at om det er noe er det bare å komme. Ofte er det ikke mer enn en klem som skal til! Følg magefølelsen og instinktet ditt, da blir nok alt bra skal du se
November-spire-79 Skrevet 13. april 2013 Forfatter #19 Skrevet 13. april 2013 Jeg klarer ikke å la jenta mi gråte. Alt stritter imot inni meg.
Rose04 Skrevet 13. april 2013 #20 Skrevet 13. april 2013 Jenta er nok ikke klar for det enda. Ville aldri latt henne skrike så lenge for avvenning. Jeg ammet sønnen min i søvn til vi sluttet å amme når han var 20 mnd. Sovnet uten puppen når pappaen la han når jeg ikke var hjemme, men han sovnet stort sett mens jeg ammet. Bare praktisk og koselig synes jeg. Da han sluttetå amme sovnet han uten problem på fanget eller i senga. Ville absolutt ikke stresset med det når hun er 5,5 mnd. Gjør det dere føler for, ting ordner seg stort sett av seg selv med tiden.:-)
HerGårDetUnna!!! Skrevet 13. april 2013 #21 Skrevet 13. april 2013 Jeg klarer ikke å la jenta mi gråte. Alt stritter imot inni meg. Hun er bare en baby, gi henne den kosen og nærheten hun trenger DU vet best når dere er klar for avvenning, ikke helsesøster
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 13. april 2013 #22 Skrevet 13. april 2013 Jeg må også venne av pupp for soving, tenkte åvente til hun blir seks mnd (hvis jeg klarer haha). Prøvde da hun ble fire mnd, men følte meg så fæl! Også har jeg lest så mye om at det kan være traumatisk for de å skrike, og da blir det så vanskelig! Men må gjøre som deg, TobiasogJulie, sitte inne å synge/kose. Kanskje det er lettere om pappa gjør det siden han ikke lukter melk. Men denne samvittigheten da, usj! Tobiasen din klarte seg fint? Jeg blir så redd for at hun skal tro jeg ikke liker henne mer:p Tobiassen min klarte seg fint:-) Er en stor gutt på 5 år nå, og har alltid vært grei å legge etter "kampen" Og jeg gjorde det fordi jeg satt oppe på rommet hans med han 2 timer hver kveld for å prøve å puppe han i søvn. Om man kan sitte i stua og det ikke er noe stress, skjønner jeg at man ikke venner av. Men han måtte ha de helt rolig rundt seg for at det var sjans for soving. Sov ikke på dagen heller annet enn på tur... For meg var det det riktige, men skjønner at det ikke er det for alle:-).
lillagiraff Skrevet 14. april 2013 #23 Skrevet 14. april 2013 Så bra! Er godt å se flere sider, og dersom vi venner av tror jeg nok din metode med å sitte inne hos baby er super! Men det er som flere sier over, at hs noen ganger kan gjøre mer skade enn nytte ettersom noen av de henger igjen i 60-tallets barneoppdragelse. Er fornøyd med min hs som sa "kjenn på det selv" da jeg spurte om puppen. Nå blir jeg stressa av mamma som hinter at hun kanskje bør sovne selv snart:p det er for mange meninger der ute hehe
November-spire-79 Skrevet 14. april 2013 Forfatter #24 Skrevet 14. april 2013 Hun sover i vår seng nå sovnet ved puppen igjen hehe;)
lillenims Skrevet 16. april 2013 #25 Skrevet 16. april 2013 De fleste slutter jo med både pupp og å måtte ammes i søvn før de blir konfirmert - endog mange år FØR det ;-) - så dersom du ikke synes det er noe stort problem for deg selv å amme i søvn er det ikke nødvendig å slutte med det. Normalen for babyer opptil rundt 2 år er korte søvnstrekk (gjerne ned mot 2-3 timer også etter at spedbarnstida er over) med oppvåkninger mellom. Etterhvert blir strekkene mellom oppvåkningene lenger, men det er mange som aldri sover en hel natt uten å ha en oppvåkning. Imidlertid øker sjansen for at man ikke MERKER oppvåkningen dess eldre man blir - dette gjelder jo også voksne, vi sier vi sover fra 23 til 7, men i realiteten har vi flere perioder med veldig lett søvn og ofte våkner vi også en gang eller to, uten at det er noe problem for nattesøvnen som sådan. I en periode trenger barna ofte kos, trøst og/eller mat når de våkner, etterhvert blir de mer selvstendige og sovner av seg selv uten at foreldrene merker det. 3-åringen min "forstyrrer" oss ikke mellom klokka 19 og 6, men jeg vet at hun er våken noen ganger mellom der. Vi trenger ikke gå inn til henne når hun våkner, hun er ikke redd og trenger ingen bekreftelse på at vi er der, og sovner av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå