Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I forrige uke begynt halebenet mitt å bli ømt, og kjenner at det blir gradvis verre. Helt naturlig, sier jordmor, så skjønner forsåvidt at jeg må igjennom det, men har noen noe råd til å dempe smerten? Noen gode stillinger e.l.? Det går igrunnen greit både å sitte (vel å merke hvis ikke stolen er for myk/dyp) og stå, men vondt å reise seg og komme i gang igjen.

Og så var det denne halsbrannen, da ... har hatt det nå i snart fire måneder, og siste dagene har det blitt tydelig verre når babyen har aktive perioder i magen. I går gulpet jeg til og med litt :( Så... noen som har råd? Har prøvd ulike tabletter fra apoteket, men synes ikke de hjelper så veldig, og synes dessuten de smaker ganske vondt (er litt kresen nå i svangerskapet, ja!). Leste akkurat på en annen tråd et kjerringråd om å røre ut en ts natron i et glass vann og drikke det, det kan jeg jo prøve. Andre råd? Jeg drikker lite kaffe og te, lite brus, og spiser heller ikke veldig sterk mat. Men kan uansett ikke helt se at halsbrann nødvendigvis kommer etter at jeg har drukket/spist, det er mer tilfeldig enn det.

Er forøvrig i uke 36, så er ikke så mange uker til jeg må slite med dette :) Men litt lindring på veien hadde vært fint, ja, så råd mottas med takk :)

Fortsetter under...

Gaviscon flytende mot halsbrann.......ta gjerne en solid slurk etter måltid. Og vedrørende halebeinet har det hjulpet meg å ikke sitte rett opp og ned eller bakoverlent. Ligg på siden om du kan evt bruk en god pute

Styr unna alt med kullsyre også kaffe og te og produkter med mye sukker som sjokolade, kaker osv det gjør også halsbrannen mye værre.

Det som hjelper meg er faktisk MELK, jeg drikker alltid minst 2 glass før jeg legger meg ellers så brenner halsen min opp i løpet av natten..Gjerne i kombinasjon med en banan :)

Jeg er mye plaget og liker heller ikke noen av de tyggetablettene eller ekle tingene man får på apotek. Du kan prøve flytende Gavoskon etter måltid for å se om det letter litt. Ellers er det beste rådet å spise lite, og spise mat som ikke er sur, samt unngå måltider etter kl 17. Drikk bare vann etter kl 14 på dagen (et glass juice og et par kopper kaffe/te er ok på morgenen og formiddag) for min del, men ikke utover dagen.

Det verste jeg spiser er tomatbaserte sauser, da gulper jeg også.

Trenger du å spise på kvelden er det beste et par knekkebrød med f.eks ost, skinke eller en snill leverpostei.

Trenger jeg å si at du må holde deg helt unna sjokolade og snacks? ;)

Annonse

gaviscon er jævlig, men jeg har faktisk blitt vant til dem. men nå fikk jeg novaluzid, og synes de er jævligere. gaviscontablettene må forøvrig tygges i litt god tid før en legger seg, så de får lagt lokket sitt riktig.

jeg tror brød gjør halsbrannen min verre. og så tror jeg at agurk gjør den bedre. sterk mat og kaffe er helt greit, jeg får mer halsbrann av to skiver brød med hvitost.

(med andre ord, jeg tror kroppene våre reagerer veldig ulikt, og så er det bare å prøve seg nedetter listen til de stadig snålere tingene etterhvert som en blir mer desperat, slik som rå potet som jeg har sett i et kjærringråd.)

Endret av fiskeplomme

Takk for tips, alle sammen!

Jeg kan nok bli bedre til å holde meg unna søtsaker, ja :$

Og kanskje jeg skal prøve den flytende gavisconen og/eller nyco.

Er forøvrig mindre øm i halebenet i dag, etter å ha sittet på pute i går istedetfor hard plaststol, samt vært litt flinkere til å ta pauser/reise meg/ligge litt - hurra :)

Ei venninne har sittet på badering når hun har hatt problemer med halebenet, men ikke i forbindelse med graviditet. Når vi er ute og flyr el. så har hun alltid med seg en badering å sitte på for å lette på trykket når hun må sitte stille over lang tid.

Jeg har også hatt mye vondt i halebenet, noe som er helt naturlig. Har forsøkt å ikke sitte direkte på det når jeg har hatt mulighet, men sittet eller ligget på siden. Når det gjelder halsbrann er det eneste som funker for meg melk!!! Har forsøkt alt fra apotek, nyco, lovehearts osv, men et glass melk hjelper alltid, og jeg er nesten ikke plaget med halsbrann lenger pga det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...