Gå til innhold

Dere som har blitt satt igang

Anbefalte innlegg

Jeg blir mest sannsynlig satt i gang denne gangen og fødte normalt til termin m nr 1. Så da lurer jeg på: Er det verre/vondere å føde når man blir satt i gang enn hvis fødseln starter av seg selv?

Kjenner jeg har blandende følelser for å bli satt i gang..redd for at smertene skal bli helt utholdelig,komplikasjoner og laaang fødsel.

Kan man be om ks?

Skal til lege og jm i morgen å bekymret siden første fødsel gikk så fort og uproblematisk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144037965-dere-som-har-blitt-satt-igang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble satt igang sist og venter andremann så vet ikke hvordan det er når det starter av seg selv.

Ble satt igang 14 dager over termin med piller. Disse var vonde å sette!! Fikk en ny pille hver 6 time. På dag 16 kunne de ta vannet og riene startet. Hadde ikke noe vondt mellom dag 14 og 16. På meg tok det lang tid å sette igang, men tror ikke det pleier å ta såå lang tid :-)

Fra første rie til jenta var ute tok det 5.5 time. Fødselen gikk helt etter boka. Fin rieoppbygging og pauser imellom. Eneste var at hjertelyd sank på slutten og hun ble tatt med sugekopp siden jeg hadde bruk for fler enn de to pressriene de sa jeg fikk på meg. Dette kunne jo skjedd uansett så har ikke noe med igangsettelse å gjøre :-)

Min tredje fødsel ble satt i gang med piller. Mine to første startet av seg selv.

Jeg synes den igangsette fødselen var helt grei. Det måtte to modningspiller til før riene startet, og det tok litt lang tid til 3 cm åpning (noe det forøvrig har gjort med alle barna mine). Deretter gikk det i "rasende" tempo. Det ble ikke særlig pauser mellom riene de siste to timene, så sånn sett var det litt "heavy". Men jeg foretrekker likevel en slik fødsel fremfor en som drøyer ut i tid. Lykke til:):) Det går nok supert:)

Hei.

Jeg ble satt i gang med førstemann og kommer til å bli satt igang denne gangen også. Ble satt i gang med ballongkateter på en onsdag. Natt til torsdag falt det ut og jeg ble undersøkt av gyn og tok CTG. Hadde da 4 cm åpning men ingen rier. Ble overflyttet til føden og de tok vannet. Fra de tok vannet til hun var ute tok det ca 5 timer (siste timen var bare pressrier, brukte litt tid på å få henne ut). Det var ganske intenst en stund, gikk fra 5 cm til full åpning på under en time. Hadde ikke behov for drypp el, heller ikke vacuum/tang. Fikk heller ingen smertelindring.

Gjorde jo j***** vondt, men det gjør det vel for de fleste når man føder, og jeg syns en kort, intens og vond fødsel er mindre problem enn 7 mnd med smertehelvete pga invalidiserende bekkenløsning.

Konklusjonen er at jeg ikke er redd for igangsatt fødsel denne gang i alle fall. Det gjør vondt, men varer ikke lenge (sammenliknet med et svangerskap) og så får man jo verdens beste belønning etterpå ;)

Lykke til!

Hei :)

Ikke bekymre deg for vondter og slikt på forhånd, da kan du bli anspent og alt føles verre enn det egentlig er. Senk skuldrene :)

Jeg har hatt 2 fødsler som startet av seg selv og 1 igangsatt fødsel der de tok vannet. Jeg blir igangsatt igjen om 4uker og kan si at jeg på ingen måte er nervøs fordi fødselen blir igangsatt igjen.

Det har ikke vært noe bedre eller vondere. Kroppen har gjort det den skal hele veien :) Min igangsatte fødsel varte i 3 timer fra de tok vannet til babyen var født...

Det er mest sannsynlig en grunn for at du blir igangsatt, så da får du heller tenke på at det er enten for din del eller babyen sin del at du blir igangsatt. Du er i trygge hender, og kan be om smertestillende på forhånd slik at de er forberedt på dine tanker og ønsker :)

Lykke til :D

Jeg blir satt igang pga overtid..ser ikke ut som om lillebror vil finne veuen ut selv etter 2 strippinge,akkupunktur.

Men er moden..livmorhalsen har trekt seg sammen,er helt myk og tøyelig og ikke minst har jeg hvertfall 2 cm åpning.

Blir dem da å ta vannet slik at riene begynner eller får jeg drypp?

Annonse

Da vil de nok mest sannsynlig ta vannet antar jeg :) Det kjenner du nesten ikke og vil være en veldig naturlig start på fødselen. Når kroppen merker at vannet går så vil den sende signaler til livmor og baby slik at lungene til babyen forbereder seg til fødselsgang og ut til dere som venter på ham :) Kroppen din får også signaler gjennom vannavgang, og du vet at da er det bare å puste og be om smertestillende når du føler behov.

Jeg har enn så lenge bare født en gang, og da ble jeg satt igang pga svangerskapsforgiftning. Det gikk fort og var veldig intenst, men vil si det var en god fødsel. Fikk ballongkateter, så tok de vannet morgenen etter. Ingen rier så det ble hengt opp drypp. Fra første rie tok det 5 timer til han var ute :)

Jeg ble satt igang for 2 år siden etter at vannet var gått på termin. De regulerer jo riene med oxitycin, så det burde ikke være noe grunn til å frykte at det skal bli verre. Men det er viktig at de ikke starter med drypp før du er moden nok, da kan det visst gjøre litt unødvendig vondt. Og har du drypp blir det litt mere styr å bevege seg rundt ( bade er uaktuelt). Jeg syns det var veldig vondt å få satt inn piller og å hele tiden bli sjekket for åpning. Litt som å bli voldtatt med en knyttneve (de burde ha jordmødre med ekstra lange fingre til slikt). Selve fødinga var " grei" i den grad en fødsel kan være det. Og fordelen er jo at du allerede er på sykehuset når det begynner.

Jeg ble satt i gang med nr.2 pga langvarig vannavgang. Det vil si at det var hull øverst i fosterposen, så det kom litt og litt vann ut over et par døgn. Måtte sette i gang pga fare for infeksjon.

Jeg ble satt på drypp på formiddagen, og måtte ligge i senga mesteparten av tiden (det var kjedelig). De skrudde med jevne mellomrom opp dryppet men følte ikke at jeg hadde noe vondt egentlig. Etter å ha spist middag på sengen, uten noe særlig annet enn menssmerter, tok de vannet. Da satte det igang med vonde rier! Men tok da bare 1 time og 15 min før hun var ute!

Konklusjon: en intens, men rask fødsel. Men man rekker ikke bli sliten da;) Eneste som var kjedelig var å måtte ligge i senga på ryggen. Hadde håpet å kunne stå eller sitte å føde, men hadde ikke sjangs til å bevege meg etter de tok vannet ;)

Første fødselen startet med full vannavgang, og påfølgende rier som steg i styrke. Tok bare 3 timer og 50 min fra første rie til hun var ute. Hun ble født i vann. Så hadde en veldig fin og kjapp førstefødsel.

Er ikke redd for å bli satt i gang denne gangen, pga smerter. Men heller det at det blir litt mer styrete, og mindre naturlig forløp.

Men det skal nok gå greit skal du se! ;) Bare prøv å slappe av som best du kan, puste deg igjennom riene og tenke positivt:D Lurt å stå eller henge over noe, halvveis sittende, for å få hjelp av tygdekraften hvis du har mulighet til det ;) Masse lykke til!

Jeg blei satt i gang med nr 2.

Fekk modnings pille, og etter 1t gikk vannet mitt, og riene kom som raketter.

Fødselen gikk kjempe fort.

Men jeg synst det var verre og bli satt i gang, men det kan vere for att det gikk så fort.

Men om jeg hadde blitt satt i gang denne gangen også, så hadde jeg ikke gruet meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...