Gå til innhold

Jeg orker ikke mer av rosacean min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært plaget av rosacea i snart 1 år nå. Jeg er ildrød i ansiktet, og kvisete. Jeg ser virkelig ikke ut. Vil holde meg mest mulig inne. Og jeg gruer meg til sommeren når det er sol. Merker det allerede nå, som det bare er litt sol at jeg sliter med varmen. selvom jeg sitter inne. Må stenge sola ute for å ikke plages.

Har også en konstant varmefølelse i ansiktet. Det er utrolig ubehagelig. Jeg må dusje i kaldt vann. Bruker jeg bare litt lunka vann blir jeg helt rød og varm.

Har vært hos hudlege. Føler jeg ikke blir tatt seriøst. Får bare masse kremer som ikke funker,. Han har heller ikke tatt no hudprøve av meg. Er helt sikker på at det er rosacea, men får bare masse kortisonkremer.

Noen som har noen gode råd til meg? Noen som har blitt nogenlunde bra?

Orker ikke dette mer.

Anonym poster: 58e84fb29c194b9c90ab8b7144d5aea3

Fortsetter under...

Skrevet

Vet det var ei med samme problem som skrev om det her inne for noen mnd. siden. Prøv å søk i gamle tråder, hun fikk visst noe behandling som hjalp..

Anonym poster: 24d2ee0326a3a14737b894d15cd99dcf

Skrevet

Ta noen (3-6) behandlinger med IPL laser med 6 ukers mellomrom.

Bruk alltid Høy solfaktor i ansiktet uansett om der ikke er mye sol.

Ikke ta solarium i ansiktet.

Dette har hjelpt meg mye:)

Anonym poster: 735ae8a424112179068683f66b13c8d2

Skrevet

Ta noen (3-6) behandlinger med IPL laser med 6 ukers mellomrom.

Bruk alltid Høy solfaktor i ansiktet uansett om der ikke er mye sol.

Ikke ta solarium i ansiktet.

Dette har hjelpt meg mye:)

Anonym poster: 735ae8a424112179068683f66b13c8d2

Har tenkt på laser. Men får alle som vil det? Er redd dem ikke tar meg seriøst og at jeg ikke får laser.

Var du veldig plaga? Klarer du å holde det i sjakk nå?

hi

Skrevet

Har tenkt på laser. Men får alle som vil det? Er redd dem ikke tar meg seriøst og at jeg ikke får laser.

Tror nok at du må forberede deg å betale for laser selv, dvs ta behandlingen privat. Vennina mi er veldig plaget og fikk ikke dekket noe som helst. Litt som du, det er en hudsykdom som er "ufarlig" og blir sett som et kosmetisk problem. Kan liksom fikses med sminke (hadde det bare vært så enkelt!)

Skrevet

Tror nok at du må forberede deg å betale for laser selv, dvs ta behandlingen privat. Vennina mi er veldig plaget og fikk ikke dekket noe som helst. Litt som du, det er en hudsykdom som er "ufarlig" og blir sett som et kosmetisk problem. Kan liksom fikses med sminke (hadde det bare vært så enkelt!)

Jeg vet jeg må betale selv :) Men er redd dem ikke tar meg seriøst, så jeg ikke får tatt laser. Kan dem ta en prøve av huden min da, for å få bekreftet diagnosen?

hi

Annonse

Skrevet

Vil bare gi deg en klem. Har selv psoriasis og vet hvor forferdelig plagsomt hudsykdommer er:( Går virkelig på selvfølelsen løs. Håper du får noen gode tips så du blir bedre!

Anonym poster: 4de08c922456a98f23c5917c9b51f38b

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med dr Bondevik. Hudspesialist som er den eneste i landet som behandler ift ortomolekylærmedisinske prinsipper. Hører mye skryt av ham!

En venninne av meg har fått dekket laser, men hun er ekstremt (!) plaget, tror ikke så mange får det dekket.

Anonym poster: 53231f0c294ea0f9be2b70bfa4449264

Skrevet

Du får det nok dekket, men det er sikkert lang ventetid på det, så er nok greiest å ta det privat. De tar deg seriøst. Mulig det er en mild hudsykdom, men det skal likevel behandles. Har du prøvd grønn fuktighetskrem ? De har mangen på apoteket. For min del har det og faktisk hjulpet å spise mye grønt, spesielt spinat, men dette er nok veldig individuelt.

Jeg tar laser en gang i året nå, hjelper veldig, men første gang måtte jeg flere runder før jeg kunne se resultat.

Ellers er det jo rosacea.org for å lese mer.

Anonym poster: 400947180c38b2138af22a7559c549e9

Skrevet

Takk for svar :) Godt å høre at det er mulig å få hjelp. dr. Bondevik har jeg også hørt om, har tenkt til å kontakte han. Har også hørt om Jon Langeland. Vet ikke hvem av dem jeg bør kontakte ?

Hørt det er 1 års ventetid . Det varierer sikkert. Jeg er gravid nå, så venter til etter graviditeten med å kontakte dem. Man kan ikke ta laser om man er gravid har jeg hørt. Så får bare holde ut.

Har prøvd grønn fuktighetskrem, men funker ikke hos meg.

Sminke er ikke ansiktet mitt så veldig begeistra for. Men nå ser jeg ikke ut, så nå får det bare gå.

Har virkelig mista all selvtillitt etter jeg ble plaget med rosacea.

hi

Skrevet

Kan du ikke gå til en annen hudlege? Mannen min hadde rosacea i to år, og fikk kortison fra legen, men det hjalp ikke. Hudlegen sa til ham at kortison er helt feil behandling mot rosacea. Han fikk en annen krem samt noen tabletter og var rosaceafri etter 4 uker

Anonym poster: b9c8d6ecb0edffb4a485fa6be31cfc3e

Skrevet

Kan du ikke gå til en annen hudlege? Mannen min hadde rosacea i to år, og fikk kortison fra legen, men det hjalp ikke. Hudlegen sa til ham at kortison er helt feil behandling mot rosacea. Han fikk en annen krem samt noen tabletter og var rosaceafri etter 4 uker

Anonym poster: b9c8d6ecb0edffb4a485fa6be31cfc3e

Jo skal gjøre det etter jeg er ferdig med graviditeten. Jeg fikk først noen tabletter. men dem hjalp ingenting på meg. Nå bruker jeg en krem som holder det verste i sjakk. Men det er fortsatt veldig plagsomt, og trenger en bedre behandling. De kortisonkremene hudlegen har skrevet ut til meg har jeg ikke brukt, da jeg vet at det ikke skal brukes mot rosacea. Får dra til en spesialist i oslo tenker jeg.

hi

Skrevet

dytter litt jeg.

Flere som har fått behandling så dere har blitt bra igjen?

hi

Annonse

Skrevet

Når "kvisene" mine blir for ille får jeg Tetracyclin Arco (antibiotika) av legen, bruker den i 50 dager.

Blir bedre nesten med en gang. Synes rødheten også blir mye mye bedre.

Varer ganske lenge, men blir jeg super stresset over tid kommer det tilbake :(

Anonym poster: a232572ecf36ce69df3f5b980fd4b515

Skrevet

Når "kvisene" mine blir for ille får jeg Tetracyclin Arco (antibiotika) av legen, bruker den i 50 dager.

Blir bedre nesten med en gang. Synes rødheten også blir mye mye bedre.

Varer ganske lenge, men blir jeg super stresset over tid kommer det tilbake :(

Anonym poster: a232572ecf36ce69df3f5b980fd4b515

Har brukt tetracyclin arco jeg også. Men de funket ingenting på rødheten min. Mulig de er bra mot kviser. Men jeg har sjelden kviser. Får de bare en sjelden gang. For meg er det rødheten som er det verste.

hi

Gjest amandine
Skrevet

Har fått Skinoren salve og Dalacin liniment mot min rocacea, det roer seg ned umiddelbart for min del når jeg bruker dette. Smører morgen og kveld når jeg har utbrudd, og innimellom ellers. Og er nøye med solfaktor. Tåler ikke mineralsminke eller noe sånt, men har klart Estee Lauders BB-cream.

Skrevet

Jeg er hudterapeut og behandler dette med ipl laser.

Gode resultater, men i likhet med f.eks tatracycliner bør denne behandlingen gjøre uten mye soleksponering.

I såfall bør sunblock brukes.

ellers ser jeg mange har god virkning av salven Rozex som fåes på resept til lege.

Ipl behandling må betales av deg selv til private hudterapeuter, men ingen ventetid osv:-)

Anonym poster: f3d1fd7695287c73ed3f63b749d9159b

Skrevet

Kan man bruke laser i hele ansiktet? panna også? er der det er verst.

Og rozex... Det står at noen av bivirkningene er av rosacea forverres. Kan man bruke rozex når man er gravid?

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...