♥Madam Mim♥ Skrevet 10. april 2013 #1 Skrevet 10. april 2013 Angrer som en hund på at jeg ikke studerte videre etter skolen og nå sitter jeg her som snart tobarnsmamma og har kun utdannelse som helsesekretær. Her er det også umulig å få jobb som dette så føler jeg ikke er utdannet til noe fornuftig i det hele tatt! Har 100% fast jobb, men dette er i butikk og kan ikke akurat si at jeg er fornøyd med verken lønn eller arbeid. Så, hvordan får dere økonomien til å strekke til i hverdagen når dere studerer? Blir det fryktelig trangt? Mannen har heller ikke videre utdanning, tjener mer enn meg, men ikke nok til å forsørge oss alle sammen..... Skal jeg studere så må jeg også ta påbyggingsåret. Tenkte muligens å gå videre på sykepleien, eller er dette et vanskelig yrke å få jobb innen?
Håper<3 Skrevet 10. april 2013 #2 Skrevet 10. april 2013 Lurer også på hvordan økonomien deres er i hverdagen da jeg og skal begynne å studere snart! Og som sykepleier er du så og si garantert jobb!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #3 Skrevet 10. april 2013 Bo billig, dropp ferier, biler og andre luksusgoder og lev generelt som en student. Anonym poster: 9a29adb1b65e725ba066469eaa848c1f
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #4 Skrevet 10. april 2013 Kan du studere deltid? Jeg jobber 100% og har startet opp deltid med master. Da har jeg fått avtalt med arbeidsgiver at jeg får fri uten lønn på de viktigste forelesningene. Lesing og skriving tar jeg på kvelder og helger, men det er kanskje ikke så lett å få sykepleien som deltid? Dere har vel en del praksis kanskje. Anonym poster: 69c98b670b012ebcc381703323d48e4b
Gjest Totoaa Skrevet 10. april 2013 #6 Skrevet 10. april 2013 Vet ikke hva du har fra før, men som student får du vel utbetalt ca 10 000 i mnd fra lånekassen når du har barn. Om du har jobb i butikk kan du jo prøve å fortsette der ca 1 dag i uken og annenhver lørdag eller no slikt, så vil du jo sitte igjen med en del der. Man er jo fleksibel som student, og er du litt strukturert klarer du å lese på fire dager i uken, og evt på kveldstid etter at barna har lagt seg. Ikke mye til overs til ferier og fritid, men tre år går veldig fort, og plutselig er du ferdig og tjener langt bedre, og har en jobb du mest sannsynlig trives mye bedre i. Se på det som at utdanning er en veldig god invistering som varer resten av livet.
Smyril Line Skrevet 10. april 2013 #7 Skrevet 10. april 2013 Om mannen din tjener under 400 000 (ca), får du rundt 9000 i lån og stipend (med ett barn). Tjener han over får du kun lån, da ca 7000. Vi har levd utrolig sparsommelig, planlagt innkjøp nøye, ikke vært på utenlandsferier osv. Det har vært hardt, men det går og det er verdt det! Høye priser på leiemarkedet har vært vår største utfordring, men har spedd på ved å jobbe i ferier, studieuker og helger innimellom.
Magia Skrevet 10. april 2013 #8 Skrevet 10. april 2013 Her jobber mannen redusert og jeg er student. Vi er sikkert ganske fattige, men faktisk går det ikke utover livsgleden. Vi kjøper ikke mye nytt, og det er litt krise hvis noe stort, dyrt og nødvendig ryker. Det har blitt en slags livsstil for oss å skulle klare oss selv på så lite. Vi prøver å tenke gjennom hvor mye vi skal bruke på mat. Har ikke bil, så vi sykler og går. Klær kjøpes ikke med mindre vi virkelig trenger det. Aktiviteter på fritiden tar vi oss ikke så mye råd til, så utfordringen er å finne på spennende ting uten at det koster penger. Det er deilig å slippe å jage rundt etter nye ting hele tiden, ha god tid (mye egenstudie, så jeg har fleksibel dag hvor jeg kan levere sent og hente tidlig i barnehagen), spare penger til det en ønsker seg for så å faktisk sette pris på det osv. Tre-fire år går kjempefort, og når man vet at "fattigdommen" er midlertidig, så går det helt fint.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #9 Skrevet 10. april 2013 Undersøk muligheten til å begynne på deltidsstudie. Påbygging kan du ta på kveldstid flere steder. Jeg studerer på deltid, og har nå 70% lønn, det er litt trått, men det går greit. Vi kan fortsatt dra på ferie og leve som før, men enkelte ting må prioriteres bort. Som flere over sier er det muligheter til både lån og stipend om familien har lav inntekt. Jeg har tatt opp lån og fått stipend. Det viser seg at det går fint uten de pengene, så de har jeg satt til side så lenge. Budsjett er viktig, handle mat en gang i uken. Spise litt rimelige middager, smøre matpakker osv. Det ordner seg! Lykke til. Anonym poster: 636dbe293fb66902cbcadef95ab7afbb
♥Madam Mim♥ Skrevet 10. april 2013 Forfatter #10 Skrevet 10. april 2013 Tusen takk for svar :-) Skal snart nå i permisjon med andremann, men er virkelig i tenkeboksen om jeg skal sette meg på skolebenken igjen etter endt permisjon. Er så lei av å jobbe velsig ugunstige tider til luselønn. Som sykepleier jobber man jo turnus, men da med en lønn som er betraktelig bedre :-)
LilleBamBam+EnTil Skrevet 10. april 2013 #11 Skrevet 10. april 2013 Studielån og mannen jobber mye (selv om han tjenerdårlig). Og tar studiet på deltid. Men det er jo master og da er det bedre tilrettelagt for deltidstilling ved siden av. Anbefaler deg å sette opp et budsjett og se hvor du må stramme inn. Og se også på hvordan du skal legge opp en typisk uke så du får tid til å lese .Lykke til
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #12 Skrevet 10. april 2013 Om mannen din tjener under 400 000 (ca), får du rundt 9000 i lån og stipend (med ett barn). Tjener han over får du kun lån, da ca 7000. Vi har levd utrolig sparsommelig, planlagt innkjøp nøye, ikke vært på utenlandsferier osv. Det har vært hardt, men det går og det er verdt det! Høye priser på leiemarkedet har vært vår største utfordring, men har spedd på ved å jobbe i ferier, studieuker og helger innimellom. Hvor fant du denne informasjonen? Mannen min tjener rundt 420.000, og når jeg bruker kalkulatoren på lånekassen får jeg fullt lån og stipend (med forbehold om bestått eksamen). Er det feil? Må vi i såfall betale tilbake?? Blir dette sjekket i ettertid av lånekassen, da inntekter jo kan variere fra år til år? Vi er ikke gift. Anonym poster: a37fe022968289f31d6aab6ade6ffec8
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #13 Skrevet 10. april 2013 Her har vi studert begge to samtidig (med hus og barn osv). Tøft, ja! Men også mulig. Begge tok selvfølgelig opp studielån. Mannen jobbet 50% ved siden av fulltidsstudiet (ca 14000 mnd brutto). Det kan være kjipt når det står på, men det går faktisk utrolig fort og når du er ferdig føles det FANTASTISK! Føler meg faktisk ganske stolt over at vi klarte det. Anonym poster: af910fb73711ae330526b487f4d75693
Smyril Line Skrevet 10. april 2013 #14 Skrevet 10. april 2013 Om mannen din tjener under 400 000 (ca), får du rundt 9000 i lån og stipend (med ett barn). Tjener han over får du kun lån, da ca 7000. Vi har levd utrolig sparsommelig, planlagt innkjøp nøye, ikke vært på utenlandsferier osv. Det har vært hardt, men det går og det er verdt det! Høye priser på leiemarkedet har vært vår største utfordring, men har spedd på ved å jobbe i ferier, studieuker og helger innimellom. Hvor fant du denne informasjonen? Mannen min tjener rundt 420.000, og når jeg bruker kalkulatoren på lånekassen får jeg fullt lån og stipend (med forbehold om bestått eksamen). Er det feil? Må vi i såfall betale tilbake?? Blir dette sjekket i ettertid av lånekassen, da inntekter jo kan variere fra år til år? Vi er ikke gift. Anonym poster: a37fe022968289f31d6aab6ade6ffec8 Jeg har ikke funnet den, jeg lever med den Jeg fikk lån og stipend helt til han fikk ny jobb nå i år, nå tjener han 420 000 og jeg fikk ikke innvilget stipend lenger. Vi er heller ikke gift. Hmm, merkelig.. Må inn og sjekke på kalkulatoren nå jeg også..
Smyril Line Skrevet 10. april 2013 #15 Skrevet 10. april 2013 Om mannen din tjener under 400 000 (ca), får du rundt 9000 i lån og stipend (med ett barn). Tjener han over får du kun lån, da ca 7000. Vi har levd utrolig sparsommelig, planlagt innkjøp nøye, ikke vært på utenlandsferier osv. Det har vært hardt, men det går og det er verdt det! Høye priser på leiemarkedet har vært vår største utfordring, men har spedd på ved å jobbe i ferier, studieuker og helger innimellom. Hvor fant du denne informasjonen? Mannen min tjener rundt 420.000, og når jeg bruker kalkulatoren på lånekassen får jeg fullt lån og stipend (med forbehold om bestått eksamen). Er det feil? Må vi i såfall betale tilbake?? Blir dette sjekket i ettertid av lånekassen, da inntekter jo kan variere fra år til år? Vi er ikke gift. Anonym poster: a37fe022968289f31d6aab6ade6ffec8 Jeg har ikke funnet den, jeg lever med den Jeg fikk lån og stipend helt til han fikk ny jobb nå i år, nå tjener han 420 000 og jeg fikk ikke innvilget stipend lenger. Vi er heller ikke gift. Hmm, merkelig.. Må inn og sjekke på kalkulatoren nå jeg også.. Nei, jeg får kun lån på kalkulatoren også. Krysset du av for samboer med barn da? Da teller man som gift, kanskje det er derfor?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #16 Skrevet 10. april 2013 Det er vel derfor de fleste først tar utdannelse, så får barn. Studielån gjør det mulig for alle som vil, å studere. Jeg betaler 2000 kr hver måned på mitt, men det er det verdt å ha en jobb jeg gleder meg til hver morgen. Anonym poster: 089ec40d494608d7d53fea6832ef78ec
Gjest Totoaa Skrevet 10. april 2013 #17 Skrevet 10. april 2013 Ettersom du skal ut i permisjon kan du jo tenke på om du kanskje orker å begynne allerede til høsten? Det går an å begynne med et eller to "lette" fag som privatist ettersom du må ta et påbygningsår, dermed blir det lettere å jobbe litt vedsiden av studiene senere. Jeg skal føde i juni, og begynner på siste året av bacheloren min i august. Har ikke mange forelesninger i uken (og da blir bebisen med...) og kommer til å lese + skrive oppgaven min hjemme.
thricane Skrevet 10. april 2013 #18 Skrevet 10. april 2013 Har du gjort deg opp noen mening om hva du vil studere? Jeg fikk mitt første barn da jeg var 22 år og midt i studier. Fullført bachelor i etterkant. Det har gått fint, men har selvfølgelig levd ganske sparsommelig.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #19 Skrevet 10. april 2013 Hei på deg! Jeg er masterstudent, og har vært student siden før det første barnet ble født. Mannen var også student den første tiden som småbarnsforeldre. Man må ikke bruke mer penger enn man har, og spare mest mulig hver mnd til uforutsette utgifter. Vi har aldri slitt med økonomien. Vet ikke helt hvilke råd du vil ha? Er det noe konkret du lurer på? Jeg får ca 7000 kr i stipend, barnetrygd på ca 1000 kr. Mannen tjener minst 25 000 kr i mnd, ofte litt mer. Tror vi har normale faste utgifter. Vi har en gammel bil som vi kjøpte uten å ta opp lån, og så har vi boliglån på 1,7 mill. 2 barn i barnehage og bruker ca 4500 kr på mat - og da koser vi oss. Anonym poster: 569ef4536a8540709dfb37e332bb905c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #20 Skrevet 10. april 2013 Om mannen din tjener under 400 000 (ca), får du rundt 9000 i lån og stipend (med ett barn). Tjener han over får du kun lån, da ca 7000. Vi har levd utrolig sparsommelig, planlagt innkjøp nøye, ikke vært på utenlandsferier osv. Det har vært hardt, men det går og det er verdt det! Høye priser på leiemarkedet har vært vår største utfordring, men har spedd på ved å jobbe i ferier, studieuker og helger innimellom. Hvor fant du denne informasjonen? Mannen min tjener rundt 420.000, og når jeg bruker kalkulatoren på lånekassen får jeg fullt lån og stipend (med forbehold om bestått eksamen). Er det feil? Må vi i såfall betale tilbake?? Blir dette sjekket i ettertid av lånekassen, da inntekter jo kan variere fra år til år? Vi er ikke gift. Anonym poster: a37fe022968289f31d6aab6ade6ffec8 Jeg har ikke funnet den, jeg lever med den Jeg fikk lån og stipend helt til han fikk ny jobb nå i år, nå tjener han 420 000 og jeg fikk ikke innvilget stipend lenger. Vi er heller ikke gift. Hmm, merkelig.. Må inn og sjekke på kalkulatoren nå jeg også.. Nei, jeg får kun lån på kalkulatoren også. Krysset du av for samboer med barn da? Da teller man som gift, kanskje det er derfor? Jeg har krysset av for samboer med felles barn. Når jeg kommer til resultatet får jeg også alt som lån, men hvis du går videre og krysser av at du tror du kommer til å bestå eksamen så får du 37000 pr semester i stipend Så du får vel omgjort det til stipend du også? Alle kan vel uansett få innvilget lånet, ikke sant? Eller stilles det krav til det også? Anonym poster: a37fe022968289f31d6aab6ade6ffec8
Smyril Line Skrevet 10. april 2013 #21 Skrevet 10. april 2013 Om mannen din tjener under 400 000 (ca), får du rundt 9000 i lån og stipend (med ett barn). Tjener han over får du kun lån, da ca 7000. Vi har levd utrolig sparsommelig, planlagt innkjøp nøye, ikke vært på utenlandsferier osv. Det har vært hardt, men det går og det er verdt det! Høye priser på leiemarkedet har vært vår største utfordring, men har spedd på ved å jobbe i ferier, studieuker og helger innimellom. Hvor fant du denne informasjonen? Mannen min tjener rundt 420.000, og når jeg bruker kalkulatoren på lånekassen får jeg fullt lån og stipend (med forbehold om bestått eksamen). Er det feil? Må vi i såfall betale tilbake?? Blir dette sjekket i ettertid av lånekassen, da inntekter jo kan variere fra år til år? Vi er ikke gift. Anonym poster: a37fe022968289f31d6aab6ade6ffec8 Jeg har ikke funnet den, jeg lever med den Jeg fikk lån og stipend helt til han fikk ny jobb nå i år, nå tjener han 420 000 og jeg fikk ikke innvilget stipend lenger. Vi er heller ikke gift. Hmm, merkelig.. Må inn og sjekke på kalkulatoren nå jeg også.. Nei, jeg får kun lån på kalkulatoren også. Krysset du av for samboer med barn da? Da teller man som gift, kanskje det er derfor? Jeg har krysset av for samboer med felles barn. Når jeg kommer til resultatet får jeg også alt som lån, men hvis du går videre og krysser av at du tror du kommer til å bestå eksamen så får du 37000 pr semester i stipend Så du får vel omgjort det til stipend du også? Alle kan vel uansett få innvilget lånet, ikke sant? Eller stilles det krav til det også? Anonym poster: a37fe022968289f31d6aab6ade6ffec8 Ja sånn ja, ja alle får omgjort en viss % av lånet til stipend ved bestått eksamen Jeg snakket om forsørgerstipend jeg, altså rent stipend, gitt som stipend fra begynnelsen av, i tillegg til lånet.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #22 Skrevet 10. april 2013 Om mannen din tjener under 400 000 (ca), får du rundt 9000 i lån og stipend (med ett barn). Tjener han over får du kun lån, da ca 7000. Vi har levd utrolig sparsommelig, planlagt innkjøp nøye, ikke vært på utenlandsferier osv. Det har vært hardt, men det går og det er verdt det! Høye priser på leiemarkedet har vært vår største utfordring, men har spedd på ved å jobbe i ferier, studieuker og helger innimellom. Hvor fant du denne informasjonen? Mannen min tjener rundt 420.000, og når jeg bruker kalkulatoren på lånekassen får jeg fullt lån og stipend (med forbehold om bestått eksamen). Er det feil? Må vi i såfall betale tilbake?? Blir dette sjekket i ettertid av lånekassen, da inntekter jo kan variere fra år til år? Vi er ikke gift. Anonym poster: a37fe022968289f31d6aab6ade6ffec8 Jeg har ikke funnet den, jeg lever med den Jeg fikk lån og stipend helt til han fikk ny jobb nå i år, nå tjener han 420 000 og jeg fikk ikke innvilget stipend lenger. Vi er heller ikke gift. Hmm, merkelig.. Må inn og sjekke på kalkulatoren nå jeg også.. Nei, jeg får kun lån på kalkulatoren også. Krysset du av for samboer med barn da? Da teller man som gift, kanskje det er derfor? Jeg har krysset av for samboer med felles barn. Når jeg kommer til resultatet får jeg også alt som lån, men hvis du går videre og krysser av at du tror du kommer til å bestå eksamen så får du 37000 pr semester i stipend Så du får vel omgjort det til stipend du også? Alle kan vel uansett få innvilget lånet, ikke sant? Eller stilles det krav til det også? Anonym poster: a37fe022968289f31d6aab6ade6ffec8 Ja sånn ja, ja alle får omgjort en viss % av lånet til stipend ved bestått eksamen Jeg snakket om forsørgerstipend jeg, altså rent stipend, gitt som stipend fra begynnelsen av, i tillegg til lånet. Ok, da er jeg med Anonym poster: a37fe022968289f31d6aab6ade6ffec8
MrsMilla Skrevet 10. april 2013 #23 Skrevet 10. april 2013 Haha jeg har heller ikke råd til å studere.... Har forsåvidt en kjempebra jobb og allerede en god utdannelse, men har veldig lyst til å ta master en gang. Ser for meg at jeg gjør dette på deltid på kveldstid når samtlige barn er over fire år. Tenker da full jobb og studier på deltid på kveldstid eller likende, for har ikke råd til å gå ned i inntekt - altformange utgifter jeg ikke vil kutte! jaja, da får man heller kjøre tøft løp med jobb og studier haha:-)
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #24 Skrevet 10. april 2013 Jobber 50 prosent ved siden av og har da ca 12 000 utbetalt i mnd. Fåt i tillegg 8000 fra lånekassen og barnetrygd. Blir rundt 21000 utbetalt i mnd. Klarer oss fint med det og mannens lønn som jobber fulltid. Jeg går sykepleien fulltid. Anonym poster: 61846d1dcf6498e9827c3298c4272f13
fikas Skrevet 10. april 2013 #25 Skrevet 10. april 2013 Vi bor vel ca på samme sted sånn i forhold til byen, om jeg ikke tar helt feil. Så mulig vi har mye av de samme utgiftene. En av oss har vært student til enhver tid (minus 5 mnd da vi begge var i jobb, juhu) de siste fem årene. Vi har selvfølgelig studielån (og stipend). Vi reiser på lavbudsjettferier (hytta til mamma og pappa feks). Vi har ett lavt matbudsjett (planlegger, ukehandler, lager større porsjoner som fryses/spiser rester). Vi er i fritidsparken typ en til to ganger i året, kino kanskje to, å spise ute begrenser seg til en tur på typ bergbys ett par ganger i året kjøper sjeldent/aldri noe nytt. Ønsker oss penger til bursdag og jul (til forbruk, oh yes!). Den som studerer har jobbe litt ved siden av og i ferier. Anbefaler deg å ikke ta sykepleien på deltid! Alle jeg har snakket med som har gjort det har angret fordi det tar like mye tid i hverdagen og henger over dem. At de ikke har anledning til å jobbe så mye ved siden som de hadde tenkt (og dette er voksne uten små barn!). Hadde jeg vært deg ville jeg startet på ett par fag som du mangler til studiekompetansen allerede til høsten. Har dere mulighet til å legge av penger allerede nå, gjør det! Tenk på hver gang du skal handle noe - lite som stort - om det faktisk trengs eller om pengene kan havne i 'studiekassa'. Start allerede nå med 'budsjetthverdagen' slik at dere får en følelse av hvordan det blir Vi har hatt ca 350 000 brutto pluss lån og stipend (ca 100 000) de årene vi har holdt på å studere. Ekstrajobb har gitt i snitt disse fem årene ca 70 000 brutto. Så ca 400 000 netto i året (om ikke jeg tar helt feil- seint på kvelden nå ) Det siste året har vi kuttet ned med en bil - 50 000kr i året spart! Tungt med to og en halv time busspendling om dagen - men det er verdt det i kr spart! (18kr per dag mot 119kr per dag med bil!).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå