Gå til innhold

Er det vanskelig å lære seg å seile?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser utfattelig enkelt ut. Tror dere man kan lære det i løpet av en helg?

Anonym poster: cf5a3b8bb8ae33610cd5403f06e0d0cd

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ikke vansklig å lære seg såpass at man får en jolle til å gå fremover, men det tar år å lære nok til å seile en stor båt godt.

Anonym poster: 141a7190b79d6234bd731350c3f54dec

Skrevet

Det er ikke vansklig å lære seg såpass at man får en jolle til å gå fremover, men det tar år å lære nok til å seile en stor båt godt.

Kan ikke du snakke litt med mannen min haha:) Han vil kjøpe en seilbåt og seile med ungene våre nedover svenskekysten! Men han har aldri vært på en seilbåt! Tror det er så enkelt!

Anonym poster: 72912227d054d6a8f3435d16ec32a9eb

Skrevet

Kan ikke du snakke litt med mannen min haha:) Han vil kjøpe en seilbåt og seile med ungene våre nedover svenskekysten! Men han har aldri vært på en seilbåt! Tror det er så enkelt!

Ta det helt med ro. Om han aldri har seilt før og ikke har motor kommer han sansynlig vis ikke ut av havna en gang. Jeg kjenner en familie som forsøkte en gang men med motor. Da de hadde kommet så langt at de ikke så land hadde de vett nok til å kontakte kystvakta, ble tauet til land og tok toget hjem.

Skrevet

Ta det helt med ro. Om han aldri har seilt før og ikke har motor kommer han sansynlig vis ikke ut av havna en gang. Jeg kjenner en familie som forsøkte en gang men med motor. Da de hadde kommet så langt at de ikke så land hadde de vett nok til å kontakte kystvakta, ble tauet til land og tok toget hjem.

Hahaha:) Kanskje jeg bare skal la ham prøve:)

Skrevet

Ja, å lære å seile tar tid. Du skal ikke bare kunne å sette seil, men du må lære hvordan båten din oppfører seg i sjøen i all slags vær, vite hvilke seil som bør settes og ut fra vær og mannskap, dessuten skal det navigeres og avstander beregnes. Teori på sjøen er viktig mtp lesing av kart og merkinger. Å måle avstander på sjøen manuelt er kjempevanskelig. Å vite hvilken av flere båter i horisont som er nærmest er det triks for. Man må lære alt manuelt da utstyr som radarer, kartplottere og ekkolodd ikke kan stoles 100% på. Jeg har seilt vår familiebåt i 28 år og lærer nye ting hver sesong. I fjor lærte jeg og utnytte vinden maksimalt på rullefokk :)

Annonse

Skrevet

Ja, å lære å seile tar tid. Du skal ikke bare kunne å sette seil, men du må lære hvordan båten din oppfører seg i sjøen i all slags vær, vite hvilke seil som bør settes og ut fra vær og mannskap, dessuten skal det navigeres og avstander beregnes. Teori på sjøen er viktig mtp lesing av kart og merkinger. Å måle avstander på sjøen manuelt er kjempevanskelig. Å vite hvilken av flere båter i horisont som er nærmest er det triks for. Man må lære alt manuelt da utstyr som radarer, kartplottere og ekkolodd ikke kan stoles 100% på. Jeg har seilt vår familiebåt i 28 år og lærer nye ting hver sesong. I fjor lærte jeg å utnytte vinden maksimalt på rullefokk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...