Gå til innhold

Barnehage oppretholdt førsteønske

Anbefalte innlegg

Vi måtte i desember takke ja til barnehgeplass nr 5 på prioriteringslisten vår. Snuppa trives, men det er veldig klønete med henting og bringing.

Jeg krysset av for at vi ønsket å oppretholde førsteønsket, burde vi ikke da i disse tider (hovedopptak) få beskjed om vi kommer inn i denne barnehagen i august? Eller stiller vi i en annen gruppe igjen....?

Bor i Oslo btw.

Noen som vet?

Fortsetter under...

Jeg er ikke 100% sikker på dette. Men jeg trodde at dere ikke ble prioritert med førsteønsket i hovedopptaket siden dere allerede hadde barnehageplass? Rett og slett at dere stiller bak i køen ift de som ikke har plass i det hele tatt.

Jeg bor også i Oslo, og tror det er sånn, men ring opptakskontoret så får du sjekket det.

De fleste brev med hovedopptak sendes ut i disse dager i Oslo...

Gjest Venter snart nummer tre :)

Beklager - men i Oslo er reglene nå slik at man havner sist i køen om man "bare" ønsker å bytte barnehage. Først fordeles plassene til de med prioriteter av typen handicap/sykdom hos mor/far etc., deretter til søsken. Så fordeles plasser til alle som har krav på plass, men som ikke har plass fra før.

Det som da måtte være igjen av plasser, går til de som ønsker å bytte.

Tidligere var det motsatt - da fordelte man først plasser til de som ønsket å bytte, før man begynte på de som ikke hadde plass. Man hadde dessuten en svært høy prioritet for overflytting til første ønske.

Håpløst system for de som ikke er fornøyd eller har lang/plundrete reisevei!

Dette med å opprettholde første ønske er ikke så poeng lenger nå som systemet er endret. Man kan like gjerne sende en ny søknad, med alt av barnehager som ligger bedre til.

[quote name=Venter snart nummer tre :)' timestamp='1365596062' post='145239739]

Beklager - men i Oslo er reglene nå slik at man havner sist i køen om man "bare" ønsker å bytte barnehage. Først fordeles plassene til de med prioriteter av typen handicap/sykdom hos mor/far etc., deretter til søsken. Så fordeles plasser til alle som har krav på plass, men som ikke har plass fra før.

Tidligere var det motsatt - da fordelte man først plasser til de som ønsket å bytte, før man begynte på de som ikke hadde plass. Man hadde dessuten en svært høy prioritet for overflytting til første ønske.

Dette med å opprettholde første ønske er ikke så poeng lenger nå som systemet er endret. Man kan like gjerne sende en ny søknad, med alt av barnehager som ligger bedre til.

.....det høres jo helt håpløst ut? Så jeg burde ha søkt på nytt nå da?? Det er jo uansett for sent..... Idiotsystem altså :angry:

[quote name=Venter snart nummer tre :)' timestamp='1365596062' post='145239739]

.....det høres jo helt håpløst ut? Så jeg burde ha søkt på nytt nå da?? Det er jo uansett for sent..... Idiotsystem altså :angry:

Håpløst ja! Ja, dessverre tror jeg du burde søkt på nytt for å ha best mulig sjanse på å få noe bedre. Men de skriver ikke akkurat med stor skrift hvordan systemet er nå, så hvordan skulle du vite det? Jeg vet det fordi jeg hadde et barn som ventet på overflytting da den nye regelen trådte i kraft, så jeg fikk brev om det i posten.

Men - heldigvis står du på lista for første ønske, så det er jo en mulighet da. Ellers får du bare søke på nytt igjen etter hovedopptaket og håpe. Man får ikke hvis man ikke søker.

Tro om det er for å slippe papirarbeidet med å tilby bytte av barnehageplass de gjør dette?

Greit vi skal være takknemlige for at vi har krav på plass (er jo ikke mer enn få år siden dette kom på plass), men det bør være mulig å få bytte plass også. Først og fremst med tanke på barna som har lang reisevei eller et dårlig tilbud.

Annonse

.....ringer opptakskontoret i dag!

Ringte du? Hva sa de?

Det har jo stått i avisa i blant om fortvilede foreldre som reiser fra den ene til den andre siden av byen for å komme til barnehagen, men som ikke får byttet pga. disse reglene. Likevel er det fint om det gis tilbakemeldinger på dette til barnehagekontorene.

[quote name=Venter snart nummer tre :)' timestamp='1365681276' post='145243370]

Ringte du? Hva sa de?

Det har jo stått i avisa i blant om fortvilede foreldre som reiser fra den ene til den andre siden av byen for å komme til barnehagen, men som ikke får byttet pga. disse reglene. Likevel er det fint om det gis tilbakemeldinger på dette til barnehagekontorene.

Ringte, men ingen av de 3 som jobber med dette i bydelen min var tilgjengelige i dag(!!!). Såh, prøver igjen i morgen, holder dere oppdatert :)

Btw, hørte på nyhetene i morges at de skal innføre to opptak i året. Fikk ikke med meg fra når, men det er jo uansett gode nyheter da. Nå er det jo helt galemathias :rolleyes:

Ringte du? Hva sa de?

Ringte, men ingen av de 3 som jobber med dette i bydelen min var tilgjengelige i dag(!!!). Såh, prøver igjen i morgen, holder dere oppdatert :)

Btw, hørte på nyhetene i morges at de skal innføre to opptak i året. Fikk ikke med meg fra når, men det er jo uansett gode nyheter da. Nå er det jo helt galemathias :rolleyes:

Typisk at ingen var tilgjengelige...

Jeg er spent på hvordan de rent praktisk skal løse to opptak, men er positiv til alt som kan gjøre det lettere å få barnehageplass når man trenger det til barn som er født på et ugunstig tidspunkt i forhold til dagens regler.

I første omgang tenker jeg at man kanskje burde flyttet fristen til å være født før 1.november for å få barnehageplass året etter. Jeg skjønner at grensa må gå et sted, men problemet er at de som føder i september og oktober også er ferdig med permisjonen sin omtrent ved barnehagestart i august. Fortsatt kjipt å føde i november eller desember ut fra barnehagebehov, men bedre for flere, og man unngår kanskje den vanvittige babyboomen på sommeren.

Ut fra denne artikkelen så ser det ikke ut til at det skjer med det første

http://www.osloby.no...en-7170459.html

Ringte du? Hva sa de?

Grrrrr, svarte inni >|%|%\!!! :angry:

Nei, jeg stiller bakerst i køen siden jeg allerede har plass (og dermed ikke krav på plass i august). Er det mulig!?! Hva er da poenget med å oppretholde førsteønske. Kommer jo aldri til å bli en ledig plass der etter de med første pri har fått tildelt.

Utrolig irriterende. Ikke bare er det lang og klønete reisevei, men hun blir jo ikke da kjent med barn i nabolaget, ei heller de hun antagelig skal begynne på skole med siden. Aaaaah, nå er jeg sur altså!

Ringte du? Hva sa de?

Nei, jeg stiller bakerst i køen siden jeg allerede har plass (og dermed ikke krav på plass i august). Er det mulig!?! Hva er da poenget med å oppretholde førsteønske. Kommer jo aldri til å bli en ledig plass der etter de med første pri har fått tildelt.

Utrolig irriterende. Ikke bare er det lang og klønete reisevei, men hun blir jo ikke da kjent med barn i nabolaget, ei heller de hun antagelig skal begynne på skole med siden. Aaaaah, nå er jeg sur altså!

Irriterende og håpløst, med en slik ordning er det jo dessverre en sjanse for at man aldri får noe nærmere, siden du stiller bakerst år etter år (men neste år skal vel barnet ditt på storbarnsavdeling og da øker nok sjansene noe, siden det er flere storbarnsplasser).

Veldig urettferdig at noen får førsteønsket og blir der til skolestart, andre får noe langt nede på lista (eller noe de ikke hadde på lista! Vet om folk som har opplevd det også) - og får aldri byttet. Burde vært som før - at man begynte et sted, men med gode sjanser for å få førsteønsket (eller i alle fall noe bedre) etter hvert. For meg er det faktisk helt logisk at de som allerede er i systemet får det de ønsker seg, før man begynner på de som ikke er i systemet.

Jeg synes du skal holde saken varm for barnehagekontoret. Ring ofte og mas om plass og fortell hvor vanskelig hverdagen deres er. Ikke for at du skal gå foran andre i køen, men det hender faktisk de kan "trylle" fram en bedre plass, og da får du samtidig demonstrert hvor håpløse reglene er. Hvis flere gjør det kan kanskje endringer bli aktuelt. Gå gjerne også til media! Har vært slike saker tidligere også, men gjør ikke noe om folk og politikere og de som bestemmer i slike saker minnes på det.

Hadde jeg vært i situasjonen skulle jeg gjort det samme, men det eneste barnet mitt som foreløpig ikke har plass der jeg vil ha ham har søskenprioritet, og da er det jo en reell sjanse for å havne der man vil etter hvert.

Huff for et system. Har det ingen betydning hvor man bor heller, altså at man kommer foran i køen til den barnehagen som er nærmest?

Her vi bor er det bare en barnehage, kjenner jeg er litt glad for det når jeg leser om alle disse problemene... Da er de jo bare nødt til å lage plass til alle. :P

Annonse

[quote name=Venter snart nummer tre :)' timestamp='1365764213' post='145246491]

Ringte du? Hva sa de?

Irriterende og håpløst, med en slik ordning er det jo dessverre en sjanse for at man aldri får noe nærmere, siden du stiller bakerst år etter år (men neste år skal vel barnet ditt på storbarnsavdeling og da øker nok sjansene noe, siden det er flere storbarnsplasser).

Veldig urettferdig at noen får førsteønsket og blir der til skolestart, andre får noe langt nede på lista (eller noe de ikke hadde på lista! Vet om folk som har opplevd det også) - og får aldri byttet. Burde vært som før - at man begynte et sted, men med gode sjanser for å få førsteønsket (eller i alle fall noe bedre) etter hvert. For meg er det faktisk helt logisk at de som allerede er i systemet får det de ønsker seg, før man begynner på de som ikke er i systemet.

Jeg synes du skal holde saken varm for barnehagekontoret. Ring ofte og mas om plass og fortell hvor vanskelig hverdagen deres er. Ikke for at du skal gå foran andre i køen, men det hender faktisk de kan "trylle" fram en bedre plass, og da får du samtidig demonstrert hvor håpløse reglene er. Hvis flere gjør det kan kanskje endringer bli aktuelt. Gå gjerne også til media! Har vært slike saker tidligere også, men gjør ikke noe om folk og politikere og de som bestemmer i slike saker minnes på det.

Hadde jeg vært i situasjonen skulle jeg gjort det samme, men det eneste barnet mitt som foreløpig ikke har plass der jeg vil ha ham har søskenprioritet, og da er det jo en reell sjanse for å havne der man vil etter hvert.

Jeg kommer nok til å ringe og mase med jevne mellomrom ja! Satan for et pottitsystem :(

Huff for et system. Har det ingen betydning hvor man bor heller, altså at man kommer foran i køen til den barnehagen som er nærmest?

Her vi bor er det bare en barnehage, kjenner jeg er litt glad for det når jeg leser om alle disse problemene... Da er de jo bare nødt til å lage plass til alle. :P

Har ingen betydning hvor man bor desverre....idioti!

Gjest FinogFjong

Dersom du ønsker å opprettholde 1.ønsket, innebærer det at du må takke "NEI"" til tilbudt plass...

Så siden du takket ja til .ønsket ditt, haar du takket "JA" til plass, og må derfor søke overføring senere, skjønner?

Dersom du ønsker å opprettholde 1.ønsket, innebærer det at du må takke "NEI"" til tilbudt plass...

Så siden du takket ja til .ønsket ditt, haar du takket "JA" til plass, og må derfor søke overføring senere, skjønner?

Med tilbudet om plass kom det et skjema hvor jeg krysset av for at jeg ønsket å oppretholde søknad om første pri plass. Hva er vitsen med dette når det ikke fungerer i praksis. Hadde jeg vært klar over praksisen hadde jeg kanskje ikke takket ja til tilbudet. Get it?

Gjest FinogFjong

Med tilbudet om plass kom det et skjema hvor jeg krysset av for at jeg ønsket å oppretholde søknad om første pri plass. Hva er vitsen med dette når det ikke fungerer i praksis. Hadde jeg vært klar over praksisen hadde jeg kanskje ikke takket ja til tilbudet. Get it?

Jepp, lett å missforstå, helt eng... (og skikkelig dusteregel...) Men de får jo ned ventelistene temmelig effektivt da,,, :( ) Så om en ikke ønsker 5,ønske, må man takke "nei" til denne, DA har man "rett til" å stå videre på venteliste (men man risikerer jo da å bli stående uten noe tilbud...)

Jepp, lett å missforstå, helt eng... (og skikkelig dusteregel...) Men de får jo ned ventelistene temmelig effektivt da,,, :( ) Så om en ikke ønsker 5,ønske, må man takke "nei" til denne, DA har man "rett til" å stå videre på venteliste (men man risikerer jo da å bli stående uten noe tilbud...)

Vi fikk 5.valget - jeg sendte dagen etter en klage til kommunen (man kan nemlig klage dersom man ikke får 1. eller 2. valget...), men måtte takke "ja, men vil stå på venteliste til 1.valget. Dette undersøkte jeg med bydelen og det var det hun anbefalte å gjøre. Jeg venter på utfall av klagen; dersom den ikke tas til etteretning må vi bare ta 5. valget (crap!) og søke bytte.....Æsj ass!

Gjest FinogFjong

glemte å si at man må ikke finne på å takke "Nei" - da har du mistet rett til plass i opptaket - de har nemlig da gjort det de skal; å tilby plass det året. dette fikk jeg skriftlig av barnehagekontoret.

Huff, her er det sånn at en må si nei for å stå på fortsatt venteliste. (Dvs, det ER faktisk full bhg.dekning i vår kommune, og "alle" får 1. eller 2.ønsket..)

Vi fikk 5.valget - jeg sendte dagen etter en klage til kommunen (man kan nemlig klage dersom man ikke får 1. eller 2. valget...), men måtte takke "ja, men vil stå på venteliste til 1.valget. Dette undersøkte jeg med bydelen og det var det hun anbefalte å gjøre. Jeg venter på utfall av klagen; dersom den ikke tas til etteretning må vi bare ta 5. valget (crap!) og søke bytte.....Æsj ass!

Hvem sendte du klagen til? Opptakskontoret eller?

Jeg har svart ja til 5 valget, og hun har allerede begynt, men jeg trodde vi skulle få byttet til førstevalget i august. Men det ken vi jo bare glemme når vi stiller bakerst i køen :(

Dette stemmer ikke. Du kan takke ja til tilbudt plass, men samtidig opprettholde første ønske.

Men altså, nå kan man likegodt droppe å opprettholde (bare) førsteønsket, takke ja til plassen, la barnet begynne der og heller sende inn en ny søknad med opp til 5 barnehager som måtte ligge nærmere om man syns man har fått plass for langt unna. I og med at man likevel ikke har noen prioritet for overflytting til førsteønsket, spiller det ingen rolle om man søker på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...