Gå til innhold

Går det an å amme en baby som ikke har helt korrekt ammetak på brystet over tid?

Anbefalte innlegg

Sårene på brystvortene har grodd. Han har blitt flinkere til å ta brystet, setter i gang utdrivingsrefleks og tømmer puppen. Han har godt grep over brystvorten og kurvene beveger seg. Men underleppen er ikke sånn "vrengt" som på de ideelle bildene.. Jeg drar i haken hans når han har sugd seg på puppen, men ofte bare glipper han da... Kan jeg leve med dette eller må det korrigeres ellers vil han lage sår igjen?

Fortsetter under...

Det at han mister taket når du drar i haken er antaglig fordi det blir glatt på brystet av melken. Hvis du prøver dette bør du gjørde det før det kommer rikelig med melk, og evt tørke fort rundt brystvorten (Ikke på, da blir du sår)

Hvis han tømmer brystet og det ikke gjør vondt synes jeg ikke du skal stresse. Begge mine har ikke sett ut som på bilder av idell amming ;) Den ene hadde begge leppene vrengt innover, slik at jeg ikke kjente at hun var der en gang. Og han andre var fæl til å suge med trute munn. Gjorde da som beskreven oppen for :) Begge ble ammet til 1.5-2år.

• 2 uker senere...

Hei,

det kan være vanskelig for den som ammer å se om barnet har riktig underleppe - be noen om å se etter for deg :) Eller kanskje bruk et speil. Hvis det ikke gjør vondt når han spiser er det nok ingenting å bekymre seg for :)

Min vrengte ikke underleppa før han var ca 6 mndr. Ammer han fortsatt, han er ett år. Så det går! Men jeg har hele tiden måttet amme hyppig, og det kan jo være pga lite effektivt sugeteknikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...