velouria Skrevet 9. april 2013 #1 Del Skrevet 9. april 2013 Hei! Skriver i dette forumet da dere sikkert har gode erfaringer med sykler fra toårsalderen og oppover:) Har tenkt til å kjøpe sykkel til sønnen min snart, men ser at det er så mange ulike typer der ute. Hva er best å starte med, noen som har noen gode råd? En ordinær trehjulssykkel med lasteplan? En slik sykkel uten pedaler? En tohjulssykkel med støttehjul? Sparkesykkel for de minste? Hjelpes:) Da jeg var liten fantes det bare trehjulssykler, nå er det så mange varianter at jeg blir helt rådvill! Blir supertakknemlig for svar Mvh velouria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentemamma Skrevet 9. april 2013 #2 Del Skrevet 9. april 2013 Kommer litt an på høyden på barnet. Finnes jo sykler for 2-4 år med støttehjul. Min jente fikk en sånn når hun fylte 2 men rakk ikke ned til pedalene og gjør det fortsatt ikke nesten 3 år gammel. Hun bruker trehjulssykkel med lasteplan og synes det er topp:) En "løpesykkel" uten pedaler synes jeg også ser lur ut:) Ville uansett latt barnet prøve den først. Kjipt med sykkel som ikke passer eller som barnet ikke mestrer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sussie77 Skrevet 9. april 2013 #3 Del Skrevet 9. april 2013 Da vil jeg anbefale ballanse sykkel. Altså sykkel uten pedaler. De er helt supre, og trener opp ballansen så de ettervert kan gå rett over til to hjulsykkel uten støtte hjul. Sønnen min fikk sin på 2 års dagen og har blitt kjempeflink. Dattera mi skal også få en sånn nå når hun fyller 2 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 9. april 2013 #4 Del Skrevet 9. april 2013 Vi kjøpte just vanlig sykkel med støttehjul til vår gutt som er 2,5 år. Han rekker fint ned til pedalene og syns det er kjempe gøy =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 9. april 2013 #5 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Her har vi kjøpt balansesykkel på XXL men foreløpig så når han ikke helt ned :-( Kort i beina!! Er nok lurt å ha med gutten deres når dere skal kjøpe så dere er sikre på at sykkelen passer. Vi fikk en dyr og flott løpesykkel til ham til jul også, men den er aaltfor stor og passer hvertfall ikke før neste sommer.. Så her har vi altså 2 stk balansesykler som vi venter på at han skal vokse inn i.. Den fra XXL har ikke støttehjul så vi er spente på hva han syns, han er jo vant til å kunne sitte og hvile på gåbilene sine.. Vi har i tillegg en trehjulssykkel i metall med lasteplan etter kusinen hans men den er også litt for tung og stor foreløpig. Skulle mye heller hatt en som var langt lettere og med styrestang. Endret 9. april 2013 av Madolyn&Muffin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velouria Skrevet 9. april 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Tusen takk for glimrende svar, alle! Min lille har ikke så lange bein nei, så det er jo så absolutt et tankekors når man skal gå til innkjøp av sykkel! Bra dere nevnte det, hadde ikke slått meg en gang. Får ta ham med og prøve, rett og slett. Har sett litt på sånne balanse/løpesykler på nettet nå, og jeg føler at det nesten blir litt stress å løpe etter ham konstant, med redsel for at han skal styre rett ut foran biler etc...En trehjulssykkel virker stødigere, kanskje med styrestang i starten, så sikkerheten blir ivaretatt, hehe.. Takk igjen for gode tips og erfaringer, det er de som teller aller mest! Ha en fin dag videre Endret 9. april 2013 av velouria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maitrollet Skrevet 9. april 2013 #7 Del Skrevet 9. april 2013 Hvis du går for trehjulssykkel bør du han en med skikkelig gummihjul, ikke hjul i hardplast. Vi har fått en med hjul i hardplast og den duger ikke på gårdsplassen her som er gruslagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velouria Skrevet 10. april 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 10. april 2013 Hvis du går for trehjulssykkel bør du han en med skikkelig gummihjul, ikke hjul i hardplast. Vi har fått en med hjul i hardplast og den duger ikke på gårdsplassen her som er gruslagt. Takk for glimrende tips, gårdsplassen her er nemlig også gruslagt! Viser seg å være vanskeligere enn jeg trodde, dette prosjektet her, sønnen min har ikke lange bein, og kommer til å plundre og slite en god del før han klarer ett eneste tråkk sjøl. Jaja, prøving gjør mester osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull77 Skrevet 13. april 2013 #9 Del Skrevet 13. april 2013 Har ei jente på snart to. Hun får dbs sykkel med støttehjul og dyttepinne til 2 års dagen. Dyttepinnen skal festes på setet og da blir nok det for høyt en stund. Men vi tenkte å få tak i noen lengere skruer så vi kan feste dyttepinnen et annet sted. Vi har 3 hjuls sykkel fra før med dyttepinne. Den fikk hun i fjor. Pass på at deg er ordentlige hjul. Vi kjøpte en først med tynt gummilag på hjulene og gummilaget ble slitt av veldig fort etter lek på asfalt. Reklamerte på den og kjøpte en ketler trehjulssykkel i stede. Ble anbefalt det merket og er fornøyd med den. Kjøpte på brio butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull77 Skrevet 13. april 2013 #10 Del Skrevet 13. april 2013 Jenta vår synes det er stas med pedaler. Derfor blir det ikke løpesykkel. Har trnkt på det og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velouria Skrevet 18. april 2013 Forfatter #11 Del Skrevet 18. april 2013 Til orientering, fikk tak i en trehjulssykkel ved navn Ketler på loppis til fine kr. 50,-, (som etter en grundig vask ser helt ny ut!) og min lille klarer ikke å tråkke i det hele tatt, i hvertfall ikke når pedalen er "lengst unna". Han klarer å dra seg bortover med bena på bakken, men det er jo ikke sykling akkurat Ser ann litt utover våren (som man venter og venter og venter på), og tester kanskje en løpesykkel i stedet, for denne sesongen. Så blir nok trehjulsykkelen flittig brukt etterhvert/neste år. Igjen; tusen takk for gode svar folkens! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Appelsindyret Skrevet 30. april 2013 #12 Del Skrevet 30. april 2013 http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Barnesykkel-2-12-år/Wood-Basic-Løpesykkel%2C-12-EVA-Hjul/p/1079451_1_Style Denne har jeg til min 2åring! Helt genialt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 30. mai 2013 #13 Del Skrevet 30. mai 2013 Vi har balansesykkel med stillbart sete og styre, så regner med den passer en stund. Skulle jeg ønske meg noe så var det håndbrems i tillegg. Har sett at det finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå