Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var nettopp hos helsesøster, og fikk da beskjed om at babyen skulle på 6 ukers kontroll, 3 mnd kontroll, og så 6 mnd kontroll. Praktiserer de forskjellig på ulike steder?

De pleier jo å ta vaksine når de er 5 mnd? Grunnen til at jeg lurer på dette med kontroll ved 4 mnd er at jeg har hørt at flere andre har vært da...

Annonse

Her er det ikke noen fast 4mnd kontroll, men 6 uker, 3 mnd, 5 mnd, 8 mnd og 11 mnd osv... Jeg dro på HS og veide og målte lillebror da han var 4 mnd, bare for å se om han la godt på seg (noe han gjorde til gangs). Trengte ikke bestille time for å gjøre det, stakk bare innom :-)

Her er det kontroll ved 6 uker, 3 mnd, 4 mnd, 5 mnd 6 mnd, 9 mnd og 12 mnd det første året. Rart det er forskjellig fra kommune til kommune. Men man kan jo også gå på helsestasjonen og veie hvis man vil. :-)

vi hadde 4 måneders kontroll pga dårlig vekt 3 månedern. er alt ok på 3 måneder,må man ikke inn før 5 måneders vaksinen

Bra å høre. Har hørt at flere andre har vært kontroll så lurte på om de hadde glemt meg.

neida :) Vis dette hjelper, min veide 2980gram ved fødsel.en uke etter tilbake på akk fødselsvekt. 4630 g ved 6 uker. 3måneder 5550. så som du ser var vekt fra fødsel til 6 uker skikkelig bra og fra 6 uker til 3 måneder dårlig. så dem vil se da en ekstra gang ved 4 måneder,for å da se om dem holder vekt kurven og ikke går noe ned på den. Er bare så dem veit dem får nok mat og slik:) min er nå straks 6 måneder. og veier kun 6300ca. så han er en liten slank gutt ;) så om vekt og humør/allmenntilstand er ok, må man ikke ha den ekstra kontrollen =) men ønsker du den fordi du lurer på ting, kan man selv bestille en time hos HS. Håper dette var ikke så rotete svar hehe

På vår helsestasjon er det kun førstegangsforeldre som har "obligatorisk" 4 mnd kontroll pga evt oppstart av fast føde. Flergangsforeldre kan velge om de vil ha en kontroll ved 4 mnd eller vente til 5 mnd kontrollen. Så hos oss er det kontroll ved 1-2 uker etter fødsel, 6 uker,3 mnd, evt 4 mnd, 5 mnd, 6 mnd, 9 mnd, 12 mnd, 15 mnd, 2 år, 4 år og evt en før skolestart :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...