Dolly Parton Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 Har merket meg at det som oftest stemmer, at er en baby flink språklig går det tregt motorisk, og omvendt. Her blir gutten ti mnd, han sier allerede flere ord og har tatt to ord sammen og brukt til rett tid, så velger å tro at det er bevisst. Språklig var han veldig tidlig ute. Men på den motoriske siden er det ingen action. Han kan det basiske ved å sette seg opp selv, sitte selv, drar seg på gulvet og reiser seg etter ting. Men han kommer seg ikke opp på alle fire, kan ikke krype, men han går så lenge han holder i oss. Så vi regner med at det ikke blir noe action på den fronten før vi har passert årsdagen ihvertfall, men for alt vi vet kan han jo skyte i været og så skjer alt på en gang. HS terper på dette, mener vi ikke trener nok med han. Noe jeg blir skikkelig irritert over. Han ble født med kraftige låsninger i nakke og nede del av rygg, som ikke slapp taket før han var fire/fem mnd, og hver dag siden har vi lagt litt og litt med han på gulvet, som oftest fem minutter av gangen og økt med ett og ett minutt men i flere omganger gjennom dagen. Noe som har resultert i at han nå fint kunne lagt hele dagen om han fikk lov til det (ikke hele dagen selvsagt, men dere skjønner hva jeg vil frem til). Dere som har/hadde barn som var tidlig ute språklig, hvor gammel var barnet da det motoriske satt på plass? :-)
Lilla-Turkis Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 (endret) Har merket meg at det som oftest stemmer, at er en baby flink språklig går det tregt motorisk, og omvendt. Her blir gutten ti mnd, han sier allerede flere ord og har tatt to ord sammen og brukt til rett tid, så velger å tro at det er bevisst. Språklig var han veldig tidlig ute. Men på den motoriske siden er det ingen action. Han kan det basiske ved å sette seg opp selv, sitte selv, drar seg på gulvet og reiser seg etter ting. Men han kommer seg ikke opp på alle fire, kan ikke krype, men han går så lenge han holder i oss. Så vi regner med at det ikke blir noe action på den fronten før vi har passert årsdagen ihvertfall, men for alt vi vet kan han jo skyte i været og så skjer alt på en gang. HS terper på dette, mener vi ikke trener nok med han. Noe jeg blir skikkelig irritert over. Han ble født med kraftige låsninger i nakke og nede del av rygg, som ikke slapp taket før han var fire/fem mnd, og hver dag siden har vi lagt litt og litt med han på gulvet, som oftest fem minutter av gangen og økt med ett og ett minutt men i flere omganger gjennom dagen. Noe som har resultert i at han nå fint kunne lagt hele dagen om han fikk lov til det (ikke hele dagen selvsagt, men dere skjønner hva jeg vil frem til). Dere som har/hadde barn som var tidlig ute språklig, hvor gammel var barnet da det motoriske satt på plass? :-) Ehm. Håpløs helsesøster tenker jo jeg desverre umiddelbart. Hva mner hun med trening? Veldig mange undersøkelser viser jo nettopp det at trening har ikke så mye å si på den grunnleggende motorikken. De må finne balansen selv, uansett hvor mye en leier et barn i hånden så blir det ikke bedre på å gå alene. Det lille du forteller så er han da ikke utenfor det som er aldersadekvat. Og det er jo helt naturlig at han ikke er først ute da han har hatt mye låsninger. Vi har selv en med KISS som slet lenge og han er nå 13mnd og begynt å gå med briovogn først nå. Vi har ikke "trent" noe som helst utenom å legge til rette for spennende utfordringer ved å bevege seg, finne spennende ting på bordet når han reiser seg opp, fargerike baller og ting som ruller langs gulvet. Aldri holdt han så han får hjelp med å gå. Jeg er førskolelærer og vet hvor utrolig viktig det er å kunne krabbe før en går. Jeg ihvertfall hadde tatt det helt med ro en god stund til. En er ikke sent motorisk før en ikke går ved 18.månders alder så han har enda god tid på seg. Min lille var også tidlig ute språklig. Men etter at han ble kvitt låsningene i hele kroppen og fikk bygget opp musklaturen i rygg og mage så har han vært også svært aktiv. Plutselig løsner det og da er de overalt:) Endret 9. april 2013 av Lilla-Turkis
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 14. april 2013 #3 Skrevet 14. april 2013 Syns hun helsesøsteren høres helt håpløs ut. Da skulle hun møtt min lille Hun gikk nemlig ikke selv før hun var 19 mnd. Hun gikk og holdt meg i hånden fra hun var 14-15 mnd, så hun kunne gå. Hs her sa at det var fordi hun visste at det kunne bli konsekvenser, så da valgte hun det tryggeste. Min har vært tidlig språklig. Hun har gjort seg forstått ved å bruke ansiktet, og nå snakker hun med tre, fire, fem og noen ganger 6 ords setninger.
Dolly Parton Skrevet 14. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2013 Hun er en veldig skjønn HS da, det skal hun ha, men på akkurat dette området så ja hun er noe tåpelig. Med trening så mener hun at vi skal "presse" han til å gå videre uten å holde oss i hendene, noe som da vil resultere i en gutt med kul både foran og bak for den balansen er ikke tilstede enda, og slike ting. Noe vi ikke vil gjøre fordi vi kjenner ham såpass at han går rett i bakken om vi slipper. Men ang utfordringene så gjør vi det på akkurat samme måte som deg Lilla-Turkis. Men satser på at det går seg til. Har en venninne, hennes sønn er 14 mnd og setter seg ikke opp selv fra gulvet enda, ingenting gale med han, men han sleit også med låsninger. Senker skuldrene og slapper av vi da, så får han utvikle seg i sitt eget tempo, før vi vet ordet av det er han vel over alle hauger ;-)
itb Skrevet 14. april 2013 #5 Skrevet 14. april 2013 jenta mi var/er sent ute motorisk og sier ingenting forstålig ennå heller, så det trenger ikke være slik at er du treg med en ting er du tidlig med en annen. Hun er rett over året.
lilja70 Skrevet 14. april 2013 #6 Skrevet 14. april 2013 Heldigvis går den der måle-perioden over. Om de er trege med språk og trege motorisk har ingen betydning to år seinere. Noen lærer språk ved å lytte og "samle", andre prøver og feiler, noen øver og øver før de slepper seg og går selv, andre sitter rolig og leiker seg til de en dag reiser seg og går. I tillegg har unger, på samme måte som voksne, flere intelligenser enn språklig og motorisk/fysisk; noen er musikalske, andre er sosiale, noen skjønner hvordan ting henger sammen... Jeg sier ikke at ikke unger skal stimuleres språklig og fysisk, men jeg tror virkelig ikke på at unger går kjappere om de presses til det. Balansen kommer når den kommer.
Dolly Parton Skrevet 14. april 2013 Forfatter #7 Skrevet 14. april 2013 Heldigvis går den der måle-perioden over. Om de er trege med språk og trege motorisk har ingen betydning to år seinere. Noen lærer språk ved å lytte og "samle", andre prøver og feiler, noen øver og øver før de slepper seg og går selv, andre sitter rolig og leiker seg til de en dag reiser seg og går. I tillegg har unger, på samme måte som voksne, flere intelligenser enn språklig og motorisk/fysisk; noen er musikalske, andre er sosiale, noen skjønner hvordan ting henger sammen... Jeg sier ikke at ikke unger skal stimuleres språklig og fysisk, men jeg tror virkelig ikke på at unger går kjappere om de presses til det. Balansen kommer når den kommer. Føler du har helt rett i det du sier :-) Det skjer når det skjer, om det er en måned til eller nesten ett år til :-)
Gjest Kira bjeffer Skrevet 16. april 2013 #8 Skrevet 16. april 2013 Vår eldste var veldig tidlig ute med språket. Fikk mange kommentarer på det, og hun snakket tidlig veldig rent. Motorisk derimot var hun ikke akkurat den kjappeste. Hvis jeg husker riktig klarte hun å sitte alene da hun var omkring 9-10 mnd, og gikk ikke før hun var omkring 15 mnd. Hun krabbet i tillegg aldri, men gikk rett fra å åle seg bortover gulvet til å gå. Yngste er helt motsatt. Han er straks 14 mnd, og jeg skjønner ingenting av det han sier Men han var tidlig ute, og løp før han var 11 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå