Temperance Skrevet 12. april 2013 #1 Del Skrevet 12. april 2013 Trenger litt synspunkter... Baby får nå 4 måltider fast føde på dagtid, 7 mnd gammel. Likevel våkner han en del ganger om natta og vil ha mat. Fra 3 til 6 mnd sov han ganske greit, men rundt 6 mnd ble det dårligere igjen. Tror ikke det er tenner, da han i perioden han sov godt fikk mange tenner, han har nå 8 tenner og det har ikke plaget han noe særlig. Ser heller ikke flere som er på vei. Vi legger han rundt 19, etter grøt og mm. I går våknet han da kl 21, 23, 01, 03, 05, før det var morgen rundt 0630. Han får som oftest mm når han våkner, og fikk det alle gangene han våknet i går kveld/natt. Noen netter er bedre enn andre, men han våkner alltid en del ganger, noen netter bare 2-3 ganger fra 19-07. Jeg har latt han styre dette mest selv, da jeg tenker at han våkner for en grunn. Men nå mener pappaen at nok er nok, og jeg er også redd for at vi gjør både oss og babyen en bjørnetjeneste ved å mate han så mange ganger om natta. Pappaen er i permisjon nå, så jeg tenker det er greit at han nattavvenner. Men jeg syns det er greit om baby vil ha mat et par ganger fra 19-07, bare ikke annenhver time Hvordan ville dere gått fram? Han sover fortsatt på vårt rom, burde vi begynne med å flytte han? Syns forresten det er greit at han gråter, men bare hvis en av oss er sammen med han. Han gråter generelt lite, og er egentlig ganske medgjørlig, så er jo ikke sikkert han blir så sinna når han blir nektet mat heller... Ble langt, men håper noen gidder å svare Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144037882-hva-hadde-dere-gjort-ang-mat-p%C3%A5-natta/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dini Skrevet 12. april 2013 #2 Del Skrevet 12. april 2013 Oi.. Våkner babyen så ofte enda? Nå har jo ikke jeg hatt morsmelk-barn, men når de er over 6 mnd bør de kunne sove noen timer på kvelden/natta uten melk mener nå jeg.. Tid har du de faste måltidene? Type 7, 11,15 og 19? Jeg tror det første jeg ville gjort var å legge babyen over på eget rom, la det gå en uke ca før du begynner å trappe ned på maten (så ikke det blir for mye nytt på en gang). Måltidet kl 21 er unødvendig om babyen fikk mat i 18-19 tiden.. Prøv å tilby vann og en sutt eller koseklut. Nå fikk jenta her i hus mme, men kan si hvordan det var med henne på ca samme alder. Hun fikk 4 faste måltider + et fruktbeger i løpet av dagen rundt 7 mnd alder. Ikke alltid hun spiste opp alt, men hun spiste det hun ville ha. Kl 18.45 har jeg alltid begynt å stelle henne og hun har vært i seng til ca kl 19 hver kveld siden hun ble født (for å få en begynnende rutine). Hver gang hun våknet var det minst mulig lys, mest mulig ro og minst mulig dikkedalle. Kun evnt bæsjebleier ble skiftet og mat ble gitt om hun virket sulten. Om hun bare våknet litt, ga jeg henne sutten og prøvde å få henne til å sove igjen. Hun sov fast fra 19 -23, opp og få litt mat, sov videre fra 23-30/24.00 - 5/6-tiden, fikk litt mer mat og så sov hun videre til 7-8 tiden og da var det opp og våkne. Avogtil ville hun ikke sove lenger enn 5-6 så da måtte vi opp da, og så fikk hun grøt kl 7. Prøvde å ikke gi melk etter kl 5 for da spiste hun så dårlig med grøt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144037882-hva-hadde-dere-gjort-ang-mat-p%C3%A5-natta/#findComment-145246159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dini Skrevet 12. april 2013 #3 Del Skrevet 12. april 2013 Altså, det er jo bare hvis babyen din legger fint på seg fra før av at du bør trappe ned med mat på natta. Har babyen hatt problemer med å legge på seg så ville jeg fortsatt å gi mat. Men jeg syns det var litt i overkant mye med annenhver time på kvelden/natta for en på 7 mnd. De klarer seg fint 4 timer uten mat på kvelden/natta når de får 4 måltider på dagen Avogtil våkner de fordi de er vant til at de får noe om de våkner. Kanskje du bør prøve å få babyen til å skjønne at det går an å sove lenger mellom hvert måltid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144037882-hva-hadde-dere-gjort-ang-mat-p%C3%A5-natta/#findComment-145246167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Temperance Skrevet 12. april 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 12. april 2013 Altså, det er jo bare hvis babyen din legger fint på seg fra før av at du bør trappe ned med mat på natta. Har babyen hatt problemer med å legge på seg så ville jeg fortsatt å gi mat. Men jeg syns det var litt i overkant mye med annenhver time på kvelden/natta for en på 7 mnd. De klarer seg fint 4 timer uten mat på kvelden/natta når de får 4 måltider på dagen Avogtil våkner de fordi de er vant til at de får noe om de våkner. Kanskje du bør prøve å få babyen til å skjønne at det går an å sove lenger mellom hvert måltid. Takk for svar Han har jo sovet bedre, men de siste ukene/månedene har det blitt verre og han våkner litt her og der... Og det er nok for han er vandt til å våkne og få mat, det tror jeg også, så det er nok på tide å få slutt på alle oppvåkningene. Han legger greit på seg, men er ikke noen bolle heller Han bruker ikke smokk da, så det er jo litt dumt.. Har øvd masse med smokken, men er ikke interessert. Skifter sjelden bleie om natta, og prøver å holde det mørkt og rolig. Tilbyr vann når han våkner, og noen ganger drikker han vann og sovner igjen, men som oftest er han ikke interessert. Men skal prøve å legge han på eget rom og ta det derfra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144037882-hva-hadde-dere-gjort-ang-mat-p%C3%A5-natta/#findComment-145246185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dini Skrevet 12. april 2013 #5 Del Skrevet 12. april 2013 Altså, det er jo bare hvis babyen din legger fint på seg fra før av at du bør trappe ned med mat på natta. Har babyen hatt problemer med å legge på seg så ville jeg fortsatt å gi mat. Men jeg syns det var litt i overkant mye med annenhver time på kvelden/natta for en på 7 mnd. De klarer seg fint 4 timer uten mat på kvelden/natta når de får 4 måltider på dagen Avogtil våkner de fordi de er vant til at de får noe om de våkner. Kanskje du bør prøve å få babyen til å skjønne at det går an å sove lenger mellom hvert måltid. Takk for svar Han har jo sovet bedre, men de siste ukene/månedene har det blitt verre og han våkner litt her og der... Og det er nok for han er vandt til å våkne og få mat, det tror jeg også, så det er nok på tide å få slutt på alle oppvåkningene. Han legger greit på seg, men er ikke noen bolle heller Han bruker ikke smokk da, så det er jo litt dumt.. Har øvd masse med smokken, men er ikke interessert. Skifter sjelden bleie om natta, og prøver å holde det mørkt og rolig. Tilbyr vann når han våkner, og noen ganger drikker han vann og sovner igjen, men som oftest er han ikke interessert. Men skal prøve å legge han på eget rom og ta det derfra Ja,de har sine perioder. Husker jeg var så glad for at jentungen som fra 24 til 6 da hun var 2 mnd, gleden var kortvarig, fra 3 mnd var alt bare kaos og ikke noe gjillt i det hele tatt. Så la vi henne på eget rom og så ble det sånn helt greit bedre. Sov bedre gjorde vi alle mann siden vi ikke våknet av hverandre hele tiden. Jeg sover utrolig lett, så jeg våknet jo i ett med henne på rommet. Det er lov å prøve og feile Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144037882-hva-hadde-dere-gjort-ang-mat-p%C3%A5-natta/#findComment-145246220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilla-Turkis Skrevet 12. april 2013 #6 Del Skrevet 12. april 2013 Kjenner igjen. Bortsett av at han her fikk Mme. I tillegg har han alltid vært veldig liten og da med perioder med sykdom så har vi bare måttet gi han uansett når han måtte ha kun for å få i han mat/drikke. Vet ikke om du ammer eller gir flaske men Når vi har hatt gode perioder så har vi ihvertfall begynt med å vanne ut mme på natten. Det kan jo gjøres med mm også hvis det gis på flaske. Ofte da så har det vist seg at han våkner til faste tider og ikke da våkner med kortere mellomrom (som han i prinsippet villet gjort hvis han var sulten siden han da fikk utvannet mme). Også spiser han da bedre på dagen da han får mindre på natten. Så da etter å gradvis utvannet mme noen dager så bestemte vi oss for at om han våkner før kl. 2 så får han kun tilbud om vann og smokk. Sinna gutt i starten,men det gikk over når han skjønte at det ikke ble noe. Og da etter en ukes tid sov han ofte til 4-5tiden og fikk da mme så da strakk vi det til at han ikke fikk noe hvis han våknet før kl.5. Nå har vi hatt en sykdomsrunde med dehydrering og sykehusopphold så nå er vi tilbake til kl.23 , 01.30, 04 og 06 ca:) Har vannet ut i to dager nå så han spiser bedre på dagen igjen så helgen går nok med til sinna gutt igjen:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144037882-hva-hadde-dere-gjort-ang-mat-p%C3%A5-natta/#findComment-145247546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Temperance Skrevet 12. april 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 12. april 2013 Kjenner igjen. Bortsett av at han her fikk Mme. I tillegg har han alltid vært veldig liten og da med perioder med sykdom så har vi bare måttet gi han uansett når han måtte ha kun for å få i han mat/drikke. Vet ikke om du ammer eller gir flaske men Når vi har hatt gode perioder så har vi ihvertfall begynt med å vanne ut mme på natten. Det kan jo gjøres med mm også hvis det gis på flaske. Ofte da så har det vist seg at han våkner til faste tider og ikke da våkner med kortere mellomrom (som han i prinsippet villet gjort hvis han var sulten siden han da fikk utvannet mme). Også spiser han da bedre på dagen da han får mindre på natten. Så da etter å gradvis utvannet mme noen dager så bestemte vi oss for at om han våkner før kl. 2 så får han kun tilbud om vann og smokk. Sinna gutt i starten,men det gikk over når han skjønte at det ikke ble noe. Og da etter en ukes tid sov han ofte til 4-5tiden og fikk da mme så da strakk vi det til at han ikke fikk noe hvis han våknet før kl.5. Nå har vi hatt en sykdomsrunde med dehydrering og sykehusopphold så nå er vi tilbake til kl.23 , 01.30, 04 og 06 ca:) Har vannet ut i to dager nå så han spiser bedre på dagen igjen så helgen går nok med til sinna gutt igjen:) Takk for svar God ide å vanne ut og se om det blir lengre soveperioder og mer spising på dagen da. Jeg ammer han egentlig da, men kan jo ikke noe problem å prøve taktikken med mm eller mme på flaske Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144037882-hva-hadde-dere-gjort-ang-mat-p%C3%A5-natta/#findComment-145247682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lottis81 Skrevet 12. april 2013 #8 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg holder på med det samme. Hun er 9mnd og har hatt tilgang til mat hele natten. Men kjenner at nå er jeg klar for å gjøre noe med det da hun spiser ganske bra på dagen. Men tenkte å bare trekke ut litt og litt. Ikke plutselig nekt. Men å la det gå 4 timer istedenfor 3. Og videre etter noen dager å dra det enda lengre ut. Føler det er en bra måte å avvenne min jente på;-) lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144037882-hva-hadde-dere-gjort-ang-mat-p%C3%A5-natta/#findComment-145248245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå