ellen-propellen Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 Jeg har en plan om å ha lammelstek til middag i morgen, og ønsker å steke den i 14-18 timer. Altså, jeg vil dytte den i ovnen i kveld rundt leggetiden min og ta den ut til middagstid i morgen ca kl 16ish. Steka er på 2,5 kg (tror jeg) med bein. Hvor mange grader skal ovnen stå på? 55 grader? Tips ønskes
bIomstre Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 Å nammelig nam, det var onsdagsmiddagen sin det! Jeg gjør alltid slik. På min stekeovn er laveste temp 70, så da blir det det... Vil du ha rosa kjøtt tvers igjenom skal du ha 60 grader, vil du ha det gjenomstekt skal du ha 65 grader og vil du ha det godt stekt skal du ha 70 grader. Jeg bruker stekepose. Klipper et lite luftehull i øverste hjørne (passe på at dette stikker opp, så ikke saften renner ut. Så heller jeg kraften ut av det avklipte hjørnet når jeg lager saus (og legger låret inn i ovene igjen). God middag!
ellen-propellen Skrevet 9. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 9. april 2013 Hvor lang steketid regner du på 70 grader? på en sånn standar vakumpakka lammestek med bein. Kiipt å komme hjem fra jobb til noen inntørka rester i ovnen pga for lang steketid hehe
bIomstre Skrevet 9. april 2013 #4 Skrevet 9. april 2013 Det er det som er det magiske ved å ha stekeovnen på ønsket kjernetemp, det er umulig å oversteke den! Jo lenger jo bedre (Og med stekepose holder man på kjøttsaften) Setter den inn før jeg legger meg og tar den ut ved middagstid, så varriasjonen er jo stor mht leggetid og middagstid...
ellen-propellen Skrevet 9. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2013 aaaaaa- *ser lyset* Om stekovnen ikke står på mer grader enn det jeg ønsker kjernetemp skal være så blir det ikke overstekt uansett?
Studine mevik Skrevet 9. april 2013 #6 Skrevet 9. april 2013 Hvis du har en mer moderne ovn så har du sikkert steketermometer i ovnen, og da slår ovnen seg av når steka når den temperaturen du har stilt inn på. Dersom du frykter at steka skal bli ferdig før middagstid så still den inn på lavere temperatur enn du ønsker, steka ettersteker selv om ovnen skrur seg av og da får du en stek som har fått hvile før du skjærer i den også
bIomstre Skrevet 9. april 2013 #7 Skrevet 9. april 2013 Hvis du har en mer moderne ovn så har du sikkert steketermometer i ovnen, og da slår ovnen seg av når steka når den temperaturen du har stilt inn på. Dersom du frykter at steka skal bli ferdig før middagstid så still den inn på lavere temperatur enn du ønsker, steka ettersteker selv om ovnen skrur seg av og da får du en stek som har fått hvile før du skjærer i den også Men da er du inne på at helt annen tema enn langsteking! Ikke noe vits i å sette den inn kvelden før da...
Studine mevik Skrevet 9. april 2013 #8 Skrevet 9. april 2013 Hvis du har en mer moderne ovn så har du sikkert steketermometer i ovnen, og da slår ovnen seg av når steka når den temperaturen du har stilt inn på. Dersom du frykter at steka skal bli ferdig før middagstid så still den inn på lavere temperatur enn du ønsker, steka ettersteker selv om ovnen skrur seg av og da får du en stek som har fått hvile før du skjærer i den også Men da er du inne på at helt annen tema enn langsteking! Ikke noe vits i å sette den inn kvelden før da... Så lenge gradene på ovnen står på 70grader og steka står på f,eks 60grader så er jo det perfekt for landsteking.
bIomstre Skrevet 9. april 2013 #9 Skrevet 9. april 2013 Så lenge gradene på ovnen står på 70grader og steka står på f,eks 60grader så er jo det perfekt for landsteking. Har du testet? Kjøles ikke disse moderne ovnene raskt ned? Rekker steka å nå 65 grader innen ovnen er blitt for kald? (Kanskje et eksperiment for en dag man er tilstede?) Hilsen en med oltidsovn med støpejernsplater Og bare for å påpeke, jo lenger steka holder kjernetemperatur (obs under 70 grader), jo mer bindevev brytes ned, og jo mørere blir den. Hvis kjernen bare varmes opp til ønsket temperatur, og ikke får holde denne temperaturen over tid, så bryter man jo ikke ned noe bindevev i kjernen.... Så min erfaring er, jo lenger "oversteking" jo bedre!
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 9. april 2013 #10 Skrevet 9. april 2013 Ah, leste overskriften som "Langtidstenking" og skjønte ikke hvorfor ingen reagerte, men svarte som vanlig. Langtidssteking skjønner jeg meg ikke på, men har plukket opp noen bra tips her for det. Fint! Ikke det at jeg kunne hjulpet til med langtidstenking heller altså
ellen-propellen Skrevet 9. april 2013 Forfatter #11 Skrevet 9. april 2013 Så lenge gradene på ovnen står på 70grader og steka står på f,eks 60grader så er jo det perfekt for landsteking. Har du testet? Kjøles ikke disse moderne ovnene raskt ned? Rekker steka å nå 65 grader innen ovnen er blitt for kald? (Kanskje et eksperiment for en dag man er tilstede?) Hilsen en med oltidsovn med støpejernsplater Og bare for å påpeke, jo lenger steka holder kjernetemperatur (obs under 70 grader), jo mer bindevev brytes ned, og jo mørere blir den. Hvis kjernen bare varmes opp til ønsket temperatur, og ikke får holde denne temperaturen over tid, så bryter man jo ikke ned noe bindevev i kjernen.... Så min erfaring er, jo lenger "oversteking" jo bedre! Så jeg bør sette den på til middagstid i dag? slik at den står i ovnen ett døgn? Hvorfor i himmelens navns står det 2 timer steking i oppskrifter på nett da? Det er jo faktisk mye vanskeligere å få til enn 24 timer steking
Studine mevik Skrevet 9. april 2013 #12 Skrevet 9. april 2013 Så lenge gradene på ovnen står på 70grader og steka står på f,eks 60grader så er jo det perfekt for landsteking. Har du testet? Kjøles ikke disse moderne ovnene raskt ned? Rekker steka å nå 65 grader innen ovnen er blitt for kald? (Kanskje et eksperiment for en dag man er tilstede?) Hilsen en med oltidsovn med støpejernsplater Og bare for å påpeke, jo lenger steka holder kjernetemperatur (obs under 70 grader), jo mer bindevev brytes ned, og jo mørere blir den. Hvis kjernen bare varmes opp til ønsket temperatur, og ikke får holde denne temperaturen over tid, så bryter man jo ikke ned noe bindevev i kjernen.... Så min erfaring er, jo lenger "oversteking" jo bedre! Jeg har testet på bl.a. skinkestek, men husker ikke helt når jeg satte den inn i ovnen på kvelden. Vi spiste tidligere enn vanlig middagstid(sånn i 14tida tror jeg). Det funka, men jeg tror kanskje din metode er sikrere. Jeg har ikke vært på jobb når jeg har langtidsstekt kjøtt, så har jo kunnet følge med på steka underveis.
Studine mevik Skrevet 9. april 2013 #13 Skrevet 9. april 2013 Husker forresten en gang mamma prøvde å langtidssteke en kalkun. Det gikk ikke bra, men da hadde hun hatt for høy varme på ovnen, så kalkunen var ferdig da hun stod opp på morgenen (på selveste julaften såklart), og ingen visste hvor lenge den hadde vært ferdig
ellen-propellen Skrevet 10. april 2013 Forfatter #14 Skrevet 10. april 2013 Jeg satt den inn i ovnen i går ca kl 17.30 på 65 grader. I dag kl 7.30 var kjernetempraturen på steka kun kommet opp i 56 grader. Jeg skrudde ovnen opp på 80 grader og håper steka er gjennomstekt, men ikke for tørr til kl 17. Spennende er det i hvertfall hehe
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 10. april 2013 #15 Skrevet 10. april 2013 Veldig lurt å helle sjy over steka med jevne mellomrom under stekingen for å få den ekstra saftig
bIomstre Skrevet 11. april 2013 #16 Skrevet 11. april 2013 Jeg satt den inn i ovnen i går ca kl 17.30 på 65 grader. I dag kl 7.30 var kjernetempraturen på steka kun kommet opp i 56 grader. Jeg skrudde ovnen opp på 80 grader og håper steka er gjennomstekt, men ikke for tørr til kl 17. Spennende er det i hvertfall hehe Oi, oi, drista deg til 80! Åssen gikk det?!
ellen-propellen Skrevet 11. april 2013 Forfatter #18 Skrevet 11. april 2013 Jeg vred jo opp til 80 grader kl 7.30. Når jeg kom hjem fra jobb kl ca 15.15 var steken på ( trommevirvel for spenningen skyld) på 68 grader. Jeg skrudde da ned til 65 igjen og lot den stå til kl 17 så den rakk å hvile før serveringen. Resultatet ble himmelsk og jeg har aldri laget enklere middag noengang. Dette var jo enklere enn pølse i brød til og med
ellen-propellen Skrevet 11. april 2013 Forfatter #20 Skrevet 11. april 2013 Applaus, og vill jubel! Tusen tusen takk for god hjelp og veiledning. Kunne ikke klart det uten deg. https://www.google.no/search?q=roser&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb&client=safari#biv=i%7C0%3Bd%7CJ7qxBuUUydK7eM%3A
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå