Gå til innhold

Hvordan har dere råd til å studere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både sykepleien og andre lignende studieretninger kan jo tas deltid. Mange plasser er det da lagt opp til samlinger på 3-4 dager, praksis og eksamener. Da kan du i tillegg jobbe nesten full stilling.

Selv jobbet jeg 100% da jeg gikk vernepleien, deltok på gruppearbeid og obligatoriske forelesninger, men ellers leste jeg selv. Det gikk veldig fint.

Mange kommuner og sykehus har også gode stipendordninger dersom du er villig til å gå bindingstid etter ferdig studie, som regel to år.

Lykke til med eventuelle studier.

Anonym poster: afb338ca664a2032f19b0443cc1604b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg studerte fulltid og jobbet deltid på kveld/helg i tillegg, ca 30 % stilling i semesteret, så mye som mulig i ferier. Hadde to barn i barnehage og mann i full jobb, men han tjente ikke så veldig mye. Men nok til at jeg ikke hadde krav på forsørgerstipend, bare vanlig fullt lån og stipend som alle andre.

Vi fikk avdragsfrihet på huslånet fra banken. Det var eneste spesialbehandling. Ellers hadde vi pendlerutgifter og vanlig barnehagepris. Jeg var til og med for gammel til å få studentrabatt på bussen!

Jeg kuttet ut alle abonnement på aviser, blader, treningsstudio, o.l. Var aldri med på venninneturer. Lot venner og familie forstå at vi gjerne arvet klær til barna. Arvede klær og gaver fra besteforeldre gjorde at vi knapt behøvde å kjøpe barneklær disse årene. Selv kjøpte jeg kun klær på Fretex eller postordre. Klippet håret selv. Gamle billige biler som knapt fikk en reparasjon. Fikk billig/gratis mat som var utgått på dato på jobb, osv, osv. Huff, det var en slitsom tid. Slet på både hus, helse og humør. Men vi kostet på oss en skikkelig ferie hvert år! :)

Anonym poster: aac7385ec1c80af462c995bcb80aa912

Skrevet

Ikke noe problem det! Får jo støtte fra lånekassen og peger ved å jobbe ved siden av.

Her er vi studenter begge to, men jeg jobber heltid og studerer deltid, samboeren studerer heltid å jobber deltid. Mandag-torsdag ser vi lite til hverandre, da går det i ett, men til gjengjeld har vi fredag, lørdag og søndag sammen hele familien da. Og nå er det plutselig bare ett år igjen av studiene og vi kan endelg nyyte å ha god råd :D

Vi har det til tider litt trangt, men det går helt fint, vi eier hus i Oslo og har en del boutgifter og klarer allikevel å dra på ferie hvert år :)

Anonym poster: 825fdf97ef2834c84abbcab687d1140d

Skrevet

Jeg tar sykepleien på deltid, og har jobbet i tillegg de to første årene (55% fast + ekstravakter når det passet),og vi har klart oss sånn. Men skal ta permisjon fra jobb og bare ta ekstravakter og fullt studielån nå de to siste årene, for det blir for hardt å jobbe så mye i tillegg til skolen. Mulig vi må be banken om avdragsfrihet også. Anbefaler ikke deltid for den økonomiske biten, det er nærmere fulltid enn man tror..! Det har i grunn bare vært de to første årene som har vært deltid, de to neste blir egnet som fulltid og er stappet fulle av praksis og samlingsuker...

Ellers tok jeg ikke opp fag først, men søkte på bakgrunn av realkompetanse og kom inn. Verdt å sjekke muligheten ved den skolen du evt har tenkt å søke deg inn på. :)

Anonym poster: dcd85157cfa6770a979f08b744f1a574

Skrevet

Ja, selvfølgelig! Søk med realkompetanse. Tenker ikke på at det er en mulighet! Har ei venninne som brukte tid på studiekompetanse (hadde blitt fortalt på vgs at hun hadde alle fagene, men det viste seg i ettertid at hun manglet ett fag), hun tok opp det faget hun manglet pluss tok opp noen hun hadde dårlig karakter i. Kom ikke inn på sykepleien og fikk i ettertid vite at hun ville kommet inn på realkompetanse det året fordi kvoten ikke var fylt opp! (Mener å huske det var sånn!) Dette var på HiT.

Skrevet

Jeg er også student. Mannen jobber fullt, selv jobber jeg nok rundt 30 prosent. Vi har valgt å leie ut deler av huset. (bor trangt med to barn, men det blir kun mens jeg studerer) har fullt studielån pålydende 6900 pr. mnd. Husk at det er kun for tre år. (du må jo selvfølgelig jobbe fullt i sommerferien, (jeg har tre uker ferie). Det er ikke hele året det er trangt økonomisk

Anonym poster: 7ef408ca0fbea6d0975cb41c65ed4d04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...