Gå til innhold

Hei plantdamer. Kan jeg plante tulipanløker nå?

Anbefalte innlegg

Gjest Anybody
Skrevet

eller er det slikt jeg må gjøre på høsten? Aldri gjort før nemlig. Jeg er ikke så god på planter som kun er tul pynt, har et bedre håndlag med de som kan konsumeres.

jeg har fått masse løk av en venninne som kjøpte til meg i det store utland. Og gleder emg til å se svarte, blå, grønne og peon-tulipaner blomstre. Men det er kanskje ikke noe som vil skje denne sommeren eller?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har forstått det sånn at du kan plante dem nå, men det er ikke sikkert du ser så mye til dem før neste vår. Og at det å lagre dem over sommeren ikke er helt bra, løkene kan tørke ut.

Men jeg er kjent for å ta livet av alt grønt jeg får i eller utenfor huset, så du skal ikke ta det jeg skriver for god fisk! ;)

Gjest sug lut
Skrevet

Her jeg bor er det permafrost... tror jeg - under tjue cm is og snø, dessuten. Men det verste som skjer dersom du planter nå (og faktisk kommer ned i jorda) er jo at det ikke skjer noe før neste år. Eller så kan du sikkert plante inne i krukker og sette i sola innafor vinduet? Eller kanskje de trenger frost - nei, jeg kjenner at jeg egentlig ikke kan svare i det hele tatt, faktisk. Helt i tråd med resten av denne møkkadagen forøvrig. Håper det finnes andre med hjerne her.

Skrevet

De må vel kunne plantes nå. Så sant det ikke er permafrost, det er det nemlig hos meg også. Riktignok ikke med tjue centimeter snø over.

Hva er det verste som kan skje? At de ikke blomstrer? De blomstrer i hvert fall ikke hvis de ikke blir plantet. I beste fall rekker de å blomstre i år, i nest beste fall må du vente til neste år og i verste fall blomster de ikke i det hele tatt.

Jeg kjøpte en del løk i høst som fortsatt ligger inni den fine posen de ble kjøpt i. Har tenkt å grave dem ned når det er mulig og håpe på det beste. De blomstrer visst ikke i garasjen og uten jord i hvert fall.

Skrevet

En "blomstermann" jeg kjenner antydet at man kunne gi løker som ble plantet slik en runde i fryseren først. For å få i gang en liksomvinter før våren kom. Men det bør du definitivt sjekke opp først og ikke ta som en sannhet fra en som aldri har prøvd.

Skrevet

Å spa ned noe som helst i blomsterbed er ca en mnd unna tror jeg. Fortsatt en halvmeter snø igjen jo... og 10 cm med is i bunnen der. Og sikkert 50 cm tele... sukk.. nå ble det lenge til vår synes jeg.

Annonse

Skrevet

Jeg kjøpte tulipanløk i Nederland en vår og de var "ferdigfryst" sånn at de i teorien skulle blomstre etter å ha blitt plantet. Det var teorien. Det som skjedde var at ca2 av 30 tulipaner dukket opp litt senere om våren, året etter var det kanskje 10, så helt vellykket kan jeg ikke akkurat si at det var, men noen ble det hvertfall :)

Det sto på posen at de kunne plantes om våren.

Gjest Anybody
Skrevet

Oi tele ja, det hadde jeg glemt.. "kan-ikke-bruke-hode-til-annet-enn-pynt"

Ja da får jeg vel vente litt, eller plante noen inne. Det burde jo gå! For jord har jeg jo =)

Står også på posen min ja at de fint kan plantes om våren. Stay tuned!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...