Gå til innhold

Dette med øyenfarge, til dere som er gode på biologi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror du resonnerer riktig, utenom denne setningen: "For å få blå øyne må da genet være reccesivt+reccesivt altså bb ellers vil fargen bli blå". Mener du at fargen ellers vil bli grønn? Eller brun?

Tilleggsspørsmål til deg som ser ut som du har satt deg litt inn i dette: Når du har blå og far har grønne, kan da barnet få brune øyne? Siden grønt og brunt gen er det samme?

Vet ikke hvorfor barnet har to farger i øyet. Det er sikkert ikke like rett fram som det står i lærebøkene... Tror fargen skal være bestemt etter 1 år.

Anonym poster: 1d851b1d142d765104c89f85e963aeab

Ja jeg skrev feil, mente at fargen vil bli brun/blå dersom det ikke er to reccesive gen (og det er kombinasjonen som gir blå). Nå skjønner jeg ut fra det flere svarer her, at svaret ikke er så enkelt som jeg lærte i 3BI på videregående for noen år tilbake ;) Er jo ganske logisk også, når jeg blant annet ser på eksempler med mitt eget barn som har veldig blå øyne men samtidig grønn/brun mot pupillen (som man bare ser om man ser godt etter) eller andre i familien. Høres logisk ut at det er andre ting som spiller inn. Det jeg lærte var at det kun var to gen som bestemte farge. BB/Bb/bb (hhv brun uten å bære blått gen (som også er det samme som den gråblå typen), brun og bærer av blått gen, kun bærer av blått gen). Høres logisk ut som ei sier her at det brukes fire gen a la BBBb, Bbbb osv. Sikkert mange andre ting som spiller inn også, og at ting kan blandes og at det ikke er enten eller... Som du spør om her også, så er i teorien blått og grønt samme farge, slik jeg lærte det en gang. Så et barn av foreldre med blå øyne og grønne øyne kan i teorien få brune øyne.

Og forresten... hvis min gamle lærebokteori stemmer med virkeligheten, så kan man tenke seg at man som brunøyd/grønnøyd er bærer av Bb (ett dominant gen og et reccesivt gen, som gjør at man med kombinasjon av en annen med Bb elleer bb) dersom man f.eks. har foreldre som har blå øyne, eller besteforeldre. Sett opp en tabell med fire ruter der du skriver Bb bortover til høyre og en annen kombinasjon nedover(eks hvis mannen er også er bærer av samme gen Bb.). Da ser du fire ulike kombinasjoner i fire ulike ruter- som de eneste mulige kombinasjoner. Har en av foreldrene blått gen vil alltid barnet være bærer av blått gen. Dersom ingen av foreldrene dine og besteforeldrene dine eller din mann har blå øyne er det sannsynlig at dere ikke er bærer av et blått gen. Men det er vanskelig å si om dere har kun arvet den dominante brun/grønn varianten BB eller Bb dersom dere har foreldre/besteforeldre med blå variant ;) Så det er nok som noen sier her at det beste er å teste det ut ved å få en skokk med unger ;)

HI

Anonym poster: 98507525fab619eaef1c9cd3bfc5df57

Fortsetter under...

Skrevet

Tror du resonnerer riktig, utenom denne setningen: "For å få blå øyne må da genet være reccesivt+reccesivt altså bb ellers vil fargen bli blå". Mener du at fargen ellers vil bli grønn? Eller brun?

Tilleggsspørsmål til deg som ser ut som du har satt deg litt inn i dette: Når du har blå og far har grønne, kan da barnet få brune øyne? Siden grønt og brunt gen er det samme?

Vet ikke hvorfor barnet har to farger i øyet. Det er sikkert ikke like rett fram som det står i lærebøkene... Tror fargen skal være bestemt etter 1 år.

Ja jeg skrev feil, mente at fargen vil bli brun/blå dersom det ikke er to reccesive gen (og det er kombinasjonen som gir blå). Nå skjønner jeg ut fra det flere svarer her, at svaret ikke er så enkelt som jeg lærte i 3BI på videregående for noen år tilbake ;) Er jo ganske logisk også, når jeg blant annet ser på eksempler med mitt eget barn som har veldig blå øyne men samtidig grønn/brun mot pupillen (som man bare ser om man ser godt etter) eller andre i familien. Høres logisk ut at det er andre ting som spiller inn. Det jeg lærte var at det kun var to gen som bestemte farge. BB/Bb/bb (hhv brun uten å bære blått gen (som også er det samme som den gråblå typen), brun og bærer av blått gen, kun bærer av blått gen). Høres logisk ut som ei sier her at det brukes fire gen a la BBBb, Bbbb osv. Sikkert mange andre ting som spiller inn også, og at ting kan blandes og at det ikke er enten eller... Som du spør om her også, så er i teorien blått og grønt samme farge, slik jeg lærte det en gang. Så et barn av foreldre med blå øyne og grønne øyne kan i teorien få brune øyne.

Og forresten... hvis min gamle lærebokteori stemmer med virkeligheten, så kan man tenke seg at man som brunøyd/grønnøyd er bærer av Bb (ett dominant gen og et reccesivt gen, som gjør at man med kombinasjon av en annen med Bb elleer bb) dersom man f.eks. har foreldre som har blå øyne, eller besteforeldre. Sett opp en tabell med fire ruter der du skriver Bb bortover til høyre og en annen kombinasjon nedover(eks hvis mannen er også er bærer av samme gen Bb.). Da ser du fire ulike kombinasjoner i fire ulike ruter- som de eneste mulige kombinasjoner. Har en av foreldrene blått gen vil alltid barnet være bærer av blått gen. Dersom ingen av foreldrene dine og besteforeldrene dine eller din mann har blå øyne er det sannsynlig at dere ikke er bærer av et blått gen. Men det er vanskelig å si om dere har kun arvet den dominante brun/grønn varianten BB eller Bb dersom dere har foreldre/besteforeldre med blå variant ;) Så det er nok som noen sier her at det beste er å teste det ut ved å få en skokk med unger ;)

HI

Feil igjen, jeg mente selvsagt brun/grønn. Ble så mange vargevarianter her at det går helt i surr ;) HI

Skrevet

Jeg har blå øyne og faren grønne. Nå er vel egentlig grønne og brune øyne samme genet. Blå er jo et reccesivt gen b, og for å få blå øyne må man ha kombinasjonen av to blå gen bb. Far har da et brunt/grønt gen som er dominant B men et ressesivt blått gen b i kombinasjonen Bb, mens jeg kun har blå bb kan man vel ressonere seg frem til. For å få blåe må da genet være reccesivt+reccesivt altså bb ellers vil fargen bli blå. Har jeg rett ressonering? Og en som har dette genet vil heller ikke kunne få barn med brune/grønne øyne hvis de får barn med en annen person som også har blå øyne (og nødvendigvis kominasjonen bb av øyefargegener)

Men altså barnet mitt har tydlelig blå øyne. Men når du ser nøye etter så ser man at det er grønn-brunt nær pupillen. Hvordan kan det ha seg, biologisk sett med genene? Vil barnet kunne skifte til grønne eller blå øyne senere (er over 1 år)? Hvorfor er begge fargene i øynene? Er det normalt? Ser det ikke i mine egne øyne.

De der gamle tabellene vi hadde i naturfag om hviljen øyefarge, gener/arv er helt avleggs. De brukes ikke lenger i noe fagmiljø. Øyenfarge arves ikke etter et bestemt system. Det er mer sammensatt og uvilkårlig enn det.

Anonym poster: 17eb4a3a13303d67ac6bf58805a254d6

Skrevet

Her har mannen grønne, og foreldrene hans har grønne. Mine er blå. Vi har 25% sjanse for å få blåøyde barn, og 75% sjanse for grønne.

Anonym poster: a870a6724460185d6bb25732b23547eb

Dette kan da umulig stemme? Hvis mannen har to dominante gen så vil vel barnet få det samme dominante genet og dermed samme øyenfarge fra han, uansett hva barnet får fra deg? Rett meg, dette vil jeg lære mer om :)

Kombinasjonen etter skolebøkene er her;

1. Dersom din mann er bærer av to dominante gen BB og du blå med bb: Bb, Bb, bB, Bb. Da er det 100% sannsynlig for at barnet får grønne eller brune øyne fordi det alltid vil være med et dominant gen i kombinasjonen.

2, Dersom din mann er bærer av ett dominant gen Bb og du med bb: Bb, bb, bB, bb. Dvs 50% sannsynlighet for blå øyne

HI

Skrevet

Her har mannen grønne, og foreldrene hans har grønne. Mine er blå. Vi har 25% sjanse for å få blåøyde barn, og 75% sjanse for grønne.

Dette kan da umulig stemme? Hvis mannen har to dominante gen så vil vel barnet få det samme dominante genet og dermed samme øyenfarge fra han, uansett hva barnet får fra deg? Rett meg, dette vil jeg lære mer om :)

http://genetics.thet...r-children-have

Greia med genetikk er vel at man aldri vet. Mine besteforeldre har brune øyne, de produserte likevel blåøyde barn, som nå har blåøyde barn igjen. Min mor har brune øyne, jeg har blå.

Brune og grønne er ikke nødvendigvis dominant, dette er utdatert kunnskap.

Kan fortsatt stemme med lærebokteorien ;) Besteforedrene dine kan ha vært bærer av ett dominant gen og et reccesivt gen. Altså begge Bb. Da vil kombinasjonen i rutenettet bli: BB, bB, Bb, bb. Dne.e har altså 25% for at hvert av barna skal få blå øyne.

HI

Skrevet

Jeg har blå øyne og faren grønne. Nå er vel egentlig grønne og brune øyne samme genet. Blå er jo et reccesivt gen b, og for å få blå øyne må man ha kombinasjonen av to blå gen bb. Far har da et brunt/grønt gen som er dominant B men et ressesivt blått gen b i kombinasjonen Bb, mens jeg kun har blå bb kan man vel ressonere seg frem til. For å få blåe må da genet være reccesivt+reccesivt altså bb ellers vil fargen bli blå. Har jeg rett ressonering? Og en som har dette genet vil heller ikke kunne få barn med brune/grønne øyne hvis de får barn med en annen person som også har blå øyne (og nødvendigvis kominasjonen bb av øyefargegener)

Men altså barnet mitt har tydlelig blå øyne. Men når du ser nøye etter så ser man at det er grønn-brunt nær pupillen. Hvordan kan det ha seg, biologisk sett med genene? Vil barnet kunne skifte til grønne eller blå øyne senere (er over 1 år)? Hvorfor er begge fargene i øynene? Er det normalt? Ser det ikke i mine egne øyne.

De der gamle tabellene vi hadde i naturfag om hviljen øyefarge, gener/arv er helt avleggs. De brukes ikke lenger i noe fagmiljø. Øyenfarge arves ikke etter et bestemt system. Det er mer sammensatt og uvilkårlig enn det.

Anonym poster: 17eb4a3a13303d67ac6bf58805a254d6

Hm.... det er vel ikke et tegn på at jeg begynner å bli gammel? Men høres logisk ut at de ikke bruker det lenger, for virker jo ikke som det stemmer så godt ;)

HI

Annonse

Skrevet

I min familie ble det som i lærebøkene: far blå øyne, mor brune med et recessivt. 3 sett brune eller grønne øyne, og mine ble blå. :) 25% sjans for blått.

Anonym poster: 684b8c69b3dba6ec0e7ce838b29a662f

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg har blå øyne og faren grønne. Nå er vel egentlig grønne og brune øyne samme genet. Blå er jo et reccesivt gen b, og for å få blå øyne må man ha kombinasjonen av to blå gen bb. Far har da et brunt/grønt gen som er dominant B men et ressesivt blått gen b i kombinasjonen Bb, mens jeg kun har blå bb kan man vel ressonere seg frem til. For å få blåe må da genet være reccesivt+reccesivt altså bb ellers vil fargen bli blå. Har jeg rett ressonering? Og en som har dette genet vil heller ikke kunne få barn med brune/grønne øyne hvis de får barn med en annen person som også har blå øyne (og nødvendigvis kominasjonen bb av øyefargegener)Men altså barnet mitt har tydlelig blå øyne. Men når du ser nøye etter så ser man at det er grønn-brunt nær pupillen. Hvordan kan det ha seg, biologisk sett med genene? Vil barnet kunne skifte til grønne eller blå øyne senere (er over 1 år)? Hvorfor er begge fargene i øynene? Er det normalt? Ser det ikke i mine egne øyne.Anonym poster: 98507525fab619eaef1c9cd3bfc5df57

De der gamle tabellene vi hadde i naturfag om hviljen øyefarge, gener/arv er helt avleggs. De brukes ikke lenger i noe fagmiljø. Øyenfarge arves ikke etter et bestemt system. Det er mer sammensatt og uvilkårlig enn det.Anonym poster: 17eb4a3a13303d67ac6bf58805a254d6
Hm.... det er vel ikke et tegn på at jeg begynner å bli gammel? Men høres logisk ut at de ikke bruker det lenger, for virker jo ikke som det stemmer så godt wink.pngHI Anonym poster: 98507525fab619eaef1c9cd3bfc5df57

Det brukes fortsatt i VGs for å forenkle den virkelige verden, men nedarving av fenotypen i øyenfarge bestemmes ikke av bare en genotype som står i VGsbøkene. Fenotypen i øyenfargen bestemmes av flere genotyper så alt er egentlig mulig og mye mer tilfeldig enn man har lært på VGs.

Anonymous poster hash: 169dd...035

Skrevet

Jeg har blå øyne og faren grønne. Nå er vel egentlig grønne og brune øyne samme genet. Blå er jo et reccesivt gen b, og for å få blå øyne må man ha kombinasjonen av to blå gen bb. Far har da et brunt/grønt gen som er dominant B men et ressesivt blått gen b i kombinasjonen Bb, mens jeg kun har blå bb kan man vel ressonere seg frem til. For å få blå øyne må da genet være reccesivt+reccesivt altså bb ellers vil fargen bli blå. Har jeg rett ressonering? Og en som har dette genet vil heller ikke kunne få barn med brune/grønne øyne hvis de får barn med en annen person som også har blå øyne (og nødvendigvis kominasjonen bb av øyefargegener)

vet ikke så mye om genetikk, men min gutt fikk grønne øyne først da han var over tre år. Jeg har grønne, mannen har blå..

Anonymous poster hash: 1c996...5df

Skrevet

Jeg har grønne øyne, mannen min har brune. Begge er bærere av blått. Eldste jenten vår har blå øyne, men fra ca tre års alder av har hun begynt å få litt mer grønt i øynene (men blått er hovedfargen).

Men ikke så mye grønt som en jente i barnehagen: hun hadde helt blå øyne til hun var nesten tre, da ble øynene mer og mer grønne. Nå er hun over fire og har definitivt grønne øyne (som pappaen sin).

Jeg vet ikke når jeg fikk grønne øyne, men på nærbilder fra 1-årsfeiringen min ser vi iallfall tydelig at øynene mine var blå da.

Anonymous poster hash: 72ba3...291
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Her har mannen grønne, og foreldrene hans har grønne. Mine er blå. Vi har 25% sjanse for å få blåøyde barn, og 75% sjanse for grønne.Anonym poster: a870a6724460185d6bb25732b23547eb

Dette kan da umulig stemme? Hvis mannen har to dominante gen så vil vel barnet få det samme dominante genet og dermed samme øyenfarge fra han, uansett hva barnet får fra deg? Rett meg, dette vil jeg lære mer om :)Anonym poster: 1d851b1d142d765104c89f85e963aeab

Hvordan vet du at mannen har to dominante gen? Hans foreldre kunne jo ha vært bærer av et recessesivt gen for øyenfargen blå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...