moota m storebror&lillebror Skrevet 10. april 2013 #1 Skrevet 10. april 2013 Vi skal gifte oss og jeg har vært litt tidlig ute med å legge til hans etternavn. Så lurer på om jeg må opplyse rundt forbi til legekontor og telefonselskaper ol. at jeg har fått nytt navn? Har sendt inn søknad og fått brev om at det er godkjent.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #2 Skrevet 10. april 2013 Det viktigste er å få det i passet, men også bankkort o.l. må forandres. Så lenge du skal bruke begge etternavnene er det sikkert ikke så farlig om alle for beskjed, men jeg kuttet ut mitt pikenavn og tok bare mannens og da måtte alle ha beskjed. Regelen er vel at alle du ville melde adresseendring til skal du også sende navneendring til, alt fra bokklubben til legesenteret. Anonym poster: 8eabac0020292513491abb7912d9bfdf
TPK Skrevet 10. april 2013 #3 Skrevet 10. april 2013 Folkeregisteret? Ellers er det vel ikke så farlig om legen bruker ditt gamle navn? Banken o.l burde jo få vite det, men de får gjerne beskjed fra Folkeregisteret.
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 10. april 2013 Nå er jeg kanskje skikkelig dum, men søker man ikke hos folkeregisteret? Har jo fått offentlig beskjed om at det er nå mitt fulle navn hehe Jeg vet at jeg må ha nytt pass og nytt førerkort til ferien i alle fall, og bankkort skal jeg ordne, men har ikke bilde, så forsto det ikke hadde kjempehast..
Stella Maris Skrevet 10. april 2013 #5 Skrevet 10. april 2013 Mannen min tok mitt etternavn da vi giftet oss, og kuttet ut sitt etternavn. Vi sendte inn navneendring til folkeregisteret sammen med sånn godkjenning av ekteskapet med forloverunderskrift og sånt no. Han fikk beskjed om at han fra og med bryllupsdagen offisielt heter.... Han har bestilt nytt pass og nye bankkort. Bank, politi, lege + alt av offentlig får det automatisk ved oppdatering fra folkeregisteret. De andre har han måtte kontakte selv. Mange har fått info ifm at vi nettopp har flyttet.
Fruen i huset Skrevet 10. april 2013 #6 Skrevet 10. april 2013 Tror det går automatisk til alle offentlige registre. Feks bank får lister fra folkeregisteret. Pass trenger du ikke endre hvis du bestiller reise i ditt gamle navn. Tror ikke du trenger å si fra til noen egentlig
Fruen i huset Skrevet 10. april 2013 #7 Skrevet 10. april 2013 Jeg har fortsatt førerkort i pikenavnet... Hehe.. Er vel snart 10 år siden jeg byttet navn! Ops
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. april 2013 Forfatter #8 Skrevet 10. april 2013 Så jeg må ikke bytte navn i pass og førerkort.. Akkurat. Jaja tipper jeg gjør det etterhvert likevel etterhvert Skikkelig tåpelig at jeg ikke kom på det når jeg nettopp fikk nytt førerkort pga jeg tok hengerlappen.. Tusen takk for alle svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå