Gå til innhold

Råd og tips visst baby 5 mnd har reflux ( spiser bare mm)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en jente på straks 6 mnd som vi mistenker har stille reflux. Hun har alltid gulpet mye, og er veldig hes. Har vært spesielt ille på natten, lite søvn og mye gråt. Nå har hun såvidt begynt med grøt da (noe som forøvrig har gjort det verre), men ellers bare mm. I går hevet vi hodeenden på senga hennes litt, og det hjalp med en gang! Hun har sovet myye bedre i natt, og var ikke så hes i dag tidlig. Så mitt tips er å la babyen sove litt skrått, sånn at magesyren ikke kommer opp i spiserøret.

Endret av Mamma med to trollunger

Ok takk skal prøve det inatt:) vurderer du å kutte ut grøten da?:)? Hva med avokado og banan isteden ? Leste ett sted at vi er en av de eneste landene som begynner med grøt på baby og at de i eksotiske land begynner med avokado. Grøt er jo ikke sundt. Hvete og ris

Datteren min er 10 mnd og har reflux. Hun sover med både hevet hodeende og pute. Hun får også medisin.

Spiser grøt og all annen vanlig babymat ( ikke det med melk for hun har melkeallergi i tillegg..). Barnelegen på Riksen har ikke sagt noe om at vi skal kutte ut visse matvarer, men kan være lurt å gi grøten en liten stund før leggetid. Man må nesten bare prøve seg litt fram. Jeg syntes hun var verre da hun bare fikk flytende føde. Fast føde "sitter" litt bedre i magen.

Vet du at babyen din har reflux eller mistenker du det?

Ok takk skal prøve det inatt:) vurderer du å kutte ut grøten da?:)? Hva med avokado og banan isteden ? Leste ett sted at vi er en av de eneste landene som begynner med grøt på baby og at de i eksotiske land begynner med avokado. Grøt er jo ikke sundt. Hvete og ris

Nei, vi fortsetter med grøten. Hun er så utrolig glad i mat at det ville være synd å ta det vekk igjen. Passer på å gi den en stund før hun skal legge seg. Banan blir hun så fryktelig treg i magen av og annen frukt/grønt gjør det bare enda verre. Men nå skal vi til lege med henne neste uke, så håper vi får bekreftelse på at det er det, og evt medisin. Gjorde underverker å heve hodeenden, så mulig det er bare det som skal til. Håper det!

Annonse

Datteren min er 10 mnd og har reflux. Hun sover med både hevet hodeende og pute. Hun får også medisin.

Spiser grøt og all annen vanlig babymat ( ikke det med melk for hun har melkeallergi i tillegg..). Barnelegen på Riksen har ikke sagt noe om at vi skal kutte ut visse matvarer, men kan være lurt å gi grøten en liten stund før leggetid. Man må nesten bare prøve seg litt fram. Jeg syntes hun var verre da hun bare fikk flytende føde. Fast føde "sitter" litt bedre i magen.

Jeg mistenker det, og legen sendte henvisning til barnelege idag.. Har hevet hode enden nå og gitt han babypute, så får vi se.

. Når man har melkeallergi, da er det i hovedsak ku melk eller gjelder det mme også? Men ikke mm vel? Ammet du? Tok dere melke utredning samtidig med reflux? Hvordan går det med henne etter hun begynte med medisiner ? Sover hun bedre på natten? Mange spm her nå:)

Jeg mistenker det, og legen sendte henvisning til barnelege idag.. Har hevet hode enden nå og gitt han babypute, så får vi se.

. Når man har melkeallergi, da er det i hovedsak ku melk eller gjelder det mme også? Men ikke mm vel? Ammet du? Tok dere melke utredning samtidig med reflux? Hvordan går det med henne etter hun begynte med medisiner ? Sover hun bedre på natten? Mange spm her nå :)

Vanlig MME er kumelksbasert så hun får MME uten kumelk på blå resept (jeg ammer altså ikke). Tror det er sånn at hvis du ammer må du holde deg unna meieriprodukter siden det går over i mm.

Barnelegen syntes vi skulle kutte ut kumelk samtidig med medisinoppstart fordi vi slet VELDIG med søvn. Må kutte det ut i 6-8 uker for å se om det har effekt. Forsøkte med vanlig MME igjen etter 2 mnd og da fikk hun veldig vondt i magen så har fortsatt med melkefri diett. Skal prøve å introdusere melk i maten igjen når hun har passert året.

Refluxmedisinen hadde ikke umiddelbar effekt på henne(ganske skuffende!). Vi doblet derfor dosen for et par mnd siden og da merket vi endring. Nå sover hun heldigvis bedre om natten. Fortsatt en del surr, men tidligere holdt hun det gående hele natten så merker klar bedring:)

Får håpe dere slipper å vente så lenge på time da :)

Time hos barnelege er lurt. Vi har en jente med refluks, men det ble ikke oppdaget/forstått før hun var 3 år pga hun gulpet ikke som spedbarn. Hun var bare veldig urolig, sov lite sammenhengende og spiste lite+ofte.

Barnelegen vil avgjøre om barnet skal henvises til pH måling i spiserøret og om det skal utredes for melkeallergi og evt starte medisinering. Det finnes også noe man kan blande i melka så den får litt tykkere konsistens, dette kan hjelpe litt på gulpingen.

Tusen takk for gode råd:) skal prøve å holde meg unna meieriprodukter men det kan bli vanskelig. For å få mme uten melk på blå resept må han vel utredes for melkeallergi først? Håper det ikke blir lang venting men må vel regne med det. Synd det går så tregt.

Fastlegen kan forresten fint henvise til ph-måling så dere slipper å vente så lenge på det.

Barnelegen vår søkte om at vi skulle få mme på blå resept siden hun mente at det var stor sannsynlighet for melkeallergi. Trengte ikke noe mer utredning enn det, men så er hun også spesialist på feltet. Det jo ikke sikkert din baby har både melkeallergi og reflux slik som min :)

(Vet også at noen her har fått refluxmedisin uten ph-måling gjennom privat legesenter (Volvat).)

Annonse

Fastlegen kan forresten fint henvise til ph-måling så dere slipper å vente så lenge på det.

Barnelegen vår søkte om at vi skulle få mme på blå resept siden hun mente at det var stor sannsynlighet for melkeallergi. Trengte ikke noe mer utredning enn det, men så er hun også spesialist på feltet. Det jo ikke sikkert din baby har både melkeallergi og reflux slik som min :)

(Vet også at noen her har fått refluxmedisin uten ph-måling gjennom privat legesenter (Volvat).)

kan jeg spørre om hvilken barnelege dere går til? Vi slet leeenge før vi endelig fikk forståelse og hjelp til datteren vår. Virker ikke som alle leger har peiling på dette....

kan jeg spørre om hvilken barnelege dere går til? Vi slet leeenge før vi endelig fikk forståelse og hjelp til datteren vår. Virker ikke som alle leger har peiling på dette....

Uff ja, det er mange leger som har altfor lite peiling på dette.

Vi går til en barnelege på Rikshospitalet. Hun er veldig flink og hyggelig, men tror det er veldig vanskelig å få time hos henne dessverre :(

Ille at man skal slite med å bli tatt på alvor og å få hjelp på toppen av at man er utslitt av søvnløshet osv pga refluxen..

Vi fant tilslutt en veldig flink barnelege, Biljana Ribic som skjønte hva som feiler jenta vår. Hun har en nesten behandlingsresistent refluks. Vi var hos Sachs-Olsen på Rikshospitalet i et par omganger, men det var for noe annet. Var veldig fornøyde med henne også, men da dreide det seg som sagt ikke om refluksen.

Tusen takk for gode råd:) skal prøve å holde meg unna meieriprodukter men det kan bli vanskelig. For å få mme uten melk på blå resept må han vel utredes for melkeallergi først? Håper det ikke blir lang venting men må vel regne med det. Synd det går så tregt.

Hvordan gikk det med hevet hodeende i natt?

• 2 uker senere...

Hvordan gikk det med hevet hodeende i natt?

Jeg tror han er litt roligere. Men han gulper mye og ofte. Fikk kjapt time til barnelege på sykehuset og skal dit på mandag. Tok bare en uke å få time . Er spent på hva vi får ut av det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...