Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #1 Skrevet 10. april 2013 Har fått påvist hypertyreose gjennom blodprøver..... Jeg har lenge vært svimmel, hatt skjelvinger inni meg, høy puls og høyt blodtrykk..... Har enda ikke snakket med min fastlege og heller ikke fått så mye informasjon om denne sykdommen. Er det noen som har dette som kan fortelle meg litt om denne sykdommen og hvordan det er å leve med den? Og hvilken behandling har dere fått? Hilsen en bekymret mor.... Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #2 Skrevet 10. april 2013 Ingen? Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #3 Skrevet 10. april 2013 Hyperthyreose betyr høyt blodtrykk, så det er den sykdommen du har fått. Høyt blodtrykk behandles medikanentelt, og evt livsstilsendringer. Man kan fint leve med denne diagnosen fordi de fleste responderer bra på medisiner. Ellers er det å senke stressnivået, unngå for mye salt, røyk, alkohol så vil sikkert blodtrykket gå ned igjen. Men du fikk vel noe info av legen??? Anonym poster: d84273d27d2f7bba0a2d252e3dadbd67
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #4 Skrevet 10. april 2013 Hyperthyreose betyr høyt blodtrykk, så det er den sykdommen du har fått. Høyt blodtrykk behandles medikanentelt, og evt livsstilsendringer. Man kan fint leve med denne diagnosen fordi de fleste responderer bra på medisiner. Ellers er det å senke stressnivået, unngå for mye salt, røyk, alkohol så vil sikkert blodtrykket gå ned igjen. Men du fikk vel noe info av legen??? Anonym poster: d84273d27d2f7bba0a2d252e3dadbd67 Hyperthyreose betyr IKKE høyt blodtrykk!! Det er hypertensjon. HI - se bort i fra alt første anonym har svart! Anonym poster: f2ea49b3bcbb4c5daf062c1051402ff3
NormaJean Skrevet 10. april 2013 #5 Skrevet 10. april 2013 Hyperthyerose betyr da ikke høytblodtrykk.!!! Det er høyt stoffskifte pga økt hormon produksjon i throidea
Voilà Skrevet 10. april 2013 #6 Skrevet 10. april 2013 Hyperthyreose betyr høyt blodtrykk, så det er den sykdommen du har fått. Høyt blodtrykk behandles medikanentelt, og evt livsstilsendringer. Man kan fint leve med denne diagnosen fordi de fleste responderer bra på medisiner. Ellers er det å senke stressnivået, unngå for mye salt, røyk, alkohol så vil sikkert blodtrykket gå ned igjen. Men du fikk vel noe info av legen??? Anonym poster: d84273d27d2f7bba0a2d252e3dadbd67 Høyt stoffskifte, kanskje?
HvittHus Skrevet 10. april 2013 #7 Skrevet 10. april 2013 Jeg har ikke hyperthyreose, men medisineres høyt pga kreft i skjoldbrukskjertelen. Har gjennom vervet mitt møtt mange med hyeperthyreose, og det er veldig forskjellig hvordan de har det. Noen blir helt friske, mens andre sliter mye. Behandlingen er i første omgang medikamentell, men får man ikke slått ned stoffskiftet i løpet av et par år, vurderes man for kirurgi eller radioaktivt jod.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #8 Skrevet 10. april 2013 Haha...beklager..."går og gjemmer meg" Og er glad jeg signerte anonym;) Nr 3 Anonym poster: d84273d27d2f7bba0a2d252e3dadbd67
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #9 Skrevet 10. april 2013 Hyperthyreose betyr høyt blodtrykk, så det er den sykdommen du har fått. Høyt blodtrykk behandles medikanentelt, og evt livsstilsendringer. Man kan fint leve med denne diagnosen fordi de fleste responderer bra på medisiner. Ellers er det å senke stressnivået, unngå for mye salt, røyk, alkohol så vil sikkert blodtrykket gå ned igjen. Men du fikk vel noe info av legen??? Anonym poster: d84273d27d2f7bba0a2d252e3dadbd67 Hyperthyreose er ikke det samme som høyt blodtrykk nei! Hyperthyreose er høyt stoffskifte. Jeg fikk denne diagnosen (Graves) for 20 (!) år siden. Ble medisinert og fungerte sånn passe greit, men var mye trøtt og sliten til tross for medisinering. Etter noen år ville legen trappe ned medisinene, men det fungerte ikke. Endte med at jeg ble behandlet med radioaktivt jod som tar livet av det meste av skjolbruskkjertelen, og jeg fikk dermed lavt stoffskifte og kommer til å ha det resten av livet. Anonym poster: 038d2b83d0d8bfe069f844e017281300
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #10 Skrevet 10. april 2013 Hyperthyreose betyr høyt blodtrykk, så det er den sykdommen du har fått. Høyt blodtrykk behandles medikanentelt, og evt livsstilsendringer. Man kan fint leve med denne diagnosen fordi de fleste responderer bra på medisiner. Ellers er det å senke stressnivået, unngå for mye salt, røyk, alkohol så vil sikkert blodtrykket gå ned igjen. Men du fikk vel noe info av legen??? Anonym poster: d84273d27d2f7bba0a2d252e3dadbd67 Vær så snill og vit hva du snakker om før du svarer Anonym poster: 9554787837ac1de58919ce723350081f
geitemarken Skrevet 10. april 2013 #11 Skrevet 10. april 2013 Hyperthyreose betyr høyt blodtrykk, så det er den sykdommen du har fått. Høyt blodtrykk behandles medikanentelt, og evt livsstilsendringer. Man kan fint leve med denne diagnosen fordi de fleste responderer bra på medisiner. Ellers er det å senke stressnivået, unngå for mye salt, røyk, alkohol så vil sikkert blodtrykket gå ned igjen. Men du fikk vel noe info av legen??? Anonym poster: d84273d27d2f7bba0a2d252e3dadbd67 Hæ?? Her tar du grundig feil, du prater om hypertensjon. Jeg fikk hyperthyrose etter første graviditet. Jeg hadde mye hjertebank, var urolig, hyper, løs mage og gikk ufattellig mye ned i vekt. Jeg følte meg til tider helt manisk og til tider heeelt utkjørt. Flere ganger jeg sovnet på bussen. Jeg skalv voldsomt på hendene. Trodde egentlig at jeg var på vei inn i psykiatrien helt til vi oppdaget en stor kul foran på halsen. Mitt stoffskifte var veldig høyt, men ikke så høyt at de opererte. Hos meg slo de den ut med radioaktivt jod. Kunne ikke ha ongen inntil meg på 3 dager pga radioaktivitet, så hun ble hos bestemora i en liten uke. Ble fulgt nøye opp i etterkant med blodprøver. Etterhvert viste det seg at jodden hadde ødelagt kjertelen helt og jeg må defor i dag bruke levaxine. Dette er over 10 år siden og jeg håper verden har gått fremover slik at du kan få medisinert dette uten å måtte slå ut kjertelen. God bedring til deg.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #12 Skrevet 10. april 2013 Jeg har ikke hyperthyreose, men medisineres høyt pga kreft i skjoldbrukskjertelen. Har gjennom vervet mitt møtt mange med hyeperthyreose, og det er veldig forskjellig hvordan de har det. Noen blir helt friske, mens andre sliter mye. Behandlingen er i første omgang medikamentell, men får man ikke slått ned stoffskiftet i løpet av et par år, vurderes man for kirurgi eller radioaktivt jod. Jeg skjønner ikke.... Hva mener du med at noen sliter mye? HI Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #13 Skrevet 10. april 2013 Haha...beklager..."går og gjemmer meg" Og er glad jeg signerte anonym;) Nr 3 Anonym poster: d84273d27d2f7bba0a2d252e3dadbd67 Hehe, det går bra! Jeg vet at jeg spør på nettet, ikke legen HI Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #14 Skrevet 10. april 2013 "Hyperthyreose er ikke det samme som høyt blodtrykk nei! Hyperthyreose er høyt stoffskifte. Jeg fikk denne diagnosen (Graves) for 20 (!) år siden. Ble medisinert og fungerte sånn passe greit, men var mye trøtt og sliten til tross for medisinering. Etter noen år ville legen trappe ned medisinene, men det fungerte ikke. Endte med at jeg ble behandlet med radioaktivt jod som tar livet av det meste av skjolbruskkjertelen, og jeg fikk dermed lavt stoffskifte og kommer til å ha det resten av livet." Tusen takk for godt svar! Hvorfor fungerte ikke nedtrappingen? Fikk du de samme ubehagene, slik som skjelving, høy puls osv? Kan du ikke ta noen medikamenter for ditt lave stoffskifte nå? HI Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #15 Skrevet 10. april 2013 Du bør vel få sjekket skjoldbruskkjertelen, siden den styrer stoffskiftet? Har du kul foran på halsen? JEg har det. Og må operere den bort sammen med halve kjertelen, og kanskje gå på stoffskiftemedisin for lavt stoffskifte etterpå. Anonym poster: a023724cd5c2e3a339a42bc11a47998f
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #16 Skrevet 10. april 2013 Nei. Jeg har ingen kul forran på halsen.... Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #17 Skrevet 10. april 2013 "Hyperthyreose er ikke det samme som høyt blodtrykk nei! Hyperthyreose er høyt stoffskifte. Jeg fikk denne diagnosen (Graves) for 20 (!) år siden. Ble medisinert og fungerte sånn passe greit, men var mye trøtt og sliten til tross for medisinering. Etter noen år ville legen trappe ned medisinene, men det fungerte ikke. Endte med at jeg ble behandlet med radioaktivt jod som tar livet av det meste av skjolbruskkjertelen, og jeg fikk dermed lavt stoffskifte og kommer til å ha det resten av livet." Tusen takk for godt svar! Hvorfor fungerte ikke nedtrappingen? Fikk du de samme ubehagene, slik som skjelving, høy puls osv? Kan du ikke ta noen medikamenter for ditt lave stoffskifte nå? HI Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b Ja, jeg hadde skjelvinger, høy puls, var veldig varm hele tiden, utrolig sulten, sovnet omtrent hvor som helst osv. Hvorfor nedtrappingen ikke fungerte vet verken jeg eller legen. Det er ikke alltid det fungerer. Medisineres med Levaxin, men er ikke alltid så lett å finne den riktige doseringen. Anonym poster: 038d2b83d0d8bfe069f844e017281300
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #18 Skrevet 10. april 2013 Hyperthyreose betyr høyt blodtrykk, så det er den sykdommen du har fått. Høyt blodtrykk behandles medikanentelt, og evt livsstilsendringer. Man kan fint leve med denne diagnosen fordi de fleste responderer bra på medisiner. Ellers er det å senke stressnivået, unngå for mye salt, røyk, alkohol så vil sikkert blodtrykket gå ned igjen. Men du fikk vel noe info av legen??? Anonym poster: d84273d27d2f7bba0a2d252e3dadbd67 Hæ?? Her tar du grundig feil, du prater om hypertensjon. Jeg fikk hyperthyrose etter første graviditet. Jeg hadde mye hjertebank, var urolig, hyper, løs mage og gikk ufattellig mye ned i vekt. Jeg følte meg til tider helt manisk og til tider heeelt utkjørt. Flere ganger jeg sovnet på bussen. Jeg skalv voldsomt på hendene. Trodde egentlig at jeg var på vei inn i psykiatrien helt til vi oppdaget en stor kul foran på halsen. Mitt stoffskifte var veldig høyt, men ikke så høyt at de opererte. Hos meg slo de den ut med radioaktivt jod. Kunne ikke ha ongen inntil meg på 3 dager pga radioaktivitet, så hun ble hos bestemora i en liten uke. Ble fulgt nøye opp i etterkant med blodprøver. Etterhvert viste det seg at jodden hadde ødelagt kjertelen helt og jeg må defor i dag bruke levaxine. Dette er over 10 år siden og jeg håper verden har gått fremover slik at du kan få medisinert dette uten å måtte slå ut kjertelen. God bedring til deg. Uff da, det var leit å høre! Er levaxine for lavt stoffskifte? Er det ubehagelig/smertefult å ikke ha kjertel? Beklager mine dumme spørsmål, men jeg er helt "blank på dette..... HI Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b
HvittHus Skrevet 10. april 2013 #19 Skrevet 10. april 2013 Jeg har ikke hyperthyreose, men medisineres høyt pga kreft i skjoldbrukskjertelen. Har gjennom vervet mitt møtt mange med hyeperthyreose, og det er veldig forskjellig hvordan de har det. Noen blir helt friske, mens andre sliter mye. Behandlingen er i første omgang medikamentell, men får man ikke slått ned stoffskiftet i løpet av et par år, vurderes man for kirurgi eller radioaktivt jod. Jeg skjønner ikke.... Hva mener du med at noen sliter mye? HI Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b Det er dessverre en del som ikke blir bra uansett hva man gjør av behandling og som ender på enten hel eller delvis uføre. Men ikke ta sorgene på forskudd:-) I første omgang må du komme i gang med medisinene for å slå ned aktiviteten i kjertelen. Du kan med fordel spise mye goitrogen mat(google så får du opp en liste) siden det hjelper til å senke stoffskiftet.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #20 Skrevet 10. april 2013 Jeg har både høyt og lavt stoffskifte siden legene ikke klarer å sette riktig dose på meg. Jeg opererte ut skjoldbruskkjertelen for noen år siden (IKKE gå med på radioaktiv jod!!) Har også Graves. Min kjertel var enorm, og presset på alt innvendig så svelging var ubehagelig og stemmen ble litt forvrengt. Har nesten ikke problemer med øynene etter operasjonen. Siden jeg aldri er riktig medisinert så er jeg mye slapp og trøtt, med dårlig konsentrasjon, mister hår, legger på meg, hjertebank, rar i magen, skjelver, osv. De aller fleste lever godt på Levaxin og trenger bare jevnlige kontroller, men ikke alle har et enkelt sykdomsforløp. Det er en myte at alle bare kan ta en tablett og bli bedre, for noen er dette en livslang kamp. Sier ikke at det er slik for deg, men deler mine erfaringer. Anonym poster: 976cd5c674f431f0f30e0f17525df872
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #21 Skrevet 10. april 2013 Jeg har både høyt og lavt stoffskifte siden legene ikke klarer å sette riktig dose på meg. Jeg opererte ut skjoldbruskkjertelen for noen år siden (IKKE gå med på radioaktiv jod!!) Har også Graves. Min kjertel var enorm, og presset på alt innvendig så svelging var ubehagelig og stemmen ble litt forvrengt. Har nesten ikke problemer med øynene etter operasjonen. Siden jeg aldri er riktig medisinert så er jeg mye slapp og trøtt, med dårlig konsentrasjon, mister hår, legger på meg, hjertebank, rar i magen, skjelver, osv. De aller fleste lever godt på Levaxin og trenger bare jevnlige kontroller, men ikke alle har et enkelt sykdomsforløp. Det er en myte at alle bare kan ta en tablett og bli bedre, for noen er dette en livslang kamp. Sier ikke at det er slik for deg, men deler mine erfaringer. Anonym poster: 976cd5c674f431f0f30e0f17525df872 Jeg er også 100% ufør pga sykdommen. Anonym poster: 976cd5c674f431f0f30e0f17525df872
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #22 Skrevet 10. april 2013 Jeg har ikke hyperthyreose, men medisineres høyt pga kreft i skjoldbrukskjertelen. Har gjennom vervet mitt møtt mange med hyeperthyreose, og det er veldig forskjellig hvordan de har det. Noen blir helt friske, mens andre sliter mye. Behandlingen er i første omgang medikamentell, men får man ikke slått ned stoffskiftet i løpet av et par år, vurderes man for kirurgi eller radioaktivt jod. Jeg skjønner ikke.... Hva mener du med at noen sliter mye? HI Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b Det er dessverre en del som ikke blir bra uansett hva man gjør av behandling og som ender på enten hel eller delvis uføre. Men ikke ta sorgene på forskudd:-) I første omgang må du komme i gang med medisinene for å slå ned aktiviteten i kjertelen. Du kan med fordel spise mye goitrogen mat(google så får du opp en liste) siden det hjelper til å senke stoffskiftet. Mine plager er ikke så store (enda), jeg hadde fint klart å leve med ubehagelig skjelving, høy puls og blodtrykk, men det er vel ikke så veldig bra for kroppen? Kan det ikke være riktig så farlig mtp atrieflimmer osv? Tusen takk for link! Skal sette i gang å spise goitrogen mat! HI Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #23 Skrevet 10. april 2013 Jeg har både høyt og lavt stoffskifte siden legene ikke klarer å sette riktig dose på meg. Jeg opererte ut skjoldbruskkjertelen for noen år siden (IKKE gå med på radioaktiv jod!!) Har også Graves. Min kjertel var enorm, og presset på alt innvendig så svelging var ubehagelig og stemmen ble litt forvrengt. Har nesten ikke problemer med øynene etter operasjonen. Siden jeg aldri er riktig medisinert så er jeg mye slapp og trøtt, med dårlig konsentrasjon, mister hår, legger på meg, hjertebank, rar i magen, skjelver, osv. De aller fleste lever godt på Levaxin og trenger bare jevnlige kontroller, men ikke alle har et enkelt sykdomsforløp. Det er en myte at alle bare kan ta en tablett og bli bedre, for noen er dette en livslang kamp. Sier ikke at det er slik for deg, men deler mine erfaringer. Anonym poster: 976cd5c674f431f0f30e0f17525df872 Jeg er også 100% ufør pga sykdommen. Anonym poster: 976cd5c674f431f0f30e0f17525df872 Hjelp!! Hvorfor er du ufør?? Skjønner ikke dette.... Er denne sykdommen så alvorlig?? HI Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #24 Skrevet 10. april 2013 Du bør vel få sjekket skjoldbruskkjertelen, siden den styrer stoffskiftet? Har du kul foran på halsen? JEg har det. Og må operere den bort sammen med halve kjertelen, og kanskje gå på stoffskiftemedisin for lavt stoffskifte etterpå. Anonym poster: a023724cd5c2e3a339a42bc11a47998f Har du nettopp fått diagnosen hypertyreose? Lykke til på operasjonen! Håper alt går vel!! HI Anonym poster: 45fe54fa991e98525be0e8b5b6a3c65b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #25 Skrevet 10. april 2013 Hei Jeg fikk høyt stoffskifte etter forrige svangerskap ( Graves sykdom). Tok meg 2 år å bli frisk og hadde store bivirkninger av medisinen jeg brukte (neo mercasol).Slet med depresjon og konstant magevonde, og fordøyelsebesvær og jeg la på meg mye mer enn jeg hatt tatt av meg. Men jeg ble frisk og nå er jeg blitt gravid og får veldig god oppfølging av min fastlege som følger med på stoffskiftet mitt, med blodprøver hver annen mnd. Før jeg oppdaget sykdommen hadde jeg i lengre tid hadde hatt litt uutalte symtomer som stort vekttap, svetting, hjerte bank, surret hode- distre, store humørsvigninger og hyper - oversosial- energisk. Det du må huske på er å få tett oppfølging av legen din samt endokri av på sykehuset. lykke til Anonym poster: ca61487ccc9e6d7a7d571b81f8182917
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå