Gå til innhold

Hypertyreose....hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hyperthyreose, men medisineres høyt pga kreft i skjoldbrukskjertelen. Har gjennom vervet mitt møtt mange med hyeperthyreose, og det er veldig forskjellig hvordan de har det. Noen blir helt friske, mens andre sliter mye.

Behandlingen er i første omgang medikamentell, men får man ikke slått ned stoffskiftet i løpet av et par år, vurderes man for kirurgi eller radioaktivt jod.

Jeg skjønner ikke.... Hva mener du med at noen sliter mye?

HI

Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b

Det er dessverre en del som ikke blir bra uansett hva man gjør av behandling og som ender på enten hel eller delvis uføre.

Men ikke ta sorgene på forskudd:-) I første omgang må du komme i gang med medisinene for å slå ned aktiviteten i kjertelen. Du kan med fordel spise mye goitrogen mat(google så får du opp en liste) siden det hjelper til å senke stoffskiftet.

Mine plager er ikke så store (enda), jeg hadde fint klart å leve med ubehagelig skjelving, høy puls og blodtrykk, men det er vel ikke så veldig bra for kroppen? Kan det ikke være riktig så farlig mtp atrieflimmer osv? Tusen takk for link! Skal sette i gang å spise goitrogen mat! smile.png

HI

Ubehandlet høyt stoffskifte er potensielt svært farlig, så man må behandles.

Standardbehandling idag er Neo Mercazole i første omgang. Er du gravid skal du ha Propylthiouracil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelp!! Hvorfor er du ufør?? Skjønner ikke dette.... Er denne sykdommen så alvorlig?? :( HI

Jeg fikk Graves av det, en autoimmun sykdom, så om jeg blir utsatt for stress så risikerer jeg å bli svært syk siden kroppen da angriper seg selv.

Jeg gikk ubehandlet i mange, mange, mange år (Over halve livet mitt) så derfor er jeg svært syk i dag med mange tillegsdiagnoser.

Sier ikke dette for å skremme deg. Det høres ut som ditt har blitt oppdaget tidlig. men vær frempå med legen din for å bli medisinert. Høyt stoffskifte kan være hardt for hjertet ditt, om det går ubehandlet over lang tid.

Anonym poster: 976cd5c674f431f0f30e0f17525df872

Skrevet

Du bør vel få sjekket skjoldbruskkjertelen, siden den styrer stoffskiftet? Har du kul foran på halsen? JEg har det.

Og må operere den bort sammen med halve kjertelen, og kanskje gå på stoffskiftemedisin for lavt stoffskifte etterpå.

Anonym poster: a023724cd5c2e3a339a42bc11a47998f

Har du nettopp fått diagnosen hypertyreose?

Lykke til på operasjonen! Håper alt går vel!!

HI

Takk! :) Det blir ikke før etter fødsel..

Altså, jeg har to ting. En slags betennelse i skjoldbruskkjertelen, som på sikt kan føre til lavt stoffskifte. Fortsatt innenfor normalen. Dette må uansett følges opp.

I tillegg har jeg en kul, husker ikke hva den heter, som det er 10-20% for at det er kreft i. (Follikulær kul...?)

Denne må opereres ut, sammen med halve kjertelen.

Dette er fordi akkurat denne kreften ikke synes før den er ute.

Er kulen uten kreft er jeg ferdig, og kan håpe på at halve kjertel klarer jobben med stoffskiftet.

Er det kreft, må hele skjoldbuskkjertelen opereres bort, og da må jeg så klart gå på medisiner.

Men på grunn av den betennelsen kan det jo uansett være jeg må på medisiner.

Håper det isåfall går bra med riktig regulering av medisinen.

Skrevet

Hei

Jeg fikk høyt stoffskifte etter forrige svangerskap ( Graves sykdom). Tok meg 2 år å bli frisk og hadde store bivirkninger av medisinen jeg brukte (neo mercasol).Slet med depresjon og konstant magevonde, og fordøyelsebesvær og jeg la på meg mye mer enn jeg hatt tatt av meg. Men jeg ble frisk og nå er jeg blitt gravid og får veldig god oppfølging av min fastlege som følger med på stoffskiftet mitt, med blodprøver hver annen mnd. Før jeg oppdaget sykdommen hadde jeg i lengre tid hadde hatt litt uutalte symtomer som stort vekttap, svetting, hjerte bank, surret hode- distre, store humørsvigninger og hyper - oversosial- energisk. Det du må huske på er å få tett oppfølging av legen din samt endokri av på sykehuset. lykke til

Anonym poster: ca61487ccc9e6d7a7d571b81f8182917

Så godt å høre at noen blir friske!!! Det var jo oppmuntrene!

Jeg lurer på hvorfor noen blir friske, mens andre ikke.... Er det tilfeldig? Eller er det bare Graves sykdom som man kan bli bedre av? HI

Skrevet

Hei

Jeg fikk høyt stoffskifte etter forrige svangerskap ( Graves sykdom). Tok meg 2 år å bli frisk og hadde store bivirkninger av medisinen jeg brukte (neo mercasol).Slet med depresjon og konstant magevonde, og fordøyelsebesvær og jeg la på meg mye mer enn jeg hatt tatt av meg. Men jeg ble frisk og nå er jeg blitt gravid og får veldig god oppfølging av min fastlege som følger med på stoffskiftet mitt, med blodprøver hver annen mnd. Før jeg oppdaget sykdommen hadde jeg i lengre tid hadde hatt litt uutalte symtomer som stort vekttap, svetting, hjerte bank, surret hode- distre, store humørsvigninger og hyper - oversosial- energisk. Det du må huske på er å få tett oppfølging av legen din samt endokri av på sykehuset. lykke til

Jeg lurer på hvorfor noen blir friske, mens andre ikke.... Er det tilfeldig? Eller er det bare Graves sykdom som man kan bli bedre av? HI

Har man fått antistoffer pga Graves så har man sykdommen for alltid. Men mange kan leve symptomfritt om man blir riktig medisinert.

Skrevet

Hjelp!! Hvorfor er du ufør?? Skjønner ikke dette.... Er denne sykdommen så alvorlig?? :( HI

Jeg fikk Graves av det, en autoimmun sykdom, så om jeg blir utsatt for stress så risikerer jeg å bli svært syk siden kroppen da angriper seg selv.

Jeg gikk ubehandlet i mange, mange, mange år (Over halve livet mitt) så derfor er jeg svært syk i dag med mange tillegsdiagnoser.

Sier ikke dette for å skremme deg. Det høres ut som ditt har blitt oppdaget tidlig. men vær frempå med legen din for å bli medisinert. Høyt stoffskifte kan være hardt for hjertet ditt, om det går ubehandlet over lang tid.

Huff da..... Det var jo ikke bra..... Det kan jo godt være at jeg har gått med dette lenge.....Jeg vet sannelig ikke. Jeg vet iallefall at jeg har vært skjelven et helt år, men hjertebank har jeg jo hatt LENGE! Fødte for ca 3 år siden, men at jeg har hatt hypertyreose har jo aldri vært i tankene mine.... :(

Jeg var hos en bioingenør i dag, og han sa at han aldri hadde sett så høye verdier (eller var det lave??), men jeg vet ikke på hva.... :( Jeg skal høre med han i morgen....) Har bestilt time hos fastlegen i slutten av neste uke, så får jeg bli litt mer informert om denne sykdommen da.....

Hvor lenge kan man gå med en slik sykdom uten at den blir behandlet? Vil den kunne utvikle seg verre og verre ettersom tiden går?

HI

Skrevet

Jeg mener: vil sykdommen bli vanskeligere å behandle og "få på rett kjøl igjen" om jeg går lenge med sykdommen?

HI

Skrevet

Hei

Jeg la om kostholdet og begynte å trene, Har også vært forsiktig med sykdom, ikke latt infeksjoner gå for langt før jeg oppsøkte lege. Hvorfor noen blir friske og andre ikke, kan man lure på men tror det ligger mye i arv- genetikk.

Skrevet

Hjelp!! Hvorfor er du ufør?? Skjønner ikke dette.... Er denne sykdommen så alvorlig?? sad.png HI

Huff da..... Det var jo ikke bra..... Det kan jo godt være at jeg har gått med dette lenge.....Jeg vet sannelig ikke. Jeg vet iallefall at jeg har vært skjelven et helt år, men hjertebank har jeg jo hatt LENGE! Fødte for ca 3 år siden, men at jeg har hatt hypertyreose har jo aldri vært i tankene mine.... sad.png

Jeg var hos en bioingenør i dag, og han sa at han aldri hadde sett så høye verdier (eller var det lave??), men jeg vet ikke på hva.... sad.png Jeg skal høre med han i morgen....) Har bestilt time hos fastlegen i slutten av neste uke, så får jeg bli litt mer informert om denne sykdommen da.....

Hvor lenge kan man gå med en slik sykdom uten at den blir behandlet? Vil den kunne utvikle seg verre og verre ettersom tiden går?

HI

Men det er vel ikke sikkert du har Graves sykdom?

Skrevet

Jeg mener: vil sykdommen bli vanskeligere å behandle og "få på rett kjøl igjen" om jeg går lenge med sykdommen?

HI

Mitt problem er ikke nødvendigvis det høye/lave stoffskiftet, men det at jeg fikk Graves. Mange lever helt fint med Graves, jeg har vært uheldig.

Jeg gikk ubehandlet i nesten 20 år pga udugelige leger, så jeg var temmelig syk før de tok meg på alvor. (Rettsak-udugelig)

Det høres ut som om du skal få hjelp til å få hormonene på rett kjøl, og det høres ut som de tar deg på alvor. Du har heller ikke fått påvist antistoffer (Graves og andre autoimmune sykdommer) så ikke ta sorgene på forskudd :)

Moren min gikk ubehandlet like lenge som meg, men hun lever temmelig normalt.

Skrevet

Anonym bruker skrev i dag, 22:13:

snapback.pngAnonym bruker skrev i dag, 22:09:

Hei

Har man fått antistoffer pga Graves så har man sykdommen for alltid. Men mange kan leve symptomfritt om man blir riktig medisinert.

Dette er jeg ikke enig i. Jeg er frisk, men jeg kan som alle andre få tilbake sykdommen på lik linje som andre kan få høyt stoffskifte. Jeg fikk mitt stoffskiftesykdomm pga infeksjon, noe legen også sa på sykehuset ( endo kri avd)

Skrevet

Dette er jeg ikke enig i. Jeg er frisk, men jeg kan som alle andre få tilbake sykdommen på lik linje som andre kan få høyt stoffskifte. Jeg fikk mitt stoffskiftesykdomm pga infeksjon, noe legen også sa på sykehuset ( endo kri avd)

Du er ikke enig?

Jeg videreformidler det jeg har fått beskjed om av samtlige spesialister jeg har vært i kontakt med, og det som står i medisinske tidsskrifter.

Man kan leve symptomfritt med Graves, men Graves har man til graven. Som lederen i Thyriodeaforeningen sa: Enten dør man AV det, ellers dør man MED det.

Jeg snakker om Graves, ikke stoffskiftelidelser.

Skrevet

Hyperthyreose betyr høyt blodtrykk, så det er den sykdommen du har fått.

Høyt blodtrykk behandles medikanentelt, og evt livsstilsendringer. Man kan fint leve med denne diagnosen fordi de fleste responderer bra på medisiner. Ellers er det å senke stressnivået, unngå for mye salt, røyk, alkohol så vil sikkert blodtrykket gå ned igjen.

Men du fikk vel noe info av legen???

Anonym poster: d84273d27d2f7bba0a2d252e3dadbd67

Hæ?? Her tar du grundig feil, du prater om hypertensjon.

Jeg fikk hyperthyrose etter første graviditet. Jeg hadde mye hjertebank, var urolig, hyper, løs mage og gikk ufattellig mye ned i vekt. Jeg følte meg til tider helt manisk og til tider heeelt utkjørt. Flere ganger jeg sovnet på bussen. Jeg skalv voldsomt på hendene. Trodde egentlig at jeg var på vei inn i psykiatrien helt til vi oppdaget en stor kul foran på halsen.

Mitt stoffskifte var veldig høyt, men ikke så høyt at de opererte. Hos meg slo de den ut med radioaktivt jod. Kunne ikke ha ongen inntil meg på 3 dager pga radioaktivitet, så hun ble hos bestemora i en liten uke. Ble fulgt nøye opp i etterkant med blodprøver.

Etterhvert viste det seg at jodden hadde ødelagt kjertelen helt og jeg må defor i dag bruke levaxine. Dette er over 10 år siden og jeg håper verden har gått fremover slik at du kan få medisinert dette uten å måtte slå ut kjertelen.

God bedring til deg.

Uff da, det var leit å høre! Er levaxine for lavt stoffskifte? Er det ubehagelig/smertefult å ikke ha kjertel? Beklager mine dumme spørsmål, men jeg er helt "blank på dette.....

HI

Levaxine er for lavt stoffskifte ja. Har kjertelen forsatt og den produserer enda litt selv, men sakte men sikkert slutter den. Det har vært litt vanskelig og regulere meg da min lege ikke vil ødelegge den naturlige produksonen for den er tross alt "bedre" en en kjemisk fremstilt hormon. MEN jeg var fortsatt svært trett, uopplagt, dvask i kroppen osv så fikk økt dosen litt. Jeg lå i nedre normal område som nok var altfor lavt for meg da jeg hadde vært så veldig høyt før. Etter økning har jeg fått det mye bedre, men har enda mer å hente føler jeg. Jeg har ikke Graves, men jeg tåler heller ikke stress (hadde ikke problemer med dette før jeg fikk stoffskifte problemer). Var sengeliggende i over en mnd i vinter pga stress! Jeg innser nok at jeg aldri blir å få mitt gamle tilbake og tenker nok som deg at det var bedre med høyt enn lavt, men så er det jo langt fra bra for kroppen å hå høyt stoffskifte. Slik jeg har det nå er det levelig med, men ikke hva jeg mener er optimalt.

Jeg vet mange som har blitt friske og har det helt fint. Disse har blitt operert eller fått medisiner i stedet for jodd.

Skrevet

HI

Du har heller ikke fått påvist antistoffer (Graves og andre autoimmune sykdommer) så ikke ta sorgene på forskudd smile.png

Det vet vi ikke ut fra det TS skriver. Mest sannsynlig har hun antistoffer og dermed Graves.

Skrevet

Hvitthus: hva mener du? Hvem er TS?

Skrevet

Hvordan oppdaget dere at dere haddde hypertyreose?

Hvilke symptomer? Hva ble gjort i første omgang? Måtte dere vente lenge på å komme til en endokrinolog?

HI

Skrevet

Hvordan oppdaget dere at dere haddde hypertyreose?

Hvilke symptomer? Hva ble gjort i første omgang? Måtte dere vente lenge på å komme til en endokrinolog?

HI

Moren min mente jeg hadde det fra fødselen av. Legene nektet. La på meg selv om jeg ikke spiste mye, konstant febervarm, kvalme og mageproblemer, hjertebank, etc. (Mitt svinger som sagt opp og ned)

Når jeg endelig ble tatt på alvor hadde jeg fått Graves, med bulende øyne og det hele. Fikk rask time hos endokrinolog, og ble operert.

Operasjonen gikk veldig greit, og øynene er mye bedre. Er nå avhengig av medisiner siden kjertelen er helt borte, og ligger nå i nedre normal. Det er for lavt for meg, og jeg prøver nå å få økt dosen.

Skrevet

Så bra at du endelig ble tatt på alvor da! Får du tilslutt helt vanlige øyne igjen? Kom det med øynene sakte men sikkert, ellerr kom det sånn plitselig "over natten"?

Hvordan følte du deg FØR du ble operert? Hadde du mye ubehag?

Jeg føler meg nemlig ikke så bare syk, bare litt surrete i hodet og litt høy puls.....

Hvordan føler du deg nå etter operasjonen?

Jeg er så engstelig at jeg skal bli verre! Hører jo så mye rart....:( Er du i jobb/klarer du å fungere i hverdagen?

HI

Skrevet

Så bra at du endelig ble tatt på alvor da! Får du tilslutt helt vanlige øyne igjen? Kom det med øynene sakte men sikkert, ellerr kom det sånn plitselig "over natten"?

Hvordan følte du deg FØR du ble operert? Hadde du mye ubehag?

Jeg føler meg nemlig ikke så bare syk, bare litt surrete i hodet og litt høy puls.....

Hvordan føler du deg nå etter operasjonen?

Jeg er så engstelig at jeg skal bli verre! Hører jo så mye rart.... :( Er du i jobb/klarer du å fungere i hverdagen?

HI

Øynene er i dag større enn de var før operasjonen, men ikke bulende. (Faktisk får jeg stadig komplimenter for øynene, go figure)

Det med øynene kom ikke "over natten", men heller ikke sakte. Følte meg elendig før operasjonen, følte meg bedre få dager etter.

Skrevet

Så bra!

Jeg er veldig redd hva medisinene vil gjøre med meg..... Er det noen som har erfaring med medikamentell behandling som kan fortelle meg hvordan det foregår?

HI

Skrevet

Bor du rundt Oslo bør du få henvisning av din lege til Aker sykehus, der har de spesialistavdeling for dette.

Skrevet

Oi, det hadde vært noe.... Men jeg bor i Tromsø.

Er det noen som vet hvordan endokrinologene er der?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...